Hvor går grensen bruksbil/racer

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke skrur selv, så tror jeg neppe nivået du kommer på med en T66 fullt utnytta er i nærheten av det du skal ha...det er en relativt stor turbo...og den trenger du nok ikke hvis du vil beholde de gode bruksegenskapene for den bilen.

 

Og til dere som sier at en 600-hk-bil er umulig å ha med å gjøre pga hosting, harking og at den stopper, dere har ikke prøvd en sånn bil med ordentlig mappa motor med hiddensprut.

Feks VS Motor bruker like mye tid på mappinga til finkjøring som til å få høy toppeffekt, DET er seriøs mapping. Enkelte andre avslutter mappinga når dagen er omme, til sammenligning. Og da er det jo bare å håpe på at alt er i orden til du får den i bilen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MYE vil ha mer...hehe,det er helt klart...Har sett S2 n til brodern din Knut,og den vet jeg går noe sykt:D,i forhold til min ihvertfall.

Mange er enige med deg..At å få 380-420 hk på bilen min å legge mer kr i understell vil jeg få mer glede av...

Men nå er ikke jeg den som liker banekjøring noe særlig i en bil på nesten 2 tonn.Det beste jeg vet er å kjenne man blir trykket godt inn i sete ved gasspådrag,og bli nesten skremt av ett kort gasspådrag:D

Derfor er jeg mer den typen som elsker å dra på utfra kryss,ut på E6 og ikke minst møte en bil full av våre nye landsmenn,som bare elsker å "race" og virkelig vise de at her er jeg sjefen.Og for en kort periode sitte igjen med en følelse av at jeg har den råeste bilen.For etter ett par turer på rudskogen og forskjellige treff,skjønner man fort at man ikke bør være høy i hatten nesten uansett hva man har...Det vil alltid være en som har noe råere enn deg...700 til godt over 1000hk er jo like vanlig idag som alt annet..

Men når folk snakker om 150-200 000kr.Da må det være deler + arbeid som koster så mye...

Jeg har,kansje litt dumdristig,begitt meg litt ut på internet og falt litt for fristelsen til å kjøpe ett "brukt" trimkit på nett.

Kittet jeg nå har fått tak i skal i følge eier gi oppimot 700hk+.Da er det snakk om at jeg må punge ut ca25000kr for delene..

Vet er det en del som gjenstår selvsagt,men siden jeg ikke har lappen igjen føre april,og bilen blir stående i vinter,hadde jeg håpet å fått gjort noe med den i vinter,hva det nå enn blir...Eller rettere sagt,få noen til å gjøre jobben :D :D

Men kan jeg bare drite i det kittet med T66 turbonetics med tanke på at jeg skal ha en mest mulig hverdagsbil??

Og hva er en WG screampipe??

 

så for at det skal gå WOW, så kommer jo helt nybygd motor, oljekjøler, clutch, bensin -pumpe -filter -rør og dyser og trykkregulator, intercooler, software / hiddensprut /tenning, intercooler, kammer, og en drøss med klemmer, slanger, koblinger, braketter ++ = ca pris??? noen som tørr si noe??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du kjører helt originalt eller med en normal chip vil jeg våge å påstå at et RS2-oppsett med en tilhørende chip som plasserer deg på stabile 350 hk vil gi deg en wow-opplevelse samtidig som bilen til vanlig bruk ikke er noe annerledes enn før. :) Da slipper du også å tenke på innvendige deler i motoren, clutch og lignende samtidig som motorrommet også kan se originalt ut, kjekt mtp. EU-kontroll og lignende.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du kjører helt originalt eller med en normal chip vil jeg våge å påstå at et RS2-oppsett med en tilhørende chip som plasserer deg på stabile 350 hk vil gi deg en wow-opplevelse samtidig som bilen til vanlig bruk ikke er noe annerledes enn før. :) Da slipper du også å tenke på innvendige deler i motoren, clutch og lignende samtidig som motorrommet også kan se originalt ut, kjekt mtp. EU-kontroll og lignende.. ;)

 

Noen som kan gi meg en liste over hva som må byttes til et slikt "RS2 oppsett" ?

