Bore om boltsirkel på felg?

Anbefalte innlegg

Har fått tak i et sett med felger som er 4x108 boltsirkel.. siden disse er sjeldne og jeg har drømt om disse lenge, ville jeg finne ut om det gikk an å gjøre noe for å få disse til å passe bilen min som er 4x100?

 

Hvis man utvider hullene (mot senter) vil de da slite seg løs eller noe etterhvert?

Har hørt snakk om en annen type bolt man kan bruke.

Noen som vet noe om disse?

 

Mvh Kaja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kaja Marlene Nilseng

Har fått tak i et sett med felger som er 4x108 boltsirkel.. siden disse er sjeldne og jeg har drømt om disse lenge, ville jeg finne ut om det gikk an å gjøre noe for å få disse til å passe bilen min som er 4x100?

 

Hvis man utvider hullene (mot senter) vil de da slite seg løs eller noe etterhvert?

Har hørt snakk om en annen type bolt man kan bruke.

Noen som vet noe om disse?

 

Mvh Kaja

 

Å utvide hullene er vell ikke det smarteste..finnes spesielle bolter eller så anbefales adaptere.

 

http://www.automateriell.no/dekkutstyr.php?id=98

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Tore Inderberg

Å utvide hullene er vell ikke det smarteste..finnes spesielle bolter eller så anbefales adaptere.

 

http://www.automateriell.no/dekkutstyr.php?id=98

 

Lykke til

nei måtte blitt å tette igjen og bore nye hull, men sunnås hjulservice har kø herfra til månen har jeg hørt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Tore Inderberg

Å utvide hullene er vell ikke det smarteste..finnes spesielle bolter eller så anbefales adaptere.

 

http://www.automateriell.no/dekkutstyr.php?id=98

 

Lykke til

 

Det du linker til der er vel noe verktøy greier og ikke "spacere" med annen boltsirkel ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det BBS`ene til Tord det er snakk om så er spacere enkleste løsningen da de ikke lar seg borre om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke mine BBSer det er snakk om :) Men for den del så er jeg godt over 99% sikker at mine kan borres om, skal ikke være noe problem med senter på de. Er veldig stor "boltehull" på felgene og det er kun ca 2 mm ifra at de går på som det er nå og det er mye mer enn det å gå på så jeg tror det går uten noen større problem ;) Mulig dine og mine ikke er identiske? Kaja har også BBS RS men de høres ihvertfall ut til å ha en helt annen utforming enn mine... finnes jo MANGE varianter av BBS RS.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Paul Guillen

Det du linker til der er vel noe verktøy greier og ikke "spacere" med annen boltsirkel ?

 

en kompis kjøpte disse..er adaptere som også fungerer som spacere med annen boltsirkel. Brukte 5-100 felg på din golf3. Var denne adressa jeg fikk værtfall. Utover det vet jeg ikke...

 

 

HAWEKA Bolthulladapter

For felger med senterhull som ikke er nøyaktig nok til kon eller DUO FLEX. Til bruk for de fleste japanske hjul og off-road hjul. Anbefalt av de fleste bilfabrikanter. Vi leverer 2 adaptersett som består av 3 stk. adaptere som passer til felger med 4, 5, 6 og 8 bolthull. Passer til de fleste bilmerker. Settet med 4 plater tar også BMW (5-serie); SAAB 95 og OPEL Omega/Vectra. Adaptersettet blir levert med oversiktskart som viser bilmerkenes boltsirkeldiameter og antall bolter. Rask og enkelt å bruke. Bolter kan fåes i flere lengder, tykkelser og forskjellige former på spissen. Dette beror på "sete" i felgen.

Sett a 3 plater: 3-4-5-6-8 hulls felg. HAW 200-000-281 28 mm aksel, HAW 200-000-401 40 mm aksel.

Sett a 4 plater: HAW 200-000-287 28 mm aksel, HAW 200-000-407 40 mm aksel.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte mail til de og spurte. Fikk bare som svar at jeg måtte kjøpe felger med riktig boltsirkel..

Får heller få noen til å dreie i aluminium på mål.

De SKAL på! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde å bestille derfra engang, fikk beskjed om å ta kontakt med lev her i norge, astperformance her i bergen.

De har over 1mnd lev.tid og dobbel pris av det som står på nettet....

så det gadd eg ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte mail til den søteste dama på salgsavdelingen, Nadine:)

 

nadine_z.jpg

 

Hun svarte som Steffen allerede har sagt at AST er importør i Norge, og at det nok derfor var kjappest og billigst å bestille hos de. Men vi får også bestilt direkte fra de, måtte bare oppgi navdiameter på felgen (noe jeg ikke husker i hodet) så skulle jeg få priser og leveringstid...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med bolter med "løs" konisk ring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ole Opsahl

Hva med bolter med "løs" konisk ring?

