Chippet/Tunet bilen? Pass opp!

Anbefalte innlegg

Skal like å se den rulla som de skal bruke. Og hvem type de setter som "korrekt" i følge norsk lov.

Er jo ingen som er 100% like når de måler. Dette blir vel for dumt av onkel politi...

 

Men de kan vel måle og se om du har 200HK for mye, men nøyaktig tror jeg ikke på.

Her er det bare igjen og nekte ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenk enda større da.. Hvem skal betale for avgiften? Jeg visste jo ikke at bilen var chippet?! Skal jeg straffes for at tidligere eiere har gjort noe ulovlig?

Skal ikke rare advokaten for å komme seg unna dette.

 

Nei, rett og slett bare tull dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, rett og slett bare tull, man blir ikke vinket inn langs veien og testet sånn som de gjør med mopeder.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ett triks når en selger trimmet bil å skrive godkjent effekt i kontrakten og at trimsett selges med. Leste det ett sted en gang.

Men om en ikke hadde grunn til å tro bilen ved kjøp var trimmet, eller at den er trimmet, og dette er opplyst, må en jo kunne forutsette at det er gjort lovlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal stikke nedom biltilsynet i morgen å høre med dem personlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal stikke nedom biltilsynet i morgen å høre med dem personlig.

 

La heller være.. Trenger ikke gi de flere ideer enn de har!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hørte noe om at bt har gått til innkjøp av en rullende landevei som fraktes med en semi...å denne skulle gå på rundgang rundt om i landet, å være på de forskjellige plassene en stund. Men har INGEN anels om dette stemmer eller er ikke. når det gjelder naf sentret i molde så tar visst ikke den mer enn 200hk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tviler uansett på at de har rulle til å ta quattro med, muahahaha!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo egentlig bare til å la være å stoppe hvis de vinker deg inn.... Noen få ganger har de politiet til stedet og da er det heller uheldig å ikke stoppe. men er det bare BT så sving utenom og kjør hjem... det værste som kan skje er at de innkaller deg til kontroll siden de sikkert fikk skrevet ned reg. nr Dette gir deg god tid å "fikle" bilen tilbake til original stand :)

 

De gnager og gnåler litt når man da møter opp, men med alt annet som kommer fra offentlige tjenestemenn, så går det inn det ene øret og rett ut det andre :)

 

Been there, Done that.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jo man et slingringsmonn på +/- 15% av det som er oppgitt da så en chippet 225hk bil kan ha 258hk uten at de kan si noe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La heller være.. Trenger ikke gi de flere ideer enn de har!

 

Som sagt. Ideen har de allerede. Var en av folka der nede som prata om det.

 

Rakk dog ikke innom i dag, men satser på at jeg får tid Mandag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chiptuningen vi leverer fra Dte -Systems kan ialleafall ikke spores via en hiddenmaskin enten det er fra biltilsynet eller møller, men den er jo fysisk tilstede, men tviler seriøst på at dette blir noe av...

Ingen grunn til at noen skal bli nervøse for dette..

 

 

JEG KAN BEKREFTE AT DETTE ER SERIØST.

 

Det er kontroller på dette nå, har bekjente på sentrale Østlandet som er blitt stoppet.

 

Det som dem ser etter er tullebokser som type powerboks. Om dem er i diagnosen å ser kan jeg ikke bekrefte/avkrefte.

 

Om du skal ha en bil chipet så er det vell en fordel at det er på bilen og ikke hjemme i skuffen når du er på tur.

 

Om dem har med seg rulle kan jeg ikke bekrefte/avkrefte.

 

Men jeg syns ikke det er rart at dette skjer, alle har i dag en onkel/fetter om kan skaffe "chiptuning" og da går det selvf mest på type boks tuning som er midt i fleisen på BT når dem kommer å skal sjekke tilstanden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ingenting å frykte fra biltilsynet da min bil er 100% original :)

 

Men dette er mest skremselspropaganda vil jeg tro.. kan hende noen blir stoppet, men jeg tviler på at de har råd til å dra med rullende landevei over hele landet, dessuten er det alt for tidkrevende å sjekke alle "mistenkelige" biler i norge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært på biltilsynet.

 

Tilbrakte nesten 2 timer der pga. mye att og fram med noen godkjenninger osv osv. Så fikk tid til å spørre å grave mye.

 

Men fikk bekreftet at de har "rulle" og at de har fått lagt opp strøm på de vanligste kontrollstedene. Rulla er for 2 wd og vil gå på deling mellom Statens Vegvesen Region Midt (de andre regionene har egne ruller)

 

Bilene de vil være ute etter er først og fremst Disel Bobiler som ofte er chippet, samt biler det er enkelt og montere "power" bokser i. Da spesielt Volvo. Saab, VAG.

 

For eksempel bruker de 10 min på å spenne opp en "trekk vogn" for test og ferdig resultat.

 

De sa også at det å teste 4 wd ikke var noe problem what so ever.

 

Tollvesenet har forøvrig eget utstyr....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har vel blitt diskutert før... Ved mistanke kan, merk kan tollvesenet forsegle bilen/konfiskere den, og eier må koste bremsing av denne for å bevise sin uskyld...

Dette har blitt gjordt før..

Tollvesenet har som oftest mer myndighet enn politiet...

