Anbefalte innlegg

Har en A6 Avant 99 mod som er gått 76000 som lekker hydrolikkolje. Verkstedet kan fortelle meg at det må skiftes tannstang til en totalkost av 16000,-

 

Det forundrer meg at tannstangen skal måtte byttes på en bil som er gått 76000, er dette et kjent fenomen/svakhet på Audi?

 

Har andre noen lignende erfaring med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når er bilen kjøpt? Import?

 

5 års reklamasjonsrett vet du iflg. kjøpsloven.

 

Min 99 mod har gått 99000 km og har ikke noe problemer med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette innenfor 5års regelen så er dette en reklamasjonssak. Sjekk med hovedkontoret ang. forlenget garanti!!

 

Om bilen er import eller ikke spiller ingen rolle..noe som er avgjørende er om at du har brukt den aktuelle VAG-forhandler til service etc. Dette er positivt i ditt tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av John-Arild Martinsen

Når er bilen kjøpt? Import?

 

5 års reklamasjonsrett vet du iflg. kjøpsloven.

 

Min 99 mod har gått 99000 km og har ikke noe problemer med dette.

 

 

Bilen er bruktimportert 1 år gammel i 2000.

Jeg kjøpte den for ett år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hans Aadland

Bilen er bruktimportert 1 år gammel i 2000.

Jeg kjøpte den for ett år siden.

 

 

Dato når den ble førstegangs reg i tyskland?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vognkortet ligger i Bilen som står på verksted, så jeg har ikke den eksakte datoen tilgjengelig her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en tannstang til A6 hvis det skulle være interesse for den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det skulle være noen trøst, så har jeg hatt samme på problemet på min bil. Det var en -95 Audi S6, altså forrige typen, men problemet er nok det samme.

 

Min var bruktimportert og langt over alle garantier, og etter å ha etterfylt hydraulikkolje hver 3 uke i over et år ble jeg lei, og skiftet dette på en Danmarksferie. Der fikk de tak i en innbytte tannstang, hele jobben kom på 8 tusen. Ville sjekket dette, 16 lapper er jo så mye penger at det kan lønne seg å ta en tur til Danmark eller Tyskland.

 

mvh Audun.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbalkemeldingene.

Lekkasjen på servooljen økte så kjap at jeg måtte etterfylle 1-2 desiliter for hver gang jeg kjørte, så jeg hadde intet annen valg enn å få jobben utført umiddelbart. (henter bilen hos Møller i ettermiddag).

 

Når det gjelder reklamasjon så må jeg enten gå på den privatpersonen jeg kjøpte bilen hos for litt over ett år siden, eller på firmaet som importerte og solgte den i Norge for første gang i 2000. Bilen er førstegangs reg. i Tykland januar 1999. Jeg vet ikke om det er andre reklamasjonsregler i Tyskland slik at importøren kan gå tilbake til sin leverandør å reklamere.

 

Jeg ser for meg at det kan være vanskelig å få noe ut av importøren med mindre han kan videreføre dette til sin leverandør.

 

Mener Audi (representer ved Møller) burde ha et moralsk ansvar for at en del som normalt skal vare in flere hundre tusen kilometer ryker på 76000 og skiftet den til en gunstig pris, men juridisk sett går de klar da den er førstegangsreg. jan 1999.

 

Slik det nå er gjør de god butikk på at bilen ikke holder mål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 års reklamasjonsrett er kun for produkter solgt i Norge. I Tyskland vet jeg ikke hvor lang garanti de har og om de i det hele tatt har en reklamasjonslov. Møller kan ikke belastes for dette og som de sier må dette da taes med de som solgte bilen (siste eier, importør, de som solgte bilen til importør evt. de som solgte bilen ny)

 

Den Norske rklamasjonsretten er en særting vi har i Norge.

Nei jeg jobber ikke for Møller men har jobbet med reklamasjonsrett hos Electrolux

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes vel 5 år på en såpass viktig del som tannstanga er noe kort.. Her bør VAG kunne i hvertfall komme med en svært mye bedre pris enn dette, men det er nok mer med viljen.. Ref andre tilsvarende saker, så kan det lønne seg å velge en annen VAG for alternativ vurdering.. Kjipt at det lekker såpass at du må få gjort det litt brennkvikt, liksom..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke tannstanga, men servopumpa i dette tilfelle.

 

Ved fullt rattutslag begynte det i vinter å komme en ekkel knakelyd fra servopumpa på bila til pappa (a6 2,5 tdi 99-mod). Dette gjald på begge sider. Forsøkte å lufte systemet og etterfylle olje (husk å bruk org. hydraulikkolje, hvis ikke ryker o-ringene, og lekkasjene tiltar). I mai var far selv ute å kjørte, og plutselig har han ikke servo i det hele tatt. Med muskelservo får han bilen på møller og de kan konstatere at braketten som holder servopumpa er brukket rett av i godset (ser ut som et tretthetsbrudd). Resultat: ny servopumpe, nytt reimhjul, støtdemper til pumpa, nye kilereim, ny brakett, alt til den nette sum av 14000 inkl. arbeid.....Bilen er førstegangsreg. 5.1.99 i tyskland, så 5-års reklamasjon gjaldt heller ikke da 5-års fristen var utløpt. 5 års reklamasjonsrett er en internasjonal rett, og gjelder stort sett uavhengig av om varen er import eller ei. Noen som har hørt om tilfeller der denne festebrakketten er løsnet?

 

En på jobben måtte bytte tannstang på sin 99 Passat for et års tid siden, så dette er kanskje en svakhet på disse årsmodellene?

 

Beklager at jeg til dels kuppet tråden.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

5 års reklamasjonsrett er en internasjonal rett, og gjelder stort sett uavhengig av om varen er import eller ei.

 

mvh

 

EW

 

Da har det kommet nye regler i Europa. 5 års reklamasjonsrett har vært en særting i Norge og har ikke vært i resten av Europa. Begynner å bli en liten stund siden jeg jobbet med dette så reglene kan jo være endret men jeg tviler på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av John-Arild Martinsen

Da har det kommet nye regler i Europa. 5 års reklamasjonsrett har vært en særting i Norge og har ikke vært i resten av Europa. Begynner å bli en liten stund siden jeg jobbet med dette så reglene kan jo være endret men jeg tviler på det.

 

jeg skal ikke være for bastant, kan godt være jeg har hørt feil.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.