 

Hvem har det og hvor solid er dette under banekjøring ? Vil nødig at dama skal miste ett hjul på banen, spes ikke hvis jeg sitter på ... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dere tenker på det som kalles "flytebolter", flere som bruker dette på felgene sine, men jeg vet ikke hvilke begrensinger det er på dem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

også kalt "slingrebolter" det kan de vell få tak i på enhver god felgforhandler,koster litt tror jeg,men hvis det er store nok huller i felg kan dette gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var å undersøkte ang slike bolter igår og det går desverre ikke. Jeg hadde ett ørlite håp om at det skulle gå da hullet på mine felger er rimelig stort, men desverre så manglet det ca 2 mm for at det skulle gå. Dette kan stort sett kun brukes på felger med 2 mm i forskjell på boltsirkel, men pga stort hull så gikk det nesten også med 8 mm forskjell. Uansett så er det så enkelt at en må se hele hullet igjennom felgen, ser en ikke hele hullet kan en heller ikke bruke slike bolter, og på mine manglet det som sagt ca 2 mm :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går nok snart i gang å lage adaptere/spacere

I første omgang 4x100 til 4x108 , 20mm tykk.

Blir laget i en stållegering (hørte eg en rustfri legering?).

Alu hadde vært kjekt, men liker ikke tanken på hver gang en slenger hjulboltene på bakken med grease så får du sand og drit, skrur den inn og ut av alu så forsvinner gjengene fort....

Helicoil der det er mye av og på er et problem, de løsner/skrur seg ofte ut.

Finnes en kraftigere versjon, en "insert" som er helt suveren...men de koster 150kr stk!

Så da blir det stål.

Pris for 4 uten bolter ca 2000-2500kr

 

Så om noen skal ha, så opp med lanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med adapter for min del ihvertfall er at 20 mm blir alt for tykt, med 7x16 ET10 forran så må jeg valse veldig mye og det var ikke planen akkurat nå.

 

Hvor tynne adaptere går det ann å bruke? Vil helst at de skal være holdbare også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er max du kan ha da?

frem med skyvelæret igjen...

men er ikke mye å gå på min 18 teoretisk

en skrue skal ha 1,5 ganger tykkelsen i inngrep.

Så en M12 skal ha 18mm gjenger.

 

alt. som eg har nevnt før eg å borre opp 4 nye hull i navene, så har du dobbelt opp. 4x100 og 4x108 (ett til sett så hadde det blitt som i kinderegg, 3 i 1) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Steffen Johannesen

hva er max du kan ha da?

frem med skyvelæret igjen...

men er ikke mye å gå på min 18 teoretisk

en skrue skal ha 1,5 ganger tykkelsen i inngrep.

Så en M12 skal ha 18mm gjenger.

 

alt. som eg har nevnt før eg å borre opp 4 nye hull i navene, så har du dobbelt opp. 4x100 og 4x108 (ett til sett så hadde det blitt som i kinderegg, 3 i 1) ;)

Har fortsatt ikke gitt opp å prøve å få lage til Porsche adaptere til Audien min......men i både teori og praksis så går det ikke :( :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kaja Marlene Nilseng

Sendte mail til de og spurte. Fikk bare som svar at jeg måtte kjøpe felger med riktig boltsirkel..

Får heller få noen til å dreie i aluminium på mål.

De SKAL på! :)

Hva slags felger er det da om jeg tør spørre ?? Har 4-108 jeg :) Jeg har det også slik at jeg har "feil" boltsirkel,jeg har lyst på Porsche felger på min bil men det går ikke med slike adapter-plater pga boltsirkelen. 5x130 boltsirkelen og 4x108 boltsirkelen kræsjer i hverandre :( Skal vi bytte nav ?? Du får 4x108 og jeg får dine på 4x100 ?? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alt går ;)

har du 4 bolts nav du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Steffen Johannesen

alt går ;)

har du 4 bolts nav du?

4 bolts nav ja.......har fått det tegnet med Autocad og de to boltsirklene "kræsjer" i et hull uansett hvordan man vrir de......men har du noen andre ideer lytter jeg mer enn gjerne!!! Har SINNSYKT lyst på Porsche felger på Audien min :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja har tegna det i autocad selv engang...var full kræsj.

hmmm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Pål Fivelstad

4 bolts nav ja.......har fått det tegnet med Autocad og de to boltsirklene "kræsjer" i et hull uansett hvordan man vrir de......men har du noen andre ideer lytter jeg mer enn gjerne!!! Har SINNSYKT lyst på Porsche felger på Audien min :)

 

Går det ikke an å bytte nav til 5*112 da, og så sette på adaptere? med porsche-felger med ET52 så skulle jo det gå bra :)

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.