Magneter - har det noen virkning på forbruk eller effekt?

Anbefalte innlegg

eneste jeg vet om disse magnetene er at di brukes KUN på diesel biler, og ikke bensin. onkel monteret dette på sin GMC Duramax diesel. det er en stor motor. vet også at forbruket gikk ned fra i overkant av 2l på mila til under 2l på mila..

 

men som sagt tidligere, det er ikke dokumentert, kan også vært at kjørestilen ble lagt om.

 

Dette er jo ikke noe ukjent at en helt ubevisst klarer å legge om kjørestil i en slik situasjon.

Hvor mange vet ikke noen som har blitt drita på vann, da de trodde det var noe sterkere? Jeg har sett flere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk er så lettlurte at det nesten frister å starte med salg av sånne luregreier.

Har en god ide eg:

"rensa" luft på boks, uten forurensning og tungmetaller som gir lavere vekt og mindre turbulens innvendig i dekket ved kjøring, resultatet er 15-20% lavere drivstofforbruk, oljeskiftintervallen kan forlenges med 5000km og du får 20% mindre aldersrynker: rolleyes

 

Testa under strenge forhold av doktor von lurendreier med bullshitutmerkelse i 3. grad: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk er så lettlurte at det nesten frister å starte med salg av sånne luregreier.

Har en god ide eg:

"rensa" luft på boks, uten forurensning og tungmetaller som gir lavere vekt og mindre turbulens innvendig i dekket ved kjøring, resultatet er 15-20% lavere drivstofforbruk, oljeskiftintervallen kan forlenges med 5000km og du får 20% mindre aldersrynker: rolleyes

 

Testa under strenge forhold av doktor von lurendreier med bullshitutmerkelse i 3. grad: haha :

 

hahhahaha! den var konge! værste er at jeg tror det hadde funka på noen folk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Energiloven: Energi kan verken skapes eller forsvinne, kun overføres fra én energiform til en annen

 

Ergo, om en magnet skal kunne skape "større" energimengde i bensin/diesel, må den jo bli mindre/svakere. Det gjør den ikke.

Ergo kan det ikke være mer energi i drivstoffet, selv om ionene osv "rettstilles".

Derfor kan jeg veldig vanskelig se at det på noe sett og vis kan påvirke forbruket. Da har jeg mer tro på at magneten påvirker en eller annen magnetventil/føler som gjør at motoren går på andre vilkår. f.eks lmm. Men da kan den jo like gjerne medføre større forbruk også. Men det hører du selvsagt ingenting om ;)

 

Dette har nok også blitt testet mang en gang i diverse programmer osv, og blitt fastslått å være ren og skjær svindel.

 

Det her stemmer, men ikke i denne sammenhengen. Ideen til en slik magnet er vel å effektivisere forbrenninga mer. Greia er jo at de fleste normale biler kanskje ligger på ca 25% ish bruk av energien i bensin til å flytte bilen fremover ved wot.... no sånt, mye tap i blandt annet varme utvinding, bensin som ikke forbrennes slik du ønsker, ikke homogen blanding, friksjon osv.... og her skulle lissom de magnetene sikkert bidra til en mer homogenblanding/gjøre at blandinga brenner bedre..

 

Må si meg litt skeptisk til at dette funker. Dette grunnlegger jeg med at det virker som at flesteparten av de som prøver det her ikke oppnår noe resultat og snakke om og at i disse "miljø-krisedager" så ville vel trolig de fleste bilprodusentene montert en slik billig løsning for å få ned drivstoffbruket...

 

Men uansett, å montere denne tingen på en bil med elektriske dyser, som er veldig normalt på nyere biler, er ganske dødfødt spør du meg.. hvorfor det? fordi dysene har en coil inni seg som lager et magnetfelt som da bensinen går igjennom og på den måten gjør denne jobben for magneten(mer eller mindre avhengig av styrke på magnetfelt seff) OM den skulle hatt noe å si :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. disse magneten som skal spare så mykje brennstoff har eg ingen direkte fakta som eg kan underbygge, men lærte alltid på fagskulen at dieselens ioner ikkje har polartitet og dermed er magneten totalt uvirksomme, maskinavdelingen ved Bergen Maritime skole stilte for ein god del år tilbake ein marin diesel motor disponibelt for skikkelige tester for ein pågående selger av disse magnetene, de hørte aldri noko meir etter det. Da kunne ein enkelt ha bevist for selger at det han solgte var tull.

