(dunkelyder når jeg aksellerer)

Anbefalte innlegg

hei.. har nå gjort det store trur jeg..

i starten av mars bestillte jeg et nytt sett 19" felger med dekk da rs4 felgene mine hadde slitte dekk.

Norsk bildelsenter skulle da levere dette før 1. mai.

det oppstod problemer med betaling (overføringen gikk ikke igjennom)

ringte nermere 3 gang i uka i to uker før vi fant ut at pengene ikke var overført.

så ble vi enige og pengene kom omsider inn på deres konto 3-4 uker før jeg skulle kjøre fra tromsø til oslo. men de solgte mine dekk til en annen enda pengene var ankommet deres konto.: bh :: bråk : og han hadde vanskelig og levere nye dekk. ble konstant lovet joda vi rekker og sende de nye dekkene før du kjører.. meeen neei: bråk :

dette endte i 3 stk påmonterte rial 15" med 205/60/15 og et org reservehjul 215/65/15.

da vi da kjørte nedover med dette i ca 100mil resulterte det i dunkelyder (akkurat som om at det kommer et slag som vibrerer i hele bilen) når jeg aksellerer (mest i 1 og 2 gir) så vi dro innom audi vw forhandler i strømsund hvor de med engang konstaterte at det var res dekket.drog det av og satte på et dekk som var slitt ganske likt med de andre som er 205/60/15.så kjørte vi derifra og ingen lyder av noe slag kjørte inn til oslo og rett før vi var framme kom dunkinga igjen. kjørte inn til møller på nesbru og de hørte jo ingen ting når de løftet opp bilen. eneste ei slitt lager i gearkasse. (men var jo ingen motstand på dekket da)

skal mest sansynlig få nydekka hos nbs i mårn, men fan heller.. hva er feil? blir det utgifter og kostnader. eller blir allt i orden med 4 helt identiske dekk, retter dette seg opp likt når nydekka kommer på som med når jeg fikk lag på nytt dekk. har det fortsatt noe og si at jeg kjører med reservedekket???

trenger hjelp fort fort: eek : står i baret for at bilferien vår blir ødelagt: gråter :

BIL: AUDI A4 B5 2.6 V6 QUATTRO 1997 sedan

 

til info: takk til gutta i strømsund audi vw som satte 3 mann i over 2 timer på feilsøking og kranglig pga sidekjørtene mine var 5 cm fra bakken og problemer med og løfte bilen opp..

de tok 170 kr for jobben: smil : det kalles ikke bare god servise men gode medmennesker:klapp:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det har ikke no å si at du kjører med reservehjulet i noen mil, men du skal helst ikke bruke det så mye hvis det er type lite reservehjul som du helst ikke skal kjøre over 70km i timen med. Men du skal helst ikke kjøre jorda rundt med det. De er ikke lagd for å tåle like mye som vanlige dekk... holdbarheten har blitt satt litt til side fremfor mindre bruk av plass, vekt osv. ( Kan dunkinga komme av at du har fått "boble" i dekket? )

 

Uansett, hva slags dunking er det snakk om? hvor kommer det fra? er det bare ved gass pådrag? osv..

 

Hadde jo sikkert ikke vært dumt å ha en litt mer beskrivende topic :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det har ikke no å si at du kjører med reservehjulet i noen mil, men du skal helst ikke bruke det så mye hvis det er type lite reservehjul som du helst ikke skal kjøre over 70km i timen med. Men du skal helst ikke kjøre jorda rundt med det. De er ikke lagd for å tåle like mye som vanlige dekk... holdbarheten har blitt satt litt til side fremfor mindre bruk av plass, vekt osv. ( Kan dunkinga komme av at du har fått "boble" i dekket? )

 

Uansett, hva slags dunking er det snakk om? hvor kommer det fra? er det bare ved gass pådrag? osv..

 

Hadde jo sikkert ikke vært dumt å ha en litt mer beskrivende topic :)

 

dunelyden er slik. vi lugget i godt over 150-160 nedover svenskeveiene.

så skal vi innom bensinstasjonen og fylle. når vi aksellererer ut i første opp til 2000 rmp og andre gir helt ut så kommer denne klunke lyden. de mente (mekanikerne) at diffen kunne ha tatt opp all friksjonen på den forskjellige rulledimensjonen så lyden antas og komme der ifra

må vel også si at vi målte omkrets på de tre dekka og reserve dekket hvor det var gjennomsnittlit kontra 4,6 CM mer målte reserve dekket..

kun ved gass pådrag.. kanskje ved brems i nedoverbakke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe måtte dere måle omkretsen altså?? det er jo bare til å regne ut det.:P

(20,5*0,6 + 38,1)*pi og (21,5*0,65 +38,1)*pi som gir henholdsvis 158,3 og 163,6 som gir 5,3 cm i differans :)

og dette betyr igjen at du må kjøre rundt et gitt punkt ca 1.5 ganger pr minutt hvis du kjører i 150km/t.

