Solfilm og besøk på biltilsynet

Anbefalte innlegg

Har 20% film på fremrutene som bilpleiern la på til meg og skal nå til å sette på 40mm senk på bilen noe som medfører att jeg må innom biltilsynet...

 

Noen som har erfaring fra dette? Legger de seg opp i rutene mine når de bare skal kontrolere noen nummer på fjærene??: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan du enkelt og greit risikere, ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør ned sidevinduene foran før du kommer dit og kryss fingrene for at ingen tenker noe mer over at sidevinduene er nede. Så lenge det ikke er snakk om mangellapp på sotingen eller at det er en PKK som skal utføres gjetter jeg på at de bare ikke tenker over det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal senke bilen min selv og har også sotting. men trenger man og få det inn i vognkorte vis man har med tuv papiren i bilen?? og hva hender vis man blir stoppet?? får mangel lapp og må få det godkjent da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Soting foran B-stolpen er ikke mulig å godkjenne uansett, soting bak B-stolpen trenger ingen godkjenning.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om du mente at soting eller senking skulle i vognkortet, men soting foran B-stole får du som Eyvind sier ikke godkjent foran B-stolpen med det første, og senking skal inn i vognkortet. Det er mye mer enn bare et TUV-papir som skal til for å få godkjent senk. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal senke bilen min selv og har også sotting. men trenger man og få det inn i vognkorte vis man har med tuv papiren i bilen?? og hva hender vis man blir stoppet?? får mangel lapp og må få det godkjent da??

 

Tuv papir og papirer fra firhjulskontroll samt lyktejustering må fremlegges hos biltilsynet får å få dette inn i vognkortet. Blir du stopper uten att dette er stemplet i papirene må du sikkert inn og vise bilen innen 14 dager! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tuv papir og papirer fra firhjulskontroll samt lyktejustering må fremlegges hos biltilsynet får å få dette inn i vognkortet. Blir du stopper uten att dette er stemplet i papirene må du sikkert inn og vise bilen innen 14 dager! : bh :

 

ot: jeg har akkurat senket bilen nå, skal ha 4 hjuls kontroll med service, men med tanke på godkjent i vognkortet, så er det strengt tatt ikke nødvendig og vise bilen før du blir stoppet da? hørt at det er like greit og vente med og vise den før du må.

 

Det er vel fordi jeg lat hehe:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brutter var nede og godkjente sine coilovers, mannen sa at de rutene hadde jeg ikke godkjent i en eu kontroll, men jeg skal ikke henge meg opp i det da du er her for en godkjenning og ikke på kontroll sa han :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brutter var nede og godkjente sine coilovers, mannen sa at de rutene hadde jeg ikke godkjent i en eu kontroll, men jeg skal ikke henge meg opp i det da du er her for en godkjenning og ikke på kontroll sa han :)

 

Hehe! Hvor finner jeg denne mannen??: rolleyes Hos biltilsynet i Ålesund er ikke det så enkelt.. Er ikke greieste folka å ha noe med å gjør: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ot: jeg har akkurat senket bilen nå, skal ha 4 hjuls kontroll med service, men med tanke på godkjent i vognkortet, så er det strengt tatt ikke nødvendig og vise bilen før du blir stoppet da? hørt at det er like greit og vente med og vise den før du må.

 

Det er vel fordi jeg lat hehe:rolleye:

 

Hehe! Skal gå greit det.. Er noe usikker på om det svever noen kroner inn i statskassen da: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe! Skal gå greit det.. Er noe usikker på om det svever noen kroner inn i statskassen da: smil :

 

skal da tro det ikke er noe vits får vel bare magel lapp på senksette og vinduen vell kan da ikke bøtlegge det vel?? litt dumt og dra på biltilsyne for og fo gokjent senksette og så mar man ta av ruten også inn på nytt. og så sote ruten på nytt. mye letter og få magel lapp da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det dette mon tro?

3.6 Liste, monteringsanvisning og dokumentasjon, eventuelt instruksjonsbok eller tilbehørskatalog, som nevnt foran, skal alltid medfølge bilen, med mindre regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av uoriginale støtdempere, hjelpefjærer e.l.

 

http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-012.html#12-1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det dette mon tro?

3.6 Liste, monteringsanvisning og dokumentasjon, eventuelt instruksjonsbok eller tilbehørskatalog, som nevnt foran, skal alltid medfølge bilen, med mindre regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av uoriginale støtdempere, hjelpefjærer e.l.

 

http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-012.html#12-1

 

Taler ikke den i mot??:confused:

 

3.1:

Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Taler ikke den i mot??:confused:

 

3.1:

Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.

 

Hmmmm, det der tilsier jo at man skal kunne montere luftfjæring på bilen sin uten å godkjenne det. hehehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg senket min gamle bil 40mm 1mnd etter PKK og kjørte "urørt" helt til neste PKK i da nesten 2år. Og den bilen ble stoppet ved flere annledninger av andre grunner uten problemer i denne perioden. Nå gikk den også igjennom ny PKK denne mnd uten at de så senkesettet. Jeg har TUV papirer og det har blitt justert lys og hjulstilling på bilen, men altså ingen som har lagt seg oppi noen ting. SÅ, jeg tror ikke det er noen grunn til å overdramatisere her.

 

Tut og kjør sier nå jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor dra på biltilsynet å få dette godkjent?

