Treffrapport fra Rudskogen 14-15 aug

Anbefalte innlegg

Endelig kom sjansen til å ta seg en tur til Rudskogen. Spesielt var jeg interessert i å få satt en grei referansetid på banen med umodifisert bil. Greit å vite hvor man var hen før man startet oppgraderingen...

 

Fikk overtalt Beate (min bedre halvdel og tidtaker) til å bli med, første treffet hennes. Til gjengjeld lovte jeg Halden tur på ettermiddagen lørdag. Jommen sa jeg smør. Kom nemlig til å ta en titt på mine fremre bremseklosser rett før avreise lørdag. Titten gikk over til aktiv leteaksjon, med 500 watts lampe, for om mulig å se om jeg kunne finne TEGN til belegg på bremseklossene. Oi oi, katastrofe! Kasta meg på telefonen til Gumpens, fikk siste paret bremseklosser som var tilgjengelig. Yes!1360 spenn, og dagen hadde knapt begynt...

 

Så var det hjem å skru, Bently mannualen har et hull der det burde ha stått om UFO bremser, jævler! Bare å kaste seg over det. Bolter som ikke vil løsne, bannskap og eder. Svett og varm, får tilslutt løs driten. Kripos kunne kanskje ha funnet rester av bremseklossbelegg, det gjorde ikke jeg. Kan forklare tendensen til å fortsette rett fram sist vi var på våler!

 

Får etter mye om og men byttet på en side. Andre går bedre. Er midt inne i siste bytte når jeg oppdager hvordan jeg EGENTLIG skulle ha byttet bremseklossene. De #&% boltene skulle ikke løsnes i det hele tatt. Vel, så lenge man lever....

 

Resten går greit, så også turen til Rudskogen. Halden turen utgår med høye kneløft, til kartleserinnens skuffelse. Og skuffelsen blir ikke mindre når vi kommer til Rudskogen og lukket og låst port. Enda jeg sjekka rett før jeg for. Parkerer på utsia, bærer rungt, øl og pææsj inn i svarte natta. Og der satt guta og fyra. Rappa restvarmen fra grillen til Walter, fylte magen med pææsj og øl, så var det natta.

 

Dagen etter var det jaggu meg sol og raka rør når vi våkna. Spent på hvem som kom mens adrenalinet sakte rygga i bringa. Hadde tenkt å vaske bilen, men gav opp da en slange var alt de hadde å by på, da fikk heller pussegutta leke med vannet, mens turbotrykk mannfolka klistra nummerlappen på innsia av ruta. På med hjelmen, nå må vel kjerkefålka ha gått hjem!

 

Etter en runde rundt i kolonne for å minnes Øystein Vige (RIP), var det fullt alvor. Deilig å endelig kunne la hestene få fritt spillerom. Men ikke før jeg hadde kommet skikkelig i siget, så kom en S6 avant, usenket og greier rapende forbi og forsvant. RS2 jævel tenkte jeg, og kjørte videre. Merket gummien forsvant, synes ladetrykket var på ferie, og klokka inn 1,18 som beste rundetid, 2 sekunder raskere enn i fjor med andre dekk som eneste forskjell.

 

Mens jeg sto og lot sleden kjøle seg ned (olje og bremser trenger ferie iblandt) så kom fyren i S6-en bort. Spurt hva han hadde dopa kjerra med, han sa chip. I alle dager tenkte jeg, og booka plass for noen runder i passasjersetet. Dette måtte undersøkes.

 

Og mine bange anelser ble bekreftet, det var mye mer gnuff i motoren, mer moment, bedre aks, 15 km/t mer etter langsia, og dette var med en avant! Oppskriften var 3 bar MAP, MTM chip, beregnet for et sett med over 300 gamp (annen turbo ++). Men det funka, den gjorde iallefall bilen til en betydelig mer potent lekesak enn det jeg hadde. Irriterende. Og rundetiden? Klokket inn en 1.14 runde, hele fire sekunder raskere enn meg. Utklassing. Av en usenket AVANT.

 

Men han hadde lært meg en ting, hvordan kjøre svingene etter langstrekka. Med nytt mot la jeg iveg, satset maks (curbs er en fin oppfinnelse) og smilet til Beate ble breiere og breiere. Følte det gikk bra, og kom inn på ny pers: 1:15,8. Givv år teik såmm, det var manuell tidtaking. Men iallefall ble det flere 1.16 runder, så noe hadde jeg lært.

 

Ellers fikk jeg ikke sett på så mye kjøring, fire og en halv time kjøring fikk vi før vi måtte dra. Pratet mye bil, brukte mye dekk (24 grader og sol var som natt og dag i forhold til overskyet og 14 som det var på Våler). Kunne ikke se at jeg hadde brukt dekkene etter å ha brukt en tank på våler, mens etter en runde på Rudskogen var det gummiklædder over alt.

 

Fikk også snakket litt med Roger Løfald, som luftet sin Coupe med 2,5 liters motor og STOR turbo, den kommer til å bli sinnsyk når trykket skrus opp fra 0,75 til ørti bar.

 

Hjemturen var som vanlig, antiklimaks i forhold til resten av dagen. Men hadde fått det jeg kom for, en referansetid, nye opplevelser, bilprat og ei kartleserinne som det nok ikke er så vanskelig å få med på tur en annen gang....

 

Håper vi kan få til bedre oppslutning fra lokallaget neste banetreff, det er for kort tid med en dag, men det er mye bedre enn ingenting!

 

Hilsen Johan, denne gang med bremser, mindre gummi og 3 bar MAP sensor øverst på lista over julegaver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gøyal rapport, Johan! Denne kan du bare sende til Lars-Inge med en gang, denne gjør seg for treffpunkt! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han får'n viss'n vilha'n!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom igjen du...har du noen bilder også kanskje...som passer til reportasjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: ja : Denne må med i Treffpunkt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er redd det er lite bilder, kamera ble stuet bort da kjøringen begynte. Kan se om bremseklossene kan være et greit fotoobjekt....

 

Blir borte onsdag og over helga, skal se hva jeg kan fikse til i neste uke.

 

Teksten får du bare ta copy-paste på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.