Anbefalte innlegg

Skiftet fra RH 18" dekkene til VW American Road felgene. Men når jeg var ferdig stod bilen bom stille. Fant ut at disse boltene til RH felgene ikke går. Kan de være for lange? Trodde det bare var snakk om skråheten på enden av bolten som skulle passe.

 

Hvordan vet jeg av alle de boltene jeg har hvilken som passer. Hadde noen på stålfelgene. Kan de passe og hvordan ser jeg hvem det er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De må nesten være for lange ja. Fikk du ikke med egne bolter til de andre felgene?

Er det ikke slik at bolter til alu felger pleier å være koniske (skrå 'rett' flate) mens stålfelger er buet i overgangen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

De må nesten være for lange ja. Fikk du ikke med egne bolter til de andre felgene?

Er det ikke slik at bolter til alu felger pleier å være koniske (skrå 'rett' flate) mens stålfelger er buet i overgangen?

Ikke alltid. Jeg har "kuleformet" bolter til orginale TT felger (6 spoke alu.), men "skrå/konet" til RS4 felgene mine. Men veldig ofte er det "kuleformet" bolter til stålfelger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boltene er nok rett og slett for lange ja.

 

Vanligvis er boltene til aluminiumsfelger lenger enn de som brukes på stålfelger.

 

Bortsett fra dette er det vel konen som er forskjellig, husker ikke hvilken som er mest vanlig, men jeg tror det er 60gr. kon.

 

Dette vet dekkforhandleren din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OKI.

 

Både RH 18" alufelgene og disse VW alufelgene 16" orginal American Road eller hva de heter ser ut som har kuleformet bolter som passer. Ser man stor forskjell på kuleformet og skrå?

Har aldri hatt skrå.

 

Men på 16" VW felgene synes jeg at jeg måtte skru boltene så langt inn og de strammet ikke like fort.

 

Hva skjer når man skrur inn for lange bolter? Skrur jeg de gjennom så de fester seg i noe annet?

 

Har endel boltsett liggende. Kan være til Audi eller noen andre biler. Er alle bolter samme gjenger på? Så om de går inn så passer de, bare de er kortere?

Noen av boltene står det ASS på og et annet set UC eller noen andre bokstaver på 3 bokstaver.

 

Fikk med skruer fra RH fabrikken til 18"ene. Noen som har RH felger og kan bekrefte at de boltene ikke fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser du forskjellige bolttyper. Skrå/koniske til venstre, og kuleformet i midten.

 

Hvis boltene er for lange så kan de gå for langt inn og låse seg fast i noe ja. Grunnen til at det skjer er at felgene har forskjellig tykkelse, evt at en har ekstra lange bolter pga spacere.

lug_nut.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DE ser ut som bildet du viser. Er det skrå/koniske?

Puttet de nedi og de lå støtt.

 

Kan jeg ha skadet noe når jeg skrudde til. Skrudde til alle 4 hjulene. Satte meg inn og bilen rullet 5cm stoppet. Rygget 5cm stoppet. Ga lite gass.

 

Har du noe bildet av kulebolter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De du har ser ut som de som ligger strødd nederst i bildet dvs den til venstre på figuren?

 

Det har nok gått bra med bilen hvis du tok det pent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

DE ser ut som bildet du viser. Er det skrå/koniske?

Puttet de nedi og de lå støtt.

 

Kan jeg ha skadet noe når jeg skrudde til. Skrudde til alle 4 hjulene. Satte meg inn og bilen rullet 5cm stoppet. Rygget 5cm stoppet. Ga lite gass.

 

Har du noe bildet av kulebolter?

 

Kuleboltene er miderst på skissen over...

 

Eksakt hvor for lange bolter låser kan vel variere litt etter hvordan hjulnavet er laget/bygd opp tenker jeg.

 

Bytt bolter og roter hjulet FØR du slipper bilen ned igjen.

Hvis du ikke hører eller merker noe da er det forhåpentligvis i orden.

Personlig ville jeg nok demontert litt for å se om jeg kunne sett noe skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

DE ser ut som bildet du viser. Er det skrå/koniske?

Puttet de nedi og de lå støtt.

 

Kan jeg ha skadet noe når jeg skrudde til. Skrudde til alle 4 hjulene. Satte meg inn og bilen rullet 5cm stoppet. Rygget 5cm stoppet. Ga lite gass.

