Så var det ladetrykket, IGJEN!!

Anbefalte innlegg

Mange har sikkert lest gjennom den gamle tråden min ang trykkfallet jeg hadde som følge av noen slanger som var hull i. bilen har fungert utmerket helt til nå:

 

Under pådrag sliter turboen med jamt og fint trykk.

Trykket stiger "hakkvis" på nåla og samme på nedtur. en slags pulserende sak.

Når peaktrykket er nådd holder den seg fint på trykk men så snart man slipper gassen skjer dette også på nedtur.

Noe som jeg opplevde sist er at turboen snurrer for full guffe allerede på 2000rpm når man gir gass enkelte ganger. dermed nykker det litt fordi turboen lader forbi turtallet når gassen slippes.

 

Har nå byttet dette uten noe resultat:

 

Ny lmm, nytt sett med coiler, ny cat, nye lambdasonder,ny resirk (prøvd orginal + forge i metall), ny N75 (prøvd både J og H), nye slanger fra og inn på intercooler + ny intercooler, nytt printkort i ECU samt ny chip, N249 styringsventil, tempføler, bensinpumpe, termostat, vacuumslanger ++++ kommer ikke på mer men sitter igjen med en haug av deler som er bytta og ei pengbok som roper om hjelp.

 

Blir gal av dette snart, har i tillegg hatt bilen inne på flere merkeveksted uten at de kan gi konkret svar på hva det er.

har også brukt flere timer med vagcom for å lese verdier som kansje kunne vært unormale uten resultat.

om det hadde vært en lekkasje i form av vacuum som gjorde dette hadde neppe bilen klart å holde trykket oppe. bilen går så og si som et skudd ellers, men noe er det som plager.

Om noen kloke hoder gidder å lese dette tar jeg gjerne imot svar;)

 

-Reidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg sliter med en ørliten lekkasje mellom turboen og innsuget...har bttta so og si alt av vakumslanger og trykktesta systemet!

når vi leser av ladetrykket,ligger det 100% stabilt på 1,25bar,med turboen jobber ikke jevnt ved pådrag!dvs at jeg hører turboen jobber på forskjellige turtall ved fult ladetrykk og det merker jeg også på draget!

Skal få den opp på bukk i morra og sjekke alt av slanger som går inn på turboen....kan tenkes at du har en liten lekkasje der et sted du også,selv om du ikke hører det på trykktestinga!

 

Skal gi deg beskjed om hvordan det gikk i morra kveld,og kanskje det jeg måtte finne ut kan være til hjelp:)

bilen er en a3 1,8t 180hk quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

glemte og legge til at jeg også hører en "plystring"når turboen jobber for fult,noe som forsterker mistanken om en liten lekkasje...kan ikke si at jeg har hørt denne lyden i 1,8t før.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, supert! er noe lignende som skjer hos meg ja.

hører turboen godt når den jobber, når du sier det har ikke dette vert før.

problemet er at det er så sinnsykt trangt på baksiden der at man ser lite både over og undenfra.

Gi meg et lite vink i morgen, kan hjelpe meg mye dette. legg gjerne ved noen bilder hvis du finner noe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

turboen min plystrer ivertfall ganske godt og er hellig overbevist om at den ikke skal gjøre det.

pga dette så hender det at den går i nødmodus og jeg for opp feilkoden "pressuredrop between turbo and throttlevalve"noe som forteller meg at det er en liten lekkasje et sted.derfor jobber turboen ekstra hardt for og opprettholde ladetrykket!derav ekstra lyd...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

at det er trangt der er det jeg frykta!håper at jeg kommer såpass bra til at jeg får sett over det som trengs for og lokalisere en evt lekkasje...tenkte jeg skulle sjekke evt slark i turboen i samma slengen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er nesten garantert lekkasje for hadde lekkasje på min bare på dumpventilslangen å da blir det alvor til plystring. Så er mesten sansynlig på utgang fra turbo siden det blir "pressetrykk" på den siden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har mistenkt dumpen selv jeg,men har trippelsjekka den......kan ikke skjønne noe annet enn at feilen ligger nærmere turboen...selv om lyden kan halvveis lokaliseres mest på førersiden....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

leste litt feil her,så du mener at det kan være den slangen dumpen sitter på,bare nærmere turboen???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm! Hørtes rart ut. Kanskje det er på sugesiden siden den starter snurre så tidlig for da blir de såpass mye trykk at den kanskje lager lyd på sugesiden. Nå ble jeg litt usikker, men jeg fikk lyden når det var sprekk på slangen fra intercoolerrøret til dumpventilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lyden begynner ved ca 2500omdr og da begynner og draget....det er ikke en ekstrem plystrelyd,men den er der!er denne slangen dyr?mistenker at den er klar for utskifting,siden det var såpass mye annet som var morkent av slanger...

Hvis jeg har forstått riktig,så går den i fra dumpen og ned mellom motoren og torpedoveggen og inn på stålrøret i fra ic?

Etter hva jeg har hørt,er dette en svakhet på disse modellene.sitter den kun presset på med en form for o-ring.stemmer dette?

