Tiptronic kassen gåen, ny må inn.

Anbefalte innlegg

Til de av dere som lurer, alle kan enkelt gjøre dette selv, gjorde det selv igår på tja gikk kanskje med 5 timer men det pga jeg ikke har mye mekke erfaring og jeg har aldri gjort dette før...

 

Bare og kjøpe:

Tappeskrue - 62,98,-

Fylleskruepakning - glemte møller, brukte bare den gamle som var helt fin

Oljesil - 301,36,-

ATF Olje 1L dunker. Holder med 5 liter vis du ikke demonterer ting i kassa, Men du for vel levere inn om man kjøper for mye. 131,75,- pr 1L

Bunnpanne pakning til Tiptronic kasse.194,77,-

 

Hvordan man bytter finner man Her

 

Totalt kom dette på under 1600,-

 

Anbefaler også og kjøpe 12v oljepumpe på biltema til kr 189,-

 

Har du 4 bukker og en jekk + litt verktøy så er dette fort gjort:)

 

Det jeg opplevde er at bilen låser girene mye før, turtallsnåla beveger seg mye mindre fra 0 gass til full gass på samme gir, den slurer nesten ikke, og første gir akser MYE mer.

 

Så litt innsats og 1600 kr så har du kanskje fikset problemet deres ang tiptronic, så hvorfor ikke prøve, dette er noe alle klarer, sier det siden jeg greide det :P

 

Er det noen spørsmål ta gjerne kontakt på en eller annen måte :)

Jeg var å handlet det samme som deg på Møller Ålesund idag. Men reagerte litt på bunnpanne-pakninga. Den var jo ENORM!! : eek : Dama skulle rygge bilen opp på veien idag tidlig (vi har en liten bakke opp på hovedveien),men da slura den når bilen fikk litt belastning. Prøvde en gang til å kom seg opp,håper å tror at det var pga oljen var kald som gjorde det. Etter den hendelsen for jeg sporenstreks på Møller å shoppa sil og atf-olje og div annet. Regner med at det var den kalde oljen som ikke fikk skikkelig trykk pga tett sil,iallfall det jeg håper på. Samboern rygga litt senere på dagen med varm olje å da gikk det helt fint. Så det er nok modent for olje og sil-bytte gitt!!! Bilen har rulla 175 000 tusen km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Passaten fått ny oljesil og ny atf-olje. Fy flate hvor olja og sila så ut........magnetene var fulle av dritt også. Bunnpanna fikk seg en tur i delevasker så den ble som ny. Bilen ble helt annen med ny olje og filter gitt. Girer mye mykere og finere,bilen virker faktisk raskere også. Slurer på langt så mye som den gjorde. På høy tid med ny olje og sil tror jeg : rolleyes Helt tullerusk av VAG å påstå at tiptronic-kassene er "filled for life" , heller "filled to death" spør du meg. Oljen var gråsvart å filteret likedan !!!!! : eek : På min bil gikk det på ganske nøyaktig 5,5 liter atf-olje forresten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite spm angående oljebytte. Ser på den guiden at det er viktig og holde følge med temperaturen på olja via VAG-Com.

 

Dere som har byttet selv, brukte dere VAG-Com?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det, har brukt en hånd på bunnpannen og tatt det litt på "feelingen". Alle girkassene lever i beste velgående ennå.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min bil gikk det på ganske nøyaktig 5,5 liter atf-olje forresten

 

Kjekt å vite! Da vet jeg hvor mye olje jeg skal betale for til de som skal sette inn kassen min her i Trondheim.... ;)

Ser at min har gått nesten like langt som din, og symptomene er de samme... Regner med at kassen min ser like jævlig ut inni! NBS jobber med min nye kasse akkurat nå, regner med at den sendes oppover hit denne uken hvis jeg er heldig... Skal bli VELDIG interessant å kjenne om det blir forskjell i giring og ikke minst å få reversen tilbake!

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det er et firmaa som heter Rats eller noe i den duren som er spesialister på automatkasser til amrikanere.

Bygger om og forsterker..

Vet ikke om disse kan ta en sånn tip kasse jeg?

 

Edit: Link: http://www.rats.no/

 

Diss blir av mange omtalt som "guder" på automatkasser og har faktisk blitt offisielt ZF-verksted, så der bør man absolutt kunne levere tiptronicen sin. (Det er vel ZF såvidt jeg har skjønt). Har ikke erfaring med dem selv, men har snakket med flere som har det og det er bare positivt å høre.

