#1 Skrevet Mai 5, 2008 Synes det er rart at det ikke har vært startet en slik tråd som dette her på forumet enda. Her kan vi dele erfaringer med forskjellige justerbare understell på forskjellige bilmerker. Så da begynner jeg med mine erfaringer: Supersport: Hadde dette på "Joppe" (Golf 1) ikke skrudd helt i bunn, men ikke så langt unna. Utrolig stivt sett som på humpete vei kanskje var i overkant stivt, men ingen problemer i henhold til kvalitet. KW variant 1: Dette hadde vi på banebilen DGS2 (Golf 1), meget behagelig å kjøre med kanskje litt for mykt for banekjøring. God kvalitet. H/R: Også prøvd på Golf 1 i fjor, også et behagelig sett som også fungerer bra på bane. På mange måter ikke så langt unna KW, god kvalitet. I år så blir det å teste SPAX RSX på banebilen og "The Leader" (Golf 1) skal få teste et FK Sport edition +. Begge har justerbare dempere også... Værsjgo næste... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 5, 2008 Prøver meg som nestemann:) KW variant 2 på A6 Avant: Meget behagelig å kjøre med, akkurat passe stivt til landeveiskjøring. Kan justere rebound, og med det justere komfortfølelsen, men settet blir for mykt til banekjøring med denne bilen. Kvalitetsmessig meget bra med tanke på justering, kan fremdeles justere helt fint etter tre års kjøring året rundt med dette. Det som ikke er så bra er at en demper klonker. Må få bestilt en ny innsats, noe som er relativt dyrt. KW variant 3 på A4 sedan: Fulljusterbart både rebound og kompresjon. Mye stivere enn variant 2, muligens også fordi det brukes på en bil som er en del lettere, men fremdeles går det helt fint å bruke bilen til daglig så lenge man justere ned stivheten noe. Fungerer helt utmerket til banekjøring på denne bilen. Kan justeres uten å demonteres med noen mindre modifikasjoner på bilen. Har ingenting negativt å si om dette så langt, har brukt det i ca 2 år. Begge settene er rustfrie, og det ser man tydelig, da de er omtrent som nye å se på fremdeles. Det eneste som jeg ser litt rust på er fjærene når epoxymalingen er slitt bort i kontaktflatene mellom ringene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 5, 2008 Monterte VMAXX på min Golf 3, og har samma erfaring som du hadde med Supersport; "Utrolig stivt sett som på humpete vei kanskje var i overkant stivt, men ingen problemer i henhold til kvalitet." Til den prisen syns jeg det var vel verdt pengene, vertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 5, 2008 Vmaxx på Golf 1 og 2: Pinnestivt og bilen "spretter" men litt for mykt i ræva til tross for omtrent null fjæringsvei. Ok om man bare skal ha lav bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 5, 2008 Kjørt ca 3 mnd på FK, høydejusterbart + trykk foran På en Touran, som hadde org sportsunderstell.. Den kneler nok for mye i sving, men er stivt nok!! Kjenner alle merker i veien, kjøres jo også sammen med 235/35 19" Så regnet ikke med no landeveiscruiser! (Touran org vs Touran med org sportsunderstell er også dag og natt) Så med justerbart i tillegg og kortere demper og fjær, måtte jo bare bli rumperister Dette er erfaringer uten å ha prøvd å justere stivhet foran, skal stå på bløteste.. Men enkelt å justere, gode nøkler.. Mitt første senkesett, så kan ikke si no positivt eller negativt i forhold til andre. Edit: For Touraneiere Det er nesten umulig å justere trykket, man må av med støymatta, en metalvegg og bak dette. Så skal justeringsskruen settes på toppen av dempertårnet, men der er det ikke plass under viskermotoren!! hehe.. (Vet noen Touraner som har vanlig viskere, da går det kanskje bedre) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 5, 2008 Har i år montert FK Sport Edition+ på min Passat 3BG stv, og er veldig fornøgd foreløpig. Meget stivt på hardeste justering, og god familiekomfort (I den grad man får det med senk og 19") på den mykeste innstillingen. Kjørte campingvogn med den i helga, og var faktisk meget komfortabelt det også... Prisen er også hyggelig, så kan anbefales:) Edit: Ser at Håkon skaffer dem til en meget hyggelig pris:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 5, 2008 Senkesett: FK Silverline X, rsutfritt, justerbart i høyde og returdemping Bil: -03 VW Passat 3BG stv., 1,9TDI Hjul: Sommer - 225/40R18 Vinter - 205/50R17 Dette er mitt første jsuterbare senkesett. Har senket bilen ca 70mm /65mm. Stivheten (returdempinga) er stilt nesten på det hardeste. Er nok i stiveste laget for å være familievennlig, men passer meg og mitt behov veldig bra. Hadde ikke problem med å justere settet etter en våt og sølete vinter med MASSE salt. Skulle ønske det var enklere å justere returdempinga. Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med dette settet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 5, 2008 Mine erfaringer med justerbart: (begge på Polo 6N2) Supersport: Som over her. Kanskje i overkant stivt til daglig bruk og banekjøring, Men virker som grei kvalitet. har ikke hatt det så lenge enda. FK AK: Greit sett, om en "bare" skal senke bilen litt og kjøre med trygge godkjente hjul. Altfor løst får show senk eller litt utfordrende hjul, men veldig behagelig å kjøre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 5, 2008 Jeg kjører med weitec hicon gtn og er veldig fornøyd. Det er mye stivere enn originalt sportsunderstell på A4 B5, men likevel ikke så stivt at det blir ubehagelig til daglig bruk. Det er rustfritt og det er billig. Har ingenting å sammenligne med da det er mitt første gewinde, men jeg er hvertfall svært fornøyd med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 18, 2008 Ingen flere som har erfaringer å dele? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 18, 2008 Vmaxx er ett gelt greit sett på Golf II i alle fall. Bilen blir lav og stiv. Har vel hatt vmaxx i snart 3år og det er like enkelt å justere dette den dag i dag, uten å vaske og gnikke. Brukt det hele året rundt og det er såvidt det er kommet antydning til rust på gjengepartiet. Nå ender mann antageligvis opp med supersport koilovers og jeg gruer meg til å prøve å heve bilen til vinteren, da gjengene er altfor fine tiø å kunne takle grusen som legger seg i gjengepartiet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 18, 2008 Min erfaring: A6 1.8t FK SilverlineX - ikke for stivt, vrient å justere med dårlig verktøy, fulgte ikke med en eneste monterings anvisning A6 2.5TDIQ - KW Variant.3 - Montert pr. anbefalning fra fabrikk, god komfort samt at bilen oppførte seg fint på bane, betydelig bedre justerings opplegg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 18, 2008 kw var2 til rs2 er ikke bra. dem bånner bare dem ser en dump og knuser lagera på toppen av demperen pluss at koni demperen inne i demperen begynner og lekke med en gang pga bånninga så styr unna kw til rs2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 18, 2008 Senkesett: Supersport Bil: '83 Golf 1 GTi Hjul: 175/70-13 Et veldig stivt sett, merker godt at det er gummien som fjærer i humper. Grove gjenger, men helt ok kvalitet ift pris. Kjørte ca 50mil på dette før jeg byttet det ut. Senkesett: TA Technics Bil: '83 Golf 1 GTi Hjul: 175/70-13 Samme som Supersport, bare enda billigere. Merkes best på at lakken på gjengene skrapes av når du justerer det opp og ned, samt at "sår" som lakken har fått under produksjon er penslet over. Bare kjørt 10mil på det enda, så inntrykket kan forandre seg med tiden. Senkesett: HR Gewinde Bil: '93 Golf 3 GTi 16v Hjul: 205/40-16 Skikkelig stiv gocart, på humpete vei kan bilen faktisk begynne å "hoppe". HR skal angivelig være dyrere og bedre enn billig-gewinde, men sålangt merker jeg ikke noe forskjell. Må isåfall være at justerings-ringene er annerledes utformet. Senkesett: Weitec 60/40 fjærer og ukjente dempere Bil: '91 Corrado G60 Hjul: 205/40-16 Beste senkesettet jeg har hatt på en bil enda. Passe stivt, passe komfortabelt. Merket aldri "bånning" av demperne. Kjørte en sesong på dette, sto på bilen både når jeg kjøpte og solgte den. Senkesett: Jamex 40/40 fjærer, Monroe gassdempere Bil: '94 Audi 80 1.9TDi Hjul: 215/40-16 Senket for lite foran, passe bak. Vart alt for myk og skvettlappene tok nedi asfalten ved aktiv kjøring i svinger. Kjørte på dette i 2-3 sesonger, kjøper ikke Jamex igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 19, 2008 Min erfaring: Golf 2 sport supersport og mye senk= BØTTESTIVT, ikke for daily driver biler,senker mere enn du tørr skru ned. Golf 4 Gti FK 35mm senkefjører og dempere= ikke stivt nok men behaglig og greit. Golf 4 Gti Jubileum KW-variant 2= stivt og bra sett, litt i stiveste laget på det hardeste(ivertfall nytt), og senker bra. Audi S3 Bilstein PSS9= det råeste jeg har vært borti, sitter som en klegg på veien og behaglig å kjøre med, ikke for stiv, men subber ikke eller noe. 140kmt inn i en sving med andre biler 60kmt føles fort! uten