DIY tråd for fiksing og restaurering av felger.

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er flere og flere medlemmer som pusser opp og fikser felger med svært bra resultat.

Det kunne vært fint med den tråd hvor dere legger inn hvordan dere har gått frem, hvilke verktøy dere har brukt osv.

Alt fra lakkering av felger til reparasjon av kantkjøring.

Så dere som har gjort dette, fyr løs så resten av folket kan få tips til hvordan de gjør det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg med på denne, da jeg har tre sommerfelger som kunne sårt trengt seg en reparasjon... Bra initiativ, håper noen legger ut noe gode tips: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er ETT godt tips. Felgreparerings kittet fra Biltema funker om man er NØYE. Har du stygge kantkjørte felger kan du fint rette opp med dette. Middelet stivner raskt, så smør guffa utover raskt og pent før akkseleratoren sprayes på. HARDT å pusse ned i etterkant så vær nøye. Dette blir steinhardt. PASS PÅ! Dette reagerer med lakk så KRAFTIG rengjøring må til for å rense det skikkelig.

 

Har kjørt i god stund nå med 70% bra preppa felger lakkert med 4 lag lakk og 3 lag klarlakk fra biltema, vanlig billakk. Hverken bobler eller annen skade fra temperaturene felgene har kommet opp i. Her en dag brant bremsene, men lakken holdt seg på felgene som også kunne stekes egg på. Minuset er at lakken tåler svært lite så om man så vidt toucher en kant er det stygge ting på gang.:) Det var nå mitt.

 

Skal pusse ned igjen, da kjøre på grovt papir, så 1000 og avslutte med 3000 papir. Bruke maskin på de store områdene og godt vannslipepapir for hånd i bøyene og vinkler. Preppa absolut ikke bra nok første gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen tips for fremgangsmåte hvis man skal fikse på litt kantskader på felger som ikke skal lakkeres, dvs felger med polert kant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lakkert mine RS6 felger med biltema lakk med bra resultat.

Vasket først felgene. deretter våtslipte jeg med 600papir. Vasket felgene på ny og lot de tørke.

Før jeg skulle til med lakk så vasket jeg felgene på ny med rødsprit for å få bort siste rest av støv og fett.

Lakkerte 2 strøk med 10 minutters mellomrom før jeg la på 3 lag med klarlakk 20-30 minutter etter siste lakkstrøk.

Bortsett fra at lakken til biltema tåler svært lite før det blir skader på den så er jeg veldig fornøyd.

Samme fremgangsmåte kan brukes på annen lakk med bedre kvalitet enn Biltema sin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen tips for fremgangsmåte hvis man skal fikse på litt kantskader på felger som ikke skal lakkeres, dvs felger med polert kant.

 

Jeg har litt erfaring med dette.

Er nesten klin umulig å sveise dette da det vil bli fargeforskjell pga forskjellig alu legering i felg og tilsats materialet.

Det jeg har gjort på noen felger er å dreie de ned + litt ekstra filing der såret er.

Deretter vanlig poleringsprosedyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med dette.

Er nesten klin umulig å sveise dette da det vil bli fargeforskjell pga forskjellig alu legering i felg og tilsats materialet.

Det jeg har gjort på noen felger er å dreie de ned + litt ekstra filing der såret er.

Deretter vanlig poleringsprosedyre.

 

Så ved små skader kan det holde å file det ned? Ved små overfladiske skrubbsår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ved små skader kan det holde å file det ned? Ved små overfladiske skrubbsår.

 

Ved små skader, la oss si maks 0,5->0,7mm dype kutt så har jeg bare pusset ned med smergel i dreibenk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er ETT godt tips. Felgreparerings kittet fra Biltema funker om man er NØYE. Har du stygge kantkjørte felger kan du fint rette opp med dette. Middelet stivner raskt, så smør guffa utover raskt og pent før akkseleratoren sprayes på. HARDT å pusse ned i etterkant så vær nøye. Dette blir steinhardt. PASS PÅ! Dette reagerer med lakk så KRAFTIG rengjøring må til for å rense det skikkelig.

 

Har kjørt i god stund nå med 70% bra preppa felger lakkert med 4 lag lakk og 3 lag klarlakk fra biltema, vanlig billakk. Hverken bobler eller annen skade fra temperaturene felgene har kommet opp i. Her en dag brant bremsene, men lakken holdt seg på felgene som også kunne stekes egg på. Minuset er at lakken tåler svært lite så om man så vidt toucher en kant er det stygge ting på gang.:) Det var nå mitt.

 

Skal pusse ned igjen, da kjøre på grovt papir, så 1000 og avslutte med 3000 papir. Bruke maskin på de store områdene og godt vannslipepapir for hånd i bøyene og vinkler. Preppa absolut ikke bra nok første gang.

 

Har Biltema et eget kit som heter dette? Hva er det egentlig? Jeg kjøpte en tube med kjemisk metall på Europris, bare for å ha, men går det an å bruke noe slikt? Hvis ikke, drar jeg på Biltema ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På delte felger med polert ytterring som er kantkjørt har jeg brukt passe grov fil til å file ned merkene rund hele felgen. Om det er grove og dype merker må man file ned over et større område for å unngå at det blir bare et stort søkk akkurat der skaden har vært. Etterpå når det er jevnt og jeg har filt til profilen/buen sånn den var før pusser jeg over med tørt 120 papir til sporene etter filen er borte, så går jeg kjapt over med 1200 vått + polerskive fra gasolin.no til slutt. Den skiva har blitt GODT brukt og fungerer helt sinnsykt! Får matt aluminium til å bli helt speil.. :) Brukt den på en søylebormaskin som har 2600 rpm og da begynner den å fungere ypperlig.

