Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte støtdempere innen ikke for lang tid, de begynner å bli litt slitt.

Men har ikke tenkt å senke bilen noe, bare beholde samme høyde. Men det florerer jo av prousenter som leverer dempere i forskjellige variasjoner. Alle produsentene har standard dempere etter bilfabrikantenes spesifikasjoner, men noen har også oppgraderte dempere, deriblant Koni, Sachs Advantage, Bilstein....

Tenkte å styre unna KYB, Gabriel og slike produsenter av standardspec dempere.

 

Noen som har erfaringer med Audi's originale i forhold til de oppgraderte demperne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Truls Antonsen

Jeg skal bytte støtdempere innen ikke for lang tid, de begynner å bli litt slitt.

Men har ikke tenkt å senke bilen noe, bare beholde samme høyde. Men det florerer jo av prousenter som leverer dempere i forskjellige variasjoner. Alle produsentene har standard dempere etter bilfabrikantenes spesifikasjoner, men noen har også oppgraderte dempere, deriblant Koni, Sachs Advantage, Bilstein....

Tenkte å styre unna KYB, Gabriel og slike produsenter av standardspec dempere.

 

Noen som har erfaringer med Audi's originale i forhold til de oppgraderte demperne?

 

Det første oppsetett jeg hadde på min X A4 var med gule Koni og ett senkesett fra AP Sportsfahrwerke. Montering av gule Koni er like lett, eller vanskelig om du vil, som standard dempere. Fordelen er at de er justerbare slik at du kan få de stivere eller mykere, på det mykeste vil jeg nesten påstå at de er mykere enn ett orginalt Audi sporstunderstell. Jeg ser at du har en Quattro og på den så skal du være obs på at for å justere stivheten på demperene bak så må de demonteres igjen. Jeg har også hørt at dette er tilfelle foran, men på det settet jeg hadde så var det justering på toppen. Eneste "ulempen" var at jeg måtte borre ett hull gjennom toppen av fjærbenstårnet ( altså gjennom karosseriet og gjennom fjærbensskålen som sitter i toppen ). Når man åpner esken ser man lett hva man har fått. Når det er topp justering så følger det med ett lite hvitt plastikkhjul som man setter på toppen og skrur med. Dersom det er "bunn" justering så må demperen presses i bunn og så skrus rundt.

 

Ligg unna Monroe Sensatrack og tilsvarene selvjusterende dempere om du går med planer om å senke bilen. De har en tendens til å lage endel krøll med kjøreegenskapene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan hake meg på Paul her, justerbare Koni dempere

er veldig gode å kjøre på !!

 

De bedrer kjøre egenskapene betraktlig. Noen mener

derimot at disse ikke tåler senking. Det blir da vel ikke

noe problem for deg, Truls.

 

;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde monroe sensa-trac på gamle gt'n min, og syntes de fungerte helt glimrende. Senket selvfølgelig ikke, da sensa-trac er delt opp i en komfort-sone og en hardere sone. Normalt fjærer den innenfor komfortsonen, men om du kjører hardt i svinger eller over store ujevnheter, kommer den utenfor komfort-sonen. Da vil den stive av "helt" , og bilen stopper å krenge. Veldig behagelig, og de står ikke noe tilbake for andre dempere om det er komfort du ønsker, kombinert med god stabilitet i svinger, slik jeg ser det.

 

Til noen biler leveres gule koni med toppjustering bak, mens på andre må man justere de ved å presse i dem i bunn, slik PG sier. Det er slik man justerer røde koni også, men da også fremme.

 

Bilstein Sport er Bilstein sine dempere for biler uten senk.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm, trodde røde koni ikke var justerbare jeg...

uansett hvis du IKKE skal senke er vel røde bedre fremfor gule med tanke på korting av demperene (gule)?

 

Nåvel, skal du ha Koni dempere har rodin & co (http://www.rodin.no) 25% avslag for VACN på sine listepriser - de er grossist! :D

 

Ble 5003kr til Audien min med dempere og fjærer...en god pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var inne og sjekket Rodin ja...blir ca 5400 for meg i tilfelle for Koni.

Leste mye på nettet i går, og leste endel om Bilstein i går, på deres egne sider. B6 demperene er ca 10-15% fastere enn originalt. Og mener å ha lest ett sted at Koni kan ha noe bedre komfort enn Bilstein...jeg vet ikke...

 

Har klubben noen avtale med noen som selger Bistein da? Jeg har sendt en mail til Auto-Trio, som står på linker på sidene våre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.