Hvor går grensen bruksbil/racer

Anbefalte innlegg

hvis du sikter på ikke mer enn 280-290 så er jo dette ikke noe mer merkbart enn på bensin forbruket og litt drag selvfølgelig, det er jo en veldig driftsikker effekt, som motoren tåler fint, noe mer og hente med originalturbo er det vel ikke, så er du ute etter små modifikasjoner som en chip, effekt anlegg og et luftfilter så er jo det perfekt, koster lite, lett og gjøre originalt igjen!

 

grensen går egentlig på hvor du mye peng du vil bruke på det, kjøre med 450- 500 går, med rette mappinga , og rette clutch og alt, men blir fort dyrt hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikkje nokon grunn til at forbruket skal gå så veldig opp i det du passerer ein eller anna effekt.

 

Ein optimaliserer jo motoren når ein trimmer, så bortsett frå evt. lavere comp, så vil jo betre eksos, porting osv, kun gi høgare effektivitet. Dermed lavere forbruk så lenge ein klarer å styre seg.

 

Gamlemotoren i RS2n (MTM 430~450) gjekk faktisk billigere enn ein orginal RS2 vis ein tok seg sammen...

 

Men skulle ikkje mange forbikjøyringanne til før alt var tapt :o

 

Derimot må ein rekn med høgare driftsutgifter på andre fronter har eg erfart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbo, eksosmanifold, dyser, chip. .

 

Hvilke dyser da? RS2?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS2-dyser ja, det er fint. :) Men da MÅ man ha chip som er tilpasset det, ellers blir det bare krøll.

 

Effektanlegg gir ikke særlig mer enn mer lyd, åpent luftfilter gir mer lyd og dårligere ytelse med mindre det er plassert meget lurt. Originalt papirfilter i original boks er mer enn tilstrekkelig for ganske drøyt effektuttak, problemet er plassen etterhvert, da turbo og manifold fort tar mer plass om man går "forbi" RS2-oppsett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS2-dyser ja, det er fint. :) Men da MÅ man ha chip som er tilpasset det, ellers blir det bare krøll.

 

Effektanlegg gir ikke særlig mer enn mer lyd, åpent luftfilter gir mer lyd og dårligere ytelse med mindre det er plassert meget lurt. Originalt papirfilter i original boks er mer enn tilstrekkelig for ganske drøyt effektuttak, problemet er plassen etterhvert, da turbo og manifold fort tar mer plass om man går "forbi" RS2-oppsett.

 

Ok! :)

 

Ja, har fått tak i orginal luftfilter boks som er montert. Merket en god del forskjell etter dette. Har fått tak i en "RS2 kopi" manifoild også. Så er dyser og RS2 turbo eller tilsvarende som står på listen for anskaffelse. Eksos blir nok også byttet i vinter/til våren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trinn 3.

Som trinn to med kostnader, clutch og vedlikehold hvis vi snakker kun gatekjøring. I tillegg kommer et betydelig turbo-lag. Høy wow-faktor, men blir frakjørt på gata av 500hk gutta :)

 

 

Alt kommer an på hva du ønsker og hvilket budsjett du har. Prøv og finn noen som har litt forskjellige oppsett og hør med de, evt sitt på en tur hvis mulig, så du får en følelse av hva de forskjellige effektnivåene innebærer. Bestem deg så og bygg kun en gang. Klart billigst :)

 

Sånn personlig vil jeg tro at en 2.5l bygd for ~500hk med en GT3076 turbo vil være en god gatekombinasjon. Har sett et par 2.2'er med 3076 blitt bremset hos ES-tuning til opp mot 500hk og de har fungert bra. Med 2.5l hadde det fungert enda bedre og spesielt i en såpass tung bil som din, men alt bestemmes selvsagt av budsjettet og egeninsats :)

 

 

Men dette er uansett noe jeg må gjøre steg for steg.Folk snakker om 150 000kr +++...

Er dette ett must da??Jeg skrur fært lite selv men kjenner noen som kan hjelpe meg litt ihvertfall.Det viktigste settes bort til en fagskyndig person..

