Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine

Anbefalte innlegg

Et par jeg tok i påsken. Ikke de beste akkuratt men jeg lærer underveis håper jeg.

 

apekatt.jpg

firfisle.jpg

aurorarenner.jpg

mersepicup.jpg

edderkopp.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten tur i PS og fått fjernet skyene hadde det blitt perfekt ;)

Nei, nei. Som man så, det funket ikke: rolleyes Skyer på bilder skaper mye bedre stemning og liv enn et uten skyer. Greit nok hvis det er skyfritt den dagen, men om ikke himmelen blir delvis utbrent, syns jeg skyer bare gjør et godt bilde bedre. Men selvfølgelig kan det være unntak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen jeg tok i påsken:

 

Meg på påsketur :)

 

Så du har skaffet deg D300 + 70-200 du også? Solgt 200'en?

 

PS: Du har tredd reima feil:nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du har skaffet deg D300 + 70-200 du også? Solgt 200'en?

 

PS: Du har tredd reima feil:nana:

 

Jepp har hatt det en stund.

Og det visste du :P men på et annet forum ;)

 

Reima ble påmontert i all hast oppe på hytta nå i påsken, har ikke hatt behov for den før jeg skulle ut i snøen. Men er den feil? Etter hva jeg husker gjor jeg likt på det gamle og det var etter boka?

Tok vertfall enkleste vei fra slik reima var ut av embalasjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra Hamarøy. Tatt sommern 2004. Orginal bilde uten modifikasjoner av noe slag

129-2958_IMG.jpg

 

Tranøy fyr, nydelig plass det der, god fiskesuppe og nydelige vafler har de og, hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si meg enig i det med skyene.

Ble mye bedre m/ skyer enn u/...

 

Har vært knall vær i Østfold i dag.

Så benyttet anledningen til og ta noen bilder :)

 

Blenderåpning f/4

ISO 100

Lukkerhastighet 1/800 sec

Brennvidde 28 mm

 

_MG_2414-2.jpg

 

Blenderåpning f/16

ISO 100

Lukkerhastighet 1/30 sec

Brennvidde 27 mm

 

_MG_2433.jpg

 

Blenderåpning f/18

ISO 100

Lukkerhastighet 1/60 sec

Brennvidde 27 mm

 

_MG_2445.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp har hatt det en stund.

Og det visste du :P men på et annet forum ;)

 

Reima ble påmontert i all hast oppe på hytta nå i påsken, har ikke hatt behov for den før jeg skulle ut i snøen. Men er den feil? Etter hva jeg husker gjor jeg likt på det gamle og det var etter boka?

Tok vertfall enkleste vei fra slik reima var ut av embalasjen...

 

Ja, når du sier det så.:o

 

Slå opp i manualen på noen av de første sidene, så er det tegning på hvordan reimen skal tres. Den måten ser iallefall mye bedre ut.

 

Hadde en liten fotosafari påskeaften i det fantastiske været. Kjørte ut mot orre og videre til jæren og hå gamle prestegård. Skal definitivt tilbake der for å ta en solnedgang/oppgang der. Tipper stativ og litt lang lukkertid nede i fjæra kan gjøre susen..

 

Ligger et par bilder fra orrestranden ute på http://www.magnuspallesen.net/ . Bildene fra jæren kommer vel ut etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slå opp i manualen på noen av de første sidene, så er det tegning på hvordan reimen skal tres. Den måten ser iallefall mye bedre ut.

 

Ja ser man det. Ovenifra og ned, ikke nedenfra og opp. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si meg enig i det med skyene.

Ble mye bedre m/ skyer enn u/...

 

Har vært knall vær i Østfold i dag.

Så benyttet anledningen til og ta noen bilder :)

 

Blenderåpning f/4

ISO 100

Lukkerhastighet 1/800 sec

Brennvidde 28 mm

 

 

 

Blenderåpning f/16

ISO 100

Lukkerhastighet 1/30 sec

Brennvidde 27 mm

 

 

 

Blenderåpning f/18

ISO 100

Lukkerhastighet 1/60 sec

Brennvidde 27 mm

 

Ser du bruker ganske høye blendertall. Hvilket kamera har du? Eller rettere sagt, hvor stor sensor?

 

Det er nemlig et problem med høye blendertrall på digitale speilrefleks med små bildebrikker. Pga. diffraksjon, vil du få uskarpe bilder med blendertall over 16. (På APS-C sensor) På større sensorer som 1.3crop og fullformat, vil det derimot være et mindre problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du bruker ganske høye blendertall. Hvilket kamera har du? Eller rettere sagt, hvor stor sensor?

