#1 Skrevet August 17, 2004 Hei, Leste på tysk forum at endel Corrado eiere trekker ut skjermene foran for å få plass til større felger/dekk samt kunne senke bilen tilstrekkelig. Er det noen som kan forklare meg hvordan dette gjøres, hvilket arbeid som er nødvendig og hva noe slikt koster foran og bak? På forhånd takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Geir Axel Aass Hei, Leste på tysk forum at endel Corrado eiere trekker ut skjermene foran for å få plass til større felger/dekk samt kunne senke bilen tilstrekkelig. Er det noen som kan forklare meg hvordan dette gjøres, hvilket arbeid som er nødvendig og hva noe slikt koster foran og bak? På forhånd takk Ehh..bilde?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 17, 2004 Har desverre ingen gode bilder, men det kan kanskje ses på dette bildet: http://www.vwcorrado.de/pic/gallerie/m_fotos_htm/monat040501-5.htm Skjermene er trukket 3cm foran og 4 cm bak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 17, 2004 Er det valsing du tenker på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 17, 2004 er nok valsing du tenker på... mange som gjør dette for og få plass til større hjul og få senket mer... Har gjort det på en golf 3 jeg hadde en gang... hadde først 9x16 og så 8,5x17..+ mye senking.. måtte nok valse endel.. men når man skal valse såpass så må man lakkere opp skjermer etterpå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 17, 2004 tja, tror ikke det er valsing som menes. På tysk heter valsing "bördeln". Dvs at man knekker opp kantene på innsiden av skjermen, hvis jeg har forstått rett. Bretter på en måte innsiden av kanten på skjermen rett opp. Eller tar jeg feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 17, 2004 Valsing vil si at man monterer en vals på navet, og "ruller" skjermene bredere, og dermed gir plass til større hjul.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 17, 2004 Jeg tror ganske enkelt det menes med at du tar tak i hjulbuen og fysisk trekker ut den med muskelkraft og moment dannet av noen kilo på rævva Var i hvertfall det jeg gjorde, etter å ha blitt anbefalt det av en kar som har litt peiling på slikt. Fordelen er at du slipper å lakke opp igjen skjermen, da lakken har en tendens til å "sprekke" ved valsing. Når du trekker blir hele skjermen strukket ut, mens ved valsing er det vel i hovedsak hjulbuen som strekkes(?). Det så brutalt ut når vi gjorde det, men resultatet ble i hvertfall veldig bra, ikke subbet siden den gang (før sommeren) mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll Jeg tror ganske enkelt det menes med at du tar tak i hjulbuen og fysisk trekker ut den med muskelkraft og moment dannet av noen kilo på rævva Var i hvertfall det jeg gjorde, etter å ha blitt anbefalt det av en kar som har litt peiling på slikt. Ehh.. Og det funket? Og gav bra resultat?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 17, 2004 Legg ett stålrør mellom dekk og skjerm, kjør frem og tilbake noen ganger. gjorde dette på kadetten ble bra (på ene siden) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Rune Sveian Ehh.. Og det funket? Og gav bra resultat?? Ja, helt seriøst, det ble veldig bra. Ble anbefalt å gjøre dette først, for så å valse hvis nødvendig etterpå. Dessuten, bilen min har i praksis ikke noen kanter på innsiden av hjulbuen å valse, så det ville uansett ikke hjulpet mye. Jeg er lite i Malvik, men om du er i nærheten med bilen, eller har planer om det, så gi et pip (PM el 99598039), så skal jeg vise deg. Bare pass på at skjermene er bra festet da mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Jan-Åke Kolås Legg ett stålrør mellom dekk og skjerm, kjør frem og tilbake noen ganger. gjorde dette på kadetten ble bra (på ene siden) Og da ble ikke lakken ødelagt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 17, 2004 Og da ble ikke lakken ødelagt? nja... flasset litt ja. lakken tåer ikke att du strekker metallet slikt. måtte lakke opp der ja. men bilen skal lakkes, gjør ikke så mye 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Jan-Åke Kolås nja... flasset litt ja. lakken tåer ikke att du strekker metallet slikt. måtte lakke opp der ja. men bilen skal lakkes, gjør ikke så mye Jeg trakk skjermen ca en cm ut, og lakken tålte det fint. Skyldes sannsynligvis at strekken blir fordelt over et større område, ikke bare på kantene, der lakken er skjør nok fra før. