Piggfritt eller pigg?  

87 stemmer

  1. 1. Piggfritt eller pigg?



Anbefalte innlegg

Det er spørsmålet jeg stiller meg nå som jeg skal sko kjerra for vinteren :). Jeg lurer også på hvilke dimensjoner jeg må ha på 7,5x17 ET45. 225, eller klarer det seg med 215 på de felgene?

 

Hva kjører dere på og hva anbefaler dere? Jeg er blitt anbefalt begge av kollegaer og venner, så jeg blir bare mer og mer forvirret :confused:.

 

Jeg har til nå kjørt pigg, men dette er første gang jeg har firhjulstrekk. Jeg kjører for det meste i byen, men kjører hjem til Bjerkvik (i Narvik kommune) 2-3 ganger i løpet av vinteren. Samboeren er litt mer utrygg enn meg i trafikken og kjører også noe, men kun i byen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en 7.5" bred felg kan du igrunn bruke begge bredder, men for å få mest riktig i forhold til rulleomkrets er vel 225/45 å anbefale. 215/45 blir litt snaut og 215/50 litt i overkant..

 

Når det gjelder pigg/piggfri har jeg bodd stort sett i alle kanter av landet for kortere eller lengre perioder vinterstid etter jeg fikk lappen, og er ikke i tvil om at jeg kun skal ha piggfritt.. Det gjaldt både Bardufoss, Ålesund, Oslo og nå Lillehammer, så de fleste klimatiske forhold burde være dekket der.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stemmer PIGG!

piggfritt er håpløst uansett når det blir is. Det er hvertfall min erfaring..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du må tenke på er på hvilket unnerlag kjører du på mest. Er det bare veier ell godt strødde veier tar du piggfritt. De få dagene det er is må du kjøre mye mer med hode og senke farten litt (før svinger) og holde litt bedre avstand. Fremkomlighet er ikke noe problem med quattro og piggfritt men det er stopp og sving som evt. kan skape problemer

Er det isete å dårlig strødd gå for pigg.

Jeg har kjørt i finnmark med piggfritt på en gnager og jeg hadde ikke noe problem. Jeg personlig vill alltid kjøre piggfritt uansett hvor jeg bor.

 

La inn undersøkelse jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt både piggfritt og med pigg på diverse quattroer de siste årene, og nå til høsten blir det utvilsomt PIGGFRITT om jeg skal investere i nye dekk...

Noen gode piggfrie dekk er vel som gode som piggdekk, men ettersom dekkene blir slitt og gummien ikke er like frisk lenger mister disse mye av egenskapene sine på vinterføre. Men så klart har piggdekk klare fordeler i enkelte situasjoner, men da må man jo vurdere hvor ofte man kommer opp i disse.

 

Men kommer jo alt an på hvor mye snø og is du støter på i løpet av vintern, er det mest tørre og bare veier uten flere centi med snø/is i lengre perioder er piggfrie overlegne med tanke på komfort og bremselenge, noe som ikke piggdekk har mye å fare med. Men kjører du med konstant is på veier gjennom vintern har klart piggdekk fordel på is ved bremsing.

 

Å komme seg frem er iallfall ikke noe problem med quattro så sant det ikke er en speilblank bakke, da må det bare satses litt ekstra;)

-Piggdekk i 17'' er vel ikke rimeligste sort heller, er vel heller meget begrenset utvalg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt piggfritt på mine biler og kommer til å ha det på mine framtidige biler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe av det som gjør at mange har en dårlig oppfatning av piggfritt er også at mange importbiler har blitt levert med vinterdekk fra Tyskland, dette er dekk som er laget for vintervåte veier med snø kanskje 4-5 dager i løpet av vinteren, og disse er nærmest ubrukelige på norsk vinterføre med unntak av sørvestlandet.. Dernest at veldig mange billige lavprofil-piggfrie som selges i Norge er av denne typen og følgelig ikke egnet til bruk på norsk vinterføre. Skal man ha piggfrie vinterdekk som egner seg her er det myk gummi med lav hastighetsmerking som gjelder, rett og slett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

piggfritt og quattro pleier å holde i massevis, de sjeldne gangene de er is og ikke snø, går det jo bitte litt saktere enn med pigg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører kun piggfritt. Har kjørt piggfritt de siste 15 år, nesten aldri hatt problemer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til kjøring i bygatene og ut og inn på Rv.80 kan du i prinsippet kjøre på sommerdekk, men på Mørkved, på Nordsia, innover Salten trenger du grep og feste, for her er det som regel såpeglatt.

