Show & Shine - vis oss da vel

Anbefalte innlegg

det ble strøkent. utrolig nice

Takker

 

Regner med du ikke brukte maskin? og brukte påføringspads som du jobbet med?

HEr har jeg bare jobbet for hånd ja. Tok Hyundaien under idag, så er passe gåen i armen og skulderen nå :P

 

Enig!

For å få godt varig resultat, så må det være slipemidler...

Og som flere sier, gjør som oss. Bruk Clay neste gang

 

Prøv clay, du kommer til å få sjokk over hvor vanvittig bra det funker.

Testet på bakluka til samboerens 7 år gamle Peugeot 307 med masse "nupper" og urenheter, ble glatt som en barnerumpe på 1-2-3. : smil :

 

Forståelig det. :)

Clay vil ta asfalt flekkene og evt tjære og avfallsstoffer, mens en lakkrens med slipemiddel vil kunne ta fuglebæsj og andre etsende stoffer. ;)

 

Ser ut til at jeg må på med Clay også ja. Teknisk sett har jeg vel uansett hoppet over ett skritt her. For jeg har jo ikke brukt polish, kun rens og voks... : klø :

 

Uansett.. Hyundai som ikke hadde vært polert på 5 år. Synes igrunn ikke forskjellen var så stor her, men ble da blankt ihvertfall...

 

 

 

Opelpolering_010.sized.jpg

 

Opelpolering_031.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjapp vårklargjøring: Pug 307

pug307.jpg

pug3072.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1986´ Porsche 911 Carrera

 

porscheforskjerm.jpg

porschehood.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arbeidslys holder vel? :)

 

Sorry, men nei, ikke de der lysrøra hvert fall, de er neppe sterke nok. Sola er nok ganske overlegen i forhold til de :P

Har jobba som klargjører og selv om vi har hatt skikkelige spotter så er det ikke kraftig nok, du ser skjolder/vaskeriper mye bedre i sola :)

 

Den A4'n har et godt "før" bilde, men ikke no vanvittig "etter" bilde.

 

En annen liten whine: sølv biler? ofte så holder en håndpolering og så kan du ikke lenger se no særlig til vaskeriper og den slags, og hvert fall ikke i skyggen, blæ!!! :D

 

Men er vel teit av meg å kreve sånt, hehe, det beste er uansett å se bilen selv. Ja, i sola :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1986´ Porsche 911 Carrera

 

porscheforskjerm.jpg

porschehood.jpg

 

Meeget bra jobba Jørgen!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, men nei, ikke de der lysrøra hvert fall, de er neppe sterke nok. Sola er nok ganske overlegen i forhold til de :P

Har jobba som klargjører og selv om vi har hatt skikkelige spotter så er det ikke kraftig nok, du ser skjolder/vaskeriper mye bedre i sola :)

 

Den A4'n har et godt "før" bilde, men ikke no vanvittig "etter" bilde.

 

En annen liten whine: sølv biler? ofte så holder en håndpolering og så kan du ikke lenger se no særlig til vaskeriper og den slags, og hvert fall ikke i skyggen, blæ!!! :D

 

Men er vel teit av meg å kreve sånt, hehe, det beste er uansett å se bilen selv. Ja, i sola :D

 

Enig at lysrør ikke viser noe, men lakkboks lysene på veggene gjør ;) Men det jeg snakket om var dual xenon "lommeklykten" og halogen arbeidslamper på 1000w. Hvis de ikke viser noe, så er det ingenting eller svært lite igjen. Men ja, solen viser alltid mest. Men kan dessverre ikke bestemme når den skal være fremme.

 

Sølvbiler er vanskelig å vise godt resultat ja, men det er forskjell fra håndpolering til maskinpolering på sølvuansett! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig at lysrør ikke viser noe, men lakkboks lysene på veggene gjør ;) Men det jeg snakket om var dual xenon "lommeklykten" og halogen arbeidslamper på 1000w. Hvis de ikke viser noe, så er det ingenting eller svært lite igjen. Men ja, solen viser alltid mest. Men kan dessverre ikke bestemme når den skal være fremme.

