wastegate...hva er det egentlig?

Anbefalte innlegg

hei. jeg var og leste litt på nettet om wastegate og sjekket pris hos forskjellige forhandlere. jeg fant ut at ved trimming blir ofte den orginale wastegaten for liten, og min bil er trimmet. så står det at wastegate slipper ut eksosen til eksosanlegget istedenfor at den går direkte inn i turbinhuset i turboen, på den måten oppnår turboen høyere trykk og man får bedre effekt. alt i alt er wastegate bra for motoren....men hva synes dere om dette? noen innvendinger? forresten har en TT 1999 modell, 1.8TQ med 180org, trimmet til ca 230hk. har prøvekjørt en tt med wastegate med samme effekt, den føles som den drar bedre, og lyden er selvfølgelig mektig, den rullende wastegatelyden er til å bli kåt av hehe:D

 

har nå lyst på en wastegate, hva synes dere jeg burde gjøre? og hvorfor? uansett hva dere måtte mene, bare kom med det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er til din 1,8T så sitter det orginalt wastegate på denne, som alle andre turbobiler. Du er sikker på at det ikke er dumpventil du tenker på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har nok wastegate på bilen du også.. en type som kalles intern wastegate.. men skal du opp på store turboer brukes det noe som heter ekstern wastegate.. kommer karnsje litt lyd av en wastegate men tviler på et det er noe å bli kåt av;) men en dumpventil derimot?? den lager lyd og på TTn din er det sikkert en org resirkventil?? den lager ikke mye lyd.. men bytter du til en dump så kanj du vel få mange tøffe lyder alt etter hvilken ventil du har. så mener du slik "pytsh" lyd når man slipper gassen eller girer som noen sier så er det dumpventil;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er til din 1,8T så sitter det orginalt wastegate på denne, som alle andre turbobiler. Du er sikker på at det ikke er dumpventil du tenker på?

 

nei det er ikke dumpventil jeg mener, vet hva det er, skulle ha det på bilen men fant ut at det ikke var noe særlig bra på en 1.8T motor, har derfor en lukket forge resirkventil. det er wastegate jeg er interessert i nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ekstern wastegate du tenker på? Det krever en god del ombygging for ditt vedkommende. Nytt grenrør, ny turbo u/ wastegate, ny downpipe. Dette er en kostbar affære, samt at det er en del jobb!

 

kan du ikke spørre han kameraten din eksakt hva han har gjort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei det er ikke dumpventil jeg mener, vet hva det er, skulle ha det på bilen men fant ut at det ikke var noe særlig bra på en 1.8T motor, har derfor en lukket forge resirkventil. det er wastegate jeg er interessert i nå

 

ALLE turbomotorer har wastegate (noen unntak av store diesel)... Uten denne ventilen hadde turboen din ladet for harde livet på fullt pøs hele tiden, så hverken motor eller turbo hadde vart særlig lenge uten en wastegate.

 

Kort fortalt er det den som regulerer eksosmengden som skal gå igjennom turboen for å gi deg det ladetrykket motoren skal ha. Er en bypass-ventil som slipper luften utenom turboen når ønsket ladetrykk er oppnådd... den ''waster'' altså den eksosen en ikke har bruk for:p

 

Du kan få lyd av disse og om du kjører med mye hk, mye trykk og eksosen ut fra wastegate ut i friluft... men på TT'en din lar du denne være i fred.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ALLE turbomotorer har wastegate (noen unntak av store diesel)... Uten denne ventilen hadde turboen din ladet for harde livet på fullt pøs hele tiden, så hverken motor eller turbo hadde vart særlig lenge uten en wastegate.

 

Kort fortalt er det den som regulerer eksosmengden som skal gå igjennom turboen for å gi deg det ladetrykket motoren skal ha. Er en bypass-ventil som slipper luften utenom turboen når ønsket ladetrykk er oppnådd... den ''waster'' altså den eksosen en ikke har bruk for:p

 

Du kan få lyd av disse og om du kjører med mye hk, mye trykk og eksosen ut fra wastegate ut i friluft... men på TT'en din lar du denne være i fred.

 

hvorfor skal jeg la den være i fred på TT`en? gjør mer skade enn nytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ekstern wastegate du tenker på? Det krever en god del ombygging for ditt vedkommende. Nytt grenrør, ny turbo u/ wastegate, ny downpipe. Dette er en kostbar affære, samt at det er en del jobb!

 

kan du ikke spørre han kameraten din eksakt hva han har gjort?

