Troms: Piggfritt i Tromsø

Anbefalte innlegg

Noen her som kjører piggfritt i tromsø med quattro?vurdere å kjøpe piggfrie dekk.noen som kan fortelle om kor det er å kjøre med i tromsø dem med piggfritt med quattro;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du stopper ikke bedre selv om du har quattro.. Framkommelighet får noen andre svare på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kjørt piggfritt å quattro i tromsø i 2 vintersesonger å kommer ikke til å kjøre med piggdekk før jeg kjører annen bil uten 4x4:)

har til å med kjøp med sommerdekk på vinterføre med quattro, å det gikk bare fint til jeg skulle stoppe.. var litt værre det, men det gikk bare godt med tanke på fremkommelighet :)

 

kjøp piggfritt, du blir ikke å angre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du stopper ikke bedre selv om du har quattro.. Framkommelighet får noen andre svare på.

 

 

Nei tenkte ikke at det stopper bedre pga quattroen men stoppe effekten på piggfritt og ikke minst det folk kan si om piggfritt.Har ikke prøvd det sjøl: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kjørt piggfritt å quattro i tromsø i 2 vintersesonger å kommer ikke til å kjøre med piggdekk før jeg kjører annen bil uten 4x4:)

har til å med kjøp med sommerdekk på vinterføre med quattro, å det gikk bare fint til jeg skulle stoppe.. var litt værre det, men det gikk bare godt med tanke på fremkommelighet :)

 

kjøp piggfritt, du blir ikke å angre :)

 

Det har eg og men det var ikke det beste stoppe med sommerdekk på vinterføre: eek : hvilken dimisjon kjøre du på piggfritt??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her som kjører piggfritt i tromsø med quattro?vurdere å kjøpe piggfrie dekk.noen som kan fortelle om kor det er å kjøre med i tromsø dem med piggfritt med quattro;)

 

første gang eg prøvde piggfritt var for fire år siden. og da glei eg ned en bakke og krasjet urquattroen. er helt sikker på at det aldri hadde skjedd med piggdekk. byttet til piggdekk med en gang bilen var fikset. og vilken forskjell. særlig når man skulle stoppe på blank is. eg for min del kjører aldri piggfritt igjen. dyr lære-penge det. men mye kan ha skjedd med piggfrie dekk på fire år. sikkert bedre idag. men det er vel piggdekk og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt 3 biler de siste 3 årene:

 

Audi S4: 245/40-17" Michelin winter X piggfritt!

Audi S6 plus: 225/40-17" Husker ikke merket men det var piggritt!

Audi A4: 225/40-17" Nokian RSi piggfritt!

 

Alle bilene har selvsagt Quattro!

 

Har ikke hatt problemer med noen av bilene! Utrolig mer behagelig med tanke på støy og kjørekomfor. De dagene (3 i året) som er helt såpeglatt der tar man det bare med ro!

 

Så lenge jeg kjører 4*4 så blir jeg aldri til å ha piggdekk!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Æ har kjørt med FWD og piggfritt en vinter i Tromsø uten de store probleman.........

Så lenge man tar hensyn tel det når det e såpeføre, så e det ikkje nåkka særli problem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

første gang eg prøvde piggfritt var for fire år siden. og da glei eg ned en bakke og krasjet urquattroen. er helt sikker på at det aldri hadde skjedd med piggdekk. byttet til piggdekk med en gang bilen var fikset. og vilken forskjell. særlig når man skulle stoppe på blank is. eg for min del kjører aldri piggfritt igjen. dyr lære-penge det. men mye kan ha skjedd med piggfrie dekk på fire år. sikkert bedre idag. men det er vel piggdekk og.

 

Hørtes litt surt ut da med kræsjet.joda det blir jo bedre og bedre hvert år som går;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt 3 biler de siste 3 årene:

 

Audi S4: 245/40-17" Michelin winter X piggfritt!

Audi S6 plus: 225/40-17" Husker ikke merket men det var piggritt!

Audi A4: 225/40-17" Nokian RSi piggfritt!

 

Alle bilene har selvsagt Quattro!