Hva vil du anslå at det vil koste for ett 600hk oppsett da?Jeg skal som sagt gjøre det trinn for trinn:hva vil du da anbefale meg å gjøre først?Er vel noe som kan vente til litt senere med ett sånt oppsett??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette er uansett noe jeg må gjøre steg for steg.Folk snakker om 150 000kr +++...

Er dette ett must da??Jeg skrur fært lite selv men kjenner noen som kan hjelpe meg litt ihvertfall.Det viktigste settes bort til en fagskyndig person..

Hva vil du anslå at det vil koste for ett 600hk oppsett da?Jeg skal som sagt gjøre det trinn for trinn:hva vil du da anbefale meg å gjøre først?Er vel noe som kan vente til litt senere med ett sånt oppsett??

 

Jeg ville begynt med å få satt i sammen en solid bunn med de rette delene og få dette balansert. Koster litt det også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å få satt i sammen en solid bunn med de rette delene og få dette balansert. Koster litt det også.

 

tror du det koster da??viktig med solid bunn og innmat...Råder og stempler osv du tenker på?? null peil jeg:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror du det koster da??viktig med solid bunn og innmat...Råder og stempler osv du tenker på?? null peil jeg:p

 

Jeg har fått pris hos sylmo i Trondheim. ca 32000 for bunndel. Dette er da uten veiv og blokk.

-Stempler

-Råder

-Bolter til råder sputter

-Rammelager

-StudKit

-slipesett

-Boring og honing

-Balansering veiv

-Balansering svinghjul

-+++diverse

 

edit: for oppsett på ombygging 2,2 ->2,5l

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Budsjett er til for å se hvor mye man TROR lommeboka skal gråte, for så å se hvor mange ganger EKSTRA lommeboka skal gråte. Og så overskrider man det en gang til, for å være sikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok! :)

 

Ja, har fått tak i orginal luftfilter boks som er montert. Merket en god del forskjell etter dette. Har fått tak i en "RS2 kopi" manifoild også. Så er dyser og RS2 turbo eller tilsvarende som står på listen for anskaffelse. Eksos blir nok også byttet i vinter/til våren.

 

Husk at du trenger chip tilpasset dette (les: mapping) når du er ferdig for at ting skal stemme. Eksosanlegget er egentlig ingen stor flaskehals, om du bygger en ny downpipe og bytter til race-katalysatorer er resten igrunn greit. :) Bråkete kloakkrør gir bare masse lyd, ikke noe mer futt.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått pris hos sylmo i Trondheim. ca 32000 for bunndel. Dette er da uten veiv og blokk.

-Stempler

-Råder

-Bolter til råder sputter

-Rammelager

-StudKit

-slipesett

-Boring og honing

-Balansering veiv

-Balansering svinghjul

-+++diverse

 

edit: for oppsett på ombygging 2,2 ->2,5l

 

Det var vel ikke så ille gale pris da...Eller???Da er det jo kun det ytre igjen,som du fint får idag for under 30000kr...Med prisen du har fått da på 32000kr,er jeg oppe i 60-70000kr...Da snakker jeg om ett 500hk + kit...Hvor kommer da de resterende 80 000kr inn som folk mener det koster å bygge noe sånt.150 000kr + sier de aller fleste....Tar jeg bare så grundig feil??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var vel ikke så ille gale pris da...Eller???Da er det jo kun det ytre igjen,som du fint får idag for under 30000kr...Med prisen du har fått da på 32000kr,er jeg oppe i 60-70000kr...Da snakker jeg om ett 500hk + kit...Hvor kommer da de resterende 80 000kr inn som folk mener det koster å bygge noe sånt.150 000kr + sier de aller fleste....Tar jeg bare så grundig feil??

 

Toppen er ikke tatt med her da. porting og plansliping av den, andre kammer++

Mapping koster en del. (evnt hiddensprut)

Dyser

Har du tatt med clutch?