 

Turbo, manifoild, dyser, chip, eksos vet jeg må byttes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbo, eksosmanifold, dyser, chip. Eksos er ikke nødvendig å bytte. Flaskehalsen her ligger evt. i downpipe, eksosanlegget etter katalysatorene er mer enn stort nok originalt. Eksoskam fra RS2 er kjekt å ha, men ingen nødvendighet. Å bytte den originale plastikk-resirkventilen i en i aluminium er også greit. RS2 har en annen LMM enn S2/S4/S6, men hvorvidt dette har noen stor betydning ved disse effektuttakene er heller tvilsomt. Skygg også laaangt unna "åpent luftfilter", det suger masse varm luft og får bilen til å gå dårligere. Original luftfilterboks med originalt papirfilter er faktisk helt utmerket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du har rett Eyvind at det vil holde for meg men tviler....Det fordi bilen er såpass tung..

Men jeg skal ikke si du tar feil men etter tidligere erfaringer,i andre biler og motorsykler,så har ikke nødvendigvis mer krutt i form av HK og NM hatt SÅ mye å si...Er pris for ett 380-450 oppsett da + arbeid??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og til dere som sier at en 600-hk-bil er umulig å ha med å gjøre pga hosting, harking og at den stopper, dere har ikke prøvd en sånn bil med ordentlig mappa motor med hiddensprut.

 

En meget bra kommentar, men det er desverre ikke alle som velger å gå for kvalitet og velger enkle løsninger. Og da er det vel ingen ulempe å holde seg under 600?

 

Kjøp hiddensprut så kan du ta fin mappingen selv og få den til å gå bortimot perfekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av poenget jeg vil frem til er også at når man passerer en viss grense stiger kostnadene kraftig. Både det å kjøpe og mappe hiddensprut er sinnsykt dyrt.

 

Hva som holder er jo høyst individuelt, men jeg synes ihvertfall min bil med 326 hk og 400 Nm på 1750 kg går "helt greit" for å si det slik.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av poenget jeg vil frem til er også at når man passerer en viss grense stiger kostnadene kraftig. Både det å kjøpe og mappe hiddensprut er sinnsykt dyrt.

 

Koster en del, ja. Men i forhold til å bruke noen 1000lapper på chip hver gang du gjør noen forandringer, så er det ikke så dumt. Og at noen av dem som mapper og har bremseutstyr får mer ut av en motor med hiddensprut enn med Motornic er jo ingen hemmelighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En meget bra kommentar, men det er desverre ikke alle som velger å gå for kvalitet og velger enkle løsninger. Og da er det vel ingen ulempe å holde seg under 600?

 

Hvis man ikke skal gjøre det ordentlig, burde man ikke åpne panseret uansett, spør du meg. Med det mener jeg ikke at det ikke går an å gjøre det ordentlig selv om det er snakk om moderat trimming, OG blir gjort hjemme i garasjen. Det finnes etterhvert mange feks her i klubben som får til veldig bra ting hjemme i garasjen, masse skryt til dem!

Det jeg river meg i håret av, er at det er noen som alltid skal spare og kjøpe de billigste delene, noen ganger på bekostning av kvaliteten, synd men sant.

 

Men gjentar meg selv igjen, masse skryt til mange her i klubben : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster en del, ja. Men i forhold til å bruke noen 1000lapper på chip hver gang du gjør noen forandringer, så er det ikke så dumt. Og at noen av dem som mapper og har bremseutstyr får mer ut av en motor med hiddensprut enn med Motornic er jo ingen hemmelighet.

 

Det argumentet der har jeg hørt mange ganger, og tenkt selv.. men så gjør jeg meg en tanke:

Hvis man ikke mapper bilen selv, har fått den mappet av en "proff", men finner så ut at "jeg vil ha mer" så man bytter dyser og turbo og skal ha den mappet på nytt.. Regner med at det ryker noen tusenlapper eller fem da også, til den som skal mappe på nytt? Og meg videns bekjenkt betaler man vel mellom 6-10.000 for å få custom chip til Motronic.. Ser man da i forhold til hva sprutet koster i tillegg så skal man vel være ganske ubesluttsom dersom det skal få en økonomisk gevinst ved å gå over til hiddensprut?