Så det er vel langt fra optimalt og vil nok skape endel varme i diffen din, noe den tvilsomt setter stor pris på. Men om dette skulle forårsake de problemene du beskriver er jo ganske vanskelig for meg å si noe om desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe måtte dere måle omkretsen altså?? det er jo bare til å regne ut det.:P

(20,5*0,6 + 38,1)*pi og (21,5*0,65 +38,1)*pi som gir henholdsvis 158,3 og 163,6 som gir 5,3 cm i differans :)

og dette betyr igjen at du må kjøre rundt et gitt punkt ca 1.5 ganger pr minutt hvis du kjører i 150km/t.

Så det er vel langt fra optimalt og vil nok skape endel varme i diffen din, noe den tvilsomt setter stor pris på. Men om dette skulle forårsake de problemene du beskriver er jo ganske vanskelig for meg å si noe om desverre.

 

ja vi tok et snøre og la rundt dekkene og merket hvert dekk som du sier var den største differansen ca 5 cm..

men når jeg nå aksellererer vil jo da dette hjulet trillen fortere enn de resterende tre..

noe som jeg kan tenke meg blir å gjøre at akslingen presses mere fram og ujevnt kontra de tre andre aksl. kan det da resultere i denne klunkelyden?

blir det bedre når jeg får dekka?

snakket med tor a på nbs.. han skal ha dekka til meg i dag: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DOH!!!!! Jeg er dum ass, jeg gjorde en teit feil..: dum : tok bare å la på tykkelsen av dekket en gang og det gjør at dimetern blir feil : bh :

 

så det vil si at hjula er (20,5*0,6*2 + 38,1)*pi og (21,5*0,65*2 +38,1)*pi som gir 62.7 og 66,05

Har forsåvidt ikke så mye å si, men det betyr det blir bitte litt mindre belasning på diffen..

 

Det at hjulet går fortere rundt har ikke no i å si i seg selv, men det at diffen må gjøre at dte går forterer rundt varmer den opp pga de små tannhjula i diffen som gjør denne jobbe skal egentlig stå mest mulig stille.

Det blir uansett fordelt like mye kraft ditt, klart, viss du går ned på veldig lite nivå så vil du se en forskjell pga forskjellig vekt og radius, men dette er bare til å se bort i fra.

 

Synes som sagt det er litt snodig at det dunker når du akselerer, du kan jo sjekke olja på diffen ,men det er mye arbeid. går dunkinga med turtallet forrestn? så fortere du kjører jo mere dunker det?

 

Det å hjelpe folk med "mystiske" ting over internett er ikke helt greit :P

 

Om det hjelper når du får på de andre hjula så lukter det avbalansering eller ødelagt dekk.. du kan jo prøve å flytte reservehjulet frem og forhjulet bak... begynner det da å risste skikkelig i rattet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DOH!!!!! Jeg er dum ass, jeg gjorde en teit feil..: dum : tok bare å la på tykkelsen av dekket en gang og det gjør at dimetern blir feil : bh :

 

så det vil si at hjula er (20,5*0,6*2 + 38,1)*pi og (21,5*0,65*2 +38,1)*pi som gir 62.7 og 66,05

Har forsåvidt ikke så mye å si, men det betyr det blir bitte litt mindre belasning på diffen..

 

Det at hjulet går fortere rundt har ikke no i å si i seg selv, men det at diffen må gjøre at dte går forterer rundt varmer den opp pga de små tannhjula i diffen som gjør denne jobbe skal egentlig stå mest mulig stille.

Det blir uansett fordelt like mye kraft ditt, klart, viss du går ned på veldig lite nivå så vil du se en forskjell pga forskjellig vekt og radius, men dette er bare til å se bort i fra.

 

Synes som sagt det er litt snodig at det dunker når du akselerer, du kan jo sjekke olja på diffen ,men det er mye arbeid. går dunkinga med turtallet forrestn? så fortere du kjører jo mere dunker det?

 

Det å hjelpe folk med "mystiske" ting over internett er ikke helt greit :P

 

Om det hjelper når du får på de andre hjula så lukter det avbalansering eller ødelagt dekk.. du kan jo prøve å flytte reservehjulet frem og forhjulet bak... begynner det da å risste skikkelig i rattet?

 

 

kan gasse litt på i oppoverbakke altså omentrent holde jevn gass i 2ern da dunker det, på tur ut av kryss eller rundkjøringer og aksellererer sakte ut kan det dunke litt men mest i oppoverbakker.

i tredje er lyden stort sett borte og i høyere hastigheter er det ikke snev av lyden..

men det virker på meg at det er når bilen jobber i bakker og skal trekke at han slår.: klø :

fan ikke lett dette..: bh :

mener de sjekka oljenivået på diffen eller noe bake ihvertfall i østersund.

dunkinga følger ikke turtallet,, eller til en viss grad i 2 giret men ikke sånn at jeg vil si at lyden går i takt med turtall..

fikk faen ikke dekka i dag heller..

Begynner og synes at Norsk Bildelsenter spiller på en jævlig useriøs side nå: bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, er ikke godt å si.

Lageret på mellomakselen? men da skulle den ha bråka også på forste når du belasta den, feks ved å gi flatt jern :)

Du har sett etter utbulinger på dekker right?

