Anbefalte innlegg

Første gang jeg prøvde måtte jeg til med 4 forsøk, først med ruta i bilen, så 3 med ruta ute. Ikkenoe lett dette greiene her!

 

siderutene på audi C4 og Type 44 er nesten umulig og sote selv, uten og ta ut ruta...

det er så mange vinkler og kroker.. i tillegg til at ruta har bøy både horisontalt og vertikalt... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får du alle ruter for 3500???

 

 

Mener det var et mossefirma som tokk denne prisen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen problem og sote rutene selv hvis du tar tida til hjelp, masse såpevann og en myk nal for og presse ut vannet...

Og for å unngå at det fliser seg der ruta går inn og ut av karmen, så kan du legge på litt blank neglelakk..

Har funka som stein på alle mine biler iallefall:)

 

Ps. Kjøp en skalpell hvis du skal kutte til filmen selv...Nille tapet kniver funker dårlig..

 

Ikke myk nal! Kjøp deg en HARD nal som er beregnet på solfilm. Verdt hver eneste krone og gjør jobben MYE enklere. Ett "drag" og alt vann er borte under filmen.

Klarer ikke få ut vannet med en myk nal og dessuten er sjansen stor for at du river opp filmen når du presser nalen slik at metalet i nalen kommer ned i ruta.

 

Jeg kjøpte med nal for mange år siden og den er like god i dag. Kostet en del hundringser men den gjør jobben skikkelig ;)

 

Uansett hva slags kniv du benytter så skift blad OFTE! Enklere å bare bruke bladene forresten ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har tips på blanding av såpevann, hvilket forhold zalo:vann?

 

Tar opp denne igjen... Noen som har tips om blandeforhold mellom zalo og vann?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skråskjerer du kantene slipper du neggelakk,da holder det,skal du absolutt klesse på slik så anbefalerer jeg heller klarlakk... Nomalt når du har på neglakk på deg selv,holder det en uke, så er nokk ikke mere slitestert på bil. Du får kjøpt klarlakk i samme størlse som et neggelakk glass med pensel;)

 

Vet ikke hvordan jeg skal forklare skråskjeringen, mn kan sende deg noen bilder pr mail hvordan hvis du ønsker det,bare gi meg en pm. Ha også bilder og tips hvordan man kan utføre soting lettes mulig. Er mye kuv i rutene så filmen trenger nokk å jobbes med:)

 

Ønsker deg lykke til,skader aldri å prøve selv først.....:)

 

 

Hilsen

ei som jobber med legging av sotfilm;)

 

visst du jobber med å legge solfilm så brude du vite at kantene BØR files. når man bare kutter den så blir kanten for høy og den vil slippe.

 

 

 

siderutene på audi C4 og Type 44 er nesten umulig og sote selv, uten og ta ut ruta...

det er så mange vinkler og kroker.. i tillegg til at ruta har bøy både horisontalt og vertikalt... :(

 

at ruten har bøy både horisontalt og vertikalt har ikke så mye å si for det har så og si alle ruter. grunn til at rutene på c4 er så vanskelige er pga knottene til vindusramma pluss at det er veldig korte gummilister.

 

Tar opp denne igjen... Noen som har tips om blandeforhold mellom zalo og vann?

 

nå vil jo ikke jeg annbefalle å bruke zalo uansett. men visst man ikke har noe annet så ville jeg ihvertfall tatt oppi 3-4 korker på en liter (kommer selvsagt ann på korken da)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Precuten ligger på posten og venter til jeg kommer hjem fra sjøen :)

 

28. er det øl fra touchdown og så er det soting dagen etterpå :) Skal legge ut bilder jeg..

 

Nåh? Har kjøpt film fra samme firma selv, men valgte å gå for den beste filmen. Hvordan ble resultatet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå sota rutene selv på begge mine C4!

Første gang hadde jeg problemer, selv med ruta ute..

Men nå går det som en lek, med ruta i bilen!

Det som er trikset med å sote ruta når den står i bilen er å rulle den ned litt slik at du får filmen helt oppe langs kanten..

Det ser ikke bra ut med ei glipe på 2cm som det ikke er film på vel!? :P

Så er det bare å bruke skrapa og jobbe deg nedover, påfør litt vann underveis slik at det ikke tørker ut.

Men før du ruller opp igjen ruta helt, så pleier jeg å ta kniven som følger med, eller ei fin fil å skrape kantene langs hele ruta slik at den glir fint opp. :)

Så kan du bruke skrapa igjen og ta resten som mangler. :)

 

Jeg har litt zalo og vann i ei JIF sprute flaske når jeg soter rutene.

Og før du begynner, husk å vaske/skrape ruta helt ren!! ;)

 

Jeg kan ta noen bilder av rutene mine om folk vil se resultatet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå sota rutene selv på begge mine C4!

