Magneter - har det noen virkning på forbruk eller effekt?

Anbefalte innlegg

Skeptisk..

Som nevnt tidligere her, hvorfor har ikke bilindustrien kastet seg på "bølgen". ?

Tviler på at de tyske og japanske ingeniørene har oversett noe som fungerer. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om magneten sitter på et stålrør blir det vel et magnetfelt på innsiden? Stålrøret blokker da ikke magnetismen?

Feltet får ikke samme styrke og retning. Lurer på om faradaybur er stikkordet der.

EDIT: Kopi fra MEC sine hjemmesider:

Based on the fact that the magnetic field decreases with the square of the distance, gives limitations for installation on the pipes for air supply. The standard tools, known as AutoMEC, should therefore be limited to:

- Air supply pipes with inside diameter of maximum 200 mm

- Air supply pipes made of non-magnetic materials

Skeptisk..

Det er du ikke alene om.

Så får jeg se hva jeg mener etterhvert, etter praktisk test ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det magnetene skal gjøre egentlig? Forstår at bilen skal bruke minre drivstoff, men hvorfor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bryter opp molekylene i mindre biter, har jeg ingen problemer med å forstå at det virker. Mindre molekyler gir større overflate som igjen gir raskere og bedre forbrenning. Mindre molekyler er det man hele tiden forsøker å få til med common rail, pumpedyse, piezo-elektriske injektorer etc.

står over her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk til magneter. Men jeg har kommet over et gratis sett, så da kan det være morro å se om man klarer å merke noen forskjell i drivstoff forbruk.

Magnetene er meget sterke, når den største ble lagt på en plan stålflate var det tungt å få den av med håndmakt. Den lengste på bildet er til innsugsslangen og den korteste til dieselrør inn til pumpe.

Den lange har to like magneter i endene og en med motsatt polaritet i midten. Jeg antar at det derfor er likegyldig hvilken vei den monteres. Den har heller ingen preget pil.

Den korte har to ulike magneter, den har preget inn en pil som jeg antar er drivstoff-retningen.

Begge er nå montert på en 2,5tdi V6 motor, så får vi se om jeg merker noen forskjell. : smil :

[ATTACH]165525[/ATTACH]

Det var ingen merkbar forskjell på den motoren med og uten magneter. Ved en senere anledning da magnetene var i veien ble de fjernet og ligger nå og støver ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har noen sånne magneter,har vel aldri prøvd de på noen bil.

Men de er geniale til å feste regninger på kjøleskapdøra :)

Ingen andre magneter jeg har prøvd er sterke nok til å holde den tykke bunken på plass i hvert fall.

Så de er vel bra for noe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for dere som sverger til ekstra tykk, skjermet forgylt powerkabel til forsterkeren hjemme: (Selv om strømmen går kilometervis/milevis gjennom allslags kabling og miljø..)

http://www.machinadynamica.com/index.html

Les spesielt om Brilliant Pebbles og Teleportation tweak! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ingen merkbar forskjell på den motoren med og uten magneter. Ved en senere anledning da magnetene var i veien ble de fjernet og ligger nå og støver ned.

Jeg har hatt samme erfaring, jeg monterte først magnetene på en Passat 1,6 bensin i 2005, så over på en 2,0 TDI i 2007. Null effekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har montert slike på lastebilen min. Fekk ein månad fri retur visst det ikkje fungerte. Men bilen gjekk nesten eit halv gir høgere i 7 prosent stigning. Dette med tomt vogntog så parametera var like får og etter. Men det var kun på lavt turtall mellom 900 og 1100 rpm den var seigere. Ellers ingen forskjell. Forbruk har eg ikkje seriøse målinger på. Motor gjekk og litt finere i mellom 900 og 1100 rpm.

Syns det er merkelig at dette ikkje blir dokumentert i benk av automec. Virker som det er få biler/ maskiner det fungere på.

Ps: magnetene er på enda. Gløymde å levere tilbake. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom akkurat på: Jeg ble anbefalt å montere en kembomagnet på vannrøret inn til huset for å unngå kalkavleiringer, men fikk kommunalt vann før jeg fikk somlet meg til det. Uansett, denne skulle gjøre at kalkmolekylene innordnet seg bedre med hverandre, så kalken ble med vannet videre, i stedet for å avleires. Det er mange eksempler på at de funker. Ikke så rart siden det er ionebindinger mellom vann og kalken? I drivstoffet er det ingen slike bindinger, så jeg må vel fortsatt være skeptisk til den bruken. Men, dersom man mener det hjelper, hjelper det sikkert! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.