'99 A6 2,4 V6 starter ikke - løsning var ventilheng

Anbefalte innlegg

Jeg har vært svært fornøyd med min 1999 Audi A6 2,4 Quattro Avant Tiptronic fram til i dag.

Den hadde rett og slett ikke tenkt å starte!

 

Hadde det bare vært manuell, skulle jeg ha prøvd å trillstarte!

 

Hva kan dette være? Vanligvis starter den helt greit, men i dag gjorde den ikke det.

Det er bra med strøm, jeg kan file og file.

Til å begynne med var det akkurat som den skulle til å komme et par ganger, men det ble lengre mellom hver gang den tok tak. Nå kan jeg file uten at det skjer noe som helst, prøvde nettopp etter å ha latt den stå på lading i ca 1,5 time.

 

har hørt at disse kan slite med ventilheng. Om det er det som er tilfellet, hvordan kan jeg fikse dette uten å plukke motoren fra hverandre? Snakket med en kar på Møller som sa at man kunne bruke ventilrens, som kunne sprayes inn i systemet?

Er litt rådvill nå, ettersom vi ikke har noen nr2 bil : mad :

 

Det bør vel nevnes at jeg startet bilen kun i noen sekunder i to omganger i går, bare for å flytte den da jeg klippet plena. Svigers hadde samme problemet på en 2,4 de hadde for noen år siden, men det tror jeg ikke var ventilheng...

 

Jeg vil nødig sette den inn på verksted og bruke altfor mye $$$

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti denne feilen før.

Prøv å skru opp bensintilkoblingen inn på bensingalleriet. (14 + 17mm fastnøkkel holder)

Så vrir du noen sekunder på nøkkelen. Kommer det ikke bensin så er nok bensinpumpa defekt.

(sjekk sikringer først)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Tror ikke det er bensinpumpa egentlig. Hører den går når jeg vrir om nøkkelen.

Fler tips?

 

Svigers hadde som sagt det samme problemet, dengang ble dysene(?) e.l. rengjort for avleiringer og dritt.

Verkstedet sa de burde fylle V-power eller 98 istedet for vanlig 98 på tredjehver tank eller noe for å unngå dette i fremtiden.

Det gjorde de, og problemet kom aldri tilbake... Mystiske saker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vert borti noen tilfeller med 2,8l motoren at den ikke vil starte en gang ibland.

Hjalp i de fleste tilfeller å løsne oljefilteret og sette det fast igjen. med noen minutters mellomrom

 

Utrolig men sant;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vert borti noen tilfeller med 2,8l motoren at den ikke vil starte en gang ibland.

Hjalp i de fleste tilfeller å løsne oljefilteret og sette det fast igjen. med noen minutters mellomrom

 

Utrolig men sant;)

 

Jasså? Hørtes merkelig ut... Vil det ikke renne ut en del olje om man løsner dette? Kan jo alltids etterfylle. Du snakker om 30v-versjonen av 2,8'en da ja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jasså? Hørtes merkelig ut... Vil det ikke renne ut en del olje om man løsner dette? Kan jo alltids etterfylle. Du snakker om 30v-versjonen av 2,8'en da ja?

 

Det husker jeg ikke i farten, men det var A6 C4 iallefall:)

Verdt et forsøk iallefall, skal seff ikke garantere noe.

trenger ikke ha det åpent mer en maks 1minutt egentlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Det skader vel aldri å prøve ihverfall :)

Får gjøre et forsøk i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en diagnose først du. Kan det være multitempføler? Hadde en slik som ikke ville starte, men problemet var vel når bilen var halvvarm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, det er sikkert ikke noe feil, bare at den har fått for mye siden du flyttet den et par ganger, og bare lot den gå i noen sekunder hver gang. Jeg hadde denne motoren i 6 år, og dette skjedde meg 2 ganger. Møller sier ingen ting annet enn at du skal få den dit...

 

Jeg møtte en fyr som skulle taue den inn til Møller, og han hadde vært borti dette noen millioner ganger før. Han satte seg inn og vrei om tenninga. Som jeg har blitt opplært til, man skal ikke dra den for lenge av gangen på grunn av batteri og startmotor, men da starter den heller ikke. Vri om, la den gå helt til den starter.

 

Men, dytt den ut av garasjen først. Når den fyrer (1-2 minutter), så ryker bensinmaskinen din som en gammel dieseldunk. Heldigvis gir dette seg så fort den har fått riktig blanding. Audi har fikset dette nå. Både min 1.8T og 2.0TFSI er ikke sånn lenger. Men mange andre jeg kjenner hadde samme problemet på sine V6 motorer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan dessverre ikke gi deg en løsning på problemet, men forrige bilen til fatteren ('01 A6 2.4) var akkurat likedan. Et par-tre ganger ville den rett og slett ikke starte.

 

Fant aldri ut av det, den startet alltid etter å ha stått i garasjen et par dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Fant aldri ut av det, den startet alltid etter å ha stått i garasjen et par dager.

