#1 Skrevet August 20, 2004 Leter etter hidden på trimkammer til AAN, har klart å finne hidden for AAN kammer. Innsug; Open 3° AfterTDC, closes 25° ABDC Eksos; Open 42° BeforeBDC, closes 9° BTDC Noen som har hidden på RS2 & 7A eksos kam, og eventuelt innsugs kam. Regner med at man bare bytter eksos kam, eller ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 20, 2004 Har ikke hidden på de men har prøvd på S2 med 26/27 turbo og mtm program. Den ladet ca 500 omdr tidligere ved bytte til 7A eksoskam. Hjelper å bytte innsugskammen også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 21, 2004 7A kammer altså. Trenger jeg noe mer, eller er det bare å montere på kammene ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 22, 2004 Eksoskammen passer rett i. Siden du har S6 så har du sikkert kamakselføleren framme på innsugskammen og da passer denne rett i også. De første modellene av AAN motorene hadde kamføleren bak i uttaket for fordeleren(3B). Tannhjulet på innsugskammen passer da ikke med tannhjulet på kamføleren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 22, 2004 Hvordan blir det med bunndrag med original K24 snurre, originalkam kontra 7A ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 26, 2004 Har prøvd på min, lader tidlig. Har ikke så mye for seg med K24. Den lader så tidli uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 26, 2004 Hva da med rs2 snurre? Og ikke minst, hva koster sånt no`? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 27, 2004 Har ikke byttet selv, men har sett flere eksempler fra gutta i USA med samme konklusjon: Ikke bytt innsugskammen, da blir den dauere på lave turtall pga. overlapp.. (og gir dårligere lading) Sikkert ikke så merkbart på større turboer som puster bedre og uansett har 'nok' å guffe på med, men jeg er overrasket over at du fikk positiv erfaring med dette, Lasse! Strengt tatt skal du modde software når du bytter kam, men det går nok. Siden bilen din sikkert begynner å få noen km, hadde jeg nok tatt jobben med å bytte hetter og løftere.. Ny toppdekselpakning er selvfølgelig et 'møst'! Ta evt. kontakt med Mihnea i Belgia hvis du trenger en modifisert utgave av chippen din, Ca2! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 27, 2004 Bjørn, har du snakket noe med Mineha? Vet du hva han tar for en chip? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 27, 2004 Har begynt å få ventiltikking, så da jeg nok bytte ventilløftere (dvs koppen?). I den forbindelse må jeg jo ta av kammene, derfor lurer jeg på om det ikke kunne være lurt å bytte kam(mer) samtidig. Har også hørt at men bare bytter eksoskam, men har hørt litt forskjellig anngående RS2 og 7A eksoskam. Bjørn Eirik; Hetter?? Mener du ventil tettninger ? Bjørn Eirik; Modifisert chip?? Jeg er kjempe fornøyd med min chip, bilen går skikkelig bra. Bare synd den blir så altfor for varm, da forsvinner endel av puffen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 27, 2004 Kan skrive under på at den går bra. Greit med 1,14 i rundetid på rudskogen med 85 kg nordlenning på sia, det er jo en usenket avant! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 27, 2004 Skreiv ingenting om positiv erfaring, bare at jeg hadde prøvd. Hadde hatt stor turbo på og gadd ikke bytte kammene når jeg satte på K24 igjen QUOTE]Opprinnelig postet av Bjørn Eirik Ødegård Har ikke byttet selv, men har sett flere eksempler fra gutta i USA med samme konklusjon: Ikke bytt innsugskammen, da blir den dauere på lave turtall pga. overlapp.. (og gir dårligere lading) Sikkert ikke så merkbart på større turboer som puster bedre og uansett har 'nok' å guffe på med, men jeg er overrasket over at du fikk positiv erfaring med dette, Lasse! Strengt tatt skal du modde software når du bytter kam, men det går nok. Siden bilen din sikkert begynner å få noen km, hadde jeg nok tatt jobben med å bytte hetter og løftere.. Ny toppdekselpakning er selvfølgelig et 'møst'! Ta evt. kontakt med Mihnea i Belgia hvis du trenger en modifisert utgave av chippen din, Ca2! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 28, 2004 En annen ting med kammer er jo å installere justerbare kamdrev. Vet ikke om det er noen her med erfaring fra dette, men har lest i diverse faglitteratur at det kan være noe å hente på dette. Det vil iallefall tillate optimalisering av de kammene man har. Men som alt annet bør vel softwaren endres samtidig. Vi trenger flere flinke mappere her i landet! J 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 30, 2004 Opprinnelig postet av Johan Heide Bjørn, har du snakket noe med Mineha? Vet du hva han tar for en chip? Tja.. Snakket og snakket.. Han er i hvertfall ikke vanskelig å få kontakt med, men jeg tror nok ikke han klarer å optimalisere uten å sitte i bilen.. Han var nylig i USA og gjorde en trimmings-marathon, og uten å skulle love noe hverken den ene eller andre veien, tipper jeg han tok en 5-8 lapper for jobben ved å gjøre optimaliseringen på veien.. Kanskje vi kan greie å skrape sammen nok folk til at han gidder å ta seg en tur hit, ellers kan vi kanskje heller arrangere et besøk med tilhørende Nordschleife-tur? *drømme-drømme*... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 30, 2004 Opprinnelig postet av Cato Andersen Bjørn Eirik; Hetter?? Mener du ventil tettninger ? Bjørn Eirik; Modifisert chip?? Jeg er kjempe fornøyd med min chip, bilen går skikkelig bra. Bare synd den blir så altfor for varm, da forsvinner endel av puffen. Hehe.. Ja, jeg tviler ikke, men det er ikke sikkert (les: du får sikkert ikke..) du får max ut av den uten å modifisere programvaren. Dette henger veeldig sammen.. Varm? Hele motoren, eller innsugsluften? Termostatene til VAG suger skikkelig,, nå er jeg på min tredje (ikke montert ennå, men likevel!!) på Nazze som ryker på kort tid.. Blir sent varm, og litt for varm i varmt vær.. Samme på cabben, den blir 'aldri' varm! Vet ikke hvorfor dette er så vanlig på VAG, har ikke noe problem med dette på Toyotaene mine, som kjører med samme termostat i årevis.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 30, 2004 Opprinnelig postet av Johan Heide En annen ting med kammer er jo å installere justerbare kamdrev. J ECS-tuning og Tresko-Hans har slike. Sikkert Tommy S også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 30, 2004 Opprinnelig postet av Lasse Ragnhildstveit Skreiv ingenting om positiv erfaring, bare at jeg hadde prøvd. Hadde hatt stor turbo på og gadd ikke bytte kammene når jeg satte på K24 igjen Haha! Skjønner!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 30, 2004 Opprinnelig postet av Bjørn Eirik Ødegård Varm? Hele motoren, eller innsugsluften? ... Kjølevannet er aldri noe problem, alltid på ~92° MEN når man presser motoren blir det utrolig hett under panseret, sikkert pga restriktiv eksos (inkl turbo), for liten turbo (les: mye varmluft), håpløst plassert intercooler... MEN hva har alt dette med trimkam å gjøre... hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...