Forebygging av riper under dørhåntak [Problem løst]

Anbefalte innlegg

Hei : vinke :

 

Vet noen hvordan man kan forebygge slike riper etter neglene på innersiden av dørhåndtakene?

 

Jeg har en Sort A4 B7 som jeg kjøpte ny i august. Jeg har ingen forventninger at bilen skal se ny ut bestandig, men det overrasker meg at disse ripene kommer så raskt. Det er her det sees raskest at bilen blir brukt. Dette er selvfølgelig mest på førerdøren, men også på bakdørene som nesten aldri brukes. Jeg vil påstå at både samboeren og jeg er nøye med å ikke fure neglene når vi åpner dørene.

 

Jeg har vært i kontakt med bilpleiefirma og de sier at de har gjennomsiktig folie som kan benyttes, men det er vanskelig å få et skikkeig pent resultat.

 

Noen som har tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folie vil vel heller ikke bli pent, da dette garantert synes. Men det vil beskytte lakken da, men skal bilen se fin ut for deg og ikke neste eier, ville ikke jeg valgt folie.

 

Men synd de lager så mye dårlig løsninger på dette, hvordan utformingen på håndtaket altså. Har en Touran nå under 30.000 km og det er skremmende synlig. Forrige bilen, 99 A6, var det kanskje like mye riper. men da til gjengjeld mye lettere å komme til med en poleringsmaskin, så det ble strøkent..

 

Tror jeg må ta med dørhåndtak som kriterie på neste bilkjøp :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke få lagt på noe skikkelig hard, slitesterk klarlakk da?

Må jo finnes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig teflonbehandling vil kanskje kunne være med å forebygge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt som blir lagt utenpå lakken vil jo beskytte, selv polish! Kjøpte bruktbil nå i sommer, hvor det var ekle merker. Polerte dem bort, og når jeg polerer tar jeg gjerne ei ekstra runde der. Jeg har såfall ikke sett flere riper. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke polish, men voks

Polering sliper som regel mest, mens voks legges oppå lakken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding folkens. Vet at i gamle dager leverte VW originale "lokk" for montering der for å unngå dette problemet, tro om noe slikt finnes? Blir vel seende 10x styggere ut med en slik enn med ripene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig teflonbehandling vil kanskje kunne være med å forebygge?

 

Har dette (Tefcar)på min sorte Passat og det ser ikke ut til å hjelpe stort.. Like mye riper under håndtaket som på tidligere biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teflon fjerner ikke riper, så det er ikke så rart. Prøv å polere for hånd med litt grov polish, eller en DA-maskin. Roterende anbefales ikke her!

Kan f.eks. legge på lakkforsegling og voks under der etterpå:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teflon fjerner ikke riper, så det er ikke så rart. Prøv å polere for hånd med litt grov polish, eller en DA-maskin. Roterende anbefales ikke her!

Kan f.eks. legge på lakkforsegling og voks under der etterpå:)

 

Det var snakk om forebyggende tiltak, teflonbehandling som lakkforsegling. Og det har ikke hjulpet på min bil ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok bare forsiktighet og ofte polering som hjelper.. På min forrige mørke og ripefrie A8 gikk jeg bananas av å se ripene som alltid kom der selvom jeg var sykt forsiktig, men jeg polerte der hver gang jeg vasket bilen og da holdt det seg veldig bra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det til en vane å treffe åpneren med tommelen først. Umulig å lære konemor det med 2cm lange negler, da.. ;)

Det eneste som egentlig hjelper, er bare gjentatt polering, og leg gjerne på 2-3 strøk med extra gloss protection hvis du bruker Autoglym til vanlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klipp neglene da vel..!!: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det til en vane å treffe åpneren med tommelen først. Umulig å lære konemor det med 2cm lange negler, da.. ;)

 

Ser ikke helt problemet her jeg, ekte gentlemen åpner jo døren for damenegentleman.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så kan du få lakka bilen med ripefast klarlakk, slik som meg.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg vært innom spesialistene på Bodø Bilpleie og vi gjor et forsøk med folie under dørhåndtaket på førerdøra. Folien er av type Chip Gard og er en elastisk selvheftende folie som monteres med vann. Han klippet ut et "sample" og satte den på uten å være særlig nøye slik at jeg kunne teste dette ut litt. Det ble litt fingermerker og slikt på, men jeg er likevel overrasket over hvor bra det ble. Siden den er elastisk gikk det uten å få bretter. Det var vanskelig å montere denne med vann så han satte den på tørt noe som medførte svake vertikale striper. Jeg synes likevel disse stripene er mindre sjenerende enn ripene i lakken, og da kun etter et halvt års bruk. Om jeg velger å satse på dette vil det komme på ca. 2500,-, og resultatet blir nok da bedre enn på bildet siden han vil bruke tid på å være nøyere.