 

Sølvbiler er vanskelig å vise godt resultat ja, men det er forskjell fra håndpolering til maskinpolering på sølvuansett! ;)

 

Hehe, hakke vært borti en sånn lommelykt før. For meg så det bare ut som en vanlig lomme lykt med to lyspærer, og det hjelper ikke veldig mye! : smil :

 

Hehe, joda, men har ikke vært borti så mange sølv biler som trengte en rubbing akkurat. Hvis du har mye å gjøre så er det veldig ofte totalt bortkasta tid å maskinpolere opp en sølv bil. Greit, du kan gå over raskt med maskina og et eller annet av den fineste poleringa og så håndpolere etterpå bare for å få den blank, det pleier å fjerne det meste av synlige vaskeriper og gjør bilen blank. Men no særlig utover det er med stor sikkerhet ganske unødvendig :)

Uansett, så skal du ikke bruke grovere stoffer enn du absolutt må :P

 

Klart, eier du bilen selv så kan du jo bruke så lang tid du bare orker, men trolig vil det også være unødvendig bruk av tid om ikke bilen er fra 1970, har stått under et eiketre siden da, du er tysker (kun vaska bilen i børstemaskin :P ) og med samme gode gamle svampen du fikk med som ekstra utstyr av selgern : smil :

 

Er forresten sølv-metallic jeg snakker om, men regna egentlig med at var gitt og dette er nå hvert fall min mening :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel slenge med noen "skryte bilder" jeg også da for å ikke være så vanvittig usaklig :)

 

DSC00105.jpg

DSC00121.jpg

DSC00126.jpg

DSC00295.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne jo tatt bilder i sola da.. :P: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, hakke vært borti en sånn lommelykt før. For meg så det bare ut som en vanlig lomme lykt med to lyspærer, og det hjelper ikke veldig mye! : smil :

 

Hehe, joda, men har ikke vært borti så mange sølv biler som trengte en rubbing akkurat. Hvis du har mye å gjøre så er det veldig ofte totalt bortkasta tid å maskinpolere opp en sølv bil. Greit, du kan gå over raskt med maskina og et eller annet av den fineste poleringa og så håndpolere etterpå bare for å få den blank, det pleier å fjerne det meste av synlige vaskeriper og gjør bilen blank. Men no særlig utover det er med stor sikkerhet ganske unødvendig :)

Uansett, så skal du ikke bruke grovere stoffer enn du absolutt må :P

 

Klart, eier du bilen selv så kan du jo bruke så lang tid du bare orker, men trolig vil det også være unødvendig bruk av tid om ikke bilen er fra 1970, har stått under et eiketre siden da, du er tysker (kun vaska bilen i børstemaskin :P ) og med samme gode gamle svampen du fikk med som ekstra utstyr av selgern : smil :

 

Er forresten sølv-metallic jeg snakker om, men regna egentlig med at var gitt og dette er nå hvert fall min mening :)

 

Så du mener at når bilen er sølvgrå (som skjuler vaskeriper godt) så kan man la være å fjerne de skikkelig? Når kunder kommer med bilen sin til meg, regner de med å få den fri for vaskeriper(hvis de betaler for det). Uansett om den er rød, sort eller sølv!Den "lommelykten" viser GODT om det er igjen noen swirls!

 

Avslutter med dette:

 

DSC_1991.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, hakke vært borti en sånn lommelykt før. For meg så det bare ut som en vanlig lomme lykt med to lyspærer, og det hjelper ikke veldig mye! : smil :

 

3M kaller de for "Sun Gun", neppe uten grunn.

 

Hehe, joda, men har ikke vært borti så mange sølv biler som trengte en rubbing akkurat. Hvis du har mye å gjøre så er det veldig ofte totalt bortkasta tid å maskinpolere opp en sølv bil. Greit, du kan gå over raskt med maskina og et eller annet av den fineste poleringa og så håndpolere etterpå bare for å få den blank, det pleier å fjerne det meste av synlige vaskeriper og gjør bilen blank. Men no særlig utover det er med stor sikkerhet ganske unødvendig :)

Uansett, så skal du ikke bruke grovere stoffer enn du absolutt må :P

 

Nettopp derfor du er klargjører, tid er penger. Sånn jeg og du ser på bilpleie, er i helt to forskjellige verdener, jeg har brukt opptil 25 timer på en bil jeg, og tok så absolutt ingen timesbetaling, for resultat og rykte kommer først for min del.