 

 

Link til produktet: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=30&products_id=613

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På delte felger med polert ytterring som er kantkjørt har jeg brukt passe grov fil til å file ned merkene rund hele felgen. Om det er grove og dype merker må man file ned over et større område for å unngå at det blir bare et stort søkk akkurat der skaden har vært. Etterpå når det er jevnt og jeg har filt til profilen/buen sånn den var før pusser jeg over med tørt 120 papir til sporene etter filen er borte, så går jeg kjapt over med 1200 vått + polerskive fra gasolin.no til slutt. Den skiva har blitt GODT brukt og fungerer helt sinnsykt! Får matt aluminium til å bli helt speil.. :) Brukt den på en søylebormaskin som har 2600 rpm og da begynner den å fungere ypperlig.

 

 

Link til produktet: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=30&products_id=613

 

Hvordan hadde det vært å brukt de polerskivene på en vinkelsliper med nedjustert hastighet tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv pusset opp felgene jeg har på bilen nå. Felgene var ganske kantkjørte før oppussingen startet. Vasket felgene med stålull, avfetting og sitrusrens før jeg pusset ned med 400 papir. Brukte laaaaang tid. Da var felgene så fine at de var bare å grunne før lakkering. Ingen sparkel nødvendig. Lakkerer tok 1500 for lakkeringa. Ble brukt vanlig billakk.

 

Holdbarheten er god. Ingen steinsprutskader. Kantkjøring blir det rimelig lett merker av, men det skal man jo ikke gjøre uansett :o Grunnet en litt smal bilhenger har jeg riktignok fått noe. Det har derimot ikke flasset rundt der lakken er forsvunnet. Det som har forbauset meg mest er hvordan alt av bremsestøv overhodet ikke brenner seg inn i overflata. Får vekk alt med høytrykkspyler : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan hadde det vært å brukt de polerskivene på en vinkelsliper med nedjustert hastighet tro?

 

Tja.. Vet ikke.. Følger vel med en slags grov "skrue" man skrur inn i skiva med en tapp på som man setter i chock'en på drillen.. Mulig man får tak i noe man fester i annet også.. Må iallefall ha såpass omdreininger pga at voksen skal jobbe seg inn i metallet med litt varme.. Jevner ut fine riper osv også.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.. Vet ikke.. Følger vel med en slags grov "skrue" man skrur inn i skiva med en tapp på som man setter i chock'en på drillen.. Mulig man får tak i noe man fester i annet også.. Må iallefall ha såpass omdreininger pga at voksen skal jobbe seg inn i metallet med litt varme.. Jevner ut fine riper osv også.. :)

 

Men skal det funke å bruke en vanlig drill også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men skal det funke å bruke en vanlig drill også?

 

Ja drill fungerer, men må ha mellom 2000 og 3000 omdreininger for at settet skal fungere best.. Jeg hadde 2600 omdreininger og det fungerte veldig bra.. Tror jeg har den 6" skiva..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja drill fungerer, men må ha mellom 2000 og 3000 omdreininger for at settet skal fungere best.. Jeg hadde 2600 omdreininger og det fungerte veldig bra.. Tror jeg har den 6" skiva..

 

Er det snakk om belastet eller ubelastet hastighet på maskinen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det snakk om belastet eller ubelastet hastighet på maskinen da?

 

Er vel skiva som skal ha mellom 2 og 3000 omdreininger vil jeg tru.. Men står vel noe bruksanvisning på den gasolin-siden også.. På maskina mi står det 2600 omdreininger og den fungerer bra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis man bare skal pusse ned og lakkere en felg, må dekket av? Noen måte å få pusset kanten uten å pusse istykker dekket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis man bare skal pusse ned og lakkere en felg, må dekket av? Noen måte å få pusset kanten uten å pusse istykker dekket?

 

Det går helt fint, dekket tar ikke mye skade av om du kommer borti med det fine slipepapiret. når du skal lakkere så maskerer du bare dekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare et lite spm ;p Felgene mine sto ute over vinter, altså i garasje uten varme. Når jeg tok dem frem igjen til våren, var det noe som ser ut som eir på deler av felgen. Ser ut som det kun er i klarlakken det har skjedd noe...Noen som aner hva det er, evt hva jeg kan gjøre ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noe peil på hva jeg kan gjøre med det ? :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noe peil på hva jeg kan gjøre med det ? :S

 

Høres ut som du har fått fuktighet under klarlakken, du må da pusse ned og legge på ny klarlakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare et lite spm ;p Felgene mine sto ute over vinter, altså i garasje uten varme. Når jeg tok dem frem igjen til våren, var det noe som ser ut som eir på deler av felgen. Ser ut som det kun er i klarlakken det har skjedd noe...Noen som aner hva det er, evt hva jeg kan gjøre ? :)

 

Det mest skånsomme er å fjerne klarlakken med feks. Duxola eller annen lakkfjerner for deretter å pusse ned og polere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.