Skifte del: Trykkakkumulatoren "Bomba"

Anbefalte innlegg

Fikk med ei "bomba" når jeg kjøpte bilen for 4 år sia. Nå først får jeg ikke EU-godkjent 200'a fordi NAF klarte å fremkalle en rød lampe i dash'n.

Har lissom kjørt på bane ett par-tre ganger ja og hatt bilen i 4år med samme feil helt siden kjøp... : dum :

 

Jaja, nå kan jeg jo kanskje skifte den såkalte bomba... Noen som har gjort dette på en 200, som gladelig kan fortelle hvordan det kan gjøres korrekt? OM man kan skifte den sjøl da... : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk med ei "bomba" når jeg kjøpte bilen for 4 år sia. Nå først får jeg ikke EU-godkjent 200'a fordi NAF klarte å fremkalle en rød lampe i dash'n.

Har lissom kjørt på bane ett par-tre ganger ja og hatt bilen i 4år med samme feil helt siden kjøp... : dum :

 

Jaja, nå kan jeg jo kanskje skifte den såkalte bomba... Noen som har gjort dette på en 200, som gladelig kan fortelle hvordan det kan gjøres korrekt? OM man kan skifte den sjøl da... : vinke :

 

har du ny ell gammel bombe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, hvis det er bare for å få den godkjent kan du koble ut sensoren som gir dette signalet.

Det er gjort på min, men jeg lurer også på om jeg skal skifte den bomba, det blir utrolig tungt å kjøre den bilen når motor stopper.

Sensoren sitter på hovedsylinderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta den på min for noen dager siden!..Er ikke noe problem! Bare rein skruing, Tar alt fra undersiden av bilen! Tapp den for servo olje først ellers så blir det masse gris! hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel til med full runde på lufting av bremser og clutch?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke den kretsen!.. Er kun seervotrykk som går opp i hovedcylinderen! Trodde det jeg og men er kun servoolje som er innblanda her og det er jo bare å fylle på!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha, eazy picy (høres no rart ut uansett), men den kalles vel ikke bomba for ingenting, er vel et sykt trykk inni der, hvordan få det ut kontrollert?

Er ganske lei den varslingen hver gang bilen startes etter noen sekunder, det er vel håp for å få litt bedre bremsetrykk og hvis den er ganske slitt.. eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha, eazy picy (høres no rart ut uansett), men den kalles vel ikke bomba for ingenting, er vel et sykt trykk inni der, hvordan få det ut kontrollert?

Er ganske lei den varslingen hver gang bilen startes etter noen sekunder, det er vel håp for å få litt bedre bremsetrykk og hvis den er ganske slitt.. eller?

 

Bare skru av servoslangen på bomba så pipler det ut!

Ja det er vel godt over 100 bar men det bare når bilen går da!.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 90 bar innenfor en membran på toppen av bomba, som skal gi et mottrykk til trykket fra servopumpa. Med andre ord, er det ikke noe skummelt trykk i denne så lenge motoren ikke er i gang (servopumpa går). Skru ivei, og kos deg! :)

Husk å drenere servo-kretsen først bare... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort det selv og det virker bra..+ at du kan jo fylle etter gass/trykksjekke hvis det skjer noe igjen etter noen år :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta den på min for noen dager siden!..Er ikke noe problem! Bare rein skruing, Tar alt fra undersiden av bilen! Tapp den for servo olje først ellers så blir det masse gris! hehe

 

Noen sjangs for å bytte denne fra oversida av motoren, eller er man avhengig av bukk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen sjangs for å bytte denne fra oversida av motoren, eller er man avhengig av bukk?

 

Jekk opp bilen og legg deg under :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, ble til at Møller skiftet "bomba" for meg. :P Så nå funker denne muligheten å bremse normalt, selv om motoren dør ut under kjøring. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk du bedre bremseeffekt av denne under vanlig kjøring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk du bedre bremseeffekt av denne under vanlig kjøring?

 

Har ikke fått henta bilen fra Møller enda. Va så seint ferdig i går og jeg va på jobb. Henter den senere i dag, så da kommer jeg med testrapport. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått henta bilen og tatt en egen funksjonstest på bremsesystemet.

 

- Kjørte meg en tur på 3-4 mil (for å varme opp alt); stoppa innom et buss-stop og slo av tenning, pumpa på bremsepedalen 10-12 ganger uten at pedalen ble hard = "bomba" fungerer (skal gå ann å pumpe 30 ganger før pedalen skal bli hard)!

 

- Ellers har jeg foretatt ett par "nødbremsinger" for å sjekke at det ellers fungerer riktig, og her er det bare dekkene mine jeg kan klage på (RSi piggfrie vinterdekk = IKKE bra som sommerdekk!!). Men det var jeg jo klar over. :)

 

Kilde: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/brake.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen gi en kort og grei beskrivelse av hvordan bomba skiftes (forutsatt at det er en rimelig grei jobb da!)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, ble til at Møller skiftet "bomba" for meg.

 

Hva er prisen på deler og arbeid?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det Bård. Ser jo helt greit ut å skifte selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I den linken to poster lenger opp så advarer fyren STERKT mot å bruke ATF olje for det spiser pakninger og div.

Etter litt smålekkasjer har jeg hatt en Shell decron eller hva det het, måtte sjekke flasken og det står automat girolje -"kan også brukes som servo olje"

På beholderen i bilen står det "kun mineraloje" de fleste ser ut til å være syntetisk, men jeg lurer på om jeg kan bruke noe sånt?

http://www.bilxtra.no/butikk/?CatID=11506

getimg.asp?FileID=12729&hbox=288,288&vbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, fant ut at det var orginal eller noe sånt her som gjelder:

getimg.asp?FileID=12716&hbox=288,288&vbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Comma leverer en "orginal" olje, det er IKKKE den LHM. Husker ikke hva den heter, men bilextra fører den ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers så har de den i hyllen på de fleste møller sjappene, mener og huske at den kostet rundt 160,- liter`n.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.