Hvor går grensen bruksbil/racer

Anbefalte innlegg

Ja, er klar over at det treng chip/mapping til slutt. Men planen er å få fatt på alle dele først og så kommer montering og det i etterkant.

 

Angående eksos så har eg tenkt på BN Pipes, har hørt mye bra om disse fra flere på forumet. Men mulig det bare blir å fjerne katalysatorene i første omgang.

 

Så om noen har RS2 dyser eller turbo liggende og vil selge ber det bare å ta kontakt, det samme gjelder 7A kammer.

 

BN Pipes er fint. Litt ekstra lyd uten å være i nærheten av å bli bråkete sånn hjemmelagde eksosanlegg "pleier" å bli. :)

Når det gjelder katalysatorene vil jeg absolutt fraråde å fjerne dem - du sliter med å få bilen gjennom kontroll uten, og det gir ikke noe som helst høyere ytelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Blir litt stor vis det er 315hk "RS2 oppsett" som er målet.

Vesentlig meir lag. Fult trykk på ca 3500rpm på dei høye gira.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt stor vis det er 315hk "RS2 oppsett" som er målet.

Vesentlig meir lag. Fult trykk på ca 3500rpm på dei høye gira.

 

ser det er 6er hus på den der.. er det 8er hus på min eller?

får ihvertfall ikke fult trykk før rundt 4000, men manifolden har litt lekkasje så kan ha noe med det å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser det er 6er hus på den der.. er det 8er hus på min eller?

får ihvertfall ikke fult trykk før rundt 4000, men manifolden har litt lekkasje så kan ha noe med det å gjøre.

 

Hadde fullt trykk på 3500 når det sto i RS2n min.

Men det var jo med porta topp og senka komp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

portet topp gjør nok susen :) det forklarer vel hvorfor jeg har litt senere spoolup.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting som slår meg når jeg leser her ang spørsmålet om hvor grensen går mellom bruksbil og racer. Alle ser ut til å være veldig opptatt av effekt og antall hk ( meg inkludert ), og det er jo i og for seg greit nok. Men, får inntrykk av at du skrur mer eller mindre ingenting selv? Isåfall vil jeg si at skillet mellom en bruksbil og "racer" går der lommeboka sier stopp, også iberegnet kostnader i ettertid. Er liten vits i å blåse ALT av sparepenger rett i motor, for så å ha en bil som blir stående rolig om det skjer noe pga manglende kunnskap eller manko på kontoen til å sette det bort. Jo mer og dyrere deler du putter i motoren, jo dyrere blir det også om noe skjer. De fleste som har 5-600hk har nok noen arbeidstimer i garasjen bak seg. Uansett hvor velbygd motoren er, kan det jo alltid skje noe. En runde i tankeboksen og se for deg hvor mye effekt du vil ha, hvor mye penger du legger i det og sist men ikke minst, hvor mye du kan gjøre selv både under byggeperioden og etter byggeperioden er nok ikke dumt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var også litt av poenget mitt. Med et småfrisert RS2-oppsett ordentlig gjort kan man vri om nøkkelen og kjøre og bare følge vanlig service som om bilen skulle vært original, men når man begynner med "egenpatenter" må både toleransen for driftsstans og egne skrukunnskaper være vesentlig høyere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle ser ut til å være veldig opptatt av effekt og antall hk ( meg inkludert ), og det er jo i og for seg greit nok.

Er ikke bare effekt som har blitt påpekt, jeg f.eks har påpekt at diverse andre ting må oppgraderes også (kjøling, bremser, understell), nettopp fordi det ikke bare er å dytte på med mere luft og bensin, man må skalere alt annet også.

Men, får inntrykk av at du skrur mer eller mindre ingenting selv? Isåfall vil jeg si at skillet mellom en bruksbil og "racer" går der lommeboka sier stopp, også iberegnet kostnader i ettertid. Er liten vits i å blåse ALT av sparepenger rett i motor, for så å ha en bil som blir stående rolig om det skjer noe pga manglende kunnskap eller manko på kontoen til å sette det bort. Jo mer og dyrere deler du putter i motoren, jo dyrere blir det også om noe skjer. De fleste som har 5-600hk har nok noen arbeidstimer i garasjen bak seg. Uansett hvor velbygd motoren er, kan det jo alltid skje noe. En runde i tankeboksen og se for deg hvor mye effekt du vil ha, hvor mye penger du legger i det og sist men ikke minst, hvor mye du kan gjøre selv både under byggeperioden og etter byggeperioden er nok ikke dumt.

