Poleringsmaskin - Hva og hvor?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen greie poleringsmaskiner å anbefale?

Har sett på denne fra Clas Ohlson, ser den får grei kritikk her på forumet..

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=38881558

 

Er nybegynner, så det trenger ikke være noe fryktelig avanserte greier, og aller helst ikke så alt for dyrt.

Er Clas sin roterende eller Dual Action/Eksentrer, og trenger man 2-hodet maskin ? Roterende er vel bedre, men også mer skummel ved uforsiktighet?

 

Hvordan er de "poleringssvampene" som følger med ?

Fungerer de greit nå i opplæringsfasen? De brukes vel til å påføre middel, og deretter MF-klut til å fjerne/tørke av?

Bør kanskje gå til innkjøp av noen bedre senere, f.eks slike;

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&products_id=76

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grei start!

 

2 hodet maskin på Clas Ohlson

2 nye puter fra Scandicshine

Jeg ville valgt grønne puter til det aller meste av polering

og evt hvite til finpolering og til å legge på voks.

 

Som du sier, brukes til polering (ikke påføring) og tørkes av med MF

 

Produkter kan det også være fint å bestille fra Scandic, send en

forespørsel så får du veldig gode svar med anbefalninger på produkter

som passer deg

 

 

Selv bruker jeg:

- org Cyclo Polisher, grønne og hvite puter

- roterende, gul og rød pute

- Meguairs Mirror Glaze

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, da blir det nok en slik, så bestille litt produkter andre steder etterhvert.. :)

 

Trenger vel noe ala dette?

Vask

Vaskevott

Claykit

Polering

Voks/sealant

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har du generelt hva du trenger ja ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå for en "normal" eksentersliper, koster 4-800 kroner, har justerbar hastighet, og med borrelåsfestet kan en sette på hva en ønsker, fra sandpapir til poleringspad'er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men den nevnte fra Clas Ohlson koster jo bare 400,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

400 for maskinen til Clas O., og en tilsvarende maskin er hundrelappen billigere på 'tema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er CO-maskina jeg linka til over roterende eller DA (som etterligner håndbevelgelser) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tohodet er DA, og litt klumpete å bruke.

Hvorfor ikke gå rett på en rotary?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen forslag til rotary maskin da?

Helst i samme prisklasse og som kjente butikker selger, da jeg har litt begrenset utvalg av butikker.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bytte platen så den tar mindre pads enn 180 mm, akkurat som på en vinkelsliper egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå inn på http://www.jegard.no -> nettbutikk > produktsøk: glare > nederst på siden, Glare hurricane polermaskin.

 

Ser egentlig lik ut som diverse andre rotary maskiner, bortsett fra rosa fargen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er 1600 ikke helt min prisklasse enda.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå for en "normal" eksentersliper, koster 4-800 kroner, har justerbar hastighet, og med borrelåsfestet kan en sette på hva en ønsker, fra sandpapir til poleringspad'er.

 

 

Ord. Europris selger en SKIL til ca 400-500kr. 380W. "Makita" kopi. Har tro på denne.

 

Ellers så er det faktisk like greit å kjøpe en av høy prisklasse med den gang. Blir du hekta kommer du uansett til å kjøpe en slik. Litt skummelt å begynne med kanskje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ord. Europris selger en SKIL til ca 400-500kr. 380W. "Makita" kopi. Har tro på denne.

 

 

Jeg har faktisk akkurat kjøpt meg denne her for å teste den ut.

Ikke rukket å prøvd den enda. Men den virker da ikke så ille.

Men som sagt; ikke testet den ut enda :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilexstra har en Einhell roterendene 600 kr, denne funker helt ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilexstra har en Einhell roterendene 600 kr, denne funker helt ok.

 

Har du noe varenr eller betegnelse på den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå for en "normal" eksentersliper, koster 4-800 kroner, har justerbar hastighet, og med borrelåsfestet kan en sette på hva en ønsker, fra sandpapir til poleringspad'er.

Er det jeg bruker.. funker faktisk meget bra både med og uten justerbar hastighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, spørs om jeg ikke skal lete litt etter en roterende da, ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fra biltema er kraftigere, så tror jeg skal gå for den. Og så er den litt billigere og (500,-). :)

 

Men, hvordan skal disse brukes? En jeg snakket med anbefalte at man bruker en fille til å påføre polish på bilen. Så dypper man poleringsputen i vann, og begynner deretter å polere. Tidligere når jeg har lånt min fars maskin, har jeg tatt polish på puten, og aldri benyttet vann. Men han jeg snakket med anbefalte bruk av vann for å unngå overoppheting. Han hevdet det gikk mye raskere og, og at det var slik de proffe gjorde det.:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta polish på puten, så spre det utover området før du starter å polere. Kan ha en sprutflaske med vann stående, som du kan sprute på puten for å få ut all polishen. Bare litt, ikke mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fra biltema er kraftigere, så tror jeg skal gå for den. Og så er den litt billigere og (500,-). :)

 

Men, hvordan skal disse brukes? En jeg snakket med anbefalte at man bruker en fille til å påføre polish på bilen. Så dypper man poleringsputen i vann, og begynner deretter å polere. Tidligere når jeg har lånt min fars maskin, har jeg tatt polish på puten, og aldri benyttet vann. Men han jeg snakket med anbefalte bruk av vann for å unngå overoppheting. Han hevdet det gikk mye raskere og, og at det var slik de proffe gjorde det.:confused:

 

EDIT: Hehe.. Ketil var raskere..

 

Gå for roterende, og den fra Biltema fungerer helt sikkert greit. Men for all del, kjøp skikkelige pads og backing plate som passer.

Jeg bruker en roterende fra Jernia (samme prisklasse) og padsene som fulgte med vra søppel.

Med 4 3/4" backing plate og 6,5" pads fra Scandic Shine ble det noe HEELT annet å jobbe med.

 

Jeg er fersk på polering med roterende, men syns det funker overraskende greit. Fukter paden med en sprayflaske med vann så den er fuktig (ikke våt) før jeg påfører polish rett på puta og gnir det litt utover området jeg skal jobbe med før jeg starter maskinen.

På denne måten unngår du at polishen spruter utover når du starter maskinen. Lav hastighet for å fordele polishen jevnt utover og så øke hastigheten. Har holdt meg på maks 1500-1700 omdr. og det ser ut til å funke fint på svirls og små riper.

 

Her er en grei guide http://autogeek.net/rotary-polishing-how-to-guide.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.