Innsug

Bensinpume

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar ting ettersom det kommer..Lurer bare på åssen jeg skal gjøre det...Om jeg kan spare mange kr på å kjøpe deler i utlandet kontra norge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar ting ettersom det kommer..Lurer bare på åssen jeg skal gjøre det...Om jeg kan spare mange kr på å kjøpe deler i utlandet kontra norge

 

Kan sikkert finne mange bra deler i utlandet. Men pass deg litt for "kina-kopier" da det fort kan bli mye dyrere enn de kronene du sparer ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er sagt (og som jeg har sagt før), 100k for 500-kit er nok ikke en direkte upris. I tillegg må du nok belage deg på å oppgradere bremser og understell, det koster noen kroner det og. Og det er en ting å spare penger med å kjøpe fra utlandet, men du må passe på at det ikke går på bekostning av kvaliteten. Ingenting er kjipere enn å finne ut ved første banedag at oi faen, de rådene var visst ikke gode nok til 500hk likevel. det var den motoren.

 

Du kan nok sikkert også med fordel tenke på å oppgradere kjølesystemet på bilen også, med oljekjølere etc og.

 

Det er mye sånt som du kommer til å måtte tenke på, som jeg tror du ikke har tenkt på, og som kommer til å øke budsjettet endel. Det er disse småtinga som gjør at alle budsjett alltid dør på seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette er uansett noe jeg må gjøre steg for steg.Folk snakker om 150 000kr +++...

Er dette ett must da??Jeg skrur fært lite selv men kjenner noen som kan hjelpe meg litt ihvertfall.Det viktigste settes bort til en fagskyndig person..

Hva vil du anslå at det vil koste for ett 600hk oppsett da?Jeg skal som sagt gjøre det trinn for trinn:hva vil du da anbefale meg å gjøre først?Er vel noe som kan vente til litt senere med ett sånt oppsett??

 

Det absolutt dyreste er steg for steg metoden. Bestem deg for hva du vil ha og spar så penger til du kan bygge motoren slik med en gang.

150' ++ er ikke noen overdrivelse selv om man gjør litt arbeid selv. Er mye arbeid å bygge en slik motor ordentlig. Det må måles og prøvemonteres og så måles igjen for å være sikker på at alt er 100%. Man skjønner ikke hvor arbeidskrevende det er før man har prøvd selv, og arbeidstid i norge koster en del. I tillegg kommer det mange smådeler som tilsammen blir mange tusen.

Vet det finnes ferdige motorer(blokk og topp) å få kjøpt. Tror KRB kan levere og Eurospecsport i USA har noen alternativer. For min egen del hadde jeg uansett kommet til å plukke opp en slik fabrikksbygd motor for å kontrollmåle alt for sjelefredens skyld :) Om toppen er portet ordentlig på disse fabrikksmotorene vet jeg ikke, men hvis ikke kommer det en del tusen i tillegg der.

 

600hk er mye effekt og man kan ikke ta noen snarveier når man bygger en slik motor. Det har blitt så mange heftige motorer med så mye effekt rundt om at folk tror det er lettere enn det er å bygge en slik. Det er lett å få til mye effekt, men å få det til å holde er vanskelig. Billigdeler/kinakopier fra e-bay som "slenges" sammen duger bare ikke i lengden. Det er klart at hvis man bruker effekten kun noen få sekunder i uka med korte drag på gata så er det lettere å få det til å vare en stund, men skal man ha med bilen på banekjøring blir det noe annet. Tror jeg kjørte 35mil på banen under treffet på ACR i august og det tilsvarer mange lyskryss og akselrasjonsfelt : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det absolutt dyreste er steg for steg metoden. Bestem deg for hva du vil ha og spar så penger til du kan bygge motoren slik med en gang.

150' ++ er ikke noen overdrivelse selv om man gjør litt arbeid selv. Er mye arbeid å bygge en slik motor ordentlig. Det må måles og prøvemonteres og så måles igjen for å være sikker på at alt er 100%. Man skjønner ikke hvor arbeidskrevende det er før man har prøvd selv, og arbeidstid i norge koster en del. I tillegg kommer det mange smådeler som tilsammen blir mange tusen.

Vet det finnes ferdige motorer(blokk og topp) å få kjøpt. Tror KRB kan levere og Eurospecsport i USA har noen alternativer. For min egen del hadde jeg uansett kommet til å plukke opp en slik fabrikksbygd motor for å kontrollmåle alt for sjelefredens skyld :) Om toppen er portet ordentlig på disse fabrikksmotorene vet jeg ikke, men hvis ikke kommer det en del tusen i tillegg der.

