Anbefalte innlegg

Jeg skiftet samtlige pærer foran for en tid tilbake, da oppdaget jeg at det var mindre lysstyrke på kjørelys (posisjon 0 på bryteren) enn på vanlig nærlys (pos.2). Det er jo akkurat samme pærer som benyttes, bortsett fra at kjørelysene tennes automatisk når man starter opp. Hvorfor i allverden er det slik? Sitter det noen motstander eller annen begrensning i relèet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er laget slik for å spare strøm, da du ikke behøver 100% lysstyrke på dagtid. Det er lagt inn en "motstandskabel" som reduserer spenningen til pærene når bryteren står i "0"-posisjonen. Pærene får da ca 75-80% strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En sparer også levetid på pæra, en reduksjon av spenning på 10-20% kan gi fordobling eller enda lenger levetid på pæra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser man det ja, jeg har alltid synes det har vært bittelitt forskjell mellom pos. 0 og pos 2 på mammagolfen. Men det har aldri falt meg inn at det har vært en liten strømsparer inni der. Da lærte man noe nytt i dag også! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette gjelder som oftest biler kjøpt ny i Norge, og på nyere biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Men dette gjelder som oftest biler kjøpt ny i Norge, og på nyere biler.

 

Nåja, siden 1997 eller.no så har det faktisk ikke vært påbudt at nye biler er utstyrt med automatiske kjørelys, og VAG har brukt trikset med motstandskabel i årevis, min gamle 88 Caravelle Syncro hadde også dette. Jeg vet også at en bekjents 89 Peugeot 505 var utsyrt med reduserte auto-lys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.