 

når jeg kjøpte min TT så prøvekjørte jeg en annen, den hadde wastegate med mektig lyd, men eieren fikk med wastegate fra før og visste ikke så mye om det mekaniske, han var vel av den typen som bare fylte på og kjørte bil, ikke mer enn det, så det blir vanskelig å få hjelp av "kameraten" min hehe:) har hørt at det er bare til å skifte ut til ekstern wastegate, og jeg har jo bestilt downpipe, venter å få den rundt 6. april...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags skade mener du den utgjør på bilen din? Skjønner ikke hva du mener med det? Den sørger jo som sagt over her at turboen ikke går på "fullt trykk" hele tiden....noe motoren din ikke er bygget for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har nok wastegate på bilen du også.. en type som kalles intern wastegate.. men skal du opp på store turboer brukes det noe som heter ekstern wastegate.. kommer karnsje litt lyd av en wastegate men tviler på et det er noe å bli kåt av;) men en dumpventil derimot?? den lager lyd og på TTn din er det sikkert en org resirkventil?? den lager ikke mye lyd.. men bytter du til en dump så kanj du vel få mange tøffe lyder alt etter hvilken ventil du har. så mener du slik "pytsh" lyd når man slipper gassen eller girer som noen sier så er det dumpventil;)

 

jeg hadde lyst på dumventil før men en del folk sa del er skadelig for 1.8T motorer, derfor vurderer jeg wastegate, men her også får jeg forskjellige meninger. dumventil er den billigste løsningen nå, kan få den til 1700kr, mens wastegate koster ca. 2400kr for bilen min. begge lager mektig lyd men hva er det som er best? noen som har erfaring? vil heller ikke miste hk eller skade motoren ved å bygge på WG eller dump....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo bare kjøpe deg en intern kollevold wastegate...dem lager rimelig kule lyder hvis det kun er lyden du er ute etter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags skade mener du den utgjør på bilen din? Skjønner ikke hva du mener med det? Den sørger jo som sagt over her at turboen ikke går på "fullt trykk" hele tiden....noe motoren din ikke er bygget for.

 

ja det er det da...folk sier bare at den gjør skade, men ingen har sagt hva for en skade...det er det som gjør meg usikker...har lyst på dump men har ikke lyst å skade motoren...men det er jo mange som har det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du att den TTen du prøvde lagde slike "flerre" lyder ?

Er jo mange som sier dette er pga wastegate, men er jo bare att plastventilen er smeltet å trykket slår tilbake.....?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En wastegate lager da ikke noen lyd?! Det er kun hvis du bruker "screamer pipe"/ eksosen fra wastegaten rett ut i det fri, det kommer en sinnsyk hylende lyd, men ser ikke helt poenget med det så lenge du ikke skal trimme noe sinnsykt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo bare kjøpe deg en intern kollevold wastegate...dem lager rimelig kule lyder hvis det kun er lyden du er ute etter?

 

ja det er egentlig bare lyden, men hvis det er mulig å få med litt ekstra hk så er jo det pluss pluss:) kollevold wastegate fra kollevold.no?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du att den TTen du prøvde lagde slike "flerre" lyder ?

Er jo mange som sier dette er pga wastegate, men er jo bare att plastventilen er smeltet å trykket slår tilbake.....?

 

den lyden hørtes ikke ut som smeltet plastventil ihvertfall, for den var konstant hele tiden og ganske så høy. har hørt wastegate lyder før så jeg er ganske sikker på at det er wastegate...rullende wastegate, synes den var rå:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En wastegate lager da ikke noen lyd?! Det er kun hvis du bruker "screamer pipe"/ eksosen fra wastegaten rett ut i det fri, det kommer en sinnsyk hylende lyd, men ser ikke helt poenget med det så lenge du ikke skal trimme noe sinnsykt.

 

nei skal ikke trimme noe sinnsykt, ikke nå:) men jeg vil ha mektig lyd, derfor vil jeg har Wg eller dump...vil finne ut vha som er best, har hørt MYEEE forskjellig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er egentlig bare lyden, men hvis det er mulig å få med litt ekstra hk så er jo det pluss pluss:) kollevold wastegate fra kollevold.no?

 

Men se for deg dette.

Bilen din lader kanskje 1.4bar. og har en viss effekt.

Du skifter wastegate, og den lader fortsatt 1.4bar, fordi chippet ditt er programmert til dette. DA vil ikk effekten endre seg?

 

Ser ikke helt poenget her.. Og ikke skjønner jeg hvilken lyd du er ute etter heller?:P: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du er på jakt etter noe alla denne lyden du tenker jeg?

 

den har isåfall ikke noe med wastegaten og gjøre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men se for deg dette.