 

hva gjelder resultat og ikke minst feilsøking / problemer fremover skal jeg ikke stille spørsmålstegn til ;): smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt på motronic i min nå. Men i vinter kommer det nok hiddensprut på min. Blir spennende og se om jeg merker noe forskjell :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt på motronic i min nå. Men i vinter kommer det nok hiddensprut på min. Blir spennende og se om jeg merker noe forskjell :)

 

Kommer helt an på den som mapper, blir aldri bedre enn info'n som blir putta inn i sprutet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det argumentet der har jeg hørt mange ganger, og tenkt selv.. men så gjør jeg meg en tanke:

Hvis man ikke mapper bilen selv, har fått den mappet av en "proff", men finner så ut at "jeg vil ha mer" så man bytter dyser og turbo og skal ha den mappet på nytt.. Regner med at det ryker noen tusenlapper eller fem da også, til den som skal mappe på nytt? Og meg videns bekjenkt betaler man vel mellom 6-10.000 for å få custom chip til Motronic.. Ser man da i forhold til hva sprutet koster i tillegg så skal man vel være ganske ubesluttsom dersom det skal få en økonomisk gevinst ved å gå over til hiddensprut?

 

hva gjelder resultat og ikke minst feilsøking / problemer fremover skal jeg ikke stille spørsmålstegn til ;): smil :

 

Hehe, det er også et godt poeng, men erfaringsmessig så er det jo få som gjør som Roger Løfald og bygger fint bygd versting med en gang, de fleste gjør jo ting i flere vendinger.

 

Feilsøking er nok en del enklere på en motor med hiddensprut ja. Resultatet avhenger jo av den som mapper uansett om det er Motronic el hiddensprut :)

 

Og skal du feks bytte bil, så er det jo da bare å montere på Motronicen igjen og ta med seg hiddensprutet til neste bil dersom man ikke ønsker å selge gromdelene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kjører bil med ~280hk i dag så er utviklingen som følger:

1. Ny motor med 380kit= wow i en uke eller to og så begynner du å lure på om det er noe galt med motoren for det kjennes ikke ut som det går så bra lenger. Test i bremsebenk viser at alt er OK.

 

2. Mer effekt betyr at motor må åpnes og bedre deler monteres innvendig i tillegg til alt utvendig.

Ny effekt er opp mot 500hk og gir wow-effekt noen måneder og så føles det ut som noe er litt galt igjen :)

 

3. Mer effekt suget betyr masse nye utvendige deler og 600hk. Gir på nytt wow- følelsen, men nå dukker et kjent spørsmål opp: skal effekten virkelig ikke komme før over 4000-4500 : klø : (Savner nesten 500hk oppsettet. Hmmmm bygge 2.5l kanskje ?? :) )

Dette "lag'et" hjelper på å forsterke wow-følelsen da effekten kommer som et spark i baken når den endelig kommer, og gjør at wow-følelsen holder seg lenge : smil :

 

 

Oppsummering av fordeler og ulemper:

 

Trinn 1: Rimelig og holder med vanlig vedlikehold, men blir fort "kjedelig"

 

Trinn 2: Går bra (og vil på gata i de aller fleste situasjoner være raskere enn en bil med 600hk oppsettet! )

Ulempen er at kostnader og clutch blir like "ille" som for et 600 hk sett. Med økt effekt kommer behovet for mer vedlikehold, men med kun gatekjøring vil et sånt sett vare lenge med kun normal service så lenge man kjører motoren ordentlig varm før man gir flatt jern.

 

Trinn 3.

Som trinn to med kostnader, clutch og vedlikehold hvis vi snakker kun gatekjøring. I tillegg kommer et betydelig turbo-lag. Høy wow-faktor, men blir frakjørt på gata av 500hk gutta :)

 

 

Alt kommer an på hva du ønsker og hvilket budsjett du har. Prøv og finn noen som har litt forskjellige oppsett og hør med de, evt sitt på en tur hvis mulig, så du får en følelse av hva de forskjellige effektnivåene innebærer. Bestem deg så og bygg kun en gang. Klart billigst :)

 

Sånn personlig vil jeg tro at en 2.5l bygd for ~500hk med en GT3076 turbo vil være en god gatekombinasjon. Har sett et par 2.2'er med 3076 blitt bremset hos ES-tuning til opp mot 500hk og de har fungert bra. Med 2.5l hadde det fungert enda bedre og spesielt i en såpass tung bil som din, men alt bestemmes selvsagt av budsjettet og egeninsats :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert mye sant i det Roger skriver her.

