Vannpumpa gåen på S4, hva bør byttes (registerreim skifte)

Anbefalte innlegg

Antar jeg må ta pumpe+reg.reim +noen strammehjul... Sikker noen som har gjort dette på en S4, noen som har sjekket billigste priser og leverandører?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte å gjøre det selv ja, men det hadde jo ikke vært dumt å ha med noen som har gjort det før.... Tenkte i første omgang å få bestilt delene, og mens jeg venter på de så må jeg finne ut hvordan dette skal foregå i praksis....

 

Trenger derfor tips om hva og fra hvor jeg bør bestille. Ser det er endel deler på quattro.se, har ikke fått sjekket mekonomen og Gumpens enda, mye å gjøre for tida. Men sikker noen andre her som har gjort dette.

 

J

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt strammehjul, reim og vannpumpe.

 

Kjøp originalt da jeg mener å ha hørt et eller annet sted at Møller garanterer delene i et år...???? Noen som kan bekrefte/avkrefte?

 

Sjekk også reimhjul både på kammen og veiva godt. Kilen/styringa har en tendens til å ryke.

 

Jobben er ikke vanskelig hvis man veit hvordan man timer opp motoren. Det er ikke nødvendig å være så uheldig som Trond G. Han hadde kanskje litt uflaks m den som gjorde jobben for han. Men , som Per L sier, ikke begynn på jobben hvis du ikke har noe erfaring m denslags.

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NOEN SOM HAR ERFARING MED REG REIM SKIFTE SOM KAN VÆRE KONSULENT? I vennesla området helst!

 

J

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune W kan vel dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men han tror jeg er ute nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Borte en måned han nå. Men strengt tatt, følger jeg Bently mannualen, sjekker at motoren kan gå rundt før jeg fyrer opp startmotoren og bruker rette moment, locktite og greier, så bør vel dette la seg gjøre?

 

Eneste er verktøy for å holde veiva fast, er vel noe spesial greier som skal benyttes, men vet det er noen som har laget sine egne. Noen som har info/tegninger el.l?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte et solid skrujern for å låse svinghjulet vi. Da gikk det fint.

 

Dersom du tar deg god tid, og er sikker på at du ikke gjør noe feil, er det bare å sette igang. Ingenting du lærer så mye av som å gjøre det selv. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Brukte et solid skrujern for å låse svinghjulet vi. Da gikk det fint.

 

Det samme gjorde jeg på min Audi. Eneste som er verdt å få med seg er at (på min bil) så skal hovedbolten på nedre reimhjulet strammes med 350 Nm. Så mye greier ikke de fleste momentnøkler man kjøper på Biltema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

(...)Eneste som er verdt å få med seg er at (på min bil) så skal hovedbolten på nedre reimhjulet strammes med 350 Nm. Så mye greier ikke de fleste momentnøkler man kjøper på Biltema.

350NM er det samme som 35kg på en 1 meters arm.

Bruk et rør eller lignende til og forlenge latmannsarmen til 1 meter og plasser et passende lodd (70 1/2 pils?) på armen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moment S4/S6 450Nm, men det står jo Bentlyen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dratt til den bolten m "fornuft" og loc-tite flere ganger, ikke noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet selv, lånte låsen av Jørn Amundsen (takk for den, Jørn!) og da gikk det som en lek. Jeg byttet også simmeringen mens jeg var der, (ikke alltid nødvendig, og sitter ofte godt fast..) og måtte bytte nedre tannreimhjul, da kilen var ødelagt. (er støpt i reimhjulet) Sjekk også at det ikke er lekkasje fra kamakselsimmeringen, og bytt den store bolten i veiva. (strekkbolt)

Jeg kjøpte noen av delene hos The partsconnection, men vannpumpa var rimeligst (med pant) hos VAG, hvor du også får BERU eller annet VAG-godkjent merke. Ellers er det også en dude på eBay som selger dette svært rimelig..

 

Momntet er 450 Nm, eller 350 med en spesiell forlengerarm. Følg Bentley som Johan sier, og se på denne geniale write-up'en:

http://www.urs4.com/technical/repair/timing_belt/timing_belt.html

Merk at europeisk fanger er festet litt annerledes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk en pris hos Møller i Horten til a gjøre denne jobben.

4000 inkl deler(reimer,vannpumpe og div). Synes dette var en grei pris, men man spare jo noen lapper på å gjøre det selv , men da uten garanti hvis man skulle være uheldig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, grei pris, men nå har jeg interesse i å lære dette, samt at jeg har andre ting å bruke penger på, så det blir nok å forsøke selv.

 

J

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Antonsen

jeg fikk en pris hos Møller i Horten til a gjøre denne jobben.

4000 inkl deler(reimer,vannpumpe og div). Synes dette var en grei pris, men man spare jo noen lapper på å gjøre det selv , men da uten garanti hvis man skulle være uheldig :)

 

Ja.. Jeg var nok litt svett første gang jeg dro'n til redline.. :D

Men, det var lærerikt, og jeg vil ikke nøle med å gjøre det igjen.

Men hvorfor har VAG gjort det sååå tungvint? Kunne jo bare vært å dra reima rundt reimskiva, men neida. 'Her støper vi på en kant, så må de ta av hele reimskiva!' Hmm.. Tyske ingeniører i oktober.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er helt enig.Byttet regreim på kona sin polo og der fikk jeg lirket reima over hjulet, mye enklere det ja.bytte reim er igen hokus pokus, bare noe inni he..... med skruing :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta reg reim på en Calibra i går... og da var det bare å passe på at merkene passet slik at tenninga ble rett. Hovedtrikset var bare å låse det som låses kan og løsne vannpumpe (denne skulle du jo skifte uansett) så smatt reg reim på med en gang :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Eirik Ødegård

Ja.. Jeg var nok litt svett første gang jeg dro'n til redline.. :D

Men, det var lærerikt, og jeg vil ikke nøle med å gjøre det igjen.

Men hvorfor har VAG gjort det sååå tungvint? Kunne jo bare vært å dra reima rundt reimskiva, men neida. 'Her støper vi på en kant, så må de ta av hele reimskiva!' Hmm.. Tyske ingeniører i oktober.. ;)

 

Er det mulig å frese vekk den kanten? Hadde vært noe, så man slipper å av med det forbaska reimhjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Antonsen

jeg fikk en pris hos Møller i Horten til a gjøre denne jobben.

4000 inkl deler(reimer,vannpumpe og div). Synes dette var en grei pris, men man spare jo noen lapper på å gjøre det selv , men da uten garanti hvis man skulle være uheldig :)

 

Fikk samme pris for samme jobb hos Møller Stjørdal. Da vannpumpen røk ca 1 år etter, så var det bare å levere inn bilen igjen og de satte inn enda en ny pumpe. Ikke noe problem å få det på garantien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.