Endre boltsirkel på felger

Anbefalte innlegg

Noen som har borret nye hull for å endre boltsirkel? Er dette en OK løsning eller bør jeg absolutt styre unna? Er snakk om å borre om fra 4x108 til 4x100. Pga innpress blir det heller vanskelig å bruke adaptere.... To alternativer isåfall, enten å tette igjen de gamle og borre der eller ha 8 hull. Er deksel over hullene så det har ingenting å si utseendemessig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

borr 4 nye hull , ingen problem.

Mange skiver har jo dobbelt sett med hull, eks s4 bak

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, er kanskje det enkleste å endre boltsirkel på bilen ja, hadde jeg helt glemt ut var ett alternativ :)

 

Bak er det jo tromler så da er det vell nok å bare lage 4 nye hull der? Men hvordan blir det forran... må jeg skifte skiver til noen fra f.eks. Audi 80/90 og må jeg evt gjør mer enn bare å bytte skiver? For det går ikke å borre hull i de org skivene?!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bak kan du jo bare montere tromler fra en Audi 80, som et alternativ til å borre nye hull. Foran kan du borre nye hull i skivene og spindelen, bare husk at hullene i skiven må være litt større en i spindelen så bolten går fritt gjennom. Eller så er det mulig at det finnes noen 80-skiver som passer, men om spindelen fra en 80 passer vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte opprinnelig at det var best å ha to sett med hull pga vinterfelgene... men jeg kom akkurat på at vinterfelgene mine har 8 hull så da får jeg bare håpe at det er 4x100 og 4x108 slik at jeg evt bare kan bytte til 4x108 over hele linja :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det endelig felger på Golf'en nå da? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, kjøper kun nye felger for å selge de selvsagt :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker ikke på BBS RS 108x4....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Neida, kjøper kun nye felger for å selge de selvsagt :D

 

Det har vi funnet ut for lengst :) , det er mye bedre å skaffe seg felger med rett boltsirkel viss det ikke går med adapter.

Mange av felgene har utholing på innsiden mellom hullene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rudi Sand

Funker ikke på BBS RS 108x4....

 

Det skal vell ikke være noe problem å bruke også BBS RS dersom en bytter tromler bak og skiver/spindel forran??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tore Kirketeig

Det har vi funnet ut for lengst :) , det er mye bedre å skaffe seg felger med rett boltsirkel viss det ikke går med adapter.

Mange av felgene har utholing på innsiden mellom hullene.

 

Men når en får felgene så billig som det jeg skal betale for 4x108 felgene er det ikke lett å si nei ;)

 

Men er det så dårlig ide å bruke 4x108 dersom en bytter bremser? Trodde det skulle være en helt kurrant sak....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt kurant ut, men bilen blir jo noe "ukurant" på markedet hvis du ikke bytter tilbake til 4x100 når du selger den. Det er jo egentlig bare en bagatell da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror egentlig bilen min er ukurant å selge allerede... blir ett gedigent tapsprosjekt uansett ;) Så akkurat det bekymrer meg ikke noe særlig... Men hvordan skal jeg finne ut hva spindel jeg kan bruke? Må vell nesten ha samme dim på skivene som org? Fra hva bil kan jeg isåfall bruke skiver? Kunne jo kanskje vært en ide å fått skiver bak og med det samme...

 

Dersom noen har noe av dette for salg, gi beskjed!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg hvilke skiver som står på din bil i dag, kanskje 239 mm uventilerte eller 256 mm ventilerte? Da tror jeg det skal gå greit å montere Audi 80 skiver foran, men som nevnt tidligere så må jo navet forandres eller byttes. Hvordan du skal finne ut av om du kan bruke det fra Audi 80 er vel bare å måle dimensjonene på to nav? De har uansett ikke samme delenummer pga forskjellig boltsirkel.

 

Bak er det enklest å bare bytte trommelen til en passende fra Audi 80. Her er det enten 180 eller 200 mm diameter på din bil, mens det bare finnes 200 mm med 4x108 på Audi 80.

 

Det er betydelig enklere å skaffe en kraftigere trommel enn skiver bak, billiegere er det også, pluss at trommelbremsen er mere driftssikker. Du sliper det velkjente problemet med dårlige calipere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Nå vet jo ikke jeg hvilke skiver som står på din bil i dag, kanskje 239 mm uventilerte eller 256 mm ventilerte? Da tror jeg det skal gå greit å montere Audi 80 skiver foran, men som nevnt tidligere så må jo navet forandres eller byttes. Hvordan du skal finne ut av om du kan bruke det fra Audi 80 er vel bare å måle dimensjonene på to nav? De har uansett ikke samme delenummer pga forskjellig boltsirkel.