 

Det er nemlig et problem med høye blendertrall på digitale speilrefleks med små bildebrikker. Pga. diffraksjon, vil du få uskarpe bilder med blendertall over 16. (På APS-C sensor) På større sensorer som 1.3crop og fullformat, vil det derimot være et mindre problem.

 

Tar jeg helt feil om jeg svarer 22.2 x 14.8 mm ?

Kamera er Canon EOS 400D.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar jeg helt feil om jeg svarer 22.2 x 14.8 mm ?

Kamera er Canon EOS 400D.

 

Ok, på den begynner diffraksjonen ca. ved blender 16. Mange som ikke er klar over dette, så det er greit å vite.

 

Tøffe bilder forresten!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, på den begynner diffraksjonen ca. ved blender 16. Mange som ikke er klar over dette, så det er greit å vite.

 

Tøffe bilder forresten!:)

 

Takk!

Flott og få tilbakemeldinger så det kan bli bedre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, på den begynner diffraksjonen ca. ved blender 16. Mange som ikke er klar over dette, så det er greit å vite.

 

Tøffe bilder forresten!:)

 

Jeg vet ikke hva diffraksjon er engang... Men jeg er relativt grønn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diffraction :)

 

Er det forøvrig noen som vet hvor store bilder jpeg kan ta? Jeg har et bilde her (sammensatt av endel andre) på rundt 42000x8000 pixels, og jeg har litt problem med å få PS til å lagre det i jpg. Den vil bare lagre i PSB, RAW og TIFF.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diffraction :)

 

Er det forøvrig noen som vet hvor store bilder jpeg kan ta? Jeg har et bilde her (sammensatt av endel andre) på rundt 42000x8000 pixels, og jeg har litt problem med å få PS til å lagre det i jpg. Den vil bare lagre i PSB, RAW og TIFF.

 

Har allerede sjekket wiki :) Men thx anyway!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par bilder jeg tok av junior igår når vi var på en liiten skogstur i finværet. Bildene er tatt med Canon EOS300D og Sigma 18-125mm linse. Har gjort en liten justering i PS.

IMG_6333-2.jpg

IMG_6338-2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I praksis er det "ingen grense" for pixelstørrelsen på JPEG-bilder. Når du bare har de formatene der tilgjengelig i PS, tipper jeg det er fordi bildet (eller deler av det - f.eks. en layer) har høyere bitdybde enn 8 bit/Channel som er max for JPEG. Gå på "Image -> Mode -> 8 Bits/Channel..." ;)

 

EDIT: Angående diffraksjon... Lyset brytes/avbøyes forskjellig når det går gjennom åpninger med forskjellig størrelse. Liten blenderåpning (høy blenderverdi) til høyre, stor blenderåpning (lav blenderverdi) til venstre.

tut_diffraction_lowdiff.pngtut_diffraction_hidiff.png

For mer info (engelsk): http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et bilde i fra Elmia

 

IMG_0336.JPG

 

Brennvidde: 33mm

F4,5

1/25sek

Iso800

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar et til

 

IMG_0276-copy-web.jpg

 

Brennvidde 30mm

F 4

1/15 sek

Iso 800

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I praksis er det "ingen grense" for pixelstørrelsen på JPEG-bilder. Når du bare har de formatene der tilgjengelig i PS, tipper jeg det er fordi bildet (eller deler av det - f.eks. en layer) har høyere bitdybde enn 8 bit/Channel som er max for JPEG. Gå på "Image -> Mode -> 8 Bits/Channel..." ;)

 

Jeg hadde faktisk ikke tenkt på akkurat det : dum : men når jeg sjekket etter, så er den satt opp på 8 bits/channel. Tilsynelatende skal jpeg ha 2 bytes hver for X og for Y, og bildet jeg har er kun 43000x9000, så når jeg lagrer jpeg-bilder, så skulle jeg kunne lagre bildet mitt som er langt under 65535x65535.

 

Oh well, det er ubrukelig stort uansett, så blir nok croppa litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et par bilder jeg knipsa i påsken, med mitt Canon EOS 400D. 18-55mm kit objektiv.

 

iso 200, 1/250, f10

pske007.jpg

 

iso 200, 1/500, f14

pske058.jpg

 

iso 200, 1/400, f13

pske061.jpg

 

iso 200, 1/400, f13

pske084.jpg

 

iso 200, 1/400, f11

pske085.jpg

 

iso 200, 1/500, f18

pske091.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et bilde i fra Elmia

 

IMG_0336.JPG

 

Brennvidde: 33mm

F4,5

1/25sek

Iso800

 

Tøft bilde, Andreas! Suicide shift i kråm er ikke til å kimse av : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen fra i kveld i snøen her i Bergen

 

F1,4

30mm

ISO 100

1sek, HDR av -3,-2,-1,0,1,2,3

 

37517876rv8.jpg

50775677nq8.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.