#1 Skrevet August 27, 2007 Jeg lurer på om jeg skal orke å ta meg arbeidet med å fjærne alt av understellsmassen på bilen. Det har vært en del rust på denne så jeg tror det er den beste løsningen for å grave frem absolutt alt av rust som er! Spørsmålene mine er: Hva jeg skal legge på igjen? Noen anbefalinger på hvilket produkt som jeg burde bruke til dette? Hva burde jeg gjøre når jeg har fått av alt? Må det grunning til før jeg legger på noe nytt og burde den også lakkes først? Takker for innspill: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 27, 2007 Jeg lurer på om jeg skal orke å ta meg arbeidet med å fjærne alt av understellsmassen på bilen. Det har vært en del rust på denne så jeg tror det er den beste løsningen for å grave frem absolutt alt av rust som er! Spørsmålene mine er: Hva jeg skal legge på igjen? Noen anbefalinger på hvilket produkt som jeg burde bruke til dette? Hva burde jeg gjøre når jeg har fått av alt? Må det grunning til før jeg legger på noe nytt og burde den også lakkes først? Takker for innspill: vinke : Får å få fjernet alt burde du syrebade bilen, det fjerner alt som ikke skal være på bil;) etter at du har gjort det og all sveise jobben, kan du galvanisere karosseriet på nytt å vips så har du ett helt strøkent karosseri.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 27, 2007 Får å få fjenret alt burde du syrebade bilen, det fjerner alt som ikke skal være på bil;) etter at du har gjort det og all sveise jobben, kan du galvanisere karosseriet på nytt å vips så har du ett helt strøkent karosseri.. Jeg har som sagt ikke mulighet til å få den syrebadet så jeg må se bort i fra det. Får prøve å fjærne alt som ikke skal være på bil for hand da. Er ikke så enkelt her oppe i nord som der nede: dum : Det ligger jo en grunning på karosseriet under massen men den blir skadet flere plasser når vi skraper. Skal jeg prøve å grunne på nytt eller? Trenger tips her:rolleye: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 27, 2007 Slenger meg på her. Driver med det samme selv. Møkkajobb. Har hørt noe om steaming, men det veit jeg ikke noe om. Kliner det vel sikkert utover da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 27, 2007 Du får gjøre som Mr. Steinsvik, det synes eg såg veldig bra ut! Her blir bilen varmvanns-stima utvendig og i hjulhus ++Fullt i tectyl og dritt overalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 28, 2007 Driver med det samme selv. Jeg skal skrape vekk den understelsmassen som er skadet og sandblåse der det er utenpå rust. Pensle på et rustomforvandlerstoff som heter Rust Bullet. (mener jeg det var) Grunne med 2komponent epoxy grunning. Sprøyte på karosserikitt slik det er orginalt. La det tørke helt. Ha på tynnstoff og la det "tørke" for så å sprøyte på tykkstoff uten på alt. Tror det burde holde i mange år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 28, 2007 men finnes det noe middel for effektivt og fjerne massen først som sist? skal gå på undersiden av golfen i nær framtid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 28, 2007 men finnes det noe middel for effektivt og fjerne massen først som sist? skal gå på undersiden av golfen i nær framtid Det mest effektive (og dyreste) er syredypping. Jeg har best erfaring med å pusse reint mest mulig med art. 19-204 fra Biltema montert i vinkelsliperen for deretter å sandblåse. Sprøyter deretter alt med Arcanol (eller blymønje hvis man har dette). Påfør kitt i alle skjøter. Så kan man legge på lakk (hvis det er ræserbil) eller understellmasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 28, 2007 balls.. har ingen vinkelsliper som tar sånne.. bare vanlige "fester" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 28, 2007 Selv om syredypping er dyrt er det absolutt verdt det, resultatet blir meget bra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 28, 2007 balls.. har ingen vinkelsliper som tar sånne.. bare vanlige "fester" Alle normale vinkelslipere tar de der..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 28, 2007 Alle normale vinkelslipere tar de der..... ja pokker.. når jeg tenker meg om.. det er jo gjenger der.. dog til vanlig kappeskiver så er det jo en slags skive man skrur nedpå! må bare lære seg og bruke knotten innimellom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 28, 2007 dog til vanlig kappeskiver så er det jo en slags skive man skrur nedpå! Per definisjon kalt mutter.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 28, 2007 Mener jeg leste om ett verksted som bygger opp rallybiler. De brukte varme, og massen drypper visst bare av. Voldsund Motor i Ålesund mener jeg det er som gjør det. Men er jo ett stykke da...men varme smelter sikkert stoffet, og kan sikkert bare vaske over med avfetting for å få av restene som sitter igjen etterpå. Dessuten vet jeg det stod en tråd om det på forumet for ett år eller to siden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 28, 2007 Selv om syredypping er dyrt er det absolutt verdt det, resultatet blir meget bra... Eneste minus med syredypping er at du fjerner også all form for lakk/grunning i skjøter å hullrom. Men ved galvanisering så er ikke dette noe problem. Eneste er hvordan galvaniseringen reagerer med evt. begynnende rust inni kanaler osv. hvis det er lenge siden det ble syre dyppet. Ett annet minus er jo at ikke alle bor i nærheten av hvor de syredypper biler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 28, 2007 Mener jeg leste om ett verksted som bygger opp rallybiler. De brukte varme, og massen drypper visst bare av. Voldsund Motor i Ålesund mener jeg det er som gjør det. Men er jo ett stykke da...men varme smelter sikkert stoffet, og kan sikkert bare vaske over med avfetting for å få av restene som sitter igjen etterpå. Dessuten vet jeg det stod en tråd om det på forumet for ett år eller to siden... Kompis av meg jobba der å bygde slike rallybiler. Der monterte de karosseriet i en vugge å hadde noen varmeovner de satt under bilen for å karosserimassen mere medgjørlig. Så var det på med roterende stålbørste....en helsikes møkkajobb visstnok. Men når man skal sømsveise et karosseri så må man fjerne all massen under bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 30, 2007 Henger meg på denne selv. Driver for tiden med å grundig eliminere all rust i gulvet og trenger råd om hva jeg bør bruke etter jeg er ferdig. Tenker da spesefikt på kitt i skjøtene og grunning, samt hva som er bra for lydisolering . Vil tectyl på sprayboks fungere bra kanskje? Mener da for inne i coupén. Progress so far: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 31, 2007 Du får ikke bruke tektyl inne i bilen. Den tørker ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 31, 2007 Inne i bilen blir det grunning og flere lag lakk for min del. Hvilke midler burde jeg bruke under? Som erstatning for understellsmassen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 2, 2007 Noen som vet hva syredypping koster? Flere her sier det er dyrt, men hva er dyrt?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 2, 2007 sjekk herhttp://www.bs-teknikk.no/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 2, 2007 sjekk herhttp://www.bs-teknikk.no/ Takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 3, 2007 Jeg betalte 18750,- får å syredyppe ett s2 coupe karosseriet mitt, hos BS teknikk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 3, 2007 Tilbake til topic nå Hva burde jeg gjøre med bilen etter jeg har fjærnet understellsmassen? Når jeg skraper bort dritten så blir det jo riper helt inn til stålet så da lurer jeg på hva jeg burde gjøre som neste steg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 3, 2007 Tilbake til topic nå Hva burde jeg gjøre med bilen etter jeg har fjærnet understellsmassen? Når jeg skraper bort dritten så blir det jo riper helt inn til stålet så da lurer jeg på hva jeg burde gjøre som neste steg? Sprøyt på 2 komponent epoxygrunning:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...