 

Bak er det enklest å bare bytte trommelen til en passende fra Audi 80. Her er det enten 180 eller 200 mm diameter på din bil, mens det bare finnes 200 mm med 4x108 på Audi 80.

 

Det er betydelig enklere å skaffe en kraftigere trommel enn skiver bak, billiegere er det også, pluss at trommelbremsen er mere driftssikker. Du sliper det velkjente problemet med dårlige calipere.

 

Sjekket litt ang det der selv og endte opp med at det var enklere å kjøpe spacere som endret boltsirkelen.... har du innpress over 35 så kommer du greit ut av det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene har innpress 30 og 36, og med 20 mm spacer får en 10 og 16 i innpress... Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det er mye mer arbeid (og ikke minst dyrere) og gjør plass til 7x16 ET10 enn å bytte bremser, men kanskje jeg tar feil :rolleyes:

 

Jaja, så får jeg vell bare selge de her felgene også da dersom det blir for mye styr å få de på :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen delenummer på hjullager o.l er like heller.

Kan være kun forskjellig tilbehør som klips bolter o.l.

 

Bør nok prøves for å få svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Felgene har innpress 30 og 36, og med 20 mm spacer får en 10 og 16 i innpress... Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det er mye mer arbeid (og ikke minst dyrere) og gjør plass til 7x16 ET10 enn å bytte bremser, men kanskje jeg tar feil :rolleyes:

 

Jaja, så får jeg vell bare selge de her felgene også da dersom det blir for mye styr å få de på :D

 

Holder vel antagelig med en valsing til 500,- pr hjørne vil jeg tro.

 

7-16 ET 16 burde jo gå foran med 195/40-16 ????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Felgene har innpress 30 og 36, og med 20 mm spacer får en 10 og 16 i innpress... Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det er mye mer arbeid (og ikke minst dyrere) og gjør plass til 7x16 ET10 enn å bytte bremser, men kanskje jeg tar feil :rolleyes:

 

Jaja, så får jeg vell bare selge de her felgene også da dersom det blir for mye styr å få de på :D

 

Er bare å sette igang å sjekke om nav/hjullager passer over fra audi 80 det.... Spacere må du ha uansett da 8x16 med ET30/36 tar i gewinden....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Frode Gulbrandsen

Holder vel antagelig med en valsing til 500,- pr hjørne vil jeg tro.

 

7-16 ET 16 burde jo gå foran med 195/40-16 ????

 

Det blir ET10 forran med 20 mm spacere siden de som er 7x16 har ET30 og 8x16 har ET36. Tror det blir veldig drøyt å få plass.. de gamle BBS RSene mine som var 7x15 (tror de hadde ET16) såg sånn ut med skjermbreddere, må valse endel for å få plass, men klart alt går :)

 

bbs.jpg

 

Rudi: Går det ikke greit med ET30 på 7" felg på gewinde? Trodde ET30 skulle passe perfekt på 7" felg forran med 195/40. Men kanskje det blir trangt med ET36 på 8" felg bak?

 

Felgene ble sendt igår så får vi se hva som skjer... skal nok finnen en løsning dersom jeg ender opp med å bruke de og ikke OZene ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke lage fire nye hull i felgene da?

Pesser kanskje ikke i forhold til anlegg og senter på felgen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På endel felger kunne en lagd 4 nye hull i felgene og det var også det som var den opprinnelige planen med de identiske felgene Rudi kjøpte hos meg. MEN så viser det seg at navåpning er for stor slik at det ikke går å lage 4 nye hull med 100 mm desverre.

 

Men regner med at løsningen jeg kommer til å prøve på er å lage nye hull i skiver, spindel og tomler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vel prøvd det Per foreslår med 80 tromler bak, hvis det er plug and play.

 

Skiver koster jo ikke stort, så hvis de er like på 80 og golf utenom hullene, så koster det fort like mye å få maskinert de gamle.

 

Største problemet er jo navet. De er jo herdet og balle harde. De må jo ut for å maskineres, så det kan være greit å få tak på ett sett fra 80 der også for å sjekke om det kan gå om hverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.