Having said that (mitt forrige avsnitt), så er det bra du sier det så spesifikt, for det har vel ikke blitt sagt så spesifikt enda. Det er viktig som du sier å tenke på at det kan skje noe, og når det bygges på denne måten så kommer det til å være noen småtabber. Enten må man ha budsjett for å takle sånne situasjoner, eller så må man ha noen som bygger det for deg som gir garanti for sånne småtabber. Og man må også ha penger til i tilfelle andre ting går galt i tillegg (fordi det er en gammel bil, så må man forvente at diverse ting ikke tåler den nye påkjenninga som de plutselig får). Man bør skifte diverse ting litt oftere (olje osv) pga det får mere påkjenning, man må passe mye mere på at kjølesystemene funker hele tiden osv osv osv, fordi konsekvensene av at de ikke funker eller at f.eks olja ikke smører (for varm, for kald, ikke nok, for gammel, etc) blir såpass mye dyrere. Så selv om man kanskje ikke kan skru selv, så bør man fremdeles kunne sette seg inn i hva som må gjøres for å vedlikeholde bilen, gjerne også hvorfor.

 

Og, som Eyvind sier, toleransen for driftsstans må være høyere, spesielt hvis man prøver å spare for mye i selve byggeperioden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, nå etter 5-6 sider med svar (!!) vet du vel sånn ca hvor grensen går...så sett igang og bygg..: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, nå etter 5-6 sider med svar (!!) vet du vel sånn ca hvor grensen går...så sett igang og bygg..: rock :

 

 

Eller spare ? : faint :

 

Det kommer mye bra frem i denne tråden, nok gode tips til at du gjøre det opp en mening om hva du ønsker. Min anbefaling, basert på hva du spør om og hva du gir utrykk for, er ett 380hk "kit". Dette er godt utprøvd og gir mange gledelige kjøretimer bak rattet. Mer pulver enn dette har en tendens til å blåse støv av etthvert pipesett og enhver lommebok ;)

 

Til sist, alle budsjett ganges med 3 til å begynne med, etter det mister ordet "budsjett" mening.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet hva jeg vil ha.Det har jeg gjort hele tiden.400 kit er det som har slått meg mest men faren for at det ikke er noe større merkbart er det som har hindret meg.Alt over 450 hk + som jeg får inntrykk av her inne,så begynner det å koste masse masse kr..Men når det er snakk om budsjett,har folk egentlig råd til å holde på sånn??

Jeg tror ikke det..Men jeg tror folk tar seg råd til det fordi lysten og interressen er der og det i seg sjøl driver verket mener nå jeg.Mulig jeg tar veldig feil.Jeg har i utgangspunktet ikke råd til å koste på motoren min mellom 100-200 000kr,men jeg kan ikke tenke på kronene som blir brukt.Jeg gjør det fordi jeg har skikkelig interresse for fart og spenning og ren kjøreglede gir meg masse tilbake.

 

Siden jeg skrur fært lite sjøl,hadde jeg satt bort en evt jobb til en som kan det..Uansett hvor mye hk og nm jeg vil ha..

Vil ha en best mulig sikkerhet på at dette er holdbart og skikkelig bygd..Og siden jeg som sagt tidligere ikke skrur sjøl blir 400hk kit det jeg kommer til å gå for.Det med tanke på evt kostnader etter ett komplett bygg på 500hk++..

Noen som vet hva 380-420 kit hos jonus koster ferdig montert??

Ellers takk for mange gode og ikke minst nyttige svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man holder seg til max. 380 og ting er ordentlig gjort trenger du ikke å tenke på å gjøre noe med bunndelen av motor, men over 400 hk er rådene helt på kanten av hva de tåler og ting kan bli forferdelig dyrt om det går galt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som jeg har ment hele tiden er at når bilen min er ferdig trimmet,uansett hva sluttresultatet blir,så skal det være stor forskjell da og på åssen bilen er nå.Vet det er snakk om 100 hk mer som i utgangspunket er ganske mye hk mer men det er ett eller annet som sier meg at forskjellen fra 280-380 ikke er noe særlig..

