Øke tilhengervekt på bilen

Anbefalte innlegg

A4'en har tillatt tilhengervekt på 1600kg.

Har en campingvogn som er 1800kg.

 

Tenkte å øke med 200kg.

Ringte biltilsynet og de sier jeg må ha dokumentasjon fra Audi på att dette går.

 

Ringte Audi, disse sier dette ikke er mulig pga bilen er konstruert og godkjent til det som står i vognkort...

 

Men hvordan kan det ha seg att en 1.6l Fwd dra det samme som en 2.0TDI Quattro?

 

Er jeg bare dum nå egentlig?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan finne mange gode argumenter, men faktum er at akkurat når det gjelder oppskriving av totalvekt MÅ man ha dokumentasjon fra fabrikk/importør. Uten dette får man ikke gjort noe med vekten. Det betyr at det i praksis er umulig for vanlige personbiler å få forandret..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan finne mange gode argumenter, men faktum er at akkurat når det gjelder oppskriving av totalvekt MÅ man ha dokumentasjon fra fabrikk/importør. Uten dette får man ikke gjort noe med vekten. Det betyr at det i praksis er umulig for vanlige personbiler å få forandret..

 

dette er det samme som jeg sleit med for å få godkjent ombygd motor.. vekta!!

var lettere å slanke bilen 20kilo enn å få tillatelse/dokumentasjon på de få kiloene ekstra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vil dette stille seg på en A6 ? der er det vel forsjellige hengervekter etter forsjellige motorer (?)

Mitt westfalia hengerfeste er stemplet for 2200kg, mens jeg har bare 1800 i vognkortet.. jeg er også i samme situasjon, da min biltransporthenger er 2000kg.. mulig det er enklere å registrere ned hengeren ?

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A4'n har da høyere tillatt totalvekt enn 1600 kg. Må være egenvekt med sjåfør du har på 1600kg. Ellers vil jo bilen ha en egenvekt på 1600 minus 5*75kg (passasjerer)minus bagasje, dvs maksimalt 1225 kg egenvekt...og det er nok feil...

 

Men, om du lurer på å øke tillatt tilhengervekt, er nok det enklere enn å øke bilens tillatte totalvekt. Min A4TQ Avant har maks tilhengervekt på 1800 kg mener jeg å huske, men med klasse B førerkort kan en ikke kjøre med henger med tillatt totalvekt over bilens egenvekt, dvs 1425kg.

Det som er så tricky med det med henger og førerkort.

 

Dersom en har BE førerkort, så er grensen for henger mye romsligere, da er det aktuell vekt på henger som gjelder (ikke hva den maks kan ha), og en har lov å kjøre med henger som er opptil maksimalt av hva tillatt tilhengervekt er oppgitt til. I mitt tilfelle 1800 kg.

 

I forhold til hva som står stemplet på tilhengerfeste og slikt i forhold til vognkort av kg, så er det som er stemplet på hengerfestet maks hva dette er godkjent for. Men siden samme hengerfeste passer på alle versjoner av f.eks. A6, vil jo maks vekt bilen er godkjent for avhenge av motor/motorbrems, bremser, vekt, understell osv.

 

Jan Brede, med BE har du lov å kjøre med den så lenge den ikke har en aktuell vekt over 1800 kg. Har du ikke BE, er det nok like enkelt å registrere den ned til 1800, bør jo ikke by på så store problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkleste er å registrere ned nyttelasten på hengeren/vogna. Bilen kan man få registert opp tillat vogntogvekt, men da øker man bare max henger/vogn vekta man kan drage. Totalvekta på bil har ingenting å si på hva du kan drage. Bremser og hvor mange ganger man kan ta laus i en viss % bakke som avgjør hvor mye du kan drage i kg. krok må selvfølgelig være godjent for vekta og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoreffekt og bremser har ihvertfall ingen betydning, jeg hadde en Mercedes 300GD en gang med tillatt hengervekt på 2800 kg. Dette var en bil med 2250 kg egenvekt, 2900 kg totalvekt og en motor på 88 hk.. :)

 

Alt kommer an på hvilke papirer fabrikken har utstedt, rett og slett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Friskt i minnet hos noen er saken om Jeep og den norske importøren som forsøkte få Grand Cherokee godkjent som lett lastebil, uten dokumentasjon fra DaimlerChrysler. Denne saken har vel gjort sitt til at reglene har blitt strengere, eller i det minste, håndheves mere nøye.

 

http://www.dagsavisen.no/bil-trafikk/article254932.ece

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har skrevet litt feil..

 

Totalvekta på bilen er 2110 eller no sånt.

 

Det er tillatt tilhengervekt jeg vil ha økt 200kg.. :)

Er det mulig å få til dette da?

Audi sa nei..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gamle 90 jeg hadde så kunne jeg dra mer enn egenvekta på bilen. Ikke spør hvorfor, men vet at det er blitt forandret når forje eier fikk på henger feste. han hadde bare snakket med møller den gang...

Kunne dra 2000kg og egenvekta var 1550kg.... var det som stod i vorgkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående MB Gelenderwagen, så har vel den såpass lav giring at den klarer å dra rimelig mye på lavserie iallefall. Selv med 88 hk, så får en rimelig mye moment på hjulene/trekk-kraft, bare en girer så det går sakte nok...