Hjullager er det vel ikke?

er ikke godt å si det her når du ikke akkuart sitter med problemet i fanget og kan teste og prøve å høre hvor lyden kommer fra osv.

Er ganske skeptisk på at det er diffen, eneste måten jeg kan tenke meg at den lager dunkelyd av er at den har kvitta seg med noen tenner, og det skal gjerne litt mer til enn normal kjøring.

 

NBS oppfører seg ikke særlig profesjonelt nei, du burde prøve å få no godtgjørelse for det her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg å hadde en slik dunkelyd i bilen med pådrag i 1. og 2. gir. Det viste seg å være fremre ledd på mellomakselen. Når jeg byttet det så ble det bare velstand. Lyden ble borte. når jeg tok ut leddet, så var det nesten så det datt fra hverandre, så det var på tide å bytte det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg å hadde en slik dunkelyd i bilen med pådrag i 1. og 2. gir. Det viste seg å være fremre ledd på mellomakselen. Når jeg byttet det så ble det bare velstand. Lyden ble borte. når jeg tok ut leddet, så var det nesten så det datt fra hverandre, så det var på tide å bytte det. :)

 

hmm, med akkurat samme symptomer som jeg??: klø :

var dunkinge konstant hos deg eller virket det som om at det kun var når bilen jobbet i bakker og aksellerer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, er ikke godt å si.

Lageret på mellomakselen? men da skulle den ha bråka også på forste når du belasta den, feks ved å gi flatt jern :)

Du har sett etter utbulinger på dekker right?

Hjullager er det vel ikke?

er ikke godt å si det her når du ikke akkuart sitter med problemet i fanget og kan teste og prøve å høre hvor lyden kommer fra osv.

Er ganske skeptisk på at det er diffen, eneste måten jeg kan tenke meg at den lager dunkelyd av er at den har kvitta seg med noen tenner, og det skal gjerne litt mer til enn normal kjøring.

 

NBS oppfører seg ikke særlig profesjonelt nei, du burde prøve å få no godtgjørelse for det her.

 

av og til kan jeg gi jernet og vel så det uten å høre en dritt fant jeg ut i går kveld..

mens andre ganger komer dunkingen.

men husk også at etter jeg skifta dekket er denne dunkelyden gått fra en skala 1-10 fra 10 til 2 det er bare en liten dunkelyd igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger et klokt ord i saken hær sitter fortsatt "strandet" i oslo:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ps!

enda en dag gått uten ankommede dekk, vurderer og bare drite i hele sjappa (NORSK BILDELSENTER)

og dra innom sharif og få en felgpakke der, han hadde visst inne en felgpakke med rs4 2 felger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det kun ved aksellerasjon og når det dro tungt. Ikke ellers. Men var vanskelig å kjenne på mellomaksel for å se om det kunne være den. Måtte ta den ut for å finne ut av det. Men da datt den nesten fra hverandre også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det kun ved aksellerasjon og når det dro tungt. Ikke ellers. Men var vanskelig å kjenne på mellomaksel for å se om det kunne være den. Måtte ta den ut for å finne ut av det. Men da datt den nesten fra hverandre også.

 

hmm mystiske greier..

fikk på nydekka i dag. men var fortsatt litt dunking baki der ja: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vedde på at det er mellomakselen din som har kast i seg, eller slitt oppheng. En kamerat hadde akkurat samme problemet på en 740. Bilen ristet på forskjellige turtall, uansett gir. Da var gummi overgangen på mellomakselen ødelagt. (Heter sikkert noe annet, men var det nærmeste jeg fikk tenkt ut)

 

Uansett, dette er en bagatell du selv klarer å fikse på en kveld regner jeg med :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vedde på at det er mellomakselen din som har kast i seg, eller slitt oppheng. En kamerat hadde akkurat samme problemet på en 740. Bilen ristet på forskjellige turtall, uansett gir. Da var gummi overgangen på mellomakselen ødelagt. (Heter sikkert noe annet, men var det nærmeste jeg fikk tenkt ut)

 

Uansett, dette er en bagatell du selv klarer å fikse på en kveld regner jeg med :)

 

tjaaa.. men spørsmålet er heller.. kan jeg kjøre med dette fra oslo - mariestad(sverige) sverige -oslo oslo - tromsø

får ikke fiksa dette sjøl hær nede da jeg mangler verktøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg hadde tatt sjansen, men dette må egentlig du vurdere selv. Skal ikke garantere at det er mellomakselen, men slik jeg har skjønt det så virker det veldig slik iallefall! Kan du ikke bare mase litt på et verksted der nede som setter den på en bukk og sjekker opp litt?

 

Må iallefall slite bra på forskjellige lager og foringer hvis det er noe som ikke er i ballanse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm. da har jeg fått på de nye dekkene og bilen oppfører seg mye bedre nå.

men nå er det slålyd høyre bak kun når jeg aksellerer i sving.

lukter jeg at det kan være en drivknute??

ps! sorry for trege svar. vært uten hidden i to tre uker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.