Anbefalte innlegg

Har et Maxima batteri som jeg kunne tenkt meg å putte i Boraen min, batteriet er så og si nytt og fungerte som en drøm i Caravellen. Men nå er det flatt, og jeg får ikke liv i det igjen.

 

Hørt noen rykter om at slike batterier må sjokkes i gang igjen hvis det har blitt flatt. Stemmer dette? Hvis ja, hvordan gjør jeg det, 24v ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk først om leverandøren "godkjenner" dette, det har vært tilfeller hvor batterier har eksplodert på grunn av dette.

 

Hvis leverandøren sier det er greit trenger du en 24 volt's batterilader.

Denne plugger du i stikkontakten og setter deretter klemmene på batteripolene i ca. 0,5 sekunder...ikke noe lengre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om batteriet har stått lenge er det fare for at det har sulfatert så mye at det ikke er mulig å få liv i det igjen.

At batterier i noen tilfeller må "sjokkes" i gang etter utlading er riktig, det er når motstanden i batteriet er så stor at en vanlig lader ikke klarer å bryte motstanden. Det vil da heller ikke gå noe strøm. Det som da er mulig er å koble batteriet til en lader med flere ladespenninger, f.eks. 12/18/24/36/48 V. Slå på laderen på 12 V og skru opp strømmen til maks om justering for dette er mulig. Går det etter ca. ett minytt fortsatt ikke strøm, vri spenningsvenderen opp ett trinn osv.. Vær oppmerksom på at når det først begynner å gå strøm, noe som skjer plutselig, så må du umiddelbart justere ned spenningen til 12 V. Gelebatterier tåler nokså høy ladestrøm i startfasen, men må ha lav ladestrøm i sluttfasen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.