Bilen din lader kanskje 1.4bar. og har en viss effekt.

Du skifter wastegate, og den lader fortsatt 1.4bar, fordi chippet ditt er programmert til dette. DA vil ikk effekten endre seg?

 

Ser ikke helt poenget her.. Og ikke skjønner jeg hvilken lyd du er ute etter heller?:P: klø :

 

:pok....sagt enkelt: jeg er ute etter hvilken som heslt mektig lyd som ikke skader motoren eller stjeler hk fra bilen. om det er dump, wastegate eller noe annet spiller ingen rolle. jeg vil ha noe som lager mye lyd og som ikke koster så altfor mye, noe som passer og ikke medfører bytte av andre deler. forslag? : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du beskrive lyden da? Var det når du slapp gassen etter gasspådrag at du fikk lyden.

 

For å klarne opp litt for deg!

 

Wastegate:

Dette er kun en ventil som slipper eksosen ut i eksosanlegget istedenfor gjennom turboen. Dette for å få regulert turbotrykket ditt. Du har strammemuligheter på en wastegate, både på eksterne og interne. Disse skal ikke justeres på! Du kan f.eks ende opp med et helvetes baktrykk på høyt turtall om wastegaten din er justert på staget, eller justeringsskruen er skrudd inn slik det ofte er på eksterne wastegater. (Du kan jo kanskje spørre hvordan det gikk med gammel-motoren til Mikkel Bruer her på forumet) Wastegaten blir justert ved en magnetventil, noe som styres av ECUen i bilen din, og ved chiping blir altså dette parameteret med mange andre endret, på den måte at wastegaten holder igjen mer trykk.

 

Ettersom du snakker om at denne bilen du hadde prøvd gikk bedre enn din med annen wastegate høres i mine ører ut som en "feil" justert wastegate, som gir mer trykk og bilen går selvfølgelig bedre. Problemet ved dette er som tidligere sagt her, at når trykket stiger skal også bensinmengden økes (Noe den forøvrig også blir ved hjelp av bensintrykksregulatoren og at den henger med trykket, men det er også flere faktorer som også skal endres ved høyere trykk, som da ikke blir det!) Med andre ord skadelig for motoren. En wastegate skal ikke gi så mye lyd som du snakker om her nå.

 

Er du sikker på at det satt dumpventil på denne bilen? Da får du en rimelig tøff flerrelyd ut av filteret hvis denne er plombert, men dette er ikke bra for turboen i det hele tatt, ettersom den blir bremset som et helvete. Det du kan gjøre i ditt vedkommende er justerbar resirkventil. (Som jeg vil anbefale iallefall.)

 

Det er mange meninger og syn på dette her, men dette er iallefall mitt syn på saken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du er på jakt etter noe alla denne lyden du tenker jeg?

 

den har isåfall ikke noe med wastegaten og gjøre...

 

ikke helt men noe lignende ja...lurer på om det er bare meg som har hørt en wastegate: klø : jeg har snakket om dette med tunere, blant annet estuning, og de visste hva det var snakk om. de beskrev til og med lyden..men kan jo være de tar feil da: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg vet er at mange sier dump på 1.8t fy fy. Hvorfor det? Er jo helt sikkert pga LMM at den går ofte i stykker eller noe slikt. Men har dog sett og snakket med flere som hadde nettopp det på sine 1.8t og det går fint. Og da lager det en slik lyd som kommer etter at man gasser for så slipper gass eller enda mer ved cluching. Westgate lager lyd ved synsykt trimmede biler så alt i alt om du vil ha en lyd fra din audi TT så finnes det også en kombi vent altså halvt resirk og halv dump som ikke er så skadelig for motoren etter deres påstander. Så det er det jeg kjenner til angående turbo lyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vil ha mere lyd, så handler du ny eksos fra kat og bakover. Ang. dumpventil er ikke det fy fy, men ÅPEN dumpventil er fy fy med motorstyring som bruker lmm, da motoren får feil blandingsforhold om du slipper ut lufta som er gått igjennom lmm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke helt men noe lignende ja...lurer på om det er bare meg som har hørt en wastegate: klø : jeg har snakket om dette med tunere, blant annet estuning, og de visste hva det var snakk om. de beskrev til og med lyden..men kan jo være de tar feil da: eek :

 

Søk på youtube el.l da og se om du finner lyden så vi skjønner hva du mener;) Spørs om ikke du kansje misfortsod dem, for wastegaten lager ikke noen spesiell lyd samme om det er intern eller ekstern, den eneste spesielle lyden du kan få wastegaten til og lage er og benytte en såkalt screamerpipe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.