 

Alt blir en vanesak,enten man har 300-500-700 hk...Men wow følelsen vil jeg beholde lengst mulig..

Har sittet på med en S2 Avant her inne,med rundt 430 og jeg syns personlig den ikke gikk noe bedre enn min...Både ut ifra følelsen det ga og ved å titte på speedometer/turtall...Men men....Jeg får gruble litt til...Hvor er det forresten mulig å treffe Jonus i disse dager??Annet enn på tlf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du må tenke på mtp wow-faktoren er hvorfor det føles wow. Hvis du f.eks har en bil med en 500hk v8er, så kommer den til å føles mindre dramatisk og mindre wow enn en 500hk 2.2l t5, fordi effekten i v8eren vil komme mye mere jevnt enn t5en. Så hvis du mener at en 430hk s2 ikke går nevneverdig bedre enn en 280hk s6, så tror jeg det er mere pga at det evt er rimelig jevn effektkurve som gjør at det føles mindre brutalt ut.

 

Hvis du vil ha skikkelig wow-faktor, så er vel den enkleste måten å få tak i en gammel og egentlig litt for svær turbo, som vil kreve en god mengde eksos for å gidde å snurre rundt (dvs sannsynligvis så enkelt som å bare ikke bruke en kulelagret turbo), som betyr at effektkurven, når den først kommer, vil gi en skikkelig wow-følelse. Jeg hadde nok ikke gjort det, men det er nok den billigste måten å få til wow-effekten på. Da kan det til og med hende du ikke trenger å gå over 350hk engang, så det er også en mulig innfallsvinkel for å få wow-faktoren som du vil ha, uten å koste på det altfor mye. For når du ser på det til syvende og sist, så er det jo den wow-faktoren du har snakket om hele tiden, det med antall hester er egentlig bare et tall som ikke nødvendigvis betyr så innmari mye for kjørefølelsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har vært med en s2 med 420 hk som du synes ikke gikk noe bedre enn din s4 med 280-290 så MÅ det ha vært noe feil med de 420 hestene...

Er de 420 hestene dokumentert effekt (på papiret) eller er det "drømmehester", og hva var gjort med den motoren..??

For 2 år siden var jeg på nippet til å kjøpe deler av han Jonus til et 380-kit. Mener han den gangen hadde et sett jeg skulle få for 25-30 tusen. Det var med -netics turbo bl.a.

Hva det koster hos han nå aner jeg ikke.

Regner med det er mange som ringer han etter deler og tips og at han er ganske "busy"..Men veldig hyggelig kar forresten:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen jeg satt på er Jan Martin sin tror jeg...Ikke 100% sikker...Men som sagt,det kan godt hende det bare var en følelse jeg fikk.Hadde du satt min opp mot hans,og dragrace,så hadde han sikkert flådd meg,hvem vet...

Mye vil ha mer har ofte blitt nevnt her inne.Og jeg er også blant de.Men siden jeg ikke skrur noe selv så har rådene jeg har fått stort sett vært å gå for ett 380 kit.Men HVIS jeg da legger 150 000kr i motorbygg og får 500hk ++...Hvorfor ikke da legge litt ekstra kr i det det koster å vedlikeholde,service osv??Blir jo lommerusk i forhold til selve motorbygget:D

 

Men jeg skjønner godt hva dere mener.Sier ingenting på det.Men uansett hva jeg går for,så skal jeg sette meg i min bil når den er ferdig,gi flatt jern,og sitte med ett smil om munn og tenke:Dette var andre boller:)

Så da kommer spørsmålet(som sikkert er besvart ofte her inne :P)

Hvor mye må jeg opp i da??WOW faktoren er jo den som folk higer etter?Eller tar jeg feil der??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da kommer spørsmålet(som sikkert er besvart ofte her inne :P)

 

Jeg synes det ser ut som om du har fått mange gode svar og at saken er godt belyst utifra andres vurderinger og erfaringer. Hvor mye mer hjelp forventer du her inne ?: rolleyes

 

Hvor mye må jeg opp i da??