 

Har hatt et par episoder der jeg har vært sikker på at min siste time har kommet: eek :

Og jeg kjører meget forsiktig på vinterføre altså: flau :

 

Ville gått for piggdekk, de beste du kan finne. Er en kjempebillig forsikring og trygghet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt piggfritt i mange år, men gikk over til pigg sist jeg handlet nye vinterlugger.

Jeg har, på samme måte som Bjørn, kommet opp i mange situasjoner der det rett og slett ikke holdt med piggfrie dekk.

Jeg bor også på toppen av en lang bakke som ikke alltid er like lett å komme seg opp om vinteren, og piggfritt holdt bare rett og slett ikke der.

Etter at jeg fikk pigger i dekkene kommer jeg meg overalt uten problem :)

 

Så mitt tips om du skal kjøre litt bort fra hovedveiene er piggdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk pengene på noen skikkelige piggfrie dekk så kommer du aldri til å ha pigg igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har siden jeg flyttet til Bodø i 2003 holdt meg til pigg,skal nå teste ut nye piggfridekk.

Kan si det blir en spennende vinter uten pigg og quattro.:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har siden jeg flyttet til Bodø i 2003 holdt meg til pigg,skal nå teste ut nye piggfridekk.

Kan si det blir en spennende vinter uten pigg og quattro.:o

 

Går bare godt..

Hadde Hakkapeliita q på min gammle Fwd A80 gikk bare bra:)

 

En ting som er grund nok for og kjøpe piggfritt er jo at man slipper den jæ.... lyden man får av pigg mot asfalt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går bare godt..

Hadde Hakkapeliita q på min gammle Fwd A80 gikk bare bra:)

 

En ting som er grund nok for og kjøpe piggfritt er jo at man slipper den jæ.... lyden man får av pigg mot asfalt!

 

Helt klart en god grunn.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips folkens :)

 

Avstemningen er jo klokkeklar og jeg har nå bestillt meg et sett 215/45R17 Nokian Hakkapeliitta RSi piggfri. Disse har fått meget gode kritikker på is og snø. Dog er de ikke de beste på asfalt, men jeg føler jeg har fått egenskapene som er viktigst til vårt bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips folkens :)

 

Avstemningen er jo klokkelklar og jeg har nå bestillt meg et sett 215/45R17 Nokian Hakkapeliitta RSi piggfritt. Disse har fått meget gode kritikker på is og snø. Dog er de ikke de beste på asfalt, men jeg føler jeg har fått egenskapene som er viktigst til vårt bruk.

 

Har også Nokian Hakkapeliitta RSi (225/40-18)

Gleder meg til å få testet dei!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer åsså på hva dekk jeg skal kjøpe meg...

kjørte piggfritt i fjord vinter, og disse var jeg meget fornøyd med!! kanon dekk..

eneste hindring er is med Vann på.. lite som tar tak da.. :(

 

Hvor kjøper folk dekk? mekonomen? eller bestiller dere på nettet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg handler kun dekk hos dekkskift.no.

Bedre service skal du lete lenge etter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg handler kun dekk hos dekkskift.no.

Bedre service skal du lete lenge etter

 

 

Samme her, anbefales på det sterkeste. Men pga frakta nordover ble totalkostnadene for høye på vinterdekkene. Her i Bodø fikk jeg best pris hos Bænzen i Misvær : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel gammelt nytt - på våt is er piggdekk best, på tørr is og snøføre er det ca. likt, på asfalt er piggfritt best. Det gode argumentet for piggfritt er at på skikkelig våt is sitter også piggdekk så dårlig at det er helt hasardiøst å kjøre - da er det bare kjetting som duger.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Piggfritt er konge, godt å se så mange som tar til vettet.

Har kjørt to sesonger med continental piggfrie. funger mycket bra.

Til høsten tror jeg det blir Nokian's nye R dekk som skal noe så fint som pumpelameller som skal være helt revolusjonerende på vann og is. Gleder meg til å prøve.

 

-

2006 Skoda Octavia 1,9 TDI DSG

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12456355&sid=xz1cba6iMfR226235&WT.svl=Link

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.