 

Har du noe bildet av kulebolter?

Jeg kjørte 1 sesong med konet-bolter på felgene mine, selv om jeg skulle hatt kuleformet...gikk fint det, men gutta i dekksjappa sa at de kunne skru seg ut eller sprekke felgen.... så kjør safe med riktige bolter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har slike bolter i litt forskjellige lengder. Er det bare å finne en som er kortere? Eller må jeg finne riktige gjenger. Eller har alle gjenger i denne dimmen lik avstand mellom gjengene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de er fra en helt annen bil så er det en sjans for at boltene er forskjellig når det gjelder gjenger/størrelse, men det er vel bare å holde de inntil hverandre og se (eller måle de med skyvelær).

Når det gjelder lengden ville jeg bare prøvd de som er kortere og sett om hjulet roterer fritt (som Lars-Inge beskriver ovenfor).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så ikke bra ut.

http://www.stavangeravisen.com/art.asp?art=17253

 

På den ene esken står det Audi VW Seat. Får håpe det er det som er oppi.

 

Så da er sikkert låsbolten for lang også.

 

Men VW lager bare en type bolter til felgene sine? Så da er de 16" American Road jeg har koniske selv om de ser kuleformet ut?

ELLER?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Ikke alltid. Jeg har "kuleformet" bolter til orginale TT felger (6 spoke alu.), men "skrå/konet" til RS4 felgene mine. Men veldig ofte er det "kuleformet" bolter til stålfelger

 

Orginale alu felger har ofte kuleformede bolter slik at du ikke skal trenge ekstra bolter for å kunne bruke reservehjul

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Som du ser, så er utvalget stort av bolter til felger. Ta med en bolt av hver til VW/Audi-forhandleren din, så finner du rett bolt med rett gjengeavstand. Tror faktisk det er det lureste.....FØR du ligger på taket med bilen din ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne vært fint med et bildet av kuleformede skruer også. Nå er jeg skikkelig usikker her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

Kunne vært fint med et bildet av kuleformede skruer også. Nå er jeg skikkelig usikker her.

 

Kuleformet er nr 2 på bildet jeg la ut og nr 8 på bildet til Arne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørn: Du la ut et bildet med masse skruer og foran så ser jeg profilene. Men bildet i "Bakgrunden av alle boltene. Er det kulebolter eller er det skrå?

 

Arne: Jeg ser ikke forskjell på 6,7 og 8 boltene. Ser like ut bortsett fra størrelse.

 

Beklager, men jeg høres sikkert helt lost ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min figur så er de i bakgrunnen koniske dvs skrå type.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er KONET Audibolter:

 

 

 

4c_1_b.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De ser helt ut som de jeg har og alle de andre typer bolter jeg har. Men disse ser ganske like ut som de på nr 8, men mulig det er litt lite bildet å se på slik at jeg blir lurt.

 

Er 20 bolter på Møller dyrt. De må vel vite hva jeg skal ha?

 

Hvis du tar en konisk bolt å dytter ned i en felg som har kule. Hvil den føle som den passer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster sikkert noen hundrelapper.

 

Det er nok vanskelig å merke forskjell når du skrur inn bolten ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

De ser helt ut som de jeg har og alle de andre typer bolter jeg har. Men disse ser ganske like ut som de på nr 8, men mulig det er litt lite bildet å se på slik at jeg blir lurt.

 

Er 20 bolter på Møller dyrt. De må vel vite hva jeg skal ha?

 

Hvis du tar en konisk bolt å dytter ned i en felg som har kule. Hvil den føle som den passer?

20 bolter på Møller Ensjø i Oslo kostet i underkant av 400,-... Du ser fort at bolten ikke passer, hvis den er feil...

 

Her ser du forøvrig kuleformede bolter (de bak på bildet)

 

LOCK.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arne: Disse låsboltene er samme som jeg har. Men jeg tror jeg har de i konisk og ikke i kule om det finnes da.

 

Felgen lå på bakken og jeg slapp en skrue oppi hullet. Dyttet med pekefingeren oppå skruen og det så ut til å passe.

 

Nå sitter i alle fall 18" felgene på igjen. Ble dobbelt jobb i kveld.

Så jeg får prøve i morgen.

 

Skal se på Audifelgene orginal 16" 5 eiket, men tror også dette er konisk bolt.

 

Takker alle for god innsats.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.