Anbefalte innlegg

Et lite ET spørsmål... Har jeg to felger med samme bredde og samme innpress da skal felgene stå i akkurat samme posisjon sant.

Har ingenting å si om den er 17" eller 20" i diameter?

 

Og tilslutt, er det mer eller mindre ET som gjør at felgen kommer lenger ut? Tror det er mindre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker... Det hjalp.. Huske å søke litt neste gang, men ikke dumt å friske opp i dette alikavel, går jo rett ut igjen når man har funnet ut det man skal, hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, prøvde og søke litt men fant ingenting, så måtte bla bakover manuelt :P

 

Jeg har prøvd sånn halvveis og forstå det to ganger nå, men det går aldri inn egentlig :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes en forklaring her også....

 

Samme bredde og samme ET betyr at felgene står på samme sted.

 

+ET betyr at felgen bygger mer innover enn utover.

-ET betyr at felgen bygger mer utover enn innover

 

Alle biler i dag blir levert med innpress mellom +10 og +50 nå.

(dvs de med +10 (typisk BMW 5serie) stikker lengere ut enn de med +50 (Saab 9-5/Porsche)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stein Ove Prestmo

Det finnes en forklaring her også....

 

Samme bredde og samme ET betyr at felgene står på samme sted.

 

+ET betyr at felgen bygger mer innover enn utover.

-ET betyr at felgen bygger mer utover enn innover

 

Alle biler i dag blir levert med innpress mellom +10 og +50 nå.

(dvs de med +10 (typisk BMW 5serie) stikker lengere ut enn de med +50 (Saab 9-5/Porsche)

Jeg sliter fremdeles :D

Men jeg har skjønt såppas at med ET 0 (i teorien) så bygger felkgen like mye inn og utover? så jo mere ET, jo mere bygger felgen innover mot bilen?

 

Noen som møter opp på neste lokallagsmøte i Trondheim som føler seg klar til å belære meg? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Jeg sliter fremdeles :D

Men jeg har skjønt såppas at med ET 0 (i teorien) så bygger felkgen like mye inn og utover? så jo mere ET, jo mere bygger felgen innover mot bilen?

 

 

: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.tirerack.com/wheels/tech/offset.htm

 

Innpresset er definert som avstanden mellom senterlinjen av felgbredden og anleggsflaten på bilen. Possitiv verdi betyr at senterlinjen av felgen er lengere inn enn anleggsflaten, og motsatt for negativ verdi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Jeg sliter fremdeles :D

Men jeg har skjønt såppas at med ET 0 (i teorien) så bygger felkgen like mye inn og utover? så jo mere ET, jo mere bygger felgen innover mot bilen?

 

Noen som møter opp på neste lokallagsmøte i Trondheim som føler seg klar til å belære meg? :P

 

Jeg møter nok ikke opp i Tr.heim for å forklare, men se på eksemplet jeg la ut på Bilforumet.net for noen mnd, så skjønner du litt mer:

 

Spm)

Hvordan bygger en felg med annen bredde og innpress/offset inn og utover i forhold til orig??

 

Eks)

Originalt på bilen: 4,5x13" ET 38 (f.eks VW Polo)

Ønsker å sette på: 7,5x16" ET 30 (valgt eks.)

Hvor mye lengre utover og innover vil dette bygge?

 

Svar/forklaring)

7,5" felg er 3 tommer eller 76mm bredere enn 4,5". (76=3*25,4)

Dvs at felgen ville stukket 38mm (76/2) lengre ut OG inn DERSOM den hadde hatt samme ET som 4,5" felgen. Men siden den har ET30 vil den stikke 38+8=46mm lengre ut og 38-8=30mm lengre inn enn originalt. Forståelig? Håper det...

 

Hilsen en gammel hjuldoktor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.