 

Klart, eier du bilen selv så kan du jo bruke så lang tid du bare orker, men trolig vil det også være unødvendig bruk av tid om ikke bilen er fra 1970, har stått under et eiketre siden da, du er tysker (kun vaska bilen i børstemaskin :P ) og med samme gode gamle svampen du fikk med som ekstra utstyr av selgern : smil :

 

Dagens mest tragiske utsagn : gråter :

 

Er forresten sølv-metallic jeg snakker om, men regna egentlig med at var gitt og dette er nå hvert fall min mening :)

 

Sølv eller ei, resultatet bør bli så strøkent som kunden betaler for.

 

Og dette er min personlige mening.

 

EDIT: Ser du reagerer på at folk ikke tar bilde i ordentlig lys. Hva har du å si til 50-50 bilder da?

Vil ikke dette si sitt?

 

DSC_0461.jpg

 

DSC_0502-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten Morten, hva slags produkter brukte dere? Produkter som fyller igjen, eller sliper ned riper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kenneth Nilsen:

50/50 bilder er jo absolutt det beste

Edit: - Og i sola hvis man får til det..

 

Har prøvd å få til slikt selv, men synes swirls er vanskelig å få på kamera. Må sikkert ha annet kamera og stativ kanskje!

Så får holde meg til refleksjonsbilder jeg.. Det får jeg til ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være sagt at jeg var klargjører for et firma som selger biler og da blir det fort litt anderledes. Da skal bilen se bra ut, men er ikke no vits å bruke mange timer for mye på "det lille ekstra" siden kunden mest sannsynligvis ikke ser forskjell uansett. Og hvert fall ikke på en sølv-metallic et eller annet når du har en relativt dyr svart-matt bil som må se strøken ut og du hadde nok å gjøre fra før av. Det er å hive penger ut av vinduet for arbeidgiver og gi kunder lengere ventetid på å få bilen en nødvendig.

 

Og ja, hvis kunden ber om det så er det noe annet. Men du burde kanskje hvnt det for pera nesonen at han vil nok få igjen mer for penga om han ikke drar det så langt. Men det er jo også et spørsmål om hvor ærlig man skal være som selger og hvor godt man behandler kundene sine, selvfølgelig litt avhengig av om man tar timesbetalt eller om det er snakk om fastpris og hva nå enn det måtte være.

 

 

Jeg skjønner jeg tråkka på tærene til noen sarte sjeler når jeg tok opp dette siden folk ble så hissige. Og selvfølgelig skal resultatet være så bra kunden betaler for. Men ville nå heller si at en fornøyd kunde er mye bedre enn en kunde "som får det han betaler for". Når en kunde evt. skjønner at det var liten vits å betale x-tusen kroner for en jobb som var unødvendig grundig og med lite forskjell på resultatet. Da er det ikke sikkert han kommer tilbake.

Derfor må du se ann bilen kunden kommer med, ha en dialog med kunden og tipse han om hva han burde gjøre, noe sikkert dere vet. Og når det kommer inn en sølv-metallic bil så er det mindre sannsynlighet for at det er hensiktsmessig å ta bilen grundig.

Som stort sett var hele poenget mitt når det gjelder sølv-metallic fargen.

 

Om dere vil hisse dere opp for det og at dere er blodig uenig med meg så er det helt greit. Og ha meg nå unnskyldt for at jeg ikke visste om "verdens beste lommelykt"... jeg ville bare se bilen i sola. Men igjen, beklager hvis jeg tok opp et litt sårt tema.

 

EDIT: Og om du bruker lang tid er det din sak, det kommer helt ann på utgangspunkt, hvor pirkette du skal være og hvor rask du som klargjører er. Du kan stort sett bruke så lang tid du bare ønsker på en bil om du vil det for å få den nærmest usynlig mye bedre, men det var snilt av deg å ikke ta timebetalt for det da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten Morten, hva slags produkter brukte dere? Produkter som fyller igjen, eller sliper ned riper?

 

begge deler... de fleste av "slipemiddelene" jeg har brukt ser av typen som bryter seg ned. Mulig vi hadde no grovt middel liggende som ikke gjorde det, men det ble ikke brukt til annet enn eksperimentering i så fall.

 

Men i de fleste tilfeller brukte vi ikke særlig av rubbing på bilene, mye pga. at det holdt med å bruke andre produkter, om vi nå enn måtte gå over to ganger.

 

Joda, 50/50 er greit det.

 

Men tror du har bomma skiva litt, jeg var ikke ute etter noen. Jeg ønska meg bare litt flere bilder hvor du kunne se bilen i sola. For mye å be om?