 

 

Når det kommer til additiver i smøreolje på motorer har eg utdrag ifrå boka Drift og vedlikehold av Maskinerisystemer av G.Fiskaa.

" Tilsetninger for å redusere drivstofforbruket:

Dette er vanligvis preparater som inneholder teflonbaserte tilsetninger, såkalte PTFE- polytetranfluoretylen. Disse stoffene har lav friksjonskoeffisient, markedsføres ofte som drivstoffbesparere med opp til 20% reduksjon i drivstofforbruket pga. redusert friksjon.

I ein forbrenningsmotor er energitapet pga. friksjon ca. 10% av totalt tilført energi og signifikante drivstoffbesparelser pga. redusert friksjon, er i praksis ikkje mulig."

 

Samme gjelder egentlig for tilsetninger for å redusere motorslitasje, oljene er optimalisert ifrå oljeselskapene og å tilsette slike stoffer vil forstyrre andre funksjoner, f.eks smøreoljas detergente og dispergente egenskaper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå skal ikke jeg bryte på med hallhjerta fakta her men,

jeg jobber som elektriker og har good tillgang på neodymium magneter, har selv en 80 Competition med et gammelt Ke-jet system, har plagdes lenge med ujevn gange og banking, jeg satte 3 magneter på hver dyse og en på hver banjo på Ke-jet`n.

funker phett, men kan jo altids være vinter været som fixer det:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig en magnet eller to kan påvirke selve dysa til å åpne mer eller mindre, men selve bensinen eller dieselen er det vel ingen vitenskapelig undersøkelse som viser at påvirkes vha. magneter. Tro kan selvfølgelig flytte fjell, også ubevisst, men som flere er inne på; hadde det hatt noe for seg, hadde vel alle produsenter brukt det. (På tross av at mange drar frem historier om bilprodusenter og oljeselskaper i sterkt samarbeid..)

At en magnet kan utføre et arbeid er vel også tvilsomt, selv om disse gutta prøver på det sterkeste å hevde det! http://www.steorn.com/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg leste en omtale av en som hadde en båt som sotet mindre og hadde bedre ytelse.

Og en båt er jo en perfekt bremsebenk...så om noen har ett objekt, er det jo bare å teste, får en mer turtall med magnet enn uten, så er det effektøkning...

Og gjerne da en litt tung båt med en større diesel...og ikke så mye elektronikk...og mekanisk pumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en båt er jo en perfekt bremsebenk...så om noen har ett objekt, er det jo bare å teste, får en mer turtall med magnet enn uten, så er det effektøkning...

Og gjerne da en litt tung båt med en større diesel...og ikke så mye elektronikk...og mekanisk pumpe.

 

Hvis noen skaffer meg magneter, skal jeg teste dette til sommeren :)

Med videodokumentasjon : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen skaffer meg magneter, skal jeg teste dette til sommeren :)

Med videodokumentasjon : rolleyes

 

Virker som at sigve bones har stor tilgang. Blir morsomt å se å si hvert fall, "Mythbuster Fredrik Bøhleng" : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som at sigve bones har stor tilgang. Blir morsomt å se å si hvert fall, "Mythbuster Fredrik Bøhleng" : smil :

 

Har ganske god tilgang på store diesler på noen 1000 hk, og jeg ville tro offshore-næringa blir glade hvis jeg kommer ombord med magneter til noen 100lapper som kan spare dem for noen % i drivstoffutgifter. Spesielt med tanke på at mellom 50 og 60% av driftsbudsjettet på feks en supply-båt er drivstoffutgifter. Hmm, rart dem ikke allerede har magneter ombord siden det skal funke så fint : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man knuser viagra og blander det i drivstoffet blir bilen mer potent : smil :

 

Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.