 

Har du sjekka den slangen nøye du reidar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm! har ikke quattro jeg, men etter det jeg forstår er det den. På min stikker det bare ut en tut på IC slangen så presser slangen ned på den å slangeklemme. Har blow-off ventil jeg så går jo ingen slange til innsugsslangen. Men for å si det enkelt så er det den slangen som stikker på inngangen på dump-ventilen. Så skifte du bare ut den for er bare en vanlig slange. Hør me ditt nærmeste verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye bra her, har tatt av den varmebeskyttelsesmatta om det er i den regionen du mener, å sjekka for lekkasjer der, ingenting.

mener dere den tynne slangen som går fra siden av n75 ventilen og ned til wastegaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går Wastegate staget? Om den er koxset igjen i litt åpen posisjon så kan du får plystring..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

staget går ja men om den mekaniske ventilen er helt tett er jo en annen sak. det er så trangt der nede så jeg får ikke sett stort, den jeg kan gjøre er å ta av downpipen å sette trykk ned på wg å sjekke om den mekanismen funker. alt virket tett og fint samt at jeg holdte på staget da det ble trykktestet sist. men selvfølgelig, koxs er et alternativ til åpning på lavt turtall....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil det kunne føre til et litt ujenvt drag,selv om jeg leser av stabilt ladetrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det truls mener er vel at trykket fortsatt er der mens wastegaten fusker og åpner alt for tidlig/treigt, dermed, waster mye luft som er med på å bygge opp stabilt trykk.

Turboen vil fortsatt spinne med samme ladetrykk på lavt turtall, noe jeg anser som lite bra...

Dette har jeg faktisk aldri tenkt på før av en eller annen grunn...

Treg wastegate eller mye koxs = ustabilt ladetrykk + ujevnheter på åpnings/stenge ventilen i eksoshuset.

om lmm,coiler,N75,N249, D.V samt alt av slanger++ er i orden sikter dette meget mye mot Wastegaten.

 

Den velkjente feilmeldingen pressuredrop between turbo and trottlevalve går igjen hele tiden, om det ikke lekker av noen slanger, hva om wastegaten medvirker til at trykket faller i dass ved ujevn åpning/stenging?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er den samma feilmeldingen som popper opp her også....skal faan meg sjekke wg når jeg skal ut på verkstedet i ettermiddag.

Hvordan lar det seg evt gjøre og fjerne koks når det er så sykt trangt der?noen kjerringråd???hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe ja tony, tror du må prøve å begynne med dette. finner du noe rart vil jeg gjerne høre, før jeg begynner å demontere selv.

Om det ligger koks rundt den "ventilen" på eksossiden, den du ser når du tar av downpipen nedenfra, setter du bare trykkluft på slangen ned til wastegaten, da vil den åpne seg å du finner strax ut om det ligger et tykkt lag med koks der.

Ev få en mann til å åpne og lukke wastegaten mens du er under å ser selv med blott øye og godt lys.

Sjekk også om opphenget som den skivelignende ventilen sitter fast i, er den veldig løst og slarken vil du se at den ikke tetter helt pga feil plassering når den hviler i lukket posisjon.

Skader heller ikke å ta noen bilder å legge ut her:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey...ble en del klokere nå...skal skli meg under bukken etterpå og prøve og tvinne henda og huet oppe der!

Jeg SKAL ha detta til og virke! og det er jeg nok ikke aleine om og ønske hehe....skal prøve og knipse noen bilder hvis det har noen hensikt!

satser på og oppdatere detta litt utpå kvelden i dag,hvis det går greit og få av down pipen uten og knekke bolter osv.....den har vist vært bytta for 1 år siden,så får håpe det går greit:)

Men hvis det viser seg og være fult av koks der,hvordan får jeg dette tryggest og enklest vekk uten og gjøre noen form for skade?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stålbørste, ikke bruk skruvhjern eller dremmel osv. da kan du skade den planerte overflaten som er spesiellt tilpasset formen på ventilen. PS: ikke få fingern fast der om den skulle lukkes plutselig:p Den fjæra som belastes spørr ikke etter fingrene...

pinboltene må du behandle med forsiktighet, dos på på rustløser før du overhodet løsner muttrene.

Er spent på dette:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

løfta opp bilen for og ta en titt.og skjønte fort at det trengs mere tid en det jeg hadde får og få sett noe som helst.....var såvidt jeg klarte og se turboen i fra undersiden jo:(

men,prata med en jeg kjenner som kan turbo veldig godt,og han sa at det var høyst usannsynelig at wg var kokset igjen...han trodde at lyden kunne være tegn på gåen turbo.

han hadde den samme lyden i turboen på sin nissan,og der var det utslitt turbo!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat, hm om turboen er utslitt vil man ofte merke oljerøyk om den skulle være lekk i oljekanalene, kan jo seff være skovlene som er slitte eller fått seg en kakk... litt rart da at den fortsatt klarer å holde trykket oppe.

Jeg starta bilen og satte trykkluft ned på wastegaten fra en kompressor bare for å sjekke om det var noe mufins der, virker som vacuumklokka er litt treig, eller, at den er kun lukket eller fullt åpnet uansett trykk.

Skulle koks være en årsak vil jeg tro at den skulle lekke kostant ved lavt turtall og tomgang.

Problemet er vel å komme sjikkelig til å få sett ordentlig, å demontere turboen vil være siste løsning...

 

Anyone?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil det kunne føre til et litt ujenvt drag,selv om jeg leser av stabilt ladetrykk?

 

Hvis trykket er stabilt skal effekten være stabil. Er den ikke det er det hjernen som "kødder" med tenning el bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.