Anbefalte innlegg

Opprinnelig postet av arve egeberg

ja, så den så rudskogen. å den er er sinnsykt pen. Hadde uten tvil bltt penere med toning av alle rutene??? (uten frontruta da)

 

Hadde planer om å få tona alle rutene ja (ikke frontrute), men koster penger det å.. ;/

Har ikke hørt på no priser enda, så får se. =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av oddbjørn wold

svært bra!!! jeg også sota vindua mine i ferien brukte samme film men 43%...... men fikk ikke til bakruta... noen tips??

 

bakruta mi er sotet i tre omganger... overlappende... Jeg kuttet først ut en hel film som dekker hele ruten så delte jeg denne på tre og begynte med å legge den første stripen nederst. dermed overlappet jeg den med stripe nummert to og samme på nummer tre.... veldig enkelt og veldig pent. (men haken ved dette er at du vil få to striper på rutene som er mørkere enn resten. så det er smart og ta en mørk film.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Erik Sagen

LEKKERT ARVE!! : ja :

 

Ble meget bra det der!

 

Må fikse noen skikkelige profilbilder, så vi får sett skikkelig hvordan sotingen blir helt frem :)

 

 

her er 1 profil bilder

bilde000.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Sætremyr

Et kjapt søk ga dette:

 

Solfilmsgruppen

 

Thomas: Hva måtte du ut med for film til poloen din? Kunne tenke meg ordentlig film på min A3 også..

 

Mener jeg ga rundt 1.200 eller 1.400 for film til Polo´n og en Golf IV som jeg la på. Dette er priser med litt raaabatttt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arve egeberg

bakruta mi er sotet i tre omganger... overlappende... Jeg kuttet først ut en hel film som dekker hele ruten så delte jeg denne på tre og begynte med å legge den første stripen nederst. dermed overlappet jeg den med stripe nummert to og samme på nummer tre.... veldig enkelt og veldig pent. (men haken ved dette er at du vil få to striper på rutene som er mørkere enn resten. så det er smart og ta en mørk film.)

 

For å minske synligheten av slike stripper så er trikset å skjære filmen slik at den overlapper bak en av varmetrådene.

Og JA...mørk film når man legger filmen i striper er veldig lurt! ;)

 

Det allerbeste resultatet får man ved å varmekrympe filmen, MEN dette krever MASSE trening, og ikke minst kvalitetsfilm.

Igjen --> SunGuard!! (Nei, jeg får ikke prosenter av salget!! :D )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Heidi Falch Rustand

Hadde planer om å få tona alle rutene ja (ikke frontrute)

 

he he.. Hvis noen av dere husker Golv II´eren med VR6 Turbo i fjorårssesongen (Blå bil fra Kongsvinger).

Så la jeg der 35% på absolutt ALLE rutene...JA, også frontruta!! ;)

Siden bilen ikke ble benyttet daglig så ble dette gjort for å få 100% helhet i toningen. Husk bare at dette er trafikkfarlig og må KUN gjøres på showbiler!!!

Det som var litt småtøft var jo at så fort mørket la seg så var det UMULIG å se inn i bilen ;): ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av oddbjørn wold

svært bra!!! jeg også sota vindua mine i ferien brukte samme film men 43%...... men fikk ikke til bakruta... noen tips??

 

Gjør som Arve....legg den i stripper! Og du... MØRK FILM!! Da blir resultatet best. jeg ville ha lagt 20%.

Har det på Polo´en...helt ok om kvelden og skiller seg ikke ut selv om jeg har 35% på alle siderutene.

"Effekten" ved å velge litt mørkere på bakruta er at resten av rutene også virker litt mørkere : ja :

 

Du vet sikkert hvordan du gjør dette, men skriver litt for andre som vil prøve dette.

 

1) Vask bakruta UTVENDIG.

 

2) Så dusjer du ruta med vann og legger filmen på (ikke ta av folien til limet!!!!)

 

3) Så grovskjærer du filmen slik at du har ett par cm på utsiden av "sjatteringene" på ruta.(Den svarte kanten i ytterkantene)

Viktig at du har nok ekstra cm over og under siden filmen skal overlappes

 

4) Når dette er gjort så tar du filmen av ruta og legger den på noen RENT og flatt. Har du f.eks. ett stuebord med glassplate og hvor det ikke er lister rundt selve plata, så er denne ypperlig til underlag når du skal skjære stripene.

Fest filmen til plata med teip. Viktig at den ikke flytter seg når du skjærer til stripene. Mål NØYE slik at stripene du skjærer blir like store i hver ende...hvis du skjønner hva jeg mener. Da blir overlappingene helt rette og man kan da enkelt gjemme disse bak varmetrådene.

 

5) Nå er alt klart for å legge filmen på bakruta. Begynn nederst og jobb oppover.

Stryk ut vannet fra midten av ruta og ut mot sidene!

