Anbefalte innlegg

Hei hei! Nytt medlem!!

 

Har kjøpt meg en Audi S4 `92 og lurer på et par ting:

 

1. Hva er originalt turbotrykk?? Den lader 1,1 Bar nå og det er vel litt mye??

 

2. Hvordan justerer man turbotrykket ??

 

3. Har lyst på et større eksosanlegg !! Hvor får jeg kjøpt det til fornuftig pris?? (Ferrita: 16000kr)

 

Grom bil !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, velkommen

 

Orginalt så skal den få til 1.8 på måleren... turbotrykket får du skremt opp vha en chip.

 

Ferrita anlegg får du her:

 

http://www.ferrita.no/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.0-1.1 er jo normalt med overboost funksjon....

 

Eksosanlegg?? finn en som kan sveise og kjøp 3" rør.. da slipper du anne med 1000/1500 i deler for et helt anlegg pluss ev det han sveise duden skal ha:) da blir det grooooom lyd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jan Nielsen

1.0-1.1 er jo normalt med overboost funksjon....

 

Eksosanlegg?? finn en som kan sveise og kjøp 3" rør.. da slipper du anne med 1000/1500 i deler for et helt anlegg pluss ev det han sveise duden skal ha:) da blir det grooooom lyd

 

Når jeg gir full gass på ca 2500 rpm lader den 1,1 (2,1) Bar! Og når jeg har ca 4500 rpm står det 0,8 (1,8) Bar?? Skal det ikke være samme trykket hele veien??

 

Hva er overboost funksjon?? er det originalt??

 

Er det elektrisk eller mekanisk justering av turbo trykket??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har helt riktig trykk. Det synker på høyere turtall fordi turboen er for liten til å holde trykket hele veien..

 

Trykket er elektronisk kontrollert gjennom magnetventilen, og siden du ser 2.1 på måleren allerede på 2500 rpm er alt i skjønneste orden.

 

Når det gjelder eksos, skal du lage selv, pass på så det ikke blir et anlegg som lager resonanser mellom 2000 og 3000 rpm slik at det blir en jevn, øredøvende during hele tiden når du holder jevn fart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Du har helt riktig trykk. Det synker på høyere turtall fordi turboen er for liten til å holde trykket hele veien..

 

 

Når det gjelder eksos, skal du lage selv, pass på så det ikke blir et anlegg som lager resonanser mellom 2000 og 3000 rpm slik at det blir en jevn, øredøvende during hele tiden når du holder jevn fart..

 

Mitt synker til ca 1 bar ved 6000/6500 omdr.. noen ganger holder den 1.1 til 6500.. spørs på humøret til kjerra..

 

Når det gjelder Hr Spangen og Eksosanlegg så må du ikke ta hensyn til hva han sier for der er han ekstrem... han får fnatt bare det i det hele tatt er noen lyd... :D

 

bygg 3 " eksos! kan love deg at det er noe du ikke vil angre på..

 

Og duringen forsvinner når det kommer litt sot i rørene, i allefall mesteparten av den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Du har helt riktig trykk. Det synker på høyere turtall fordi turboen er for liten til å holde trykket hele veien..

 

Trykket er elektronisk kontrollert gjennom magnetventilen, og siden du ser 2.1 på måleren allerede på 2500 rpm er alt i skjønneste orden.

 

Når det gjelder eksos, skal du lage selv, pass på så det ikke blir et anlegg som lager resonanser mellom 2000 og 3000 rpm slik at det blir en jevn, øredøvende during hele tiden når du holder jevn fart..

 

Å ja !! det er bra!! Vet du hvor den magnetventilen sitter??

Er det den klumpen som sitter på eksosmanifoilen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jan Nielsen

Mitt synker til ca 1 bar ved 6000/6500 omdr.. noen ganger holder den 1.1 til 6500.. spørs på humøret til kjerra..

 

Når det gjelder Hr Spangen og Eksosanlegg så må du ikke ta hensyn til hva han sier for der er han ekstrem... han får fnatt bare det i det hele tatt er noen lyd... :D

 

bygg 3 " eksos! kan love deg at det er noe du ikke vil angre på..

 

Og duringen forsvinner når det kommer litt sot i rørene, i allefall mesteparten av den

 

He he! Er litt perfeksjonist selv også, så jeg vil jo helst at lyden skal komme ut i enden av eksosen og ikke inn i kupeen. Har hatt en cosworth med 3" ! det bråka noe jævli de første 14 dagene, så blei jeg på en måte vant til det...........

 

Hvor mange lyddempere brukte du??? Kat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen ta bilder av den??? Jeg har ikke digi kamera...