prob! Svin dyrt sett men verdt hver kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 19, 2008 (endret) Har ikke mye erfaring, men den lille jeg har deler jeg gledelig: Polo 9N Cobra (usikker på resten av nevnetsiden det sto på bilen ved kjøp) Ganske stivt, men det liker dårlig ekstra last. Bilen subber veldig lett når det setter seg 2 personer på 50kg+ i baksetet. Både i vintermodus (+2-3cm opp) og spesielt i sommermodus. Passat 3BG KW-var.2. Uten tvil kvalitetsforskjell i forhold til Cobra settet. Mitt er satt på ca 65% av maks stivhet og det fungerer meget bra i det daglige med senk på 55-75mm alt etter årstiden. Utrolig lett å justere etter vinteren med 5000km på saltede veier, og som nevnt før i tråden - det ser fremdeles helt nytt ut. Har aldri forsøkt det på bane, men litt hissig kjøring på svingete vei avslører at veigrepet blir mye bedre sammenlignet med originale dempere/fjærer. Eneste minuset er muligheten til å slippe den enda lenger ned bak. Fremme er det nå 55 mm igjen av gjengene når bilen står i vinterhøyde, mens det bak bare er 15mm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 19, 2008 Ta Technix på Golf 2, Golf 3 og Passat 3BG. Syns dette settet er et meget bra sett til prisen. Koster lite, og er meget stivt frem og mer komfortabelt bak. Ikke prøvd på bane enda, men har dette settet på min VR6 nå og skal prøve meg på bane med settet til neste sommer:) Anefaler TA Technix (Frode Kristoffersen og Håkon Sandberg selger disse).. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 19, 2008 Har kjørt med Supersport coilovere på min golf 1 i 2 sesonger nå. Det er MEGET stivt. kjører endel på bane, da er de bra. men på vei virker rebounden for hard. bilen hopper lett. Har kjørt autoslalom, da plagdes jeg med at den var for stiv og hoppet fort ut av kurs. Nå har en av demperne framme havartert, og blir mest sannsynlig å prøve KW variant 3 til våren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 19, 2008 FK AK på Golf 3 - Overraskende god komfort, kvaliteten ser ut til å være ok. Har ikke prøvd på bane, men er sikkert for mykt for hard satsing der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 20, 2008 FK Ak på Golf 3. Grei komfort, men blir for mykt til skammsenk og breie felger. Funka overaskende bra på bane egentlig. En omgang med steam og godt med wd 40 på gjengene så justerte jeg det opp uten problemer til vinteren. Godt lag med tjere på gjengene så skal det nok være like enkelt til våren. Prisen er et stort pluss, 3200 pluss frakt fra mr. Sandberg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 23, 2008 noen som vet noen firmaer som fikser justerbart til biler hvor de må sveise sammen med fjørbein? og blir dette godkjent biltilsynet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 23, 2008 Mine to erfaringer : K&W på Golf g60 syncro - meget fornøyd på alle måter foruten at muttrene var i alu og eiret bom fast. Skiftet ut med kompositt muttrer. Passe hardt og bra justeringsmuligheter. Vmaxx på golf 4 gti : Bein hardt - litt for hard til daglig bruk. Men alikevel for mykt bak ( meget lang fjæringsvei selv uten noe serlig last i bak. ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 23, 2008 Ta technix Audi a4 2000 modell.. Ikke så bra egentlig.. fjæra bak lager skrangle lyder, ene fjærbeinet foran lager knirkelyder.. Men fungerer fint fysisk, også på bane.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 8, 2010 Denne tråden død? Skal senke med justerbart på passat 3bg 4 motion, rett før jeg bestiller koeningsport fra FK, noen med erfaring med det settet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 8, 2010 FK Highsport - Passat 3bg 2002 Fwd Disse ble av en eller annen grunn levert med gule just. koni dempere selv om de ikke skulle vært det. Jeg er meget fornøyd! jeg har kjørt både landevei(til daglig) og langkjøring med dette settet og synes det fungerer veldig bra. Litt mykt til tider, men nå har jo jeg bare kjørt med 205/55-16 hjul foreløpig (snart 225/40-18) så regner med at det blir litt stivere da. Er som natt og dag iforhold til originalt understell på disse bilene, kjørte min fars 3bg som har gått 100k mer enn min, og jeg trodde jeg skulle kjøre rett av veien i første sving:P Kom tilbake i min bil etter 3 dager med kjøring i denne bilen, og det var som og ta på seg en skikkelig god jakke som passer perfekt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...