 

6) Ikke legg for stort overlapp på stripene. Da er det stor sjanse for at det blir synlig!! Noen få millimeter er nok!!

 

7) Når alt er på plass så finskjærer du filmen i ytterkantene.

Her er det EN viktig regel!!! PASS PÅ VARMETRÅDENE!!!! Det er MANGE som kutter av disse når man tilpasser filmen!

 

Ellers ett par ting...

- SKARP KNIV!! (Bytt blader OFTE!!)

- Ikke for mye såpe i vannet!!! Ett par dråper er nok sier jo Zalo-reklamen ;)

- Ta deg GOD tid...stresser du blir resultatet rææææva ;)

- Man må alltid feile litt i starten så kjøp litt ekstra film....!

- Bruk "orntli" film. Billig film blir veldig fort stygge og blasse, og har sinnsykt dårlig lim

 

TIPS! Legg en arbeidslampe inne i bilen slik at det blir lyst i kupeen.

Da er det nemlig mye enklere og se den svarte ytterkanten på ruta! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

thomas driver du med dette pro eller??? eller er du bare hobby toner????

 

Den golfen i kongsvinger har jeg sett på veiene flere ganger. kan nesten ikke se inn på dagtid heller. sinnsykt rått....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope ikke PRO... er IT-mann, jeg :D

Jeg holder på med dette kun som hobby, men hvem vet.. kanskje jeg gir F i disse IT-sakene og legger film istedet :D

 

Begynner å bli fornøyd med legginga nå, men det er mange timer trening bak.

Vurderer å gå ett skikkelig kurs en dag som jeg har litt bedre råd.

Er skikkelig keen på å lære meg krympeteknikk orntli´

 

BTW: Den blå VR6 Snurbo Golfen går ikke på veien lenger.

Motoren er solgt og ett nytt RÅTT (!!!!) prosjekt er på gang, i samme bil da!

(Dette er ikke min bil, men en kompis av meg sin...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thomas: Synes du hadde en informativ og god beskrivelse! Det skal du ha. Må henge meg på de andre som "mistenker" at du er PRO :D

 

Skal forsøke å legge film selv også (LLumar), så da er oppskriften din genial! Takker :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Smestad

Thomas: Synes du hadde en informativ og god beskrivelse! Det skal du ha. Må henge meg på de andre som "mistenker" at du er PRO :D

 

Skal forsøke å legge film selv også (LLumar), så da er oppskriften din genial! Takker :D

 

Jeg er IKKE det altså... LOVER! :D Kan gjerne tenke meg å bli det da! ;)

Men jeg har snappet opp litt tips hos PRO-gutta når jeg har vært og kjøpt film. + lest en del på nettet. Men igjen --> ØVELSE GJØR MESTER!!!

Har også passet på å kjøpe meg en skikkelig vindusnal for å få bort vannet bak filmen. Og DET er den beste innvesteringen jeg har gjort noen gang.

Kjøpte den hos Solfilmsgruppen og den er bare helt RÅ!! Man kan presse på så mye man bare vil uten at filmen tar skade eller får riper. Og det beste av alt... vannet forsvinner på ett "drag"!!! :D

 

LLumar?.. hmm det er vel den filmen som Eclipse selger det.

Har ikke lagt den selv, men de har ihvertfall MANGE forskjellige farger/toner!! :D

 

BTW: SunGuard har også den originale VAG-grønne filmen man får på Passat/Touran etc. etc. Nice to know for de av dere som ønsker å "ettermontere" original-look!

 

Klippet og limet litt fra en annen post jeg har hatt her..........

*** SNAP SNAP *****

Ett annet tips for å få ett bra resultat er måten man stryker ut vannet under filmen. Tenkt deg at du deler inn ruta i fire deler (i hodet..ikke fysisk!!! )

Du begynner på midten og arbeider deg ut mot sidene. Dette gjør du på alle de fire delene. Gjør du det slik så slipper du å få "fingre" på filmen!!

Viktig! Begynn alltid på midten av ruta på hver del...og jobb utover mot siden.

Under så begynner du med "del 1". Begynn på midten og trekk nalen oppover.

Jobb det ut mot venstresiden. osv. osv.

 

*************************************************

*..........................................*......................................*

*..................1......................*...................2..................*

*..........................................*......................................*

*************************************************

*..........................................*......................................*

*..................3......................*...................4..................*

*..........................................*......................................*

*************************************************

 

Når du har fått ut det meste av vannet så begynner du å finskjære filmen.

IKKE før... da er det nemlig fare for at du skjærer for mye!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er Eclipse som selger LLumar. Som jeg skrev tildligere i denne strengen selger de den for 450,- +mva pr. m2. Må vel være ca greit.. De nevnte at filmen tålte varmebehandling, og er "ripesikker"... Vet ikke jeg. Uansett, har vurdert filmen som heter Titanium. Noen erfaring?? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Smestad

Ja, det er Eclipse som selger LLumar. Som jeg skrev tildligere i denne strengen selger de den for 450,- +mva pr. m2. Må vel være ca greit.. De nevnte at filmen tålte varmebehandling, og er "ripesikker"... Vet ikke jeg. Uansett, har vurdert filmen som heter Titanium. Noen erfaring?? : klø :

 

Har ingen erfaring med LLumar filmen, men jeg synes den var VELDIG dyr!!