 

: oppgitt: oppgitt: oppgitt

 

Mange har den løsningen på problemet, og det går hvis du ikke trenger bilen hver dag, eller har 2 operative biler til enhver tid.

 

Min beskrevne løsning er nok riktig, spesielt når bilen ble startet/stoppet i løpet av noen få sekunder. Bør i alle fall prøves før verksted/VAG-COM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns jeg har kjørt den lenge på starteren jeg, men kanskje ikke mer enn 20 sek...

 

Jeg har Vag-Com selv, men fant ingen feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 sekunder er mye, enig i det. Men, du bør prøve den lenger hvis du vil starte bilen din i dag. Det river i hjerte og ryggmargen når du gjør det, men min (og mange andre) har fyret etter en stund...

 

Men, det er jo ikke bra for hverken batteri eller startmotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at jeg måtte gi litt gass også. Gled deg til røykskyen og gleden av at det var så enkelt å fikse det (kanskje)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også litt lavt oljenivå, litt under minimum. Har vært litt for sløv med å peile i det siste, jeg skal fylle på en skvett før jeg gjør noe som helst mer. Ser for meg at det er lettere å få start om man har godt med olje.

 

Først skal jeg prøve trikset med å la den gå på stareren ganske lenge et par ganger.

Om ikke det går skal jeg prøve oljefilter-trikset.

Hvis ingenting går og jeg ikke får fler forslag på hva jeg kan gjøre, må jeg vel få bilen hentet og satt på verksted :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme har skjedd med bilen til moderen (A6 2.8 30v), har bare latt den stå litt, så har den plutselig startet helt fint igjen. Andre ganger ikke så velvillig, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det blir sånn iblant på disse motorene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bror har en 98 A6 2,4, en morgning han skulle starte så gikk bare starteren på en vanvittig turtall, den tok ikke tak eller noe i den dur. Han snakket med møller, men fikk start før mobiltetsgaranti folkene kom. Møller mente per.telefon at det var ventilheng, en velkjent sak som kom hvis bilen ble mye småkjørt. Han fikk da beskjed om å dra den på turtallet når den var varm da seff endel ganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme har skjedd med bilen til moderen (A6 2.8 30v), har bare latt den stå litt, så har den plutselig startet helt fint igjen. Andre ganger ikke så velvillig, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det blir sånn iblant på disse motorene..

 

Nei, det er ganske pussig igrunn.

Jeg har jo hørt om flere slike tilfeller før, men hadde jo et håp om at jeg var en av de heldige. Dengang ei, det er ganske bittert når slikt skjer og man ikke har nr 2 bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig jeg ikke er tålmodig nok, men jeg har prøvd i ny og ne uten hell.

Den har enda ikke startet, det er ikke i nærheten engang. Viser ikke antydning til å fyre, noe den ihvertfall gjorde i starten.

Så det kommer en bil og henter den enten i dag eller i morgen. Blir vel nødt til å ut med noen kronasjer på verksted allikevel :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig jeg ikke er tålmodig nok, men jeg har prøvd i ny og ne uten hell.

Den har enda ikke startet, det er ikke i nærheten engang. Viser ikke antydning til å fyre, noe den ihvertfall gjorde i starten.

Så det kommer en bil og henter den enten i dag eller i morgen. Blir vel nødt til å uten med noen kronasjer på verksted allikevel :(

 

prøvd det oljefilter greiene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvd det oljefilter greiene?

 

Jepp, gjorde det nettopp. Uten hell dessverre :(

Var ikke antydning til endring i oppførselen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggene var riiiemlig fulle av sot og dritt etter alle forsøkene, så jeg fikk renset noen av de. Da var det nesten (eller det var reaksjon ihvertfall!) så den kom faktisk, så jeg tror jeg skal forsøke med nye plugger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med nye pluggerhvis de har sittet der år og dag er det ikke mye fres i de lengre og drukner lettere så de ikke gir gnist når de får bensin på seg. Kjøp startgass og gi en skikkelig dose i luft filteret eller annet sted på innsuget. Starter den da så er det bensinpumpen det er nok noen tilfeller hvor bensinpumpen går når den selv har lyst dessverre. Har selv skiftet pumpe i helgen og den virket når den selv ville. Start gass metoden er best for og teste om bilen får bensin eller ikke og siden den tenner har tent så er tennings anlegget i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo akkurat det som er problemet ditt. Når du fyrer den og stopper den, og gjentar dette, klarer den ikke å brenne av alt. Plugger og alt annet blir bare nedsauset. Hva Møller gjør vet jeg ikke, men du kan jo spørre. Jeg er nygjerrig på hva de sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg aner heller ikke hva de ville gjort på verkstedet, men kontoen min ville ihvertfall ikke likt det.

 

Men jeg fikk startet den igjen nå :D

Jeg tok ut og rengjorde pluggene grundig, det var alt som skulle til!

Hadde nesten gledet meg til den omtalte røykskya, men det var ikke all verden egentlig...

 

Men det ble iallefall en rimelig affære :)

 

Takker for alle innspill! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.