Mister litt trykk / lugger ved visse turtall. 1,8T Hohenester chip.

Anbefalte innlegg

Det virker som om noe er litt galt, mister litt kraft/trykk mellom 4000-5000 rpm. Trykket faller liksom et par ganger, så nøkker/rykker litt. Utrolig irriterende under f.eks. forbikjøringer (og banekjøring).

 

Hva kan dette være?

*Rense luftmengdemåler? (Men i såfall hvis den er dårlig/møkkete, vil ikke dette gi utslag mer "tilfeldig" og ikke samme turtall hver gang?)

*Wastegate?

*Forge avlastningsventilen?

*Softwarefeil?

 

Og hvordan går jeg frem for å finne feilen?

Sjekker Tommy (TS-Racing) slikt uten kostnad når man har kjøpt chip osv. hos han?

 

Har aldri ikke opplevd dette før, derimot har det alltid vært en liten reduksjon i kraft/trykk rett før 4000. Dette er vel mest sansynlig wastegaten som slår inn, men er det helt normalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta en tlf til tommy du.. så ordner han nok det for deg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva slags luftfilter bruker du??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ram Air, og ja, jeg har vært inne på tanken at det er oljen som kødder med luftmengdemåleren.. Men vil dette kunne vise seg kun ved bestemte turtall?

 

Synes det virker som om det er noe som "slår inn" og slipper opp trykk, som f.eks. wastegate e.l..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å rense lmm - det tar ikke lange tiden og kan løse hele problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel prøve det..

 

Men hvilken rens er best (dvs fordamper helt)?

Merke/type og hvor man får kjøpt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elektronrens kjøpt på Clas Ohlson har fungert fint hos meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt bilen såvidt inne hos TS. (Måtte desverre hente den før de fant feilen).

 

De mente den fikk for høyt trykk (men årsaken kunne være mye rart), og sa de aldri hadde sett en tilsvarende 1,8T som gikk så bra...

 

Bilen får også mye bensin, for når jeg ligger i problemområdet 4-4500 omdr i oppoverbakke ryker det sort. Får heller ikke akselerert videre oppover i turtall (ved høyt gir i oppoverbakke), i dette området.

 

Får levere bilen inn en gang til og håpe på de finner feilen.

(De brukte endel tid på å ikke skjønne at jeg har en bryter som skrur av antispinn og ABS! Det kunne de da ringt og spurt om, når det piper og blinker i dashen, fordi jeg har glemt å skru av bryteren. Hadde det virkelig vært en feil, hadde jeg vel nevnt det når jeg leverte bilen!?)

 

En ting jeg kom til å tenke på. Bilen var inne hos merkeverksted for ikke alt for lenge siden og byttet reg reim. Kan de ha "fucket" opp noe som har med trykk e.l. å gjøre?

 

Har ikke rukket å prøve å rense luftmengdemåler enda heller. TS sa at de aldri hadde klart å rense en måler vellykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM er renset med elektrorens fra Biltema og blåst ren med luft på boks. og:

 

BILEN GÅR SOM EI KULE IGJEN!!

 

:D

 

Faktisk tror jeg at den går for bra. Det virker som den lader mye... Håper ikke noe går i stykker, men morro er det!

 

Skal montere turbotrykksmåler. Hvor/hvilken slange er det best å montere denne på? Har de OK slanger på torshov/biltema? Har måler men mangler slanger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett inn et T stykke på slangen som går til avlastningsventilen din...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det funker vel det.. Men da må jeg vel ha en ekstra slangebit og da, som går innpå ventilen..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går en slange fra innsugsmanifoiln og til avlastnings ventiln...En tynn slange..Bare å koble seg på der, med et T-stykke og en slange inn på måleren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ordner seg nok..

 

Bare tenkte på liksom å koble den til avlastningsventilen, altså ta av slangen til den, koble T-stykket i enden av slangen, men trodde kanskje det må en slangebit til for å feste T-stykket på ventilen igjen...

 

Finner nok ut av det på torshov jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jeg innom ES-tuning.

 

Sletta en feilmelding om noe moment-greier.

 

Så gikk bilen rimelig normalt igjen, ikke noe "stopp" ved ca 4000 slik det alltid har vært. Merkelig merkelig - har da slettet feilmeldinger før, og ikke en slik feilmelding...

 

Så den går rimelig bra nå, MEN...

 

Den banker litt. Han på ES hørte litt banking av og til, ved 5000, og en gang på 3000. Sjekket også bankesensorene, de var OK.

 

Og den får fortsatt MYE bensin over 4000.

 

Han tipper chippen er litt "hissig" (kanskje feil type?), og at tenningen burde settes 3 grader ned fra ca 4000 og oppover.

 

Er ikke enkelt å sjekke mer, enn å begynne å bytte evt. deler (LMM, magnetventil, wastegate osv). Han anbefalte meg å dra til TS og få sjekket / få ny chip...

 

Men TS skal vel ha betalt bare for å åpne panseret omtrent tenker jeg...grrr...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med TS ordner opp etter seg hvis han har gjort noe feil....har han satt i feil chip ol. vil ikke dette koste deg et øre.

 

Jeg hadde noe tull med min når jeg var inne hos TS i fjor...fikset det for meg uten at jeg betalte 5 øre: ja :

 

Så hadde jeg vært deg ville jeg tatt en telefon til Tommy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian Johnsen

Regner med TS ordner opp etter seg hvis han har gjort noe feil....har han satt i feil chip ol. vil ikke dette koste deg et øre.

 

Jeg hadde noe tull med min når jeg var inne hos TS i fjor...fikset det for meg uten at jeg betalte 5 øre: ja :

 

Så hadde jeg vært deg ville jeg tatt en telefon til Tommy

 

Utifra det du skriver og hva jeg har hørt, yter Tommy en service de fleste tuning firmane i norge ikke kan/gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian Johnsen

Regner med TS ordner opp etter seg hvis han har gjort noe feil....har han satt i feil chip ol. vil ikke dette koste deg et øre.

 

Jeg hadde noe tull med min når jeg var inne hos TS i fjor...fikset det for meg uten at jeg betalte 5 øre: ja :

 

Så hadde jeg vært deg ville jeg tatt en telefon til Tommy

Var jo inne hos TS en rask tur. Og de drev ikke med veldedighet sa de, så jeg måtte betale. Men de fant ikke ut annet enn at det peip i kupeen og lyste feil lamper i dashen. De klarte ikke å ringe meg å spørre om det. For det var jo ikke feil jeg hadde opplyst om, med grunn, for jeg har en bryter som skrur av antispinn og ABS... Hadde ikke tid til å ha bilen inne mer den dagen heller så (de skulle starte i 9 tiden sa de. Hentet den i to tiden. Og allikevel hadde de såvidt begynt).

 

Men kanskje det går bedre neste gang, og da skal jeg huske på å ha antispinn og ABS-bryteren slik at det er på og ikke gir "feilmeldinger"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.