Så var det ladetrykket, IGJEN!!

Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere har jeg lånt en ganske dyr maskin som brukes på litt finere vacuum systemer.

Det er et system som kjører et angitt trykk ut av selveste maskinen, kuleventil som lukker og holder seg lukket i 5 min, er det lekkasje får man opp en grafisk leakrate dersom det er avvik fra angitt trykk i starten.

0 lekkasje, tett som en kopp hele greia.

Hadde det vert en lekkasje, kunne man kjørt en leakback som kjører samme greia om igjen, og da funnet ut hvor lekkasjen er.

veivhusventilasjonen er helt ny og tett..

Den gode gamle startgassmetoden for lekksøking er også prøvd, uten noe resultat i det hele tatt.

Finnes heller ikke en eneste oljefelekk i motorommet nå etter at alt er byttet fra a til å.

Spørsmålet er bare hvor lenge man gidder å klø seg i huet, bunnen er snart nådd for min del:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

..Hos meg var det veivhus ventilasjons rørene som hadde råtnet,under innsugsmanifoilden hvor man ikke kom til å se i det hele tatt.. Bare et tips...

Ikke bare et tips, men et veldig godt tips! :)

De rørene er ofte råtne og fulle av sprekker... og som oftest kostbare : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja Kim, Men så lenge de er tett og uten hull så skal de fungere uten problemer...:) Tror ikke det er noen her inne som vil vite hva et komplett slangekit til disse motorene koster;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok rett i det, Reidar...

Er ikke så fryktelig mye igjen da, men jeg har vært borti flere typer sw bugs, både før og etter tuning som har ført til feilkodene pressure drop.. osv.

Mange som har hatt problemer med dette, jeg lurer til og med på om det var en sw oppgradering fra VAG på dette problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, Får tak i ny orginal ecu til en 1000lapp, noe som kan være verdt og prøve selvfølgelig.

Ecuen har nytt printkort og har vert mappet og chippet flere ganger før og etter dette, derfor har jeg valgt og utelukke akkurat den feilen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey,i dag har jeg gått over litt på bilen min.håpet var og få demontert såppass mye at jeg kom til turboen for og sjekke denne,men det lot seg ikke gjøre...MEN!

jeg tok av alt av slanger til og i fra ic og noterte meg et par dårlig tilstramment slangeklemmer.renset og vaska alt av slanger og rør og monterte alt tilbake og strammet til skikkelig!

I tillegg chimsa jeg opp fjæra i dumpen"forge med gul fjær"-

Tok meg en kjøretur og merka umiddelbart mye bedre drag på hele registeret.begynner og dra skikkelig godt allerede ved ca 2200omr. mye kraftigere suselyd i luftfilteret og kraftigere og litt annerledes lyd i dumpen,så det er tydelig at noe ikke var tett her...kjørte vel rundt en times tid og bilen gikk ikke i nødmodus 1 eneste gang:)

Var mye positivt her,så får vel gå over til det negative!!!!

Plystrelyden ble også litt mere fremtredende og har fortsatt litt ujevnt drag utover registeret...på hvert drag lader turboen,for og så "ta seg en liten pause"og deretter kjøre på med full boost igjen...,dette skjer ca 3 ganger på hvert gir jeg drar den ut på...ooooowwwwiiiiii..........ooooowwwiiiiii.....ooooowwwwwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Vanvittig irriterende og mistenker sterkt at turboen er klar for dynga!!!!noen som vet hva jeg må gi for en ny/nyoverhalt k03s?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikke om dette gir deg noen in puts for og komme i mål med "feilen" din Reidar,men det er ivertfall så langt jeg har kommet!!!

Klarer ikke og komme frem til noe annet enn at det er turboen som plystrer osv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja som du sier, coolern min er ny, slangene, d.v og alt det der, bilen min drar bra men turbotrykket er liksom av eller på, full gass eller ingenting:(

Større plystrelyd tyder på bedre ladetrykk og samtidig stabilt trykk, men så skjeier det ut igjen som du sier...

