Anbefalte innlegg

Jeg må visst ta å bytte motor og girolje på Corra.

 

Hvilke olje bør jeg bruke (og næih, jeg skal ikke ha en 1000 kr liter olje) ..??

 

Filter får jeg på mekonomen, men må kanskje ha litt olje oppi også..hvilken olje, kvalitet, osv..?

 

Samme med gir olja, noen enkel forklaring på hvordan bytte denne..?? Bilder fra AKTE på hvor div tappe/påfyllingsskruer er, er gull..!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skrur ut bunnpluggen på girkassa, og lar all den dyre oljen renne ut ;p

 

Så skrur du bare igjen, og fyller på i en fylleskrue som sitter på siden av girkassa. Når det renner ut av denne, er det fullt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Du skrur ut bunnpluggen på girkassa, og lar all den dyre oljen renne ut ;p

 

Så skrur du bare igjen, og fyller på i en fylleskrue som sitter på siden av girkassa. Når det renner ut av denne, er det fullt :)

 

Men er det sånn innlysende hva som er tappe skru og påfyllings skru? Mener det er to stk 19 mm umbrako greier på kassa, er det disse to? Aldri byttet den olja, så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke så mye peiling på corro-kassa desverre.. Menneh tappepluggen sitter naturligvis i bunn, sånn at du får tømt den helt. Påfyllingsskruen sitter da lengre opp på sida, slik at det går an å fylle på en liter ;p

 

Påfyllingsskruen kan gjerne være merket også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Har ikke så mye peiling på corro-kassa desverre.. Menneh tappepluggen sitter naturligvis i bunn, sånn at du får tømt den helt. Påfyllingsskruen sitter da lengre opp på sida, slik at det går an å fylle på en liter ;p

 

Påfyllingsskruen kan gjerne være merket også.

 

Åkei..får kikke litt..

Men må kanskje ha noe olje også, hva bør jeg ha? Syntetisk, halvsyntet, eller mineral? Og kvalitet på olja.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte olje på Esso til mitt bruk. Halvsyntet 10w-50 tror jeg det var. Girolja er standard.. Det er en plugg i framkant på kassa, og det anbefales at du har en slange og trakt for å få fylt opp.

 

Jeg syns det gikk veldig greit, og girkassa ble som en drøm etterpå. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Men er det sånn innlysende hva som er tappe skru og påfyllings skru? Mener det er to stk 19 mm umbrako greier på kassa, er det disse to? Aldri byttet den olja, så..

 

Det er disse to umbrakoskruene ja. Bruk gearolje 75W-90 av hvilket som helst merke, helst Motul da denne skal være best. Du trenger ikke mer enn 2 liter.

 

På motoren kan du fylle Mobil 1 Rally fromula 5W-50 eller Castrol TWS 10W-60 eller Valvoline Racing 10W-60, eller Esso Ultron 5W-40 eller det som måtte passe deg best :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girolje= helsyntetisk (Castrol anbefalt)

Motorolje= delsyntetisk (Castrol/Valvoline)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oppdatering 8)

Når det gjelder Girkassa så SKAL denne på PG motor bestandig ha helsyntetisk!

 

Når du har G-lader så tar jo denne oljen fra motor,og G-lader skal helst ha mineralolje. Men delsyntetisk anbefaler Vw-forhandler.

 

 

Girolje= helsyntetisk (Castrol anbefalt) ca.2.3 liter

Motorolje= delsyntetisk (Castrol/Valvoline)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBS!

 

Første bud ved skifte av girolje er å ALLTID ta ut fyllepluggen først! Hvis du tapper olja og deretter ikke får ut fyllepluggen er du solgt! Det er nemlig litt tungviint å snu bilen på hodet for å fylle girolje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.