Hvor går grensen bruksbil/racer

Anbefalte innlegg

Siden du ikke skrur så mye selv, og er avhengig av å sette det bort, så bør du gjøre ting i følgende rekkefølge:

 

1 Tell penger, enten du har budsjett eller ikke, du har neppe en uuttømmelig kilde, desverre :)

 

2 Finn ut hvem som skal hjelpe deg, et godt råd, hold deg til en, og kun en. Du må ha full tillit til den som skal trimme, ellers blir du aldri fornøyd.

 

3 Når tvilerne kommer og sier at det din tuner gjør er helt feil, så husk punkt nr 2 her.

 

4 Ta med deg pengene dine, alt du har til bilen, og gi tuneren frie tøyler for å gjøre bilen din sånn som du ønsker. Ikke vær tvilende, husk det med tillit, og husk for all del å glemme mye av det som står på diverse forum rundt omkring (synd men sant). Vær forberedt på budsjettsprekk, det forekommer. Og ikke glem denne lista, jeg kan ikke motor, men alt her er helt sant ;)

 

5 I samarbeid med tuneren, hold en åpen dialog med tanke på hva du kan forvente i vedlikeholdskostnader, og glem heller ikke å ta med en risikovurdering samtidig. Er du avhengig av bilen din, husk på at feks et 500hk-oppsett, er desverre ikke evigvarende.

 

6 Lever alle pengene dine til tuneren, gled deg til han/hun er ferdig. Husk at hvis du får et bremsetall som ikke er som forventa, prøv bilen før du klager noe sted (inkl her inne), det er motoren og ikke papirene dine som sender bilen av gårde.

 

7 Pass på helsa, lappen og bilen din, i den rekkefølgen. KOS DEG med WOOOOW....: rock :

 

Lykke til med trimminga :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm...

om du ikke kan skru, og heller ikke vil lære deg det... vil ha samme driftsikkerheten, beholde komforten..og penger å bruke...KJØP DEG RS6 da vel!!!: smil :

 

hehe.. neida er nok som mange nevner her en grei sak å bygge en god å driftsikker 500-600hk 2.2 eller 2.5 liter...bare å legge nok kr på bordet;)

men glem ikke alle deler rundt motor som også vil få et mye hardere liv.. driværk, hjuloppheng osv

skulle mene 600hk krever mye mer vedlikehold og skruing på bilen ellers, selv om motor i seg selv holder... og om du ikke skrur selv blir det dyrt i lengden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode innlegg Helge og Fredrik.Klart drivverk,oppheng osv også skal kostes på,men det gjør jeg tilslutt.Dette er jo egentlig den viktigste delen men siden jeg ikke har lappen og skal bruke bilen føre februar neste år,så gjør jeg det dyreste kostnaden først.Dumt vil sikkert mange si men jeg velger å gjøre det sånn tror jeg..

Jeg har vært litt innpå å sette igang med tuningen selv,men i dialog med en kompis av meg som forøvrig er mekaniker.Men da har jeg vel ingen form for garanti.Men hvis jeg setter bilen til ES Tuning,Jonus eller KRB,har jeg da noen form for garanti?Raser motoren eller noe innen kort tid,har jeg da noe jeg skulle sagt??Hvis ikke er neppe det min løsning.

Da gjør jeg heller jobben "selv" og betaler en mekaniker/kompis og gjør jobben for 1/3 del av prisen..

For det må jo være en form for LEGO det her?Ikke misforstå meg for jeg tror dette er alt annet enn lett,men mye av det er vel lego?Klart,justeringen,mapping osv overlater jeg jo til de som kan det.

Vi får se hva som skjer...Grubler som bare det om dagen :D

 

PSHvor finner jeg forsterkede bærebruer,foringer,motorfester osv til bilen min??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er forberedt på å få mye pepper når jeg sier det, men jeg vil rett og slett si at når den tekniske kompetansen din ikke er høyere enn du gir uttrykk for her bør du ikke engang vurdere en motor som er så hardt trimmet. Det er ikke et eneste oppsett med slik ytelse som er bolt-on, man MÅ kunne en god del, INGEN gir garanti på en slik grad av trimming (vær heldig om du finner noen som gjør det engang på chip) og det er rett og slett helt på trynet å sette en motor med en slik ytelse i en bil med halvslitne, gamle foringer, støtdempere, understell generelt som ikke holder mål med mer.