Ble ikke noe mer klok akkurat;)

Folk sier det er quattro som er tingen, men sier sjeldent noe om akkurat audi:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er resultatet fra dagens økt:

N249 ventilen er byttet, og feilkoden er borte:D

Bilen ladet mye finere og er langt fra SÅ ekstrem som den var før, merkbar forskjell!

Så fikk tak i et lite bilde senere på dagen som henviser til en slags boostkontroller, som styrer trykket sammens med n75 (H) tilkoblet.

Ganske enkel sak å montere, 2stk T-stykker,slangeklemmer og et par ekstra slanger:

34ijyft.jpg

Fikk montert dette med en helt vanlig boostkontroller som har kuleventil, klappa igjen huvet og kjørte.

Etter noen runder og litt justering kunne jeg fort fastslå at det var som å sette seg i en ny bil som faktisk lader jevnt og holder trykket perfekt og 100% stabilt.

Nåla gikk rett opp i 1.2 bar og holdte seg der som klistret på veggen.

Nå kan jeg faktisk kjøre i oppoverbakker mens turboen jobber normalt:D

Har kjørt i hele kveld med dette og det ser ut som bilen er i den stand jeg har ønsket at den skulle være det siste halvåret;)

0 feilkoder, stabilt ladetrykk, og en nål som ikke hakker seg gradvis opp på måleren.

POFF, 1.2 bar med en smell, mye bedre drag enn noen gang tidligere.

Skal kjøre med dette i helga og teste litt til, slik som det ser ut nå er jeg MEGET optimistisk!:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres helt knall ut da...får håpe det holder nå da;)

Var det N249 som gjorde utslaget tror du?har du fortsatt noen tegn til plystring i turboen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke det var den som er hovedsynderen nei, den ble litt bedre ja, men ikke nok i den forstand.

Da jeg koblet opp dette systemet var problematikken borte, susingen er der men det er pga den åpene filtret jeg kjører med.

Den plystringa du beskriver kan kansje tyde på slitt turbo, men ikke noe av betyding så lenge det ikke er oljerøyk eller slikt:)

Når turboen tar kveld er det som regel bom stopp og mye røyk, har aldri opplevd at den slites over lengre tid faktisk.

Jo større turbo du har jo mer plystring blir det, du flytter mer luft med større turbinhus,som skaper mer støy dersom du kjører med ordentlig åpent filter. Akkurat denne teorien har vert diskutert mye her inne om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får tru at ting ordner seg no da.

Men trur du at det er n75 som har lurt deg da? Eller kan det være ein kombinasjon med software/n75/n249.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja Roar, Det er nok sw som spiller et puss. Kan ikke tenke meg til noe annet. Nå har jeg har prøvd 3 nye n75 på rad og bilen var fortsatt like gal.

Helt til i går da jeg fikk overstyrt hele greia og problemet er borte.

skal garantere at det ikke lekker noen plass i systemet nå, alt er bytta.

har det vert lekkasje nå, hadde ikke bilen klart og holde 1.2bar som klister på veggen ut på turtallet;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fungerer bilen fortsatt som den skal?fikk endelig sjekka turboen min,og kontaterte at det ene bladet på skovlehjulet er bøyd.....derav plystrelyden!!!!

Har også fått en feilkode på n249,så satser på at alt blir tipp topp med ny turbo og ventil;)

Har sett med lei på uregelmessig nødmodus og ujenvt ladetrykk!!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dere delenr på den N249 ventilen? Har en chippet 1,8t 180hk som også er noe ujevn på ladetrykket... Har orginal N75 ventil men skal bestille en J ventil så tankte å bytte den N249 ventilen samtidig om den ikke koster skjorta så kanskje det blir bra...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

078 906 283A - N249 til bl.a. ARY

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.