 

Har ikke hatt problemer med noen av bilene! Utrolig mer behagelig med tanke på støy og kjørekomfor. De dagene (3 i året) som er helt såpeglatt der tar man det bare med ro!

 

Så lenge jeg kjører 4*4 så blir jeg aldri til å ha piggdekk!!!

 

jepp det var det eg og tenkte på støy/komfort så slipper man den klappringen av pigger.,:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

frank: jeg kjører 225/45/17 viking contact 3 :) SSSSUUUUUUPPPPRRREEE vinterdekk :)

 

piggene er kun gode å ha kun når det er speilis, men ellers så er di neppe bedre.. :)

 

KJØR PIGGFRITT:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som kritiserer piggfrie dekk, har som regel kjørt dårlige piggfrie, og det finns self dårlige piggdekk også. Sier ikke at alle gjør det, men nesten alltid. Da jeg jobbet hos en dekkforhandler var det slik...

 

Jeg ser kun pigg som ett pluss når det er stålis med vann på, da hjelper det kansje bittelitt mere enn piggfrie. Men har du knallgode piggfrie, med god gummiblanding, så er de likegode.

 

Har prøvd mange typer piggfrie, og de beste jeg har prøvd var uten tvil Nokian Hakka Rsi, helt utrolig bra!!

Mine neste blir nok ContiVikingContact 3

 

Stoppelengde på piggfrie er vel ikke noe bedre enn piggfrie?

 

Kjøp kvalitet som er beregnet for nordiske forhold! Nokian Hakka 5 og Nokian Hakka Rsi er gode dekk, dyre men knallgode dekk!

 

ContiVikingContact 3 er også ett knalldekk!

 

Testvinner:

http://www.conti-online.com/generator/www/no/no/continental/automobile/themes/car_tyres/vinter/contivikingcontact_3/cvc_3_no.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stopplengde med piggdekk er kortere på alle underlag sammenlignet med piggfritt, med unntak av snø, der er dekkene likestilt. Les testene publisert av Motor, Aftonbladet, etc. Forskellen er selvfølgelig størtst på is men også på asfalt er bremselengden kortere med piggdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

frank: jeg kjører 225/45/17 viking contact 3 :) SSSSUUUUUUPPPPRRREEE vinterdekk :)

 

piggene er kun gode å ha kun når det er speilis, men ellers så er di neppe bedre.. :)

 

KJØR PIGGFRITT:)

 

Hehe joda skal prøve piggfritt se hvordan det går;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som kritiserer piggfrie dekk, har som regel kjørt dårlige piggfrie, og det finns self dårlige piggdekk også. Sier ikke at alle gjør det, men nesten alltid. Da jeg jobbet hos en dekkforhandler var det slik...

 

Jeg ser kun pigg som ett pluss når det er stålis med vann på, da hjelper det kansje bittelitt mere enn piggfrie. Men har du knallgode piggfrie, med god gummiblanding, så er de likegode.

 

Har prøvd mange typer piggfrie, og de beste jeg har prøvd var uten tvil Nokian Hakka Rsi, helt utrolig bra!!

Mine neste blir nok ContiVikingContact 3

 

Stoppelengde på piggfrie er vel ikke noe bedre enn piggfrie?

 

Kjøp kvalitet som er beregnet for nordiske forhold! Nokian Hakka 5 og Nokian Hakka Rsi er gode dekk, dyre men knallgode dekk!

 

ContiVikingContact 3 er også ett knalldekk!

 

Testvinner:

http://www.conti-online.com/generator/www/no/no/continental/automobile/themes/car_tyres/vinter/contivikingcontact_3/cvc_3_no.html

 

 

Dem eg lurer på heiter Nankang piggfritt,har du noe kjennskap til det merke??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Piggfritt e bra, da treng du ikkje ha dårlig samvittighet når du lægg `an brei!Kjøre sjøl på Nankang sv-2 på S6n--Det e et veldig bra dekk, og jeg setter det likt med Conti Contact 3 som jeg kjørte på sist-.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dem eg lurer på heiter Nankang piggfritt,har du noe kjennskap til det merke??

