Invendig motorvask / "rens" av Audi 2.3 motor

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Lurer på å ta en invendig motorvask av AAR motoren min denne uka, evt. kjøre noen runder med billig olje gjennom den for å få ut litt dritt.

 

De på ES tuning mente det var mye koks / sot eller hva de kalte det inni der når de bytta kam på fredag. Har hørt om folk som har i diesel sammen med billig olje for å løse opp dritt.

 

Noen som har erfaring med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en 92 100 2.8 hvor det så ut som motorolja var hentet direkte fra Nordsjøen og ventilløfterne hørtes ut som en klokkeverksted.

 

Jeg prøvde et gammelt triks, jeg helte på ca 1 dl ATF (automatgirolje), da slik olje har rensemidler innblandet. Etter å ha kjørt ca 2 minutter og hatt tomgang 2 minutter så var all tikkingen vekk. Oljen ble tappet, ny olje fylt på og nytt filter ble montert så var alt fint.

 

Etter et par måneder så tente oljelampa. Peilepinnen ble sjekket og den var tørr! Olje ble fylt på, men den forsatte og drikke olje som en dreven alkoholiker drikker metanol-sprit. Min bil brukte ca 4-5 liter olje pr 1000 km!!!

 

Konklusjonen her var at ATFen vasket vekk alle avleiringer slik at det ble for store klaringer rundt pakninger, ventilstyringer, stempelringer etc og olja rant rett igjennom.

 

Heldigvis så solgte jeg bilen og har aldri hørt noe fra kjøper siden. Etter dette har jeg vært veldig skeptisk til alle former for innvendig motorvask. Derfor vil jeg ikke anbefale å gjøre annet enn å kjøre noen tette skift med billig motorolje. Husk nye filter hver gang!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte innvendig rens på Torshov (QTP eller no) og fulgte bruksanvisningen på flaska.. Kosta rundt 150 kroner og gjorde motoren roligere og førte til mindre tikking.

 

Har nå kjørt 9000km etter den oljeskiften og har ikke brukt mer enn 0,7L olje noe som var likt som før oljeskift.

 

Ville ikke vært redd for å kjøre dette på motoren din.

Jeg skal kjøre det om 1000km da det er klart for ny oljeskift.

 

ps. bytt filter etter rens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom jeg akkurat har kjøpt en gammal bil selv, har jeg søkt litt på nettet om dette og kom over ei side med mye bra info: http://www.chris-longhurst.com/carbibles/index.html?menu.html&engineoil_bible.html

 

Han skriver blant annet om flushing oils:

 

"These are special compound oils that are very, very thin. They almost have the consistency of tap water when cold as well as hot. Typically they are 0W/20 oils. Don't ever drive with these oils in the engine - it won't last. Their purpose is for cleaning out all the gunk which builds up inside an engine. Note that Mobil1 0W40 is okay, because the '40' denotes that it's actually thick enough at temperature to work. 0W20 just doesn't get that viscous! To use them, drain your engine of all it's oil, but leave the old oil filter in place. Next fill it up with flushing oil and run it at a fast idle for about 20 minutes. Finally, drain all this off (and marvel at the crap that comes out with it), replace the oil filter, refill with a good synthetic oil and voila! Clean engine.

Of course, like most things nowadays, there's a condition attached when using flushing oils. In an old engine you really don't want to remove all the deposits. Some of these deposits help seal rings, lifters and even some of the flanges between the heads, covers, pan and the block, where the gaskets are thin. I have heard of engines with over 280,000km that worked fine, but when flushed it failed in a month because the blow-by past the scraper ring(now really clean)contaminated the oil and screwed the rod bearings. "

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg brukte qmi innvendig motorvask på min forrige bil, og var fornøyd med det!

 

kommer til å gjøre det samme på den bilen jeg har bytta til nå, og da skal jeg samtidig ha på ptfe-behandling.

 

det som er meget viktig er at man skifter filter etter en sånn operasjon!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt

jeg brukte qmi innvendig motorvask på min forrige bil, og var fornøyd med det!

 

kommer til å gjøre det samme på den bilen jeg har bytta til nå, og da skal jeg samtidig ha på ptfe-behandling.

 

det som er meget viktig er at man skifter filter etter en sånn operasjon!!

 

QMI het den jeg brukte og... Torshov?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer at man får kjøpt dette på torshov ja.

 

jeg kjøpte direkte fra en som forhandler dette i mjøndalen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke bedre å levere hele motoren til full overhaling da?? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jan Henrik Nygård

Er det ikke bedre å levere hele motoren til full overhaling da?? ;)

 

Prislappen blir jo en helt annen også da..

 

Motorvask koster ca 150,- og ny olje ca 500,- (selvfølgelig avhengig av hva slags olje man velger å kjøpe)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.