Jeg tror, som flere har skrevet tidligere, at dersom man kjøper noe som skal redusere drivstofforbruket vil man i de fleste tilfeller legge om til en penere kjørestil. Kansje man ikke tenker over det, men det er nok tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heldigvis for doktor Kvakk, er verden så grådig at den svelger enhver pille. Uansett hvor jævlig den smaker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette fungerer jo så godt at man kan montere en banan der denne magneten skal sitte, og få akkurat lik effekt : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor bruker Litra dette på lastebilene sine da. Vet ikke om det stemmer, men har og hørt at TS'n i Stavanger har det på maskinene sine.

 

Faderen har det på en MB lastebil, og har positiv erfaring med det. Den har vel ca 610- 620hk og rett over 3000nm.

Har hatt ett høyt forbruk på den bilen, lå på langkjøring på over 8l på mila. MB var oppe fra Tyskland å sjekka bilen ett par ganger, for skal ikke bruke så mye. Monterte i en "sort" boks så de kunne følge med på ting. Nå er dette en 4 aksla bil, m tandem og 3 aksla henger. Veier rundt 26t tom. Så den må jo ha litt føde uansett pga tyngde og utforming. Men etter å ha bytta endel ting, så ble den litt bedre, men ikke bra nok. Vet ikke i skrivende stund hvor mye forbruket lå på før og etter montering av magnetene, men skal sjekke det opp med ham. Men etter mye prøving, flytting av plassering av disse magnetene så ligger den på ett forbruk på rundt 5,1 l nå.

 

Vet det er alt for mye enda i forholt til andre biler, men som sagt så er dette ikke ett "vanlig" vogntog. Går rundt med ett tungt blanneri på bilen, og er ikke så veldig erodynamisk å se på.

 

Når jge snakker om forbruket så er det med fullt lass, rundt 50tonn.

 

Kommer tilbake med mer info når jeg har snakka med ham.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilindustrien har veldig stort fokus på forbruk og utslipp, hadde magneter hatt så stor effekt som enkelte fantaserer om ville det nok vært magneter i/på drivstoffsystemet på alle nye biler.

Eg kan ikkje legge fram fakta som du spør etter, men referer til tusenvis av ingeniører som hver dag jobber for å få ned forbruket til bilmotorer. Hadde det vært så enkelt som å sette på en magnet, ville de nok vært uten jobb;)

 

Man kan jo også spørre seg.... Hvorfor monterer ikke bilindustrien 1000m ekstralys på bilene fra fabrikk , når de fleste orginallys er ræva....?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo også spørre seg.... Hvorfor monterer ikke bilindustrien 1000m ekstralys på bilene fra fabrikk , når de fleste orginallys er ræva....?

 

Kanskje forde at en bilprodusent faktisk må forholde seg til lover og regler,dvs at de har en hvis lux å forholde seg til og at det i de fleste tilfeller er tilstrekkelig+et kostnads spørsmål.

 

Drivstoff besparelse og effekt økning derimot legger bilprodusenter milliarder av kroner til forskning i hvert år.Hvis en billig magnet historie som ville kostet et bilkonsern ca 30 øre å produsert og som sparte de 10% drivstoff hadde sitti på plass umiddelbart.

 

Har kjør bil i bremsebenk en gang for å bevise /motbevise effekten pga en seriøst overivrig selger med flere 1000 overbeviste kunder.Ble kjørt med egt.uego avgasmåling.4 gas måling og effekt måling.Effekt økning ble lovet opp mot 2-5% og ca 10 % beparelse på drivstoff.Effekt økningen ble 0%.Eksostemp og uego måling like så 100% like som uten trylle magnetene.Dette var på 350 hk volvo turbo motor.men tør vedde på at en hvilken som helst laboratorie test ville vist det samme

 

hmmm skeptisk: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, rart dem ikke allerede har magneter ombord siden det skal funke så fint : dum :

 

Det har de allerede det, en jeg jobber med er med å styrer dette meca greiene og de har montert slik på 400 fartøy her langs kysten...