 

600hk er mye effekt og man kan ikke ta noen snarveier når man bygger en slik motor. Det har blitt så mange heftige motorer med så mye effekt rundt om at folk tror det er lettere enn det er å bygge en slik. Det er lett å få til mye effekt, men å få det til å holde er vanskelig. Billigdeler/kinakopier fra e-bay som "slenges" sammen duger bare ikke i lengden. Det er klart at hvis man bruker effekten kun noen få sekunder i uka med korte drag på gata så er det lettere å få det til å vare en stund, men skal man ha med bilen på banekjøring blir det noe annet. Tror jeg kjørte 35mil på banen under treffet på ACR i august og det tilsvarer mange lyskryss og akselrasjonsfelt : smil :

 

Har vel aldri trodd det er lett å bygge en motor men kansje fort gjort og tro det ettersom så mange "vanlige" folk har det idag..Jeg får heller spare meg opp en god slant kr så får jeg se hva jeg gjør...Trimmes skal det ihvertfall..Koste hva det koste vil,samme hvor mye jeg skal ha i bilen.

Får komme med 150 laken i pose å betale en god og velkjent bygger...

Må være mange gode sparere der ute.Har fortsatt til gode å spare over 10 000kr :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må være mange gode sparere der ute.Har fortsatt til gode å spare over 10 000kr :P

 

Hehe... Aldri spart ei krone etter eg fikk billappen. Her er det hånd til munn. :o

 

Så da blir det heller å handle litt kvar gang det er '+' på konto, og så ta støyten etterpå.

Ser ut som om min motor vil komme på ca 130000 viss det ikkje dukker opp noko uforutsett. Og det er eit 500hk bygg. Men 600hk koster igrunn ikkje meir da det kun trengst litt større turbo og dyser på mitt oppsett. Men var denne kjøybarheiten da .... på : haha :'bruksbilen'

 

det som mange gløymer i reknestykke er alle skruer slanger rør pakninger lager osv som er "greit å bytte" når ein først er i gang. Å så må ein ha oljekjøler intercooler motorfester clutch, eksos osv som står i stil.

Holder man seg under 380-400hk grensa, og ikkje tar ut, og åpner motor, så kommer man mykje billigere frå det. Får jo 400~kit for under 30ooo, så dvs at dei siste hundre hestenne mine koster 1000kr/hest: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frank Andre Rui skal selge motoren sin, meget hyggelig pris.. Her får du alt BOLT ON, en løsning du absolutt burde vurdere ! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at du trenger chip tilpasset dette (les: mapping) når du er ferdig for at ting skal stemme. Eksosanlegget er egentlig ingen stor flaskehals, om du bygger en ny downpipe og bytter til race-katalysatorer er resten igrunn greit. :) Bråkete kloakkrør gir bare masse lyd, ikke noe mer futt.. ;)

 

Ja, er klar over at det treng chip/mapping til slutt. Men planen er å få fatt på alle dele først og så kommer montering og det i etterkant.

 

Angående eksos så har eg tenkt på BN Pipes, har hørt mye bra om disse fra flere på forumet. Men mulig det bare blir å fjerne katalysatorene i første omgang.

 

Så om noen har RS2 dyser eller turbo liggende og vil selge ber det bare å ta kontakt, det samme gjelder 7A kammer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frank Andre Rui skal selge motoren sin, meget hyggelig pris.. Her får du alt BOLT ON, en løsning du absolutt burde vurdere ! : vinke :

 

Forstod det som at det var motor til en Audi S2...Passer det da??Pris`??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en turbo å bruke på et RS2 oppsett?

http://cgi.ebay.de/K26-27-29-Audi-VW-Turbo-Turbolader-RS2-S2-S4-200-16V_W0QQitemZ220283237406QQcmdZViewItem?hash=item220283237406&_trkparms=39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A1%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14

 

 

Eller er en KKK24 7200 det beste valget?

 

Forstod det som at det var motor til en Audi S2...Passer det da??Pris`??

 

Mer info om denne finner du her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=134327

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.