Første gang hadde jeg problemer, selv med ruta ute..

Men nå går det som en lek, med ruta i bilen!

Det som er trikset med å sote ruta når den står i bilen er å rulle den ned litt slik at du får filmen helt oppe langs kanten..

Det ser ikke bra ut med ei glipe på 2cm som det ikke er film på vel!? :P

Så er det bare å bruke skrapa og jobbe deg nedover, påfør litt vann underveis slik at det ikke tørker ut.

Men før du ruller opp igjen ruta helt, så pleier jeg å ta kniven som følger med, eller ei fin fil å skrape kantene langs hele ruta slik at den glir fint opp. :)

Så kan du bruke skrapa igjen og ta resten som mangler. :)

 

Jeg har litt zalo og vann i ei JIF sprute flaske når jeg soter rutene.

Og før du begynner, husk å vaske/skrape ruta helt ren!! ;)

 

Jeg kan ta noen bilder av rutene mine om folk vil se resultatet?

 

 

Gjerne! :)

 

Jeg bestilte slikt precut greier fra Ebay, for og montere på min C4 avant.. Når jeg monterte filmen på, viste det seg at filmen på bakdøren er beregnet for sedan.. Så det ser ikke helt bra ut :P

Så får nok starte på nytt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips for å unngå at filmen glipper (Hørt fra de lokale rånerne) er blank neglelakk på kantene. :)

Aner ikke hvor godt det funker, men er alikevel et tips. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke bruk neglelakk. løsner med en gang å ser helt forferdelig stygt ut. har lagt en del film på diverse biler. starta for mnge år siden med torhov sin film.. mn den har dårlig lim å tar langtid å feste seg. så prøvde jeg biltema sin film.. mye bedre enn torshov sin.. mn nå har jeg lagt 3m sin film.. den er så enkel å legge at det årner seg nesten selv!!! det var helt sykt hvor enkel den var å legge! åsså tåler den masse skraping uten å få masse riper.. den er jo ripebestandig så:) beste er å ta ut rutene for dem som skal sote de første gangene.. mn jeg tar ut rutene uansett jeg å skråskjærer med bladet fra tapetkniv.. å som nevnt over her: byttblad ofte så slipper du at den henger seg i filmen å river opp kanten.. du kan også bruke en liten fin fil eller en kloss med fint sandpapir å slip kanten.. dra klossen/fila fra filmen å ut ruta om du skjønner. mn skal gå greit om du skråskjærer godt nok. har aldri vært nødt til å file jeg vertfall. mn om du får til ett ok resultat med billigfilm så skal jeg love deg at det blir en go del enklere med litt dyrere film senere:)

 

uansett lykke til med filmlegging til alle som skal prøve seg med dette. kan værtfall anbefale 3m og sunguard sin film. proff film å ripebestandig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg vil bare legge til at det er natt og dag forskjell på 3m sin film og sungard sin film.

 

de er gode på hver sin måte.

 

men, den filmen som er lettest å legge for nybegynnere er faktisk suntek. denne krymper utrolig lett og er fantastisk å jobbe med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem selger suntek Arve? Mulig å kjøpe privat? Vært gøy å prøvd:) legger film for kompiser fordi dem ikke gidder dritjobben selv:) hehe... Driver du med film/folie? Vet du evnt om 3m desert finnes noen hakk lysere? Vil ha på frontruta:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem selger suntek Arve? Mulig å kjøpe privat? Vært gøy å prøvd:) legger film for kompiser fordi dem ikke gidder dritjobben selv:) hehe... Driver du med film/folie? Vet du evnt om 3m desert finnes noen hakk lysere? Vil ha på frontruta:)

 

suntek er det vi på solfilmsgruppen som selger. det er fint mulig å handle hos oss som privatperson ja.

 

det er ikke 3m som har desert serien men sungard.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd både 3M og Llumar sin film (i klassen "proff"filmer da) og likte egentlig Llumar sin, samt at den koster ca halvparten av 3M sin da. Suntek og Sunguard har jeg ikke prøvd, hva fordeler og ulemper har disse i forhold til f.eks 3M?

 

For de som vil prøve seg, men aldri har gjort det før (eller gjort det og ikke fått det helt til), finnes det mange bra tutorials på youtube, her f.eks er en serie på 15 små snutter som tar for seg det meste en trenger å vite:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris på suntek da arve? Ja mente sunguard på desert:) hehe.. Har suntek desertlignende type? Tenk en som er lys som jeg kan ha på frontruta:)

 

kanskje filmgutta kan legge ut linker til film evnt priser om det ikke finns fra før? Lr er det ikke lov her kanskje?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.