 

Kom vel greit ut på tester, men er litt skeptisk til disse i vårt klima...:)

 

Jeg ville gått for Contiviking cont 3.... Eller Nokian Rsi

Det skal jeg ha når jeg bytter:)

 

EDIT: Nå ser det ut som gislaved er ett alternativ, se lengre ned:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stopplengde med piggdekk er kortere på alle underlag sammenlignet med piggfritt, med unntak av snø, der er dekkene likestilt. Les testene publisert av Motor, Aftonbladet, etc. Forskellen er selvfølgelig størtst på is men også på asfalt er bremselengden kortere med piggdekk.

 

Bremselengden er kortere med piggdekk på asfalt er egentlig litt logisk, men jeg skulle likt å vist hvor mye det er snakk om i cm/m i forskjell...

 

Men nå sporer det vel kansje litt av her:)

 

Men her er sitat på Gislaved sitt piggfrie, som kommer like godt ut som Conti (Conti produserer Gislaved).

 

Gislaved Soft Frost 2 - 7,8 poeng

Hastighetskode: Q (160 km/t)

Produksjonsland: Tyskland

 

Gislaved er en nær slektning til Continental, noe som også synes på resultatene. Dette dekket er spesiallaget for litt bedre prestasjoner på snø og is, noe som igjen skaper litt dårligere egenskaper på asfalt. Grepet på snø og is er best av alle de piggfrie og gir ingen negative overraskelser. I kritiske manøvrer på asfalt er styringen lite presis og dekket for mykt. Det er meget støysvakt.

 

Dette står om Conti:

 

Continental ContiVikingContact 3 - 7,8 poeng

Hastighetskode: Q (160 km/t)

Produksjonsland: Tyskland

 

Det er meget vanskelig å lage et dekk piggfritt dekk som har godt grep både på vinterføre og asfalt. Continental har klart det. Viking Contact 3 er et meget godt vinterdekk. På is oppfører det seg logisk og på snø er det lett å kjøre på grunn av sitt gode gre og presise styring. Også på asfalt går det meget godt, men bremseegenskapene på våt vei er gjennomsnittlige.

 

Nokian kom noen poeng etter:

 

Nokian Hakkapeliitta RSi - 7,4 poeng

Hastighetskode: R (170 km/t)

Produksjonsland: Finland

 

Nokian er godt å kjøre på snø og is. Det styrer godt og gir ingen brå sladder. Selv når grepet slipper er det lett å kontrollere. Dekket er stillegående, bremser bra og presterer bra på sørpeføre. Dekkets største problem er asfalt. Bremsestrekningen på våt kan bli lang og grepet slipper lett i brå unnamanøvrer.

 

Det som står om Yokohama stemmer faktisk, det er et ustabilt dekk, jeg prøvde det i 225.40.18 på min forrige A3 2.0 Tdi quattro, jeg sender ikke videre min anbefaling av dette dekket. Men ett helt ok dekk, men høy pris til å være så dårlig.

 

Yokohama Ice Guard ic20 - 6,6 poeng

Hastighetskode: Q (160 km/t)

Produksjonsland: Japan

 

Yokohama har sine beste egenskaper på snø, der bremsegrepet er akseptabelt. Men det er mye dårligere på is sammenliknet med konkurrentene. Det verste er likevel at dekket er veldig nervøst å kjøre på is og snø. Store sladder starter brått uten forvarsel og er nesten umulige å ta inn igjen.. På asfalt er oppførselen den samme. På sørpe går dekket bra, det er stillegående og billig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Piggfritt e bra, da treng du ikkje ha dårlig samvittighet når du lægg `an brei!Kjøre sjøl på Nankang sv-2 på S6n--Det e et veldig bra dekk, og jeg setter det likt med Conti Contact 3 som jeg kjørte på sist-.

 

 

 

Har vert å prøvtkjørt audi m/Nankang dekk i kveld å det var like bra som piggdekka mine : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremselengden er kortere med piggdekk på asfalt er egentlig litt logisk, men jeg skulle likt å vist hvor mye det er snakk om i cm/m i forskjell...