 

Men veier faktisk campingvogna 1800 kg da? Eller er det med masse pikk-pakk den gjør det? I tilfelle kan den jo registreres ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående MB Gelenderwagen, så har vel den såpass lav giring at den klarer å dra rimelig mye på lavserie iallefall. Selv med 88 hk, så får en rimelig mye moment på hjulene/trekk-kraft, bare en girer så det går sakte nok...

 

Men veier faktisk campingvogna 1800 kg da? Eller er det med masse pikk-pakk den gjør det? I tilfelle kan den jo registreres ned.

 

den har vel en maks tillatt totalvekt på 1800 kg.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte hvis den faktisk veier bare 1400 f.eks, og de har beregnet at den skal ha 400 kg i nyttelast, så kan det jo være en mulighet for å redusere dette til 200 kg nyttelast, og da kan den jo trekkes....dvs...en liten ting....

 

Med kl.B førerkort, kan du ikke trekke en henger med mer tillatt totalvekt enn bilens EGENVEKT, dvs du kan uansett ikke trekke 1600 kg heller...selv om bilen er godkjent for det.

Dersom du har BE, så er det hengerens AKTUELLE vekt som gjelder, og at denne er innenfor bilens maks tilhengervekt.

 

Så igrunn er det ikke noe problem med mindre vogna alltid veier over 1600kg hvis du har BE, og har du kun B, må vogna nedregistreres til tillatt totalvekt på under bilens egenvekt :-(

Så du kan jo risikere her at løsningen heter ett av disse valgene:

1: Ny bil (større egenvekt enn 1800 kg, Q7??)

2: Kl BE (om vogna kan veie mindre enn 1600kg)

3: Kl BE + Ny bil (Tilhengervekt 1800kg)

4: Kanskje Tüv har godkjenningspapirer som sier 1800kg hengervekt er ok? + Kl BE

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gamle 90 jeg hadde så kunne jeg dra mer enn egenvekta på bilen. Ikke spør hvorfor, men vet at det er blitt forandret når forje eier fikk på henger feste. han hadde bare snakket med møller den gang...

Kunne dra 2000kg og egenvekta var 1550kg.... var det som stod i vorgkortet.

På førerkort klasse B kan du ikke dra mer enn egenvekta på bilen, uansett hva som står i vognkortet på tillatt hengervekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På førerkort klasse B kan du ikke dra mer enn egenvekta på bilen, uansett hva som står i vognkortet på tillatt hengervekt.

 

 

Hva blir konsekvensene av å kjøre med for tung henger hvis man blir stoppet?

Jeg har vist kjørt endel rundt med henger som er tyngere enn jeg har lov til å kjøre med klasse B, uten å vite om denne regelen. : eek :

 

Må se å få tatt klasse BE jeg da gitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reaksjonen på dette er alt fra muntlig advarsel til anmeldelse, avhengig av hvor alvorlig overtredelsen er. I tillegg får man naturlig nok ikke kjøre videre med hengeren uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, glad jeg ikke har blitt stoppet i kontroll før. Har blitt mange tunge hengerlass fra byggmakker det siste halvåret!! Er det mye styr å få utvidet sertifikatet til BE?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva blir konsekvensene av å kjøre med for tung henger hvis man blir stoppet?

Jeg har vist kjørt endel rundt med henger som er tyngere enn jeg har lov til å kjøre med klasse B, uten å vite om denne regelen. : eek :

 

Må se å få tatt klasse BE jeg da gitt.

 

Konsekvensen er at man blir uten førerkort. Da dette er det samme som å kjøre f.eks bil uten å ha klasse B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte opp nå i sommer! Kostet i overkant av 5000.- Lastsikringskurs, dobbel kjøretime, leie bil/henger, oppkjøring og nytt sertifikat.

Har man C1 trenger man merkelig nok ikke lastsikringskurset, og sparer 1000.-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert fordi en har dette kurset som endel av C1, siden det er en lastebil... og som en overgangsordning så slipper en vel det.

 

Er lastsikringskurset som gjør at en ikke kan kjøre opp direkt, mener jeg. For før kunne en møte opp med stor nok bil og henger på BT og kjøre opp. Dvs, må jo bli kjørt ned dit da! Mulig en kan det fortsatt bare en har det lastkurset?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du ikke dra 2000kg ? samme som passat ?

 

Uansett hører du med biltilsynet om det er noen som har samme bil som deg som har oppjustert vogn vekt. om så er, kan dæm justere opp uten pappirer fra audi. Ellers så må du få pappirer fra audi at dæm går god for vekta. Eller justere ned totalvekta på vogna. Ikke noe annet og gjøre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett hører du med biltilsynet om det er noen som har samme bil som deg som har oppjustert vogn vekt. om så er, kan dæm justere opp uten pappirer fra audi.
De kan vel fremdeles kreve dokumentasjon. At noen andre har fått til noe er ikke synonymt med å ta med vognkortet deres og få alt det samma godkjent. :)

Fabrikantdokumentasjon eller tilsvarende er nok nøkkelen her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.