 

Han prøver å prakke på meg slik på bilen, men her er eg langt fra overbevist over gevinsten. Godt mulig det gir renere forbrenning og en antydning mindre forbruk og sparer miljøet, effektøkning tror eg iallfall ikke på... MEEEEN, hadde eg overhodet brydd meg om forbruk og miljø hadde eg heller ikke kjørt noen gammel 2.2 20v med turbo og masse hk.

 

Men, vi får se. De har inngått en avtale med StatoilHydro no og disse systemene blir for øyeblikket utprøvd på lab'en deres på mongstad, så kanskje de klarer å komme med noe håndfast dokumentasjon etterhvert. Man skal ikke være skeptisk til alt nytt heller, men nytter ikke å komme med spådommer om noe, slikt må bevises og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk til magneter. Men jeg har kommet over et gratis sett, så da kan det være morro å se om man klarer å merke noen forskjell i drivstoff forbruk.

 

Magnetene er meget sterke, når den største ble lagt på en plan stålflate var det tungt å få den av med håndmakt. Den lengste på bildet er til innsugsslangen og den korteste til dieselrør inn til pumpe.

 

Den lange har to like magneter i endene og en med motsatt polaritet i midten. Jeg antar at det derfor er likegyldig hvilken vei den monteres. Den har heller ingen preget pil.

 

Den korte har to ulike magneter, den har preget inn en pil som jeg antar er drivstoff-retningen.

 

Begge er nå montert på en 2,5tdi V6 motor, så får vi se om jeg merker noen forskjell. : smil :

 

magneter.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du merker sikkert forskjell. Det er placebo, og du kommer nå til å kjøre ekstra økonomisk for å se hvor lite diesel du kan bruke. Da går forbruket ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du merker sikkert forskjell. Det er placebo, og du kommer nå til å kjøre ekstra økonomisk for å se hvor lite diesel du kan bruke. Da går forbruket ned.

 

Nei, ikke tale om. Bilen kjøres av min kone, og hun aner ikke noe;)

Hennes kjørestil medfører at gjennomsnittsforbruket alltid havner eksakt på samme tall.

Jeg har nullstilt forbruksmåler på computeren så får vi se om en stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg plukket nettopp av en slik type magnet på fruens Nissan og pælma den i søpla. Tror ikke den gjorde noe godt, bilen drikker diesel som en gammel alkoholiker med spritflaska, men det er bare slik en King Cab er. Det denne magneten ikke gjorde godt, var at metallrøret den satt på var koblet til med en uoriginal stoffomspunent slange, som begynte å lekke diesel, såpass mye faktisk, at bilen ble vrang å starte og ikke ville gå på tomgang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg plukket nettopp av en slik type magnet på fruens Nissan og pælma den i søpla. Tror ikke den gjorde noe godt, bilen drikker diesel som en gammel alkoholiker med spritflaska, men det er bare slik en King Cab er. Det denne magneten ikke gjorde godt, var at metallrøret den satt på var koblet til med en uoriginal stoffomspunent slange, som begynte å lekke diesel, såpass mye faktisk, at bilen ble vrang å starte og ikke ville gå på tomgang...

 

Var det magnetene som ødela slangen?

 

Hvis magnetene sitter på stålrør så tviler jeg på at de vil ha sin tiltenkte virkning. Om de i det hele tatt har sin tiltenkte virkning er jo en annen sak : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det magnetene som ødela slangen?

 

Hvis magnetene sitter på stålrør så tviler jeg på at de vil ha sin tiltenkte virkning.

 

Nei, det var nok alder og lav kvalitet (Biltema?) som ødela slangen. Selv om magneten sitter på et stålrør blir det vel et magnetfelt på innsiden? Stålrøret blokker da ikke magnetismen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.