Hva er poenget med låsbolter?

Anbefalte innlegg

Var akkurat å fikk "fikset" en ødelagt låsbolt... og når jeg ser hvor enkelt det er å åpne en låsbolt uten "nøkkel" så lurer jeg... Hva er poenget med låsbolter når det er ca like enkelt å åpne uten nøkkelen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel bare få å gjøre det litt vansligere å skru av hjulene. Liksom ikke bare å ha med seg 17/19 mm pipe. Skal liksom lage litt problemmer for tyven.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortell...

 

Hvilke låsebolter er det snakk om?

 

Billigmerke eller "anerkjent"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg lurt på også.. Iallefall den typen "låse" muttre jeg har.. Kun med et annet hode, som man får kjøpt verktøy til oooveralt :) Litt av en fiffig greie, hehe.. Men som sagt før her, tar jo litt lenger tid å rappe de da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har org VW låsbolter av typen med masse tagger på "nøkkelen" og motsatt på boltene. Utvendig er bolten helt rundt. Siden taggene røk så var jo "nøkkelen" min ubrukelig og jeg sto der med en bolt som jeg ikke fikk ut. Var oppom ei dekkshappe som fikset dette på ca 20 sekund.... De brukte ei spesiell pipe som de skrudde utpå låsebolten min, og vips var det bare å skru ut låsbolten min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer nok mye ann på riktig verktøy dette :)

 

har du riktig verktøy så er det veldig lie som er spes prob....

 

har hatt låsebolter som jeg selv har synes sett litt "tynne" ut, dvs at jeg ganske enkelt skulle klart å få dem opp...

 

andre virker litt mer forseggjorte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drev å skifta hjul på fatterns bil sist vinter, og presterte å miste den delen man setter på hjulkrysset i snøen. Endte opp med at jeg tok et skrujern og en storhammer og fikk "meislet" bolten rundt en gang. Da gikk den fint, og det var bare å skru ut med fingrene...Forsøkte først å sveise på en bit på bolten, men det funka dårlig.

 

Bestefar har samme type låsebolt, men der stemte ikke taggene. Det samme med en slektning sin bmw med låsebolter av samme type. Meningen er vel at svært få av disse settene skal ha lik avstand mellom taggene, for på den måten å gjøre det vanskelig å ha matchende "adapter" til hjulkrysset. Ellers ville nok køen av kriminelle hos landets dekk-kjeder vært lang for å skaffe seg låsebolt-sett :)

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel veldig mye å si hvilken type man bruker, har selv hjulpet en som hadde skaddet sin, tok kun kort tid å få ordnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm......hva er da egentlig den beste typen låsebolter om man kan spørre slik ?? Ingen ??? Hvis/når jeg skal ha Porsche felger på min fremtidige bil så skal jeg ha skikkelige låsebolter,eller det vil si låsemutter. Fordi jeg skal sette i pin-bolter i den adapter-spacern som skrues fast i navet og så festes hjulet med muttrer. Har fått tak i ett sett med ubrukte orginale Porsche alu-muttrer (GRISEDYRT!!!!) til en meget hyggelig pris. En kar som kjøpte et sett slike og solgte bilen å glemte å gi med muttrene :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri brukt låsebolter, selv om jeg jo bl.a hadde felger på A4'n min til 50-60 lapper...

Så lenge du har alarm så er min mening at det er bedre at de stikker av med felgene, enn at du sitter igjen med felger som er ødelagt... Er du heldig så har du jo også slitte dekk på det tidspunktet felgene forsvinner, så får du jo både nye felger og nye dekke hos forsiktringen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en type m igen mulighet for å kunne bruke et annen verktøy for å få dem ut, så klart har jeg alarm, men når folk ser at det er vansklig låsbolter ville jeg tru at de heler prøver på en bil uten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Jensen

Jeg har en type m igen mulighet for å kunne bruke et annen verktøy for å få dem ut, så klart har jeg alarm, men når folk ser at det er vansklig låsbolter ville jeg tru at de heler prøver på en bil uten.

Hva slags merke har du da Runar ?? Gjerne send det på pm hvis du ikke vil rope det ut for hele forumet.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Jensen

Jeg har en type m igen mulighet for å kunne bruke et annen verktøy for å få dem ut, så klart har jeg alarm, men når folk ser at det er vansklig låsbolter ville jeg tru at de heler prøver på en bil uten.

 

Bilde av de?? Med det "verktøyet" de brukte på mine så er det nok at det er bittelitt klaring mellom bolt og bolthull så får de de opp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror at folk som stjeler felger ikke bare plutselig finner noen felger de vil ha, da er det mer planlagt, og da tror jeg ikke låsebolter spiller noen rolle...

Som sagt, det ender med at du har ødelagte felger, men fremdeles på bilen, kontra at du får igjen nye dekk og felg på forsikringen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Pål Fivelstad

Hmmmm......hva er da egentlig den beste typen låsebolter om man kan spørre slik ?? Ingen ??? Hvis/når jeg skal ha Porsche felger på min fremtidige bil så skal jeg ha skikkelige låsebolter,eller det vil si låsemutter. Fordi jeg skal sette i pin-bolter i den adapter-spacern som skrues fast i navet og så festes hjulet med muttrer. Har fått tak i ett sett med ubrukte orginale Porsche alu-muttrer (GRISEDYRT!!!!) til en meget hyggelig pris. En kar som kjøpte et sett slike og solgte bilen å glemte å gi med muttrene :D

 

Er faktisk titan og koster 20.000 for ett sett ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ole Opsahl

Er faktisk titan og koster 20.000 for ett sett ;)

de jeg fikk tak i er i alu påstår eieren iallfall..........men om de er i titan skal jeg ikke si. Alu og titan veier jo nesten like mye (relativt sett) men titan er MYE sterkere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Porsche er iaf kjent for sine titanbolter.