 

Regn også med at alt blir minst tre ganger så dyrt som du tror. Så oppdager man noe annet som er slitent, så er det noe som viser seg å ikke holde mål, noe som ikke passer med det andre og så videre. Skal man trimme på et slikt nivå kreves det at man enten har total kontroll på alt teknisk og gjør hele jobben (unntatt mapping) selv, eller at man har en heftig lommebok og setter bort all jobben. Nå befinner de fleste seg et sted midt mellom her, og da bør man stikke fingeren i jorden og innse at man bør slå seg til ro med vesentlig mindre ytelse om man i det hele tatt skal trimme utover det en chip gir.

 

Og nei, det er ingenting som er i det minste i nærheten av Lego selv om mange "tuning-kit" påstår det. Se heller på det som en blanding av Lego, Duplo, Barbie og Playmobil - nesten ingenting passer sammen uten vesentlig kreativitet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mja... Vil påstå at det krever en viss kompetanse om man skal ha seg en veltrimmet motor, de vedlikeholder seg ikke selv! og funker dårlig på sikt med long-life olje og servicer nå og da... Må vite og ha forståelse for hvordan dette er satt sammen og fungerer og dermed kunne ta småting selv, blir temmelig dyrt om man skal løpe til verksted hver gang den minste ting dukker opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville faktisk heller sagt, begynn i "feil" ende. DVS gjør noe med understell, bremser, foringer, kjøling etc, før du begynner på selve motoren. Du vil ikke ha små bremser, du vil ikke ha understell som er håpløst, du vil ikke ha foringer som er på dødens rand, og når jeg leser dine andre tråder så får jeg inntrykk av at det er nok mye annet som må taes også. Du vil f.eks ikke ha et dårlig ledningsnett.

 

Etter det ville jeg sagt at du kan få motoren dratt ut, overhalt, bytta ut etpar smådeler med ting som tåler litt mere (veiv, råder, rådelagre, stempel), kanskje en topp som er litt porta, kammer som er litt hissigere, satt sammen og dytta tilbake. Hvis du da har råd, nye dyser, større bensinpumper, større turbo, hiddensprut muligens, map, eksos, kjørt inn.

 

Uansett, få bilen i et stabilt sideleie først før du begynner å trimme den, fordi det vil også koste mere enn du tror. Og det hjelper ikke et pøkk om du trimmer motoren om du ikke får resten av bilen opp til fornuftig standard, da ender du bare opp med en bil med xxx hester under panseret som du ikke kan kjøre fordi x og y og z komponentene viser seg å ikke være i så god form likevel, og du har ikke råd til å fikse de riktig enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri påstått at det jeg sier er korrekt.Mulig jeg tar veldig feil ang ting ja.Derfor jeg skriver her inne..

Og det at jeg ikke gjør noe selv er jo selvsagt regnet med.Dessverre for meg må jeg betale for å sette det bort..

Sånn er det og det må jeg akseptere også får jeg ta det derfra.

Men vi får se hva jeg gjør..400 eller 500 hk spiller ingen rolle for meg,bare jeg får mer ut av bilen min enn det jeg har nå.

Men enten skal jeg merke stor forskjell på 100 hk og den nye 400hk kittet ellers så dropper jeg det..

Klart at siden jeg ikke gjør noe selv bør jeg selvsagt gå etter lommeboka,og ja den er meget tom i utgangspunktet,men jeg har innmari lyst til å koste på meg dette...Spm er bare hva...

50 eller 300 hk til spiller ingen rolle.Bare dt er en vesentlig forskjell på den "nye" bilen og åssen den er nå.

Det har jeg gitt uttrykk for hele veien her inne...Men klart,jeg har jo drømmer og ønsker jeg som alle andre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

400 eller 500 hk spiller ingen rolle for meg,bare jeg får mer ut av bilen min enn det jeg har nå.

Velger å sitere meg selv her :

Forskjellen fra en 2.2t med chip, til et 380hk kit er nok ganske så stor(......)Tror dessuten du vil ha like mye glede av bilen ved å f.eks legge deg på 380-420hk og i tillegg legge mer kroner i understell og forbedring av veigrep.

 

Det har jeg gitt uttrykk for hele veien her inne...Men klart,jeg har jo drømmer og ønsker jeg som alle andre...

