Hvor går grensen bruksbil/racer

Anbefalte innlegg

Hei.

I fare for å gjenta meg selv fra tidligere så prøver jeg igjen.Går med planer om å trimme min Audi S6 2,2 TQ men jeg vil at den også skal kunne brukes daglig uten problemer.Som jeg har forstått blir det jo mindre brukervennlig å bruke en bil som er godt trimmet til hverdags.Men hvor går egentlig denne grensen?

Målet mitt med trimmingen er å få en STOR forskjell fra åssen bilen er nå(chiptrim,effektanlegg,powerfilter og intercooler,ca280-290hk?) og når den er ferdig.

Tall er uvesentlig for meg,men jeg legger ikke masse kr i trimming og arbeid for så og sitte med en følelse av at "går detta noe bedre egentlig".Det skal være ett WOW og med ett smil om munnen hver gang jeg flesker til :D

 

Bare lurer litt på hvor dere mener denne grensa går.Kort sagt,raskere bil men ikke være umulig for kjerringa og kjøre i butikken uten problemer og køkjøring skal heller ikke være noe ork..: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil personlig mene denne grensen går på 380 hk. Over dette vil prisen øke betraktelig på trimming og til hverdagsbruk må du også begyne å bruke bilen på en annen måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg stopper på 420-430:p det er min student bil:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grensen går vel på det punktet at bilen drukner på tomgang :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke nevnt at økonomi er en begrensning. Da gjenstår vel 3 forhold som begrenser effekten:

 

- clutchen må ikke være for hard

- bilen må ikke kreve unormalt mye vedlikehold

- den må kunne kjøres fra tomgang og oppover uten å kveles eller hakke.

 

De to nederste tilsier under 600. Den øverste er kanskje mer begrensende?

 

Som Fredrik Bøhleng pleier å si: Finn ut hvem som skal mappe og søk råd der.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

500 tenker jeg skal virke bra med riktig valg av oppsett og mapping selvfølgelig. 500 går greit å kjøre med til vanlig ved en BRA mapping.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5-600hk funker fint i en bruksbil det, klart litt hardere clucth vil det jo være, men ikke noe problem.

Kjøp hiddensprut så kan du ta fin mappingen selv og få den til å gå bortimot perfekt. Da vil den gå omtrent som org helt til du klemmer til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror grensa går på alu fester i traversen foran sammen med hockeypuck motorfester jeg:)

Har litt inntrykk av at "kjørbare" 400hk er mye dyrere enn en sammenkasta løsning for mye hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville lagt grensen på mellom 350 og 400. Over dette har det en tendens til å gå ut over både drivstofføkonomi (det er ikke noe gøy at det går superbra når du uansett bruker 2 liter på mila også på pen kjøring) og generell kjørbarhet. (steinhard clutch, turbolag av en annen verden)

 

Et litt frisert RS2-oppsett er helt fint kjørbart til daglig, beveger man seg over det mener ihvertfall jeg at det går på akkord med "daglignytten" av bilen.

 

Husk også at en S6 skal være en sprek "luksusbil", ikke noen beinstiv, skranglete, bråkete racerbil. Det er den bare ikke laget for. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har til gode å se en 500 hk bil som er så "hverdagslig" at evt kona kan bruke den til småkjøring.

De fleste med slik effekt bråker ganske greit, har hard clutch, hoster, harker og stopper rett som det er virker det som..: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å bruke min som eksempel: den funker helt fint som bruksbil, har kjørt den på mange langturer, til og fra jobb i flere mnd står da i kø hver dag. Funker som bare det. Har også lånt den bort både til bestefaren min og min mor. Funker kanon ;)

 

Det som er viktig er en god mapping

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som de fleste her sier clutchen som er det verste problemet. Kjørte med oppunder 600 på 100'en min. Og det var ikke godt å kjøre i sentrum med i allefall. Motor var veldig fin og grei å kjøre med, om man ikke kvalte den når den var kald og gikk fett. Da kunne den være litt vanskelig og få start på igjen med en gang :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det stemmer at en spec 3+ skal holde 500+ hk så vil jeg si at da er ihvertfall ikke det ett ankepunkt, for den synes jeg nesten var mer lettkjørt enn orginal.. ihvertfall ikke hardere, og ikke merkbart bråere heller i forhold til andre stusseligere ting jeg har vært borti..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke nevnt at økonomi er en begrensning. Da gjenstår vel 3 forhold som begrenser effekten:

 

- clutchen må ikke være for hard

- bilen må ikke kreve unormalt mye vedlikehold

- den må kunne kjøres fra tomgang og oppover uten å kveles eller hakke.

 

De to nederste tilsier under 600. Den øverste er kanskje mer begrensende?

 

Som Fredrik Bøhleng pleier å si: Finn ut hvem som skal mappe og søk råd der.......