Min 90q har bremset 350 og det syns jeg funker veldig bra i den såppass lette vogna.

Men, for å ikke bli fort lei dette så bruker jeg ikke den bilen så ofte. Jeg kjører derimot en Jetta med 90 hk vanligvis.

Så, når jeg da med 1-2-3 ukers mellomrom setter meg i Audi`n og klemmer til føles det deilig og rått hver gang..:P

Dette kan kanskje være en måte å bremse effekt-suget/jaget på....Håper jeg da, for lommebokas skyld hvertfall..: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi kommet fram til at den beste og rimeligste løsningen for deg er følgende: La bilen forbli orginal, og ta bussen i 2-3 uker, før du igjen setter deg i bilen å klemmer til.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi kommet fram til at den beste og rimeligste løsningen for deg er følgende: La bilen forbli orginal, og ta bussen i 2-3 uker, før du igjen setter deg i bilen å klemmer til.. :)

 

: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn personlig vil jeg tro at en 2.5l bygd for ~500hk med en GT3076 turbo vil være en god gatekombinasjon.

 

Derfor bygger eg nettopp dette : smil :

Håper å vere oppe å gå iløpet av eit par Mnd, å kan eg gi ein tilbakemelding....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor bygger eg nettopp dette : smil :

Håper å vere oppe å gå iløpet av eit par Mnd, å kan eg gi ein tilbakemelding....

 

 

: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

350 hk går grensa mellom banebil og gatebruksbil...jeg har vært sjåfør på en Sierra cosworth som har bremsa 561hk/688NM,med dogbox(rettskårne drev i kassa h-gir),100% sperra diff,og kortstyring,detta hadde uten problemer funka som en bruksbil,helt uten problemer,men tingen er at det bruker såpass mye bensin på dette stadiet at det er ikke lønnsomt å bruke,men MORRO!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir da levert familiebiler med tett opp mot det dobbelte, så det er da bare snakk om hvor mye tid og penger man vil legge i det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorvidt en bil med dogbox og permanent diffsperre er egnet til å i det hele tatt brukes på noe annet enn bane blir jo absolutt en vurderingssak. Selv setter jeg pris på en bil jeg kan kjøre et par timer uten å ha øresus etterpå, som ikke spretter til værs om man treffer en asfaltskjøt og som ikke bruker minst 1,5 liter på mila.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er evt alternativ bruksbil i TILLEGG til et hårete prosjekt?

Blir det veldig mye dyrere? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye effekt hadde Eirik Bakken i sin Ess-Sex? Den var jo et rå stykke vogn som i tillegg var bruksbil hvor han kun bytta olje og fylte bensin i følge han selv :)

 

Jeg kjenner den nåværende eiern, den står nå med litt problemer men det løses nok snart. Effektuttaket er vel i området 2.5 * orginal.

 

Det er uten tvil en råtass, men av det lille jeg har kjørt den så fremstår den ikke som veldig vennlig som daglig bruksbil. Klutsjen er hard, men går sikkert ann å vende seg til med litt godvilje. Den er veldig hard og du kjenner hvilket merke det var på sigarettsneipen.

 

Jeg tror ikke jeg hadde fått konemor til å levere i barnehagen med den, hvilket er bruksbiltest nr 1.

 

Sånn personlig vil jeg tro at en 2.5l bygd for ~500hk med en GT3076 turbo vil være en god gatekombinasjon. Har sett et par 2.2'er med 3076 blitt bremset hos ES-tuning til opp mot 500hk og de har fungert bra. Med 2.5l hadde det fungert enda bedre og spesielt i en såpass tung bil som din, men alt bestemmes selvsagt av budsjettet og egeninsats :)

 

Ja det vil nok være en bra kombo, ellers er jeg enig i omtrent hele innlegget ditt. Og jeg kjenner meg godt igjen i denne WOW-faktoren som avtar.

 

Det hele faller ned på et kostnadspørsmål, et 380-420kit det kritiske punkt for når utgiftene og delelista tar av. Det kan godt være at en forblir fornøyd med et sånt oppsett, forutsatt at mappinga er skikkelig gjort, men det gjelder alle bygge.

 

Lykke til uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.