 

Hva tror folket?

 

Vinklene og lyssettingen på bildet er gjort slik at folien vises best mulig, i virkeligheten vises det ikke så godt.

Førerdør med folie:

IMG_1784.jpg

 

Venstre bak uten folie (med noen riper):

IMG_1794.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes jo folien ser veldig bra ut.. Synes ikke så godt som jeg trodde

Men om den eller lakken blir ripete, så er problemet det samme for meg i hvert fall..

 

Da dette syns!

(ripene altså) men bare på folien istedenfor lakken

 

Bilen skal se best mulig ut når jeg har den.. (min tanke om dette da) :P

 

+ at din bil har jo ikke de værste håndtakene, jeg synes de man vanligvis tar ovenfra og ned er værst.

Hvis non skjønte den (eks Touran)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet her jeg, ekte gentlemen åpner jo døren for damenegentleman.gif

 

Hehe! Der fikk jeg den! :D

Problemet er vel størst de gangene hun kjører sin egne sorte cab alene til jobb, og jeg ikke er med!

Men folien så jo ut til å kunne hjelpe en del da, selv om den også kanskje blir litt matt etterhvert? Hvordan er det å polere opp overflaten på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt enig i Petter her. Blir litt som de som har plastfolie rundt sofaen for å spare den lengst mulig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt enig i Petter her. Blir litt som de som har plastfolie rundt sofaen for å spare den lengst mulig...

Sant dette, man har da ikke folie og slikt på for at neste eier skal få en fin bil. Uansett syns jeg folien vises såpass lite sammenlignet med hvordan det blir seende ut med masse riper så jeg syns ikke det kan sammenlignes med plast rundt sofaen :).

 

Folien blir ikke ripet slik som lakken blir, det er det som er hele hensikten med den.

 

Legger ved et bilde av folien på støtfangeren. Igjen er vinkler/lyssetting gjort slik at det vises best mulig, i virkeligheten ser du den ikke så godt.

IMG_1795.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger noe slikt noe. Akkurat denne modellen var jo ikke akkurat beautiful, men det finnes andre på markedet.

door.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger noe slikt noe. Akkurat denne modellen var jo ikke akkurat beautiful, men det finnes andre på markedet.

 

Og det blir liksom ikke riper i den der også...?

 

Ang. den folien: blir den like matt som på bildet, eller er det også bare vinkel/lyssetting?

Syns den stjal så mye farge...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det blir liksom ikke riper i den der også...?

 

Ang. den folien: blir den like matt som på bildet, eller er det også bare vinkel/lyssetting?

Syns den stjal så mye farge...

 

Chrom-deksler vil bli vakkert :P

 

Jeg har "provosert" vinkler litt for å synliggjøre folien. Den er nok noe mattere, men ikke så mye som på bildet, og da tenker jeg spesielt på fangeren. Vet ikke hvor du mente. Men skal jeg være ærlig så syns jeg at mattheten er mye finere enn "kloremerkene" som kommer etter et par års bruk, for det er direkte stygt, og vil definitivt vises mer.

 

Dersom du vil kan jeg sikkert ta bilde av foliene fra ulike vinkler neste gang jeg vasker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chrom-deksler vil bli vakkert :P

 

Jeg har "provosert" vinkler litt for å synliggjøre folien. Den er nok noe mattere, men ikke så mye som på bildet, og da tenker jeg spesielt på fangeren. Vet ikke hvor du mente. Men skal jeg være ærlig så syns jeg at mattheten er mye finere enn "kloremerkene" som kommer etter et par års bruk, for det er direkte stygt, og vil definitivt vises mer.

 

Dersom du vil kan jeg sikkert ta bilde av foliene fra ulike vinkler neste gang jeg vasker.

 

Må si meg enig der, ja:)

Tenkte på bakfangeren.

Ja, ta gjerne bilder fra "normale" synsvinkler også;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2500,- for å legge dette i/under dørhåndtakene? Det syns jeg hørtes mye ut, men det tar kanskje tid. Jeg var nettopp innom en sjappe her i byen nå for en time siden for å få tak i noe folie til å ha i døråpningene bak ( pga unger ut og inn ), samt på bakfanger. Den folien de hadde kostet 220,- +mva pr kvm og var en halvtykk, elastisk ( litt iallefall ) folie med helt klar, blank overflate. Kanskje jeg skal legge litt slik som dette også. Er enig med deg at det er bedre med folie enn riper i lakken. Folien kan jo også byttes om den blir fæl, verre med lakken. Det er iallefall min tanke med å ha folie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.