 

Hard Clutch skal jeg klare å leve med,men det er klart den ikke skal være overdrevent hard:D

Men som du nevner,bilen skal ikke kreve unormalt mye vedlikehold og må kunne kjøres på tomgang og oppover uten å kveles eller hakke.Men tydeligvis delt meninger rundt dette.Selv tror jeg at det ikke er noen stor forskjell på 380-400kit enn det jeg har nå.Klart det går bedre men tviler på at jeg får en WOW følelse av det,men mulig jeg tar feil.300-400-500-600 hk..Spiller ingen rolle hvor mye,bare det går MYE bedre enn det gjør nå når bilen er ferdig..Også gjør jeg jo fært lite sjøl når det gjelder å skru,ja når det kommer til trimming er det vel kansje ingenting jeg gjør sjøl: haha :

 

Men som en nevnte i tråden her.S6 n kler rett og slett ikke å være en skranglete og bråkete racerbil.

Det skal være en luksusbil,men jeg vil ha den til å gå fortere,både aks og toppfort,men spesielt aksen.

Eneste som kan få ødelegge noe av luksusen må være den herlige 5er lyden :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har til gode å se en 500 hk bil som er så "hverdagslig" at evt kona kan bruke den til småkjøring.

De fleste med slik effekt bråker ganske greit, har hard clutch, hoster, harker og stopper rett som det er virker det som..: rolleyes

 

BO racing`s innehaver hadde jo en S4 med 570hk godkjent som fungerte som familiebil (konen kjørte og hentet under i barnehage med den o.s.v) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun deler for 20-35000kr....Er man ett godt stykke på vei da...Har fått tak på ett billig kitt nå med T66 Turbonetics turbo,hks wg 60 mm osv...Skal vistnok holde til ca 700hk...Men litt usikker på selger...Men alt skal kun være prøvekjørt...

Trygt å handle brukt egentlig?ER jo en risk selvsagt men så er det jo prisen deretter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BO racing`s innehaver hadde jo en S4 med 570hk godkjent som fungerte som familiebil (konen kjørte og hentet under i barnehage med den o.s.v) ;)

 

Ja selvfølgelig er det noen som får det til, men så koster det deretter også.

Og det å legge ca 150 tusen i motortrim er vel litt mer enn til "hverdagslig bruk" eller...: klø :

570 hk høres LITT mer ut enn det man vanligvis finner i bruksbiler også kanskje...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye effekt hadde Eirik Bakken i sin Ess-Sex? Den var jo et rå stykke vogn som i tillegg var bruksbil hvor han kun bytta olje og fylte bensin i følge han selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

turonetics t66 p-trim.

hks wastegate 60mm, screampipe 2"

extractorgrenrør i svartstål,stjärnkollektor, värmelindat. bygd av hacke racing.

flens till downpipe medfølger samt stålomspunnen oljeslang till turbo.

hemmabyggd luftmassemätare 4"...

 

Er det mye jeg mangler da for å få dette komplett og klart til montering??

Og når man snakker om 150 000kr +,da er vel arbeidstimer inkl??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har du gjort med motor innvendig da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har du gjort med motor innvendig da?

 

Ingenting...Men råder,stempler og det som trengs blir vel gjort samtidig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel kanskje ett spørsmål om du skal få det til å starte å gå eller om du skal dra FULL nytte av sakene.. for da er det MYE som trengs, både utenfor og inni motor :) men for å lunke ned til butikken skulle jeg vel mene at du trenger resten av eksosen fra flens og ned dit du eventuelt har bedre eksos fra før. Spørs vel om du vil ha WG screampipe på en bruksbil. Intercooler rør, slange inn til turbo og filter, samt mulig forlenge ledning til lmm,..

så for at det skal gå WOW, så kommer jo helt nybygd motor, oljekjøler, clutch, bensin -pumpe -filter -rør og dyser og trykkregulator, intercooler, software / hiddensprut /tenning, intercooler, kammer, og en drøss med klemmer, slanger, koblinger, braketter ++..

 

Er vel en 500+ byggesamletråd på forumet her som gir noen gode indikasjoner.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WOW = dobbelt så mye pulver som du har.

 

Pris = 100.000 til 250.000.-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et litt frisert RS2-oppsett er helt fint kjørbart til daglig, beveger man seg over det mener ihvertfall jeg at det går på akkord med "daglignytten" av bilen.

 

Husk også at en S6 skal være en sprek "luksusbil", ikke noen beinstiv, skranglete, bråkete racerbil. Det er den bare ikke laget for. ;)

 

Er noe slikt eg har i tankene ihvertfall. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen fra en 2.2t med chip, til et 380hk kit er nok ganske så stor, iallefall om du ikke er vant med å kjøre med 400hk+ biler. Selv syns jeg iallefall bilen til brodern med 380hk kit går merkbart bedre enn de S2 coupe`ene jeg har kjørt som kun har hatt chip ( blir mest riktig å sammenligne med iom brodern har S2 coupe ). Nå er ikke 380hk noe å steile av lenger, men til hverdagsbruk så holder jo dette lenge, men såklart : mye vil ha mer :D Tok ikke brodern mer enn noen runder på "skogen" på klubbtreffet før han konkluderte med at 380 var alt for puslete :P

 

Dog er det helt klart et veldig kjørbart og hverdagslig oppsett som fungerer godt over snittet av "hverdagsbiler" når man klemmer til litt.

 

edit: Tror dessuten du vil ha like mye glede av bilen ved å f.eks legge deg på 380-420hk og i tillegg legge mer kroner i understell og forbedring av veigrep.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.