#1 Skrevet August 17, 2004 Jeg må visst ta å bytte motor og girolje på Corra. Hvilke olje bør jeg bruke (og næih, jeg skal ikke ha en 1000 kr liter olje) ..?? Filter får jeg på mekonomen, men må kanskje ha litt olje oppi også..hvilken olje, kvalitet, osv..? Samme med gir olja, noen enkel forklaring på hvordan bytte denne..?? Bilder fra AKTE på hvor div tappe/påfyllingsskruer er, er gull..!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 17, 2004 Du skrur ut bunnpluggen på girkassa, og lar all den dyre oljen renne ut ;p Så skrur du bare igjen, og fyller på i en fylleskrue som sitter på siden av girkassa. Når det renner ut av denne, er det fullt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Rune Sveian Du skrur ut bunnpluggen på girkassa, og lar all den dyre oljen renne ut ;p Så skrur du bare igjen, og fyller på i en fylleskrue som sitter på siden av girkassa. Når det renner ut av denne, er det fullt Men er det sånn innlysende hva som er tappe skru og påfyllings skru? Mener det er to stk 19 mm umbrako greier på kassa, er det disse to? Aldri byttet den olja, så.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 17, 2004 Har ikke så mye peiling på corro-kassa desverre.. Menneh tappepluggen sitter naturligvis i bunn, sånn at du får tømt den helt. Påfyllingsskruen sitter da lengre opp på sida, slik at det går an å fylle på en liter ;p Påfyllingsskruen kan gjerne være merket også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Rune Sveian Har ikke så mye peiling på corro-kassa desverre.. Menneh tappepluggen sitter naturligvis i bunn, sånn at du får tømt den helt. Påfyllingsskruen sitter da lengre opp på sida, slik at det går an å fylle på en liter ;p Påfyllingsskruen kan gjerne være merket også. Åkei..får kikke litt.. Men må kanskje ha noe olje også, hva bør jeg ha? Syntetisk, halvsyntet, eller mineral? Og kvalitet på olja.? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 18, 2004 Jeg kjøpte olje på Esso til mitt bruk. Halvsyntet 10w-50 tror jeg det var. Girolja er standard.. Det er en plugg i framkant på kassa, og det anbefales at du har en slange og trakt for å få fylt opp. Jeg syns det gikk veldig greit, og girkassa ble som en drøm etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 18, 2004 Opprinnelig postet av arne jakobsen Men er det sånn innlysende hva som er tappe skru og påfyllings skru? Mener det er to stk 19 mm umbrako greier på kassa, er det disse to? Aldri byttet den olja, så.. Det er disse to umbrakoskruene ja. Bruk gearolje 75W-90 av hvilket som helst merke, helst Motul da denne skal være best. Du trenger ikke mer enn 2 liter. På motoren kan du fylle Mobil 1 Rally fromula 5W-50 eller Castrol TWS 10W-60 eller Valvoline Racing 10W-60, eller Esso Ultron 5W-40 eller det som måtte passe deg best 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 18, 2004 Girolje= helsyntetisk (Castrol anbefalt) Motorolje= delsyntetisk (Castrol/Valvoline) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 18, 2004 oppdatering 8) Når det gjelder Girkassa så SKAL denne på PG motor bestandig ha helsyntetisk! Når du har G-lader så tar jo denne oljen fra motor,og G-lader skal helst ha mineralolje. Men delsyntetisk anbefaler Vw-forhandler. Girolje= helsyntetisk (Castrol anbefalt) ca.2.3 liter Motorolje= delsyntetisk (Castrol/Valvoline) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 18, 2004 OBS! Første bud ved skifte av girolje er å ALLTID ta ut fyllepluggen først! Hvis du tapper olja og deretter ikke får ut fyllepluggen er du solgt! Det er nemlig litt tungviint å snu bilen på hodet for å fylle girolje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...