Har senket 2 biler, og begge gangene har et verksted ordnet dette og skrevet det inn i vognkort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor dra på biltilsynet å få dette godkjent?

Har senket 2 biler, og begge gangene har et verksted ordnet dette og skrevet det inn i vognkort.

Fordi det er det eneste stedet som kan godkjenne det.

Om et verksted har gjort det har de i tilfelle dratt med seg bilen ned dit. Verksteder har ikke skrivetilgang til AutoSYS på dette området.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det går fint å kjøre urørt i all evig tid, men hvorfor ikke få tingene på stell med en gang da? koster jo ikke mer en knappe 500,- å få det i orden så slipper du å være nervøs for hver kontroll om de tar deg no. Og en ting til om du kjører lenge med eit senkesett på bilen og ikke godkjenner det, og blir stoppet etter 4 år, så kan du være såpass uheldig at lakken der godkjenningsnummeret står er rusta og flassa av slik at du ikke kan lese de av, og vips så må du montere nytt senkesett, ny hjulstilling osv heller kjedelig.

Og til deg som tror verkstedet skriver slikt i vognkortet evnt. på lovlig vis du har ikke fulgt mye med i timen du : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var inne hos biltilsynet i dag , for å få godkjent coilovers. har tonede ruter foran B-stolpen. Kontrolløren konsentrerte seg kun om understellet. Sa ingenting på andre ting på bilen. Hadde desverre klart å få med meg feil TUV papirer, så må inn engang til med riktige papirer. Ellers var alt brillefint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som VET reglene ang soting? har sotet cabben min med 30% rundt om, ble stoppet av polisen en gang uten at de sa noe. Dagen etter ble jeg stoppet igjen og måtte ta det av. De sa jeg kunne velge mellom å ta det av på stedet eller vise den på BT og i tillegg få 6000 i bot(??????) jeg tok ingen sjangser og lot dem dra det av forann.

 

Når jeg da åpnet døren så onkel at jeg hadde blått cupèlys og hevdet at jeg ville få 6000 til i bot hvis jeg ikke tok den ut.

 

Slapp heldighvis bot men alikevel! skjønner ikke at en politimann ikke nevner det engang mens dagen etterpå så er det ingen nåde???

De som setter på solfilmen min igjen nå hevder at jeg ikke vil få bot hvis jeg sier at jeg vil vise den på BT istedenfor å dra det av, noen som vet hva som stemmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Norge er det ikke lov å legge noen typer folie eller solfilm på ruter foran B stolpen. EU reglene sier noe om minimum 70% sikt, men den overgår av Norsk lov som ikke tillater noen.

Har lest om flere unntak så er ikke skråsikker, men hvis bilen leveres fra fabrikk med sota/tonede ruter så har det blitt godkjent.

 

6000,- i bot høres drøyt ut, vertfall om du velger å vise hos biltilsynet. Han mente nok å si at du kunne velge å vise den der (noe som er praksis hvis man ikke kan utbedre ting på stedet) ELLER risikere 6000,- i bot.

 

Er det faktisk ikke lov med blått coupe lys? Trodde ikke det hadde noe å si?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Norge er det ikke lov å legge noen typer folie eller solfilm på ruter foran B stolpen. EU reglene sier noe om minimum 70% sikt, men den overgår av Norsk lov som ikke tillater noen.

Har lest om flere unntak så er ikke skråsikker, men hvis bilen leveres fra fabrikk med sota/tonede ruter så har det blitt godkjent.

 

6000,- i bot høres drøyt ut, vertfall om du velger å vise hos biltilsynet. Han mente nok å si at du kunne velge å vise den der (noe som er praksis hvis man ikke kan utbedre ting på stedet) ELLER risikere 6000,- i bot.

 

Er det faktisk ikke lov med blått coupe lys? Trodde ikke det hadde noe å si?

 

Tydlighvis ikke.. Skjønner at det ikke er lov med blå parklys/neonlys osv utenpå bilen men måtte nesten bare le når han sa det gjaldt inni bilen. "Det er bare uttrykkningskjøretøy som har lov til å ha blå lys, ta ut den pæra med engang ellers vil du få 6000 til i bot" Fikk ihvertfall fortalt han min mening om den saken:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biler (typegodkjente) med sotede ruter fra fabrikk har farget glass som er godkjente.

 

Regelverket;

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger BT reglene ang. toning, får du ikke toningen inn i vognkortet ..og det er ikke lov å ha det foran B-stolpen. samme om det er 99% lysgjennomslipp eller om det er 1 % . Du får ikke bot for å ikke ta det av på flekken. Men du må ta det av for å få bilen godkjent på BT. Reglene sier vel at det ikke skal påføres noen form for film på rutene foran bstolpen . Men er filmen lagt av noen dyktige folk, så er det jo ingen kant etc. så da skal det godt gjøres for politi eller BT og finne ut at dette faktisk er film og ikke orginalt . Men de færreste går vel på at 30% lysgjennomslipp er orginalt . Jeg har 50% foran B, Aldri hatt noe problemer hverken hos BT , ved EU eller ved politikontroll

Hva politiet angår, så er jo de som folk flest , noen ser litt imellom fingrene på ting de ikke mener er viktige, andre er veldig ivrige på å gjøre ting etter boka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.