 

Tukler du med ting som staten kan gå glipp av avgifter,da skal du straffes, men gjelder det andre ting får man nesten ingen straff.. Heia Norge...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel en kar har på forumet for noen år siden som fikk bilen sin "plombert"? Var en RS2 som hadde litt flere hester enn det den egentlig skulle ha...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror INGEN har noe å bekymre.

 

Nr1: Om jeg blir stoppet av biltilsynet kan de SPØRRE med om jeg kan skru på fjærnlys, nærlys, bremselys, blinlys, spørre om å få lov til å sjekke dekkmønsterdybden, titte på bilen utvendig. Men ikke faen om de KAN eller for LOV til å sette seg inn i bilen min med deg breierævva si og koble i nor aparat i min bil. Køss meg i rævva hadde mitt svar vært.

 

Nr2: Jeg vet ikke om noen seriøse chippere i dag som har en chip/software som kan ses med normalt software. Som regel må man på tralla, jippi for quattro.

 

Nr3: OM de hadde fått lov til å sjekke, OM de hadde fått lov til å titte, OM de hadde hatt 4hjuls rulle, de hadde klart å ta like mange som fotoboksene tar. Når de største tuning firmaene modifiserer opp mot 3500 - 4000 bilr i året, lykke til :)

 

Nr4: Tror dette er like mye propaganda som at bensin prisene skal opp til 18 kr ila få år!

 

Chip og kjør gutter. Forsikringsselskapet sa følgende da jeg spurte om jeg måtte si i fra til de ang chip: Så lenge bilen ikke er overdrevet trimmet og kun chip byttet brydde de seg ikke om det. Er det store modifikasjoner og stor økning i antall hk så må man medle fra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har hjemmel i loven for å se i feks motor rommet i bilen din. Og ved mistanke har de lov å sette bilen din på rulla.

 

De klarte også teste 4 wd. Men skjønte ikke helt hvordan han mente de gjorde det.

 

Chippene han snakka om det var enklest å oppdage ved diagnose var BSR og noe annet svenskt noe. (?)

 

powerboksene ser jo ALLE......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du finne utdrag av den loven at de har LOV til å se i motorrommet av bilen ved rutinekontroll? Og LOV å sette seg inn i bilen og plugge i noe diagnose verktøy? Kunne vært artig å lese :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chippene han snakka om det var enklest å oppdage ved diagnose var BSR og noe annet svenskt noe. (?)

 

Hvorfor det?

Snakket med en VAG mekaniker som hadde chippet bilen sin hos BSR nettopp pga diagnosesystemet til Møller ikke fikk fram det.... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du finne utdrag av den loven at de har LOV til å se i motorrommet av bilen ved rutinekontroll? Og LOV å sette seg inn i bilen og plugge i noe diagnose verktøy? Kunne vært artig å lese :)

 

Nei, såppas tid å interesse i lovverk har jeg ikke. Dog er dette hva jeg ble fortalt av Biltilsynet.

 

Men jeg vet de har lov å sjekke chassi nummer på bilen din, og da kan de kreve å få åpnet panseret. De kan også kreve å få se div annet, feks varseltrekant osv (og nei, de finner nok ikke ein SVÆR snurre i bagasje rommet)

 

Regner med at de vet hva de har å fare med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(og nei, de finner nok ikke ein SVÆR snurre i bagasje rommet)

.

 

Jo, hos noen så....:rolleye::P

 

Men fra spøk til revolver. Tror ikke den normale mannen i gata som har chippet familiebilen skal bekymre seg så altfor mye..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor det?

Snakket med en VAG mekaniker som hadde chippet bilen sin hos BSR nettopp pga diagnosesystemet til Møller ikke fikk fram det.... : klø :

 

Hvorfor vet jeg ikke. Jeg kan spørre igjen når jeg skal neppå dit for å hente nye skilt.

 

Send gjerne konkrete spml. pr. PM så kan jeg ta de vidre med dem. Prater så mye med dem fortiden lell så..... Og om de kan svare på div spml. mens jeg venter så er jo det bra.

 

Forsåvidt kan jeg værve meg som Journalist for VW Audi Club "Media delen" og intervjue dem om saken om dette skulle være ønskelig =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor vet jeg ikke. Jeg kan spørre igjen når jeg skal neppå dit for å hente nye skilt.

 

Bare stusset litt på det for hadde vært rart, selv om det sikkert har kommet nye diagnosesystemer. Vet ikke hva som blir lagret i bilen jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent er det ingen trafikkstasjoner som har utstyr til effektmåling. Dette krever også veldig mye tid, så man kan nok ta det med ro akkurat med det. Det de derimot kan gjøre er å skrive mangellapp og kreve dokumentert effektmåling dersom de har mistanke..

 

En kamerat med en noe trimmet 200 sx ble stoppet av en patruljebil som reagerte på stikkflammene ut bak : rolleyes for en liten stund siden.

 

Da ble han kjørt i politieskorte direkte ned til risløkka. Da de ikke har noen rulle for å måle gikk ekvipasjen videre til NAF på Ulven.

 

Endte bare en 100hk over det han skulle ha i motor på rulla : klø : Merkelig hva slags ting som kan skje når man bygger om til E85 :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.