Chippet/Tunet bilen? Pass opp!

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det så kommer Biltilsynet og Toll Vesenet til å ha en del raid framover.

 

De kommer til å stoppe biler for å sjekke om de er Chippet/Tunet uten at staten har fått avgifts kronene sine.

 

Vet ærlig talt ikke hva som er motivasjonen demmers for dette, men det er vel en del som bør passe på framover....

 

Slik jeg har forstått det vil de bruke "diagnose verktøy" for å se om blen har fått "chip/ny program vare" samt at de vil foreta effekt måling på trafikkstasjonen.

 

Høres helt sinnsykt ut. Uffa meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du dette fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du dette fra?

 

Biltilsynet lokalt. Så jeg vet ikke om det er en "kampanje" som er landsdekkende eller hva det er.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan jo koste noen kroner for den uheldige .. Hvor mye er det i avgifter fra 150hk til 190hk sånn ca?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

01 modell...ca 30000 minus aldersfradrag på ca 70% tror jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det kanskje ha noe med at "alle" driver å leverer ymse chip\tuning til hvermansen om dagen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan de se via diagnose om bilene er chippet da?

Hvis man har chip fra en seriøs aktør?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan jo koste noen kroner for den uheldige .. Hvor mye er det i avgifter fra 150hk til 190hk sånn ca?

 

Hvor mye er det fra 315 - 500 da:) ?

Er vel bare å levere inn skilta nå da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikkje forbudt å skifte SW. Om den nye SW ikkje gir neir effekt har heller ikkje Tolletaten noko å hente vel??? Må i det minste ta bilen på rulle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja blir jeg stoppa så skal staten ha 20 000,- til,som om det ikke er dyrt nok å ha bil her til lands:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir jeg stoppa i lupoen så får jeg vel heller igjen litt penger!! hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir dere stoppet så vil dem nok ikke se det... må ha dere på rullende landevei for å bevise dette... neppe noe dem gjør langs veien... klart.. kommer en 500hk's bil så skjønner dem det jo sef ;)

dette er er rykter som går hvert år..så ender dem opp med mopped tralla si ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir dere stoppet så vil dem nok ikke se det... må ha dere på rullende landevei for å bevise dette... neppe noe dem gjør langs veien... klart.. kommer en 500hk's bil så skjønner dem det jo sef ;)

dette er er rykter som går hvert år..så ender dem opp med mopped tralla si ;)

 

Ja, jeg syns det lukter fisk av dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent er det ingen trafikkstasjoner som har utstyr til effektmåling. Dette krever også veldig mye tid, så man kan nok ta det med ro akkurat med det. Det de derimot kan gjøre er å skrive mangellapp og kreve dokumentert effektmåling dersom de har mistanke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har anngivelig "rullende landevei" tilgjengelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er i så fall bare for 2WD, noe som redder de fleste Audi-førere ihvertfall.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. tror det er mange som blir skuffet over chiptrimmen sin om dette er realitet ;)

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltilsynet lokalt. Så jeg vet ikke om det er en "kampanje" som er landsdekkende eller hva det er.....

 

Jeg tror nok det er et "lokalt forsøk på å skremme" jeg.. Gundersen og co har brukt den taktikken før.

 

Såpass transportable bremsebenker er enda ikke laget...

 

NAF i molde har derimot bremsebenk.. Der kan de teste biler.. Om biler blir inkallet til bremsing, kan en jo helt enkelt forandre til orginalt map, om en har brukt en lokal seriøs aktør :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er i så fall bare for 2WD, noe som redder de fleste Audi-førere ihvertfall.. ;)

 

Yep, det har jeg også tro på!

 

Hehe.. tror det er mange som blir skuffet over chiptrimmen sin om dette er realitet ;)

 

Tror nok mange vil få seg en a-ha opplevelse med en tur på bremsebenk ja!

 

 

Såpass transportable bremsebenker er enda ikke laget...

Om biler blir inkallet til bremsing, kan en jo helt enkelt forandre til orginalt map, om en har brukt en lokal seriøs aktør :)

 

WORD!