Alubolter tror jeg ikke jeg hadde tørt å hatt på bilen ;)

 

Så du er nok innehaver av gromme titanbolter :)

 

 

Beste låseboltene som finnes er rundslitte gamle bolter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ole Opsahl

Porsche er iaf kjent for sine titanbolter.

Alubolter tror jeg ikke jeg hadde tørt å hatt på bilen ;)

 

Så du er nok innehaver av gromme titanbolter :)

 

 

Beste låseboltene som finnes er rundslitte gamle bolter ;)

Hehe time will show :D Virket ut som en kar med LITT for mye penger. Kom over den annonsen ved en tilfeldighet på en fjollete Tysk side jeg var innom!!!! Klasket ned en email med en gang!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo boys !

Låsemuttere kan nok være en falsk forsikring, men hvem er det som stjeler hjul ? Jeg har vel mistanke om at det ikke er de mest planlagte brekkene og følgelig "hjernene" som ligger bak denne type tyverier. Derfor er jeg relativt overbevist om at låsebolter er langt bedre enn vanlige bolter dersom du ønsker litt beskyttelse. På den andre siden ser jeg at det "lettvint" å innkassere en viss fortjeneste ved at hjul kjøpt med store rabatter stjeles, og forsikringen dekker "full-pris".

Dere er vel klar over hva dette egentlig betyr ? Forsikringsselskapene puffer jo sine kostnader, store som små, rett videre på oss forsikringstagere ! Hvorfor tror dere det skulle være så dyrt å forsikre "høyrisiko-biler i høyrisikostrøk" ? Konsekvensen blir at klubbens medlemmer, som sannsynlig defineres som en relativ høyrisiko-gruppe", neppe i noe selskap får anledning til å oppnå rimelige premier på våre biler. Sånn er det bare, her i verden.

Vennlig hilsen, leder'n

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm.....hvis de Pårsje-mutrene jeg har kjøpt er i titan må jeg da nesten ha låsemuttrer på muttrene jeg da :rolleyes: Skal nok på med låsemuttrer anyway selv om ikke felgene koster all verden !! (660 Euro uten dekk) blir vel sikkert jekke-sensor også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må nok være titan..for alubolter ville ikke kostet mye akkurat :)

 

med tegning/bolt å måle på så kan jeg få laget titanbolter om noen trenger ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med låsebolter er jo en sak med masse meninger ser jeg..

 

Jeg ble jo frastjelt mine og hadde ikke låsebolter, på mine nye nå har jeg satt på men lurer på om jeg skal ha de eller ikke?

 

Saken er det at forsikringen har en merkelig policy på at hvis bilen blir gjort hærverk på men ingenting stjelt får du egenanndel og bonustap. Har du da låsebolter som de ikke får av, sitter du igjen med ødelagte felger, kanskje herpet bil, egenanndel og bonustap. Har man da ikke penger og legge ut må du kjøre rundt uten ny lakk og felger når bilen akkurat er ferdig for treffsesongen.

 

Men er det noe som blir stjelt og du har kasko og alarm får man alt dekket?? Dette er gjerne noe forsikringen burde tenkt på. De annbefalte meg og bruke låsebolter, men det er jo kun for deres egen del og ikke for meg som kunde.

 

Men så er det det igjen at man slipper kanskje unna de som bare "kommer" over bilen og vil ta felgene der og da uten spesial verktøy. Da er det greit med låsebolter, for blir felgene stjelt og det blir skader på bilen kan det ta J........ lang tid før alt er på plass igjen. Nå er det snart gått to måneder siden jeg fikk herpet min og den har ikke vært inne til fiks enda..

 

Så det er enten eller, skal man satse på at de hopper over bilen siden den har låsebolter slik at man har bilen i orden hele sesongen, og måtte betale fra egen lomme i tilfelle det skjer noe???

 

Eller ikke bruke låsebolter og satse på at de ikke stjeler og får alt dekket hvis de gjør det??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkleste er å ha så lav bil at jekk ikke går under.............

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har låsebolter på min og vil fortsette med det. Jeg synes det riktige er å gjøre bilen mest mulig vanskelig og uinteressant å stjele/gjøre innbrudd på. De som har utstyret og har virkelig bestemt seg for å ta bilen/felger etc klarer en nok ikke å stoppe uansett. De som ikke er så bestemte og bare 'kommer ' over bilen drar kanskje videre til en annen bil hvor det er lettere.

Jeg tenker også slik ellers i bilen, har ekstra rattlås og prøver mest mulig å unngå å ha løse ting av verdi liggende synlig i bilen (for å slippe innbrudd).

 

BB

(Som gateparkerer i Oslo)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er så lav at jeg sliter med org jekken hvis ikke underlaget er bra og bilen står rett... Og det synes på kanalene etter tyveriet.. De hadde IKKE org jekker..Så det hjalp ikke..

 

 

Opprinnelig postet av Frode Gulbrandsen

Enkleste er å ha så lav bil at jekk ikke går under.............

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.