 

Men hva slags produkter bruker du om jeg får spørre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig, Ketil, ikke mer å si om det:tilber:

Spørs om jeg også må skaffe meg Divine... : haha :Ja, særlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utgangspunktet:

 

Nikon086.jpg

Nikon085.jpg

Min80008.jpg

Min80003.jpg

 

Litt underveis:

 

Min80016.jpg

Min80020.jpg

Min80024.jpg

 

Jetseal (lakkforsegling) pålagt

Min80038.jpg

Min80039.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter Jetseal og CG 5050 (voks) (i sola):nana:

 

Min80054.jpg

Min80060.jpg

Min80064.jpg

Min80066.jpg

Min80055.jpg

Min80049.jpg

Min80046.jpg

Min80045.jpg

Min80040.jpg

 

 

Denne bilen er 21 år gammel, og har gått 370.000 km.

Stort bedre blir den ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra Brage

Hva brukte du for fjerning av vaskeripene?

-Middel

-Maskin

-Pute

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjetil:

 

Har vurdert å skaffe meg swisswax selv til personlig bruk, men de leverer ikke no rubbing såvidt jeg har skjønt.. hva bruker du der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra Brage

Hva brukte du for fjerning av vaskeripene?

-Middel

-Maskin

-Pute

 

Vel, ALLE ble ikke fjernet, men det er såpass med sjenerende rust, at det gjør ikke noe:p

Ser også nå at bildene ble heller dårlige, litt for mye lys...

Uansett:

 

Maskin: Flex roterende

 

Produkter:

-Vask: ARO, CWG, Ulti-mitt (vott)

-Korrigering: Riccardo clay, husker ikke hvilken shampoo jeg brukte som claylube...

Menzerna PG, Menz SIP og Menz 106FF.

-LSP (last step product): Jetseal 109 (lakkforsegling) og CG 5050 concourse paste wax.

-Pads: Diverse produsenter... Orange pad til PG, Autoglym S160 alt for tykk pad til SIP, 3M pad med kuler til 106FF. 3M-paden var forresten meget behagelig å jobbe med. :)

 

Ellers er jeg tålig fornøyd med resultatet, men spørs om jeg ikke må legge på et lag til med voks, bare for moro :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjetil:

 

Har vurdert å skaffe meg swisswax selv til personlig bruk, men de leverer ikke no rubbing såvidt jeg har skjønt.. hva bruker du der?

 

Bruker kun Menzerna til rubbing og polering.

 

Menzerna Powergloss

Menzerna Super intensive

Menzerna 106FF

Menzerna 85RD

 

Beste som er ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være sagt at jeg var klargjører for et firma som selger biler og da blir det fort litt anderledes. Da skal bilen se bra ut, men er ikke no vits å bruke mange timer for mye på "det lille ekstra" siden kunden mest sannsynligvis ikke ser forskjell uansett. Og hvert fall ikke på en sølv-metallic et eller annet når du har en relativt dyr svart-matt bil som må se strøken ut og du hadde nok å gjøre fra før av. Det er å hive penger ut av vinduet for arbeidgiver og gi kunder lengere ventetid på å få bilen en nødvendig.

 

Og ja, hvis kunden ber om det så er det noe annet. Men du burde kanskje hvnt det for pera nesonen at han vil nok få igjen mer for penga om han ikke drar det så langt. Men det er jo også et spørsmål om hvor ærlig man skal være som selger og hvor godt man behandler kundene sine, selvfølgelig litt avhengig av om man tar timesbetalt eller om det er snakk om fastpris og hva nå enn det måtte være.

 

 

Jeg skjønner jeg tråkka på tærene til noen sarte sjeler når jeg tok opp dette siden folk ble så hissige. Og selvfølgelig skal resultatet være så bra kunden betaler for. Men ville nå heller si at en fornøyd kunde er mye bedre enn en kunde "som får det han betaler for". Når en kunde evt. skjønner at det var liten vits å betale x-tusen kroner for en jobb som var unødvendig grundig og med lite forskjell på resultatet. Da er det ikke sikkert han kommer tilbake.

Derfor må du se ann bilen kunden kommer med, ha en dialog med kunden og tipse han om hva han burde gjøre, noe sikkert dere vet. Og når det kommer inn en sølv-metallic bil så er det mindre sannsynlighet for at det er hensiktsmessig å ta bilen grundig.

