Verktøytips for hobbymekanikeren!

Anbefalte innlegg

Hvor stor kompressor har du da? Slike maskiner trenger MYE luft...

 

kompressoren er sikkert i grenseland mtp luftmengde (3hk 50L)

 

Men om jeg starter med fullt trykk å 12mm inv slange, går den en stund før trykket synker. Ergo kan ikke skjønne at det er luftmengden som er problemet...

Driver forøvering fint andre verktøy som står oppgitt til samme luftmengde som denne slipern...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er diskuter 1/2" batteri trekkere her, hvordan funker disse? jeg kjøpte en 230V trekker i akkut nød for å skifte topplager på golfen, å det var såvidt den orka å dra opp muttern i toppen av dempern, hvordan blir dette med batteridrift?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye drill diskusjoner her nå:-)

 

Neste tema: Noen som har erfaring med bruk av strekkbare drivakslemansjetter og enten kon eller luftverktøy for dette?

Finnes det universal-sett som er brukbare og dekker 9/10 biler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har vært borti luftdrevet å den vil jeg tro dekker det meste av biler da det er sånn ca lik dimensjon på de fleste drivledd (som jeg har vært borti)

 

funker fint så lenge du kjøper skikkelige mansjetter (ikke plastdriten fra tema)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en MÅ ikke handle spesielle mansjetter?

 

Aner du hvor den lufttypen er billigst å handle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har bare lånt en fra facom eller wurth tror jeg, kan ikke tenke meg at en må ha spesielle mansjetter men kan hende jeg har hatt flaks med at dem ikke har revna kanskje? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kanskje du finner noe?

 

Andre har kanskje bedre svar.

 

mvh Martin

 

Så det var noen som sa at hjulvinkelverktøy var på biltema, fant ikke slik der jeg. Noen som kan velsigne meg med en link? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kompressoren er sikkert i grenseland mtp luftmengde (3hk 50L)

 

Men om jeg starter med fullt trykk å 12mm inv slange, går den en stund før trykket synker. Ergo kan ikke skjønne at det er luftmengden som er problemet...

Driver forøvering fint andre verktøy som står oppgitt til samme luftmengde som denne slipern...

 

 

Tyder på at kompressoren ikke "produserer" like mye luft som sliperen behøver. Den første tiden bruker du jo kun luft i fra tanken derfor fungerer sliperen bra i starten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tyder på at kompressoren ikke "produserer" like mye luft som sliperen behøver. Den første tiden bruker du jo kun luft i fra tanken derfor fungerer sliperen bra i starten.

 

var feil formulert av meg... slipern er svak fra starten av, men den går en stund før trykket synker nok til at kompressor starter.. ergo neppe luftmengde problem...

driver også annet luftverktøy oppgitt til samme forbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var feil formulert av meg... slipern er svak fra starten av, men den går en stund før trykket synker nok til at kompressor starter.. ergo neppe luftmengde problem...

driver også annet luftverktøy oppgitt til samme forbruk.

 

Da er det nok enten noe galt med maskinen, eller du har for høye forventinger....

 

Har jobbet mye med luftverktøy, og Ingersoll er noe av det aller beste...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er flere her som nevner det er MYE billigere å bestille fra Toolstop.co.uk, men etter noen sammenligninger er det ikke så veldig mye billigere som kanskje mange skal ha det til...

 

Prisene man får oppgitt på Toolstop er jo uten mva. og under så ser dere to screenshot av handlekurven hos Toolstop og en screenshot jeg tok av tilbudet fra Proffpartner på mail.

 

Proffpartner er jo heller ikke kjent for å ha de beste tilbudene for oss privatpersoner og jeg er rimelig sikker på at jeg kunne fått den samme prisen eller kanskje til og med billigere ved å rusle innom butikker som Coop Obs Bygg etc.

 

I tillegg så må man jo klote med å kutte av støpselet samt montere nytt europeisk støpsel fra drillene man får fra Toolstop. Ifg. han jeg chattet med på Toolstop så kan dette også gå ut over garantien. Så sant man da ikke bare kjøper et adaptere istede.

 

Så jeg ser ikke heeelt poenget med å bestille derfra egentlig...

Eller er det noe jeg har oversett her?

basket.JPG

basket2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nå ikke samme batteriene eller mengden som følger med da........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nå ikke samme batteriene eller mengden som følger med da........

Så vidt jeg kan se så er det det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når et 4 delers 18v makita sett blir billigere enn en 18v drill fra Tools, sier det seg selv at man handler på toolstop. Utenlandske nettbutikker FTW!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når et 4 delers 18v makita sett blir billigere enn en 18v drill fra Tools, sier det seg selv at man handler på toolstop. Utenlandske nettbutikker FTW!

Poenget er at man stort sett får veldig bra priser her hjemme på berget også, hvis man forhandler litt...

 

Det settet jeg la i handlekurven hos Toolstop kostet litt under 1000-lappen mindre, og da må jeg klote med adaptere og eller evt. kappe ledning for så og montere nyt støpsel. Hvis jeg gjør sistnevnte så går dette ut over garantien. Man er vel også nødt til å sende drillen til utlandet hvis man får problemer med den?

