#1 Skrevet August 29, 2004 Jeg skiftet samtlige pærer foran for en tid tilbake, da oppdaget jeg at det var mindre lysstyrke på kjørelys (posisjon 0 på bryteren) enn på vanlig nærlys (pos.2). Det er jo akkurat samme pærer som benyttes, bortsett fra at kjørelysene tennes automatisk når man starter opp. Hvorfor i allverden er det slik? Sitter det noen motstander eller annen begrensning i relèet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 29, 2004 Det er laget slik for å spare strøm, da du ikke behøver 100% lysstyrke på dagtid. Det er lagt inn en "motstandskabel" som reduserer spenningen til pærene når bryteren står i "0"-posisjonen. Pærene får da ca 75-80% strøm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 29, 2004 En sparer også levetid på pæra, en reduksjon av spenning på 10-20% kan gi fordobling eller enda lenger levetid på pæra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 29, 2004 Ser man det ja, jeg har alltid synes det har vært bittelitt forskjell mellom pos. 0 og pos 2 på mammagolfen. Men det har aldri falt meg inn at det har vært en liten strømsparer inni der. Da lærte man noe nytt i dag også! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 29, 2004 Men dette gjelder som oftest biler kjøpt ny i Norge, og på nyere biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 30, 2004 Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård Men dette gjelder som oftest biler kjøpt ny i Norge, og på nyere biler. Nåja, siden 1997 eller.no så har det faktisk ikke vært påbudt at nye biler er utstyrt med automatiske kjørelys, og VAG har brukt trikset med motstandskabel i årevis, min gamle 88 Caravelle Syncro hadde også dette. Jeg vet også at en bekjents 89 Peugeot 505 var utsyrt med reduserte auto-lys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...