Som stort sett var hele poenget mitt når det gjelder sølv-metallic fargen.

 

Om dere vil hisse dere opp for det og at dere er blodig uenig med meg så er det helt greit. Og ha meg nå unnskyldt for at jeg ikke visste om "verdens beste lommelykt"... jeg ville bare se bilen i sola. Men igjen, beklager hvis jeg tok opp et litt sårt tema.

 

EDIT: Og om du bruker lang tid er det din sak, det kommer helt ann på utgangspunkt, hvor pirkette du skal være og hvor rask du som klargjører er. Du kan stort sett bruke så lang tid du bare ønsker på en bil om du vil det for å få den nærmest usynlig mye bedre, men det var snilt av deg å ikke ta timebetalt for det da :)

 

begge deler... de fleste av "slipemiddelene" jeg har brukt ser av typen som bryter seg ned. Mulig vi hadde no grovt middel liggende som ikke gjorde det, men det ble ikke brukt til annet enn eksperimentering i så fall.

 

Men i de fleste tilfeller brukte vi ikke særlig av rubbing på bilene, mye pga. at det holdt med å bruke andre produkter, om vi nå enn måtte gå over to ganger.

 

Joda, 50/50 er greit det.

 

Men tror du har bomma skiva litt, jeg var ikke ute etter noen. Jeg ønska meg bare litt flere bilder hvor du kunne se bilen i sola. For mye å be om?

 

Men hva slags produkter bruker du om jeg får spørre?

 

Hehe, har ikke tråkket på mine tær, hvis du oppfattet det sånn. ;) Ville bare vise folk hva som er forskjellen på diverse bilpleie og bilklargjøring. Jeg har full forståelse for at tid er penger, det vet jeg jo, og er helt klar over hvordan en klargjører tar biler. :)

 

Men jeg syns du hadde noen utsagn som ikke burde kommet fra en som pleier biler. Meget mulig du ser på det som kun en jobb, og har også forståelse for det. Men hvis du er en entusiast på området, så burde noen utsagn vært spart. Nok om det.

 

Vet du kun spurte etter solbilder, skal huske det neste gang hvis jeg har bilen til dagen etter. Men jeg følte jeg måtte svare for diverse bilpleie-entusiaster her på forumet, og tror jeg fikk svart for flere. ;)

 

Dere fyller igjen ripene til salg, også kommer kunden igjen om 6 mnd'r for å få samme fantastiske pleie (kjenner til dette pga min kjære far gjorde det samme, helt til jeg tok bilen hans.) ettersom jo mer man vasker jo mer riper kommer det, nettopp fordi du vasker av polishen som har fylt opp ripene. Genialt triks det, skal ikke nekte på det. :o

 

Er vel ingen som har nevnt noe sånt som "verdens beste lommelykt" og sånn? Ble du tråkket på tærne kanskje? Var bare et forsøk på å forklare hva en sånn lommelykt er, ettersom du aldri hadde hørt om det.

 

Hørt om Paul Dalton/Miracle Detail? HAN driver med bilpleie.

 

Personlig bruker jeg Menzerna Powergloss, Menzerna Super Intense Polish og Menzerna 106FF som rubbing og polering. Videre bruker jeg for det meste Chemical Guys ellers. Skal teste Concorso voksen til Swissvax neste mnd.

 

No hard feelings mate. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

good, er litt interessert i bilpleie, men må også gjøre jobben min. Så klart det har da hent jeg har tatt en bil som mye nøyere enn nødvendig, men da har jeg hatt tid :)

 

Om vi fyller igjen ripene? tja.. kanskje litt, men de ripene er mye av den typen som kommer igjen etter første vask av bilen uansett, og nei, ikke pga vi fylte de :P

Nei, det kommer ikke mye kunder igjen etter 6mnder, noen er det jo, men de kommer for å kjøpe ny bil. Vi driver ikke klargjøring av privatbiler, sånt er det rett og slett ikke tid til :)

Men nok om det, vi er jo tross alt gode leke kamerater igjen :D

 

Jepp, hvis det er han du kan ringe til når du får fuglebæsj på bilen i england, så kommern med en gang :)

 

hmm, hakke vært borti menzerna eller chemical guys før gitt, men ser ut som funker. Virka som stort sett alle her på forumet sverga til mequiers :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.