Dette kom ikke som et sjokk på meg iallefall, staten er som flua på skiten, på oss autofile.

Klingene mynt i statskassa, nam,nam!! :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke værre enn å koble ut diagnosekontakten?

Evt gå over til hiddensprut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres skummelt ut, å jeg som skal ta meg en tur til Molde snart da :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De trenger jo snart ikke bevege seg ut fra kontorene sine da. Kan jo bare lese denne tråden og kalle inn alle som bekrefter egen chipping. Flere har jo til og med regnet ut hvor mye de skal ut med. Enklere kan det jo ikke bli : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

01 modell...ca 30000 minus aldersfradrag på ca 70% tror jeg..

 

Slik jeg har forstått lovteksten står det at så lenge du har trimmet en bil ulovlig, importert etter 1996, kan de forlange tillegsavgift per hk og cm3 (ev co2 utslipp)ekstra, uavhengig av bruksfradrag, da det ikke kan bevises når trimmingen ble utført.

 

Satsene er :

 

Motorvogner som benytter annet drivstoff (f.eks diesel) enn bensin og som ikke omfattes av plikten til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp etter forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kapittel 49:

 

 

 

kr 33,16 pr. kg av de første 1 150 kg av vektavgiftsgrunnlaget,

kr 72,27 pr. kg av de neste 250 kg av vektavgiftsgrunnlaget,

kr 144,55 pr. kg av de neste 100 kg av vektavgiftsgrunnlaget,

kr 168,11 pr. kg av resten (vektavgift)

dessuten:

 

kr 9,87 pr. cm 3 av de første 1 200 cm 3 av slagvolumet,

kr 25,85 pr. cm 3 av de neste 600 cm 3 av slagvolumet,

kr 60,80 pr. cm 3 av de neste 400 cm 3 av slagvolumet,

kr 75,94 pr. cm 3 av resten (slagvolumavgift),

dessuten:

 

kr 120,59 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten,

kr 502,47 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,

kr 1 205,92 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,

kr 2 512,33 pr. kW av resten (motoreffektavgift)

 

Det skal betales tillegg i engangsavgiften samt eventuell vrakpantavgift dersom motorvogn før 10 år fra førstegangs registrering her i landet, har endret avgiftsmessig status til en avgiftsgruppe med høyere avgiftssats eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen.

 

Tillegget skal utgjøre differansen i avgift mellom det opprinnelige og det statusendrede kjøretøy, regnet etter gjeldende avgiftssatser på tidspunktet for statusendringen.

 

I utregnet tilleggsavgift gjøres det et fradrag for registreringstiden. Fradraget regnes fra dato for første gangs registrering her i landet til tidspunktet for statusendringen. Det oppnås ikke bruksfradrag lenger tilbake i tid enn dato for første gangs registrering her i landet dersom en ønsker å statusendre et bruktimportert kjøretøy.

 

Satsene for bruksfradraget er:

 

Over 1 år : 15%

Over 2 år : 30%

Over 3 år : 45%

Over 4 år : 55%

Over 5 år : 65%

Over 6 år : 75%

Over 7 år : 85%

Over 8 år : 90%

Over 9 år : 95%

Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

 

 

 

F eks:

 

Skulle du ha puttet en trimmet 2,2 turbo (la oss si 300kw)i en type 85 (importert i f.eks år 2000) med orginalt 100kw kan du risikere å måtte punge ut med den nette sum av 244 500,- : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chiptuningen vi leverer fra Dte -Systems kan ialleafall ikke spores via en hiddenmaskin enten det er fra biltilsynet eller møller, men den er jo fysisk tilstede, men tviler seriøst på at dette blir noe av...

Ingen grunn til at noen skal bli nervøse for dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det de derimot kan gjøre er å skrive mangellapp og kreve dokumentert effektmåling dersom de har mistanke..

 

Og hvem er det som må ta kostnaden ved en evt effektmåling hvis BT ikke har utstyr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.