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 17, 2004 Din lakk var sikkert ikke fra 1976 heller..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Jan-Åke Kolås Din lakk var sikkert ikke fra 1976 heller..... Nope, det er miljølakk fra 90-tallet eller kanskje 2000-og-noe, og de tåler ikke nødvendigvis mer enn lakken i 76...men å dra et stålrør på en lakkert overflate høres ganske vågalt ut, lakk anno 76 eller 2000 mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 17, 2004 Ville valgt ett balltre eller teflon rør neste gang ja... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll Ja, helt seriøst, det ble veldig bra. Ble anbefalt å gjøre dette først, for så å valse hvis nødvendig etterpå. Dessuten, bilen min har i praksis ikke noen kanter på innsiden av hjulbuen å valse, så det ville uansett ikke hjulpet mye. Jeg er lite i Malvik, men om du er i nærheten med bilen, eller har planer om det, så gi et pip (PM el 99598039), så skal jeg vise deg. Bare pass på at skjermene er bra festet da mvh EW Jeg har b4-skjermer foran på min nå, og i løpet av høsten får jeg vel b4-skjermbuer bak, så da er problemet eliminert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 17, 2004 Jeg har b4 skjermer (standard på coupe), og med 60mm senk og 225/45-17 måtte jeg trekke ut litt fremme. Bak er det masse plass. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 17, 2004 hvis du ser på denne linken så kan du se hvordan en bekjent av meg gjorde på sin corrado. men da må det lakkes etter på og du burde ha lekt litt med bil karosseri... http://pajalle.com/autot/corrado_20vt/page02.php på bilen min valset vi skjermene ut så mye som mulig så brukte vi banke fil får å slå skjermene mere ut og så ei runde med miggen etter det. blei litt tinning å sparkling etter på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll Jeg har b4 skjermer (standard på coupe), og med 60mm senk og 225/45-17 måtte jeg trekke ut litt fremme. Bak er det masse plass. mvh 60? Jeg kjører med 40 og eksosen min subber overalt jeg kjører.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 18, 2004 Opprinnelig postet av Rune Sveian 60? Jeg kjører med 40 og eksosen min subber overalt jeg kjører.. 60 foran og 40 bak. I hvertfall det som er oppgitt. Jeg tror mer på 40/40. Er Bilstein dempere og H&R fjører. Har fremdeles til gode å subbe nedi med bilen. Kjører selvfølgelig ikke ned fra høye fortauskanter...hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 18, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll 60 foran og 40 bak. I hvertfall det som er oppgitt. Jeg tror mer på 40/40. Er Bilstein dempere og H&R fjører. Har fremdeles til gode å subbe nedi med bilen. Kjører selvfølgelig ikke ned fra høye fortauskanter...hehe Når jeg kjører ned fra gårdsplassen, så subber katalysatoren og downpipene i grusen.. Og NEI, det er ikke en traktorvei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 18, 2004 Wow, her var det mange svar Tusen takk for utfyllende og informative svar til alle. Jeg hadde tydligvis misforstått hva valsing betyr. Etter at jeg byttet til H&R Coil Overs + 8x17 med 215/45/17 subbet det overalt og bilen er høy som en traktor. Puttet på 20mm spacere på hver side for å komme klar av fjærene, men da begynte det å subbe i skjermene og jeg måtte skru bilen opp noe sinnsykt. Ikke pent! Burde vel ha kastet ut 215/45 dekkene og fått tak i 215/40 eller 215/35 men men er litt for lat + usikker på om det er tilstrekkelig. Noen som vet om noen i Oslo/Akershus området som er god på valsing? Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 18, 2004 Har du sjekka opp valsespesialisten.no? Har ingen erfaring med han, men mener han ble nevnt her inne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...