 

Skiftet denne i går. Sitter på venstre side av turboen. Under slangen til LMM. Den ser ut som en "T" En gummislange påsatt slangklemme i hver av endene på T'en. På toppen sitter en typisk

"elektrokontakt" Denne har en låsesplintramme som du trekker rett opp.

 

I og med at den lader korrekt er nok ikke denne gåen på din heller. Se heller på de ulike tiltakene som ble foreslått på "min" som en løsning på probl..

 

Mvh

TurboCarl

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som andre her skriver har du riktig turbtrykk, selv om jeg synes de synker litt raskt hos deg. Du burde kunne se 1,9 til rødstreken !

Enkel måte å justere trykket litt opp på er å bytte til stivere Wastegate fjær, anbefales på det sterkeste. Du vil få mer bunndrag. bare pass på at det statiske makstrykket ikke blir over 2,0 (du har idag 1,8).

KRB har fjær, og du må mekke litt, ellers kan du stive opp den originale (anbefales ikke, fjæren er for myk).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Pedersen

Hvor mange lyddempere brukte du??? Kat?

 

kat??? den har jeg I-I-Ikke sett..... har et stk 3" rør fra downpipe og bak til 1stk 3" bakpotte... thats it=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jan Nielsen

kat??? den har jeg I-I-Ikke sett..... har et stk 3" rør fra downpipe og bak til 1stk 3" bakpotte... thats it=)

 

Ditto her i gården. Med den feteste femmer-lyden man kan ha som resultat! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg er ekstrem, hehe.. En slik bil er ikke laget for å være noen bråkete harrybil av samme kaliber som harry 18-åringer på bygda kjører rundt i, f.eks. Ascona B eller 240 med hjemmelaget hull i eksospotta..

 

Et dyrt sportsanlegg lager bra lyd når man gir på, men er stille ved normal kjøring.. Min erfaring er at et hjemmelagd anlegg fort får noen plagsomme resonansfrekvenser..

 

Forresten, litt interessant matematikk her:

Det originale anlegget er 2x2.25". Et rør her har da radius på 2.86 cm. Et 3" rør har radius på 3.81 cm.

 

Arealet av et 2.25" rør blir da 25.7 kvadratcentimeter, det er to av dem, så totalt 51.4. Samme med et enkelt 3" rør blir 45.6 kvadratcentimeter, altså såvidt litt mindre!

 

Nå er det selvfølgelig mer restriktive potter i originalanlegget samt at to middels rør har større strømningsmotstand enn et stort, men allikevel er det kanskje verdt å ta med i beregningen at den totale passasjen med enkelt 3" faktisk blir noe mindre enn med 2x2.25"..

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Ja, jeg er ekstrem, hehe.. En slik bil er ikke laget for å være noen bråkete harrybil av samme kaliber som harry 18-åringer på bygda kjører rundt i, f.eks. Ascona B eller 240 med hjemmelaget hull i eksospotta..

 

Et dyrt sportsanlegg lager bra lyd når man gir på, men er stille ved normal kjøring.. Min erfaring er at et hjemmelagd anlegg fort får noen plagsomme resonansfrekvenser..

 

Forresten, litt interessant matematikk her:

Det originale anlegget er 2x2.25". Et rør her har da radius på 2.86 cm. Et 3" rør har radius på 3.81 cm.

 

Arealet av et 2.25" rør blir da 25.7 kvadratcentimeter, det er to av dem, så totalt 51.4. Samme med et enkelt 3" rør blir 45.6 kvadratcentimeter, altså såvidt litt mindre!

 

Nå er det selvfølgelig mer restriktive potter i originalanlegget samt at to middels rør har større strømningsmotstand enn et stort, men allikevel er det kanskje verdt å ta med i beregningen at den totale passasjen med enkelt 3" faktisk blir noe mindre enn med 2x2.25"..

 

Veldig bra poeng det der!!! Kanskje det holder å bare bytte lyddemperne til en mer sportslig type.......???? og racing kat selvfølgelig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksos:

Kjører på min orginale rør til den orginale skjøyten mitt under bilen. Derifra 3" med 2 potter. Men er plaga med resonas på 2500rpm. Og ja dette er plagsomt i ein sofaracer som S4'en er.

PS! Kattene er foresten tomme.

 

Oljetempraturen falt dramatiskt ved hard kjøring etter den nye eksosen vart bygd, så flowen er utvilsomt mykje betre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det logisk å tru at det meste av motstanden i eksosen ligger i kat`en. Vil nok hjelpe mye å bytte dem til racing kat`er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.