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt en telefon eller "stikki" innom Solfilmsgruppen og hørt der. Info --> http://infoside.no/solfilm/

450,- + mva er jo blodpris på film!! Blir jo nesten billigere å få lagt filmen av en PRO da!! Mener at SunGuard filmen koster 130-150,- pr. m.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for flere gode tips! : ja :

Skal sjekke opp hos SunGuard, og se hva jeg kan få kjøpt.. Får man lysere film enn 20%? Bare lurer da jeg ikke ønsker at rutene blir for mørke : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Smestad

Tusen takk for flere gode tips! : ja :

Skal sjekke opp hos SunGuard, og se hva jeg kan få kjøpt.. Får man lysere film enn 20%? Bare lurer da jeg ikke ønsker at rutene blir for mørke : flau :

 

Yepp.. 35% er fin. Bruker alltid denne på sideruter jeg legger på.

Denne er passe tonet slik at du slipper masse hazzel med "kåppersene" :D

20% er egentlig alt for mørk på sideruter foran... går fort med noen fotgjengere og gåstoler da ;)

Igjen... for å få litt mørkere effekt på 35% film så legg 20% i bakruta!!! (har sagt dette noen ganger nå føler jeg.. :) )

 

På Outlander´en min har jeg 5% på alt bortsett fra siderutene foran (de har 35%), men denne bilen kler litt bedre å ha større overgang mellom de ulike toningene. STV, sedaner etc. bør ikke ha for stor forskjell mellom sidevinduene foran og bak. Ikke noe er så stygt som en liten bil med 5% bak og ikke noe foran!! :eek:

 

 

5% er forresten topp hvis man har barn som skal så på DVD i bilen.

Null problem med sol på skjermene, og det er kul umulig å se at det er montert slikt utstyr i bilen. Dette er kjekt når jeg må parkere Outlanderen på plasser som kanskje ikke er like trygge for slikt "besøk"...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en god idè! Skal legge filemen på S6'n min. Den er ametyst faget (grå-lilla), så jeg tror/håper litt lys toning på rutene kan bli "lækkert" :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Smestad

Høres ut som en god idè! Skal legge filemen på S6'n min. Den er ametyst faget (grå-lilla), så jeg tror/håper litt lys toning på rutene kan bli "lækkert" :D

 

35% blir lækkert på S6´en vil jeg tro.

Hmmm.. du skulle ha punget ut noen kroner for LLumar film på den bilen da!!

Er jo NOEN meter med rute på en S6 da ;)

 

Ta ut rutene i dørene for best resultat!!

 

He he.. kommer på ting heletiden her nå....

Ett tips til... På ruter som har en slik prikkette sjattering rundt i ytterkantene,

så kan dere oppleve at man nesten får en lys kant rundt hele ruta.

Grunnen til dette er at filmen ikke greier å "fylle" hullene mellom prikkene.

Bruk derfor en varmepistol på moderat varme samtidig som du forsiktig presser på filmen med nalen. OBS! IKKE varm for mye!!! Og gjør dette helt tilslutt.

Har du ikke en slik skikkelig Solfilmsnal så funker ett gammel kredittkort med en liten myk tøybit ypperlig også til dette!!! (Tøybiten er for å ikke ripe filmen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker nok en gang for fine tips! (Skylder deg en flaske cognac snart nå) :tilber:

 

Dette får du seriøst vurdere å drive med ved siden av IT-virket.. lukter $ av detta :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Smestad

Takker nok en gang for fine tips! (Skylder deg en flaske cognac snart nå)

 

Wooohooo :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, thomas det burde du kjøre på. dritt i å sitt foran pc. du er en mann for vinduene våre.... hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arve egeberg

ja, thomas det burde du kjøre på. dritt i å sitt foran pc. du er en mann for vinduene våre.... hehe

 

:D "Official VACN Tinter" :D he he

 

BTW: Stod akkurat opp nå etter å ha sovnet på sofa´n kl. 19:00 igår.

LITT sliten etter endt arbeidsuke får en si ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en kompis som legger solfilm, han har et relativt nystartet firma og tar på seg soting til meget hyggelige priser. Jeg var å la på film i går - ble dødsbra. Han bruker kun Sunguard film og har 5 års garanti på filmen. Hvis det er noen som er interessert er det helt sikkert mulig at jeg kan skaffe litt skikkelig "klubbrabatt"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du fått tak i klistremerket som du har i frontruta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvam har i frontruta????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har et VWAUDICLUB merke i frontruta... Hvor har du skaffet det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.