432,5 hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min S6 Plus med 326 hk føles slett ikke sprek i det hele tatt f.eks. fra stillestående. Effekten kommer alt for jevnt. Det som derimot fremkaller det store gliset er å dra ut 3., 4. og 5. gir fra 80 km/h til 7000 rpm, det bare drar og drar og drar og drar til man er langt over 200.. ;) (og før noen kommer om uforsvarlig kjøring og så videre: titt til venstre og se på mitt bosted. ;))

 

Men ja, wow-fakturen er mye høyere selv på en original 2.2T selv om den går mye dårligere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som om du har fått mange gode svar og at saken er godt belyst utifra andres vurderinger og erfaringer. Hvor mye mer hjelp forventer du her inne ?: rolleyes

 

 

432,5 hk.

 

Har fått mange nyttige tips og gode svar jeg.Ikke påstått noe annet heller :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått mange nyttige tips og gode svar jeg.Ikke påstått noe annet heller :confused:

 

Nei, men det er helt umulig å vite hva akkurat du vil synes er wow.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan se på det på en annen måte også: Det som akselrerer bilen og gir deg sparket i ryggen er dreiemomentet. Effekten er bare hvor i turtallsområdet det skjer. En chippet 3.0 TDI har opp mot 600nm, men "bare" i underkant av 300hk , men wow-faktoren er høy fra 1500-3000(3500)rpm. På en 500hk (med ca 600nm) 2.2 er wow-faktoren fra 4000 til 7500. Trykket i rykken det samme, men ved litt forskjellige turtall/hastigheter. Dreiemomentet er også det som knekker rådene så uansett er det lurt med nye råder hvis man ønsker høy wow-faktor. Prisen på et slikt oppsett er umulig å forutsi eksakt da det er sterkt avhengig av hva du må betale for arbeidet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra som kommer frem i denne tråden. WOW effekten kommer vel helt an på hva man forventer.

 

Jeg kjører selv RS2 med 380hk kit, og det er masse WOW effekt der. Men det jeg har funnet ut er at det hjelper lite med wow effekt, hvis understell og bremser ikke henger med.

 

Drev selv å vurderte å bygge motor i denne bilen, men har gått vekk fra det. Fikk tilbud fra flere byggere her i landet for å gjøre hele jobben. Prisen for 500hk kit lå på rundt 150k, 600hk kit 220k, og skikkelig værsting bygg mellom 250k og 300k.

 

Hva med vekten på bilen? Det koster mye å bygge wow effekt i bil som er så tung. Kjøp en midre og billigere bil, og trimme den istede, så tror jeg du får mer for pengen.

 

Lykke til med bygget!

 

Forresten så er det mye å lære av både feil og riktig måte å gjøre ting på ved å søke på dette forumet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ingen fasit nei på hva som er rett og galt,og hva som vil falle i smak for meg.

Derfor jeg startet denne tråden for å få høre andres meninger,noe som jeg forresten er storfornøyd her.Responsen har vært meget god og jeg har fått mange nyttige tips.Men har jeg blitt noe klokere på hva jeg vil ha?

Tja,det er en annen sak.Budsjettet har jeg ikke,men vil ta meg råd til det.Men spm er til hva?Slik jeg ser det er innlegget til Roger Løfald,ang 500hk på bilen som har slått meg mest og som jeg tror ville passet meg best.Men man vet jo aldri.

Jeg får nå først og fremst få start på bilen min igjen.Så får jeg ta det derfra.Men at jeg skal ha mer power i den i form av HK og NM føre sommer 09,det er ihvertfall HELT SIKKERT :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ER dette en god start?Disse 2??Mye som gjenstår??

 

Finnes endel her på forumet som har bygget på disse oppsettene, hva med å sjekke ut prosjekttrådene deres eller søke litt? Vært oppe endel ganger før...

 

Men, ja... En god start, men også fortsatt masse annet som trengs for å få dette til å fungere, IC, bensinpumpe, oljekjøler, grenrør, downpipe + annet tjafs... Samt annet som blir påvirket av mere effekt, som clutch, eksosanlegg, bremser, etc...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.