 

Men nå sporer det vel kansje litt av her:)

 

Men her er sitat på Gislaved sitt piggfrie, som kommer like godt ut som Conti (Conti produserer Gislaved).

 

 

 

Dette står om Conti:

 

 

 

Nokian kom noen poeng etter:

 

 

 

Det som står om Yokohama stemmer faktisk, det er et ustabilt dekk, jeg prøvde det i 225.40.18 på min forrige A3 2.0 Tdi quattro, jeg sender ikke videre min anbefaling av dette dekket. Men ett helt ok dekk, men høy pris til å være så dårlig.

 

Takk for infoen Brox: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremselengden er kortere med piggdekk på asfalt er egentlig litt logisk, men jeg skulle likt å vist hvor mye det er snakk om i cm/m i forskjell...

Som du ser er forskjellen på is hele 10 meter selv om hastigheten man bremset fra bare er 50 km/t. Hvis man bremset fra 80 km/t slik det ble gjort i de andre testene ville forskjellene vært MYE større.

 

Har bare tatt med de 5 beste fra hver kategori.

 

Abs brems glatt is (meter) fra 50 km/t:

 

Piggdekk:

Michelin: 52,5

Nokian: 53,0

Bridgestone: 54,5

Gislaved: 56,0

Continental: 56,5

 

Piggfrie:

Dunlop: 62,5

Continental: 64,5

Gislaved: 64,5

Yokohama: 64,5

Toyo: 65,00

 

 

ABS brems på snø (meter) fra 80 km/t:

 

Piggdekk:

Michelin: 60,5

Nokian: 60,5

Continental: 61,5

Gislaved: 62,0

Goodyear: 62,00

 

Piggfri:

Gislaved: 60,0

Continental: 60,5

Bridgestone: 61,5

Kumho: 61,5

Nokian: 61,5

 

 

ABS brems våt asfalt (meter) fra 80 km/t:

 

Piggdekk:

Barum: 33,1

Vredestein: 34,6

Kingstar: 35,2

Gislaved: 35,4

Continental: 35,6

 

Piggfri:

Michelin: 39,2

Dunlop: 39,5

Bridgestone: 40,2

Kumho: 41,6

Nokian: 41,6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp bare piggfritt med god samvittighet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du ser er forskjellen på is hele 10 meter selv om hastigheten man bremset fra bare er 50 km/t. Hvis man bremset fra 80 km/t slik det ble gjort i de andre testene ville forskjellene vært MYE større.

 

Har bare tatt med de 5 beste fra hver kategori.

 

Abs brems glatt is (meter) fra 50 km/t:

 

Piggdekk:

Michelin: 52,5

Nokian: 53,0

Bridgestone: 54,5

Gislaved: 56,0

Continental: 56,5

 

Piggfrie:

Dunlop: 62,5

Continental: 64,5

Gislaved: 64,5

Yokohama: 64,5

Toyo: 65,00

 

 

ABS brems på snø (meter) fra 80 km/t:

 

Piggdekk:

Michelin: 60,5

Nokian: 60,5

Continental: 61,5

Gislaved: 62,0

Goodyear: 62,00

 

Piggfri:

Gislaved: 60,0

Continental: 60,5

Bridgestone: 61,5

Kumho: 61,5

Nokian: 61,5

 

 

ABS brems våt asfalt (meter) fra 80 km/t:

 

Piggdekk:

Barum: 33,1

Vredestein: 34,6

Kingstar: 35,2

Gislaved: 35,4

Continental: 35,6

 

Piggfri:

Michelin: 39,2

Dunlop: 39,5

Bridgestone: 40,2

Kumho: 41,6

Nokian: 41,6

 

 

Er noen forskjeller der ja!

 

Men jeg holder meg til piggfritt uansett, det er stille og behagerlig:)

 

Ehh, men jeg kjører pigg nå, da dette var på begge bilene jeg nå har kjøpt:) Men jeg skal ha piggfritt på Tiguanen, garantert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ikke kom deg opp:)

 

Tja, jeg kom meg mye lengre enn de med pigg, når jeg hadde min første quattro. Det var artig å se ansiktene på de som sto igjen i bakken:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.