 

Dessuten så er ikke de prisene jeg fikk fra Proffppartner noe "tilbud" i rette forstand, men bare en oversikt over hva det koster. Tror jeg lett kan få ned prisen med noen hundrelapper til, og da er fortjenesten lik null, hvis man tar med de negative sidene ved kjøp fra Toolstop.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 1000lappen du sparer kan du kjøpe ny maskin for uten batteri hvis det går istykker, samt at det går nok fortere enn hvis du må sende det inn på service i Norge.. Støpsel koster 19,90 og kan ikke se hvordan dette skal gå utover garantien når utstyret er rated for 230v 50hz...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 1000lappen du sparer kan du kjøpe ny maskin for uten batteri hvis det går istykker, samt at det går nok fortere enn hvis du må sende det inn på service i Norge.. Støpsel koster 19,90 og kan ikke se hvordan dette skal gå utover garantien når utstyret er rated for 230v 50hz...

Men når man kjøper ny maskin (hvis man må det) så er jo hele fotjenesten brukt opp, og da er vi jo like langt...

 

Kan ikke helt se det med garantien jeg heller. Men han sa nå det han jeg chattet med.

 

Dessuten så får man garantert ett bedre tilbud enn det jeg fikk på mail fra Proffpartner. Dette er jo omtrent veiledende priser og ikke ett tilbud i rette forstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, mulig du klarer å få bedre tilbud i norge, jeg fikk det ikke hos den lokale Tools sjappa, 3995,- + mva for kun maskin, mens 4 pakken kom på 4200,- ink frakt og mva.+ at jeg kjøpte ny skrumaskin til 80$ etterpå... For 80$ orker jeg ikke starte bilen og levere den defekte maskinen på service engang..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, mulig du klarer å få bedre tilbud i norge, jeg fikk det ikke hos den lokale Tools sjappa, 3995,- + mva for kun maskin, mens 4 pakken kom på 4200,- ink frakt og mva.+ at jeg kjøpte ny skrumaskin til 80$ etterpå... For 80$ orker jeg ikke starte bilen og levere den defekte maskinen på service engang..:)

Jeg tviler altså ikke på at man sparer noen få kroner ved å handle derfra... jeg bare sier at det så absolutt ikke er så billig som man kanskje skal ha det til. Vertfall ikke hvis man tar i betraktning bakdelene.

 

Er man på hugget, så får man tross alt gode tilbud her hjemme også, hvis man går til lavpriskjedene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se så er det det...

 

Er det bare meg som leser forskjell på Ah på den ene maskinen med 2 batterier da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har tips hvor man får kjøpt gode pistoler til glassblåser? Skal i kabinett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare meg som leser forskjell på Ah på den ene maskinen med 2 batterier da??

Nei, det er ikke det... men hvis du går inn på toolstop og ser på den drillen som ligger ett par produkter over, så ser du en med 2x2.6 ampere. Denne koster nøyaktig like mye/lite som den med 2x3ampere.

 

Da skal det vel være likt?

 

Hele poenget her er at fortjenesten er veldig liten når man tar alt i betraktning.

 

Er det bare meg som ikke ser den med å handle fra Toolstop for å spare noen hundrelapper, og attpåtill må evt. slite med garantier og lange ventetider?

 

Hvis man tar mitt eksempel over her...

Er de fleste her inne villig til å klippe av støpsel og montere europeisk støpsel, samt stå i fare for å miste garantien, for å spare noen hundrelapper på en slik pakke?

 

Hadde jeg spart minst 2.000,- i forhold til en billigkjede i Norge, så hadde jeg nok vurdert det, men når jeg "sparer" en 1000-lapp (i forhold til "tilbudet" fra Tools som ikke er ett tilbud i rette forstand, men opplysning om hva dem tar for drillene) og attpåtill må finne meg i noen bakdeler, så synes jeg ikke valget blir så vanskelig.

 

Jeg er bombesikker på at jeg får en slik drillpakke i Norge ned i samme pris som fra Toolstop.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man går inn på verktøy.no så kan man se at man får de samme drillene for ca. 5.300,- ink.mva. Da ble det plutselig billigere enn fra Toolstop...

 

Hvis ikke jeg har regnet veldig feil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En viktig ting å tenke på når det kommer til luftkrevende luftverktøy er at små/mindre kompressorer har en trang regulator.

Denne begrenser hvor mye luft som kommer ut til verktøyet med riktig trykk.

 

Typisk er at trekkeren er kraftig første sekundet men så blir den slappere. Trykket i tanken er det samme men hade du hatt et manometer ved trekkeren så har du 4bar i stedet for 8bar. Stopper du forbruket så kommer trykket opp i 8bar igjen.

 

Dette kan løses med å bytte ut orginal regulatoren til en som er ratet til mye høyere verdi. Har en misstanke om at mange billig kompressorer oppgir litt fantasi tall på hvor mye luft de leverer. Tank størrelsen er bare hvor lenge en kan jobbe før motoren starter, om en kan opprettholde tanktrykket konstant avhenger av størrelsen på motor og sylinder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.