Ikke meningen å virke krass, men en ting er å gi uttrykk for at du ikke er opptatt av om det er 50 eller 500hk, men virker likevel som om du er veldig opphengt i at du MÅ ha minst 4-500 hk for å få kicket du er ute etter. Du trenger ikke det! For å si det på en annen måte, det kicket du får av å dra fra bilen bak deg ut av lyskrysset stilles fort i skyggen når veigrepet ditt ikke lar deg holde farta oppe ved neste sving og bilen bak ligger å pusher i bakspeilet. Jeg har kjørt biler med 100-150hk som har kjørt fra biler med langt over dobbel effekt, ene alene pga understell, bremser etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener Knut,men 4-500 hk har jeg nevnt mye pga mine tilbakemeldinger...De fleste,både her i tråden og på PM har sagt at jeg må oppi 450-550 hk for å få det såkalte WOW som jeg er ute etter.

Jeg,som mange andre bilfrelste og fartgale freaker vil jo ha mest mulig:D

Men vil ikke understell,bremser osv gjøre seg mest utmerket dersom bilen skal brukes på bane og noe i den grad??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det vil egne seg mest på bane etc pga at der holder du størt mulig fart gjennom svingene som grepet tillater deg. Og understeller spiller jo som kjent all rolle inn i grepet. Men når du kjører på vanlig vei så går jo ikke den rett frem. Det er da svinger der også. Så vil si godt understell har like mye å si på offentlig vei.

 

Som jeg skrev for 7-8 sider siden eller noe så annbefaler jeg deg å legge deg på 380-400 hk. Hvis dette er ett bra 380-400 oppsett så vil du merke STOOOOOR forskjeld fra de orginale du har nå.

 

Skal du ennå høyere blir det vesentlig dyrere og du merker mindere og mindere til kreftene pga jo mere du får jo mere effekt tap får du i bilen med drivverk varme etc etc etc. og ikke minst turbo lag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vil ikke understell,bremser osv gjøre seg mest utmerket dersom bilen skal brukes på bane og noe i den grad??

Nei. Jeg kjørte med semi-rast motor, på gamle mosseveien, med en fordømt svær flokk eller 4 med syklister som hindra skikkelig effektiv kjøring igjennom hele veien, og fremdeles lukta det varme bremseklosser. You'll notice, med mindre du kjører som en bestemor med 2m høy hatt. Min bil er 1.8 tonn, jeg tipper din er rundt der, det er en tung bil. Den krever sine bremser.

 

Samme med understell. Du vil nok ikke merke så mye hvis du kjører som ei bestemor, men hvis du kjører som jeg antar at du gjør (dvs litt over bestemorsnivå), så vil du nok merke forskjell på et 10 år gammelt understell og et nytt mere sporty understell.

 

Men når det er sagt, så er det først ved banebruk at du nærmest MÅ ha det. Alt annet er mere kjekt å ha/gir mere sikkerhet til daglig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Understellet kommer det også etterhvert,men ikke først...Tror jeg da:D

Og Knut Erik,bilen min ligger vel på 280 nå kan jeg tenke meg...Chip og noe småtteri.Mener du det er STOOOOOR forskjell på de og ett oppsett på 380hk??Tviler ikke på at forskjellen er merkbar men jeg tror ikke den er så stor nei...

Jeg betaler heller 150-200 000kr og får ett skikkelig WOW,enn å betale 40-50000kr for ett 380 oppsett.Det mener jeg helt seriøst..

Men hadde jeg hatt en garanti nå,noe jeg dessverre ikke har,på at 380 hk gir meg ett WOW,så hadde jeg klart gjort det..

Jeg har selv kjørt alt ifra Ford Sierra,Mercedes 190 E,Yamaha R6 og Audi S6,og da har jeg ett inntrykk av at man må opp i noen hk for at det skal bli skikkelig bra..Men hvem sier at det jeg sier er fasiten :D:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel. Jeg vil si feil ende å starte i, som også er fella altfor mange gjør, menmen. Ditt valg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel. Jeg vil si feil ende å starte i, som også er fella altfor mange gjør, menmen. Ditt valg.

 

Er vel helst her han vil få seg endel WOW-opplevelser først ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme med understell. Du vil nok ikke merke så mye hvis du kjører som ei bestemor, men hvis du kjører som jeg antar at du gjør (dvs litt over bestemorsnivå), så vil du nok merke forskjell på et 10 år gammelt understell og et nytt mere sporty understell.

 

Hva legger du i "kategorien understell"? Dempere, fjærer og foringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva legger du i "kategorien understell"? Dempere, fjærer og foringer?

 

At man bør oppgradere dette på noe vis om den er forholdsvis orginal på det punktet og man drøsser på med 5-600hk, bilen går potensielt mye fortere og man bli oftere fristet til å kjøre aktivt, da er det greit å få bilen til å sitte bedre i svingene også, er tross alt et stort skip man manøvrerer her... Ikke sagt at man nødvendigvis kjører mera gris, men kommer fortere oppi fart og merker gjerne ikke at man holder 50km/t mer igjennom en kurve enn før, for man blir fartsblind og mettet på ''wow'' opplevelsen her på sikt.

 

Ang foringer så utsetter man både girkassefester og motorfester for myyye mer påkjenninger enn man gjør med standard motor, for ikke å snakke om foringene til bakdiffen, kjører man på orginale og liker rivstarter må man bytte disse ganske ofte.

 

Tenk gjerne på bremser når man først øker effekten og...

 

Ting må stemme overens over hele bilen ellers får man ikke utnyttet den effekten man har, på en annen side ligger vel og et sikkerthetsaspekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At man bør oppgradere dette på noe vis om den er forholdsvis orginal på det punktet og man drøsser på med 5-600hk, bilen går potensielt mye fortere og man bli oftere fristet til å kjøre aktivt, da er det greit å få bilen til å sitte bedre i svingene også, er tross alt et stort skip man manøvrerer her... Ikke sagt at man nødvendigvis kjører mera gris, men kommer fortere oppi fart og merker gjerne ikke at man holder 50km/t mer igjennom en kurve enn før, for man blir fartsblind og mettet på ''wow'' opplevelsen her på sikt.

 

Ang foringer så utsetter man både girkassefester og motorfester for myyye mer påkjenninger enn man gjør med standard motor, for ikke å snakke om foringene til bakdiffen, kjører man på orginale og liker rivstarter må man bytte disse ganske ofte.

 

Tenk gjerne på bremser når man først øker effekten og...

 

Ting må stemme overens over hele bilen ellers får man ikke utnyttet den effekten man har, på en annen side ligger vel og et sikkerthetsaspekt.

 

Ja, er med på at skal eg kjøre med 5-600 hk bør hele bilen gåes over og tilpasses effekt uttaket.

 

Med et 380 hk oppsett til en S6 da? Holder bremser da eller bør dette byttes også?

Har byttet til Bilstein Sprint dempere og 40mm H&R fjærer og bytte komplette bærearmer med foringer foran.

 

Hvilke foringer til motor, girkasse og bakdiff anbefales til et 380 hk oppsett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva legger du i "kategorien understell"? Dempere, fjærer og foringer?

Jupp. Dempere, fjærer og foringer må vel ikke oppgraderes så innmari (selv om f.eks HR/PSS9/andre tilsvarende understell osv gjerne er kjekt å gå for når man først bytter (er ikke så mye dyrere vil jeg tro enn nye org)), men det begynner vel ofte å bli 10-15 år gammelt (eller nærmer seg), og det begynner da å bli slitt. Ofte har det ikke akkurat levd et lett liv heller, så uansett om det blir byttet til org deler, så vil det fremdeles være en oppgradering.

 

Men bremser bør iallefall oppgraderes, spesielt hvis det er så små som på en s2. Som jeg sa tidligere, en kjapp tur langs gamle mosseveien som ble avbrutt 3-4 ganger av syklister (og det var ikke SÅ hårete kjøring heller, bare middels inspirert), så lukta bremsene varmt. Det er tung bil, det er mye energi som skal gjøres om til varme for å stoppe bilen, det har noe for seg. Og den turen var forøvrig med en semi-rast motor, så kan man selv tenke seg til hvordan det hadde blitt med 500-600hk på samme veien.

 

Don't skimp on brakes. Alt jeg sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Understell blir oppgradert men jeg har ikke lappen på noen mnd,derfor den dyre kostnaden først..

Hvor vil dere anbefale meg å kjøpe alt til understellet mitt?Forsterkede motorfester,bærearmer osv..ALT :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men jeg har ikke lappen på noen mnd,.....

 

Da støtter jeg anbefalingene som har kommet i det siste: Sats på bremser og understell.

I tillegg trekker jeg tilbake min anbefaling på 432,5 hk og anbefaler heller å bytte til standard 1,9 tdi. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og Knut Erik,bilen min ligger vel på 280 nå kan jeg tenke meg...Chip og noe småtteri.Mener du det er STOOOOOR forskjell på de og ett oppsett på 380hk??Tviler ikke på at forskjellen er merkbar men jeg tror ikke den er så stor nei...

 

Du får tro kva du vil. Men forskjellen på dei "liksom" 280hk du klarer å tyne ut av orginalturboen i max 3sekund på ein kald dag, og eit skikkeleg 380-kit er STOR. Det kan eg love deg.

 

Viss du buker pengenne du sparer på å bygge 380-400 i stede for 5-600hk, og putter i understell og bremser, så trur du ender opp med ein langt raskere bil i neste alle sitasjoner.

 

S6en har jo ikkje nok bremser til orginal effekt ein gang. Dårleg pedal etter 1 runde på bane.

Bilsten og H&R fjærer i kominasjon med friske foringer overalt er sikkert greit nok til 400hk, men kommer ein opp mot 600hk, så bukter jo heile bilen seg, og "er overalt" ved pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville faktisk heller sagt, begynn i "feil" ende. DVS gjør noe med understell, bremser, foringer, kjøling etc, før du begynner på selve motoren. Du vil ikke ha små bremser, du vil ikke ha understell som er håpløst, du vil ikke ha foringer som er på dødens rand, og når jeg leser dine andre tråder så får jeg inntrykk av at det er nok mye annet som må taes også. Du vil f.eks ikke ha et dårlig ledningsnett.

 

Etter det ville jeg sagt at du kan få motoren dratt ut, overhalt, bytta ut etpar smådeler med ting som tåler litt mere (veiv, råder, rådelagre, stempel), kanskje en topp som er litt porta, kammer som er litt hissigere, satt sammen og dytta tilbake. Hvis du da har råd, nye dyser, større bensinpumper, større turbo, hiddensprut muligens, map, eksos, kjørt inn.

 

Uansett, få bilen i et stabilt sideleie først før du begynner å trimme den, fordi det vil også koste mere enn du tror. Og det hjelper ikke et pøkk om du trimmer motoren om du ikke får resten av bilen opp til fornuftig standard, da ender du bare opp med en bil med xxx hester under panseret som du ikke kan kjøre fordi x og y og z komponentene viser seg å ikke være i så god form likevel, og du har ikke råd til å fikse de riktig enda.

 

Ville også gjort dette. Siden bilen står så er det jo bare å begynne på dette allerede nå:) Går også med planer om oppgradering av RS2`n min. Men vil ha alt annet skikkelig på stell før jeg begynner på motoren. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt en ringerunde til de forskjellige "tunerne" og hørt litt på råd og tips fra de også. Mulig det kan være litt penger å spare på å sette bilen bort til noen i utlandet (tyskland, england o.l.) men det vet jeg lite om. Kan jo være noe å sjekke ut ihvertfall. Men personlig ville jeg ikke brukt alle pengene på trim, for så å sette seg i bilen å dra avgårde med slitent understell, bremser m.m.

 

Ellers vil jeg si at dette var en bra tråd med mange nyttige tips:)

 

A.J.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart at siden jeg ikke gjør noe selv bør jeg selvsagt gå etter lommeboka,og ja den er meget tom i utgangspunktet,men jeg har innmari lyst til å koste på meg dette...Spm er bare hva...

 

Men du..altså...særriøst;

Hvis lommeboka di er meget tom....hvordan i huleste har du tenkt å bygge motor da....?

Rane en bank..? : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man kan jo gå inn på sløse kalkulatoren til å se hvor mye man sløser bort i året.. og hvis man kutter ut ABOSLUTT alt, så ser man jo hvor lang tid det vil ta å spare opp dersom man stort sett bruker opp alle pengene hver mnd i dag, noe det virker som siden konto'n er tom.. :)

For mitt vedkommende blir det da 3-4 år med absolutt NULL sløsing for å komme i hop med ett komplett 600hk bygge ;)

Det gir i det minste en indikasjon på hva som faktisk er gjennomførbart.. for ja, man kan sikkert hente ut litt penger her og der uansett, men til gjengjenld klarer man ikke kutte ut ALL sløsingen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.