Hjep angående frage koder på ledninger

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen viste hva fargekodene på ledningene sånn "generelt" betyr? (på audi) Det jeg tenker på er: brun m/gul stripe og brunn m/hvit stripe. Vet jo at brun er jord og tror da at disse to kombinasjoer har noe med jord å gjøre. Har blitt fortalt at brunn m/gul stripe er "bryter jord" (jord som blir brutt av (dør)bryter o.l)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, altså det jeg til deg er at brun m/stripe er en brutt jordingsledning, ikke nødvendigvis da med gul stripe. Har du noe mer info om hvor på ledningsnettet du fant denne? Husker ikke om du fortalte det, jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brun m/hvit stripe er til brutt jord/dørbrytere på Golf 2 såfall, de går vel ikke bort fra fargekodene på andre biler vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ledningsnettet på utetempraturgiveren jeg snakker om. Giveren har to ledninger i pluggen: brun m/hvit stripe og brun m/gul stripe. Så var det snakk om noe "bryter jord" også. For intrumentet for utetempraturmåler har jeg én ledning igjen jeg ikke har fått koblet: brun m/gul stripe.

Jeg mener(min teori) det intrumentet "trykker" +12v spenning ut på den brun/gule ledningen-> ned til giveren (tempratur avhengi motstand) -> og evt deerfra med den brun/hvite til jord. Og så ligger intrumentet å føler på størrelsen på strømmen avhengi av tempratur og gjør om dette til digitale lesbare tall i intrumentet.

 

Derfor lurer jeg på farge kodene, evt funksjonsmåten til utetempratur intrumentet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det var det vi snakket om ja... (litt dårlig hukommelse i blandt)

 

Jg sitter her og kikker på koblingsskjemaet til 100/A6 (C4). På denne bilen har utetemp-displaye 5 ledninger. Rød/blå går til 15 (pluss over tenning), grå/blå går til 58d (instrumentlys). Brun går til jord, hvit/blå går til hastighetskabel (hvorfor vet jeg ikke?) og til sist, brun/gul går til utetemperatur-sensoren. Ingen brun/hvit på dette skjemaet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Jg sitter her og kikker på koblingsskjemaet til 100/A6 (C4). På denne bilen har utetemp-displaye 5 ledninger. Rød/blå går til 15 (pluss over tenning), grå/blå går til 58d (instrumentlys). Brun går til jord, hvit/blå går til hastighetskabel (hvorfor vet jeg ikke?) og til sist, brun/gul går til utetemperatur-sensoren. Ingen brun/hvit på dette skjemaet.

 

Det er akkurat likt som på min. Bare jeg har blå/svart som går over teninga. Ellers helt likt. Så langt greit. Men så var det tilkobling av giver i fangeren da. Tror det skal bli klin umulig å finne igjen de to ledningene fra giveren i ledningshelvete under rattte der. Så jeg lurer bare påå legge opp nytt/ evt test ledninger. Det var jo en brun/gul ledning der. Men hva skal jeg gjøre med den brunn/hvite? Bare jorde den? (bryter jord?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål å se hva du vinner...:P

 

0? Tallet er 0?

 

Helt sikkert jord som er koblet til et fellespunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Martin Olsen

Helt sikkert jord som er koblet til et fellespunkt.

 

Du mener den brun/hvite ledningen? Jeg har prøvd tidligere å måle uten noe resultater :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per: Hva slags farge har ledningen fra tempsensoren til jord?

Eller hvor er denne koblet?

Du sa at fra måleren til føleren var brun/gul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, i følge det koblingsskjemaet jeg har her (til 100/A6 C4) så er den brun/gul. Jeg har ingen koblingsskjema til 80/90/Coupe/Cab B4 så jeg kan ikke dobbeltsjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du greier ikke å se på koblingsskjema hvilken farger som befinner seg ute ved giveren. Evt om noen blir jordet noe sted. Selv om ditt skjema er til 100/A6 så er det nok ganske mye likt ute og går. Jeg er bare takknemlig for all infomasjon/tips jeg kan få

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, altså det står brun/gul, så kommer en kobling, og et tegn som symboliserer giveren. Ingen ledningfarge og det ser ut til at det kun er en ledning. Hadde jeg hatt scanner skulle jeg fikset det for deg, men å ta bilde av skjeamet blir nok ikke brukbart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg førsøke å jorde den brun/hvite og bruke brun/gul som tilførsel fra intrumentet. Kan vel umulig være så mye som kan gå i stykker??

 

Men du må gjerna ta bilde å legge ut. Alt er til hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tatt bilde, men vil ikke legge det ut pga 5 megapixels eller 2592x1944 pixels oppløsning. Det er med andre ord lett leselig, men er på ca 2.5 Mb. Skal jeg maile det til deg? Send meg i tilfelle en PM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og slik ser den j..vla tempgiveren ut

ata_fuehler.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle medele hvordan det har gått med feilsøking på utetempratur opplegget mitt.

Prøvde å fårstå litt av tegningen jeg fikk av Per,men blei ikke så veldig mye klokere av det. Så jeg tok en sjans, dro en ledning fra den brun/gule ledningen ned til givere og tok å jordet den brun/hvite. Vips så var problemet løst :)

 

Takker for all hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.