 

Utklipp fra siden deres:

 

ZF Service Verksted.

Som det eneste frittstående automatgearverkstedet i landet har vi fått i land en kontrakt med KGK Norge eller tidligere ZF Norge. Dette betyr at vi er et offisiellt ZF Service verksted hvor vi utfører vedlikehold og reparasjoner på ZF gearkasser i persjonbiler. Det tok litt tid før de forsto at vi mente alvor, men siden vi har reparerert mye ZF gear hos oss fikk vi endelig en plass under deres vinger. Vi er stolte av å ha fått til dette sammarbeidet, og det gleder at de viser oss denne tilliten.

ZF gear sitter i svært mange europeiske persjonbiler, men også i tyngere kjøretøyer som busser og lastebiler. Disse personbilene har, eller kan ha et slikt gear: VW, Audi, BMW, Citroen, Peugot, Jaguar, Aston Martin, Maserati samt flere små fabrikker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver meg litt på den tråden her jeg. Jeg kjøpte min Passat i Juli i fjor, og da var tiptronic kassa full overhalt av norskbildelsenter, pris med de/montering kom på 29000,- Glad jeg slapp den regninga, da hadde bilen akk runda 160000km, nå har bilen gått 174000, og kassa er som en gud, vært helt problemfri for meg. giret kjempefint selv i 25 minus grader, når olja var kald.

 

Så håper min holder ei beite, og det blir definitivt ingen chip på meg, tørr ikke ta sjansen på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver meg litt på den tråden her jeg. Jeg kjøpte min Passat i Juli i fjor, og da var tiptronic kassa full overhalt av norskbildelsenter, pris med de/montering kom på 29000,- Glad jeg slapp den regninga, da hadde bilen akk runda 160000km, nå har bilen gått 174000, og kassa er som en gud, vært helt problemfri for meg. giret kjempefint selv i 25 minus grader, når olja var kald.

 

Så håper min holder ei beite, og det blir definitivt ingen chip på meg, tørr ikke ta sjansen på det.

 

Heldiggris! Jeg på nok "punge ut" selv... : mad :

Er LITT irritert på VW som ikke bare legger seg langflate og tar utgiften. Dette SKAL i min verden ikke skje på en 5 år gammel bil! Hadde de som sagt ANT hva ordet service/kundeforhold og ikke minst renomé betyr, så hadde de fikset dette.

 

 

 

Diss blir av mange omtalt som "guder" på automatkasser og har faktisk blitt offisielt ZF-verksted, så der bør man absolutt kunne levere tiptronicen sin. (Det er vel ZF såvidt jeg har skjønt). Har ikke erfaring med dem selv, men har snakket med flere som har det og det er bare positivt å høre.

 

Utklipp fra siden deres:

 

ZF Service Verksted.

Som det eneste frittstående automatgearverkstedet i landet har vi fått i land en kontrakt med KGK Norge eller tidligere ZF Norge. Dette betyr at vi er et offisiellt ZF Service verksted hvor vi utfører vedlikehold og reparasjoner på ZF gearkasser i persjonbiler. Det tok litt tid før de forsto at vi mente alvor, men siden vi har reparerert mye ZF gear hos oss fikk vi endelig en plass under deres vinger. Vi er stolte av å ha fått til dette sammarbeidet, og det gleder at de viser oss denne tilliten.

ZF gear sitter i svært mange europeiske persjonbiler, men også i tyngere kjøretøyer som busser og lastebiler. Disse personbilene har, eller kan ha et slikt gear: VW, Audi, BMW, Citroen, Peugot, Jaguar, Aston Martin, Maserati samt flere små fabrikker

 

 

Jepp, visste det. Sjekket nemlig ut RATS også, men valgte å gå for NBS da de bl. a hadde en veldig grei ordning med utsendelse og retur av kassen. Er i tillegg usikker på om RATS kun overhaler (noe som er uaktuelt), eller om de gjør som NBS også, nemlig forsterker/bytter ut de delene som har en tendens til å gå... Fant ikke ut av det, og fikk ikke kontakt med dem da jeg forsøkte å ringe tidligere i vinter. I tillegg ble det for vanskelig å måtte kjøre og